Wat ik nu aan de hand van ingezonden post opmaak is dit
1 Buiten de bijbel zouden er bronnen zijn waaraan Christenen zich dienen te houden, de bijbel zou dan niet meer het eerste en laatste hof van beroep zijn.
2 Vergaring van geld binnen de kerk wel of niet in overeenstemming met de Bijbelse leer
3 Valse religie welke is dat en welke criteria ga je dan uit
4 Eindtijd ook in verband met afval stilstand of toename van gemeenteleden en invloed van kerken
5 Sociale druk wel of niet en in welke mate
punt 1 wil ik beantwoorden teksten invoeren, bedankt Rotterdam voor de passages, ik kom erop terug.
In 1 Kor. 2 vers 9 zegt Paulus ; "Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben".
Dat staat niet geschreven, althans niet in de Bijbel, het is een rabbijns gezegde.
voorbeeld 2 ; In Hand. 17 vers 28 kun je lezen "Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poeten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht". Ook hier beroept Paulus zich op bronnen buiten de Bijbel, “hun poëten”.
voorbeeld 3 ; 1 Kor. 5 vers 9 zegt "Ik heb u geschreven in den brief, dat gij u niet zoudt vermengen met de hoereerders"
Ook voor deze 1e brief aan de Korintiërs heeft Paulus aan hen geschreven , en deze brief heeft blijkens dit vers, eveneens gezag, ook al staat het niet in de Bijbel.
1 Kor. 2 vers 9 Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben
WTG 1 Kor. 2 vers 9 Maar zoals er staat geschreven: „Geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord, noch is het in het hart van een mens opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen die hem liefhebben.” 10 Want aan ons heeft God het geopenbaard door middel van zijn geest, want de geest onderzoekt alle dingen, zelfs de diepe dingen Gods.
Bij dit alles is het best mogelijk dat we op een lijn zitten
De bijbelschrijver benadrukt dat God een toekomst voor ons in petto heeft, bereid heeft die wij nauwelijks kunnen bevatten, in het volgende vers legt er de nadruk op dat Gods geest werkzaam is, De apostelen hadden voorlopig kennis genoeg, genoeg voor hun prediking, met openbaring kwam de gehele kennis, daar horen christenen nu genoeg aan te hebben de gehele schrift en openbaring als sluitstuk. Als de schepper het nodig acht om aanvullende inlichtingen te geven dan zal hij dat zeker weer doen.
Hand. 17 vers 28 Want door hem hebben wij leven en bewegen wij ons en zijn wij, zoals ook sommigen van de dichters onder U hebben gezegd: ’Want wij zijn ook zijn nageslacht.’
Wij zijn geschapen naar Gods beeld en gelijkenis dus dat kan je ook met nageslacht vergelijken.
Klopt dat de apostel een verwijzing heeft naar dichters, maar zegt hij ook dat zij neven informatie hebben die Christenen kunnen gebruiken
Apostelen verwijzen ook naar Romeinse sporters om de doelstelling van christenen te benadrukken.
Paulus deed zulke dingen veelvuldig, maar verwijst er niet naar als bron, wel als voorbeeld
Er werden meer brieven naar de diverse gemeenten verstuurd, het is juist dat je dat aanhaalt, ik denk het ook, meer dan in de bijbel aangehaald wordt, maar dan kom je ook op het punt dat Jezus veel meer dingen deed dan vermeld in de bijbel God waakt over zijn woord en zorgt dat er voldoende staat waar wij mee kunnen werken.
Net als de schrift in een periode van 1600 geschreven is, iets onder Goddelijke regie plaatvond en daarna 2000 jaar heeft standgehouden kunnen we aannemen dat God het juiste met ons voorheeft, van welk menselijk boek kun je ook zoveel superlatieven noemen.
Het is zaliger te geven, beste antoon, dan te ontvangen.
En dat klopt, het is inderdaad zalig, om te mogen schenken.
Overigens zijn de collectes voor verschillende doeleinden, ook voor de diaconie b.v. - de zorg voor minderbedeelden.
O daar zeg ik niks van, de doelstellingen kunnen goed zijn. het is de vraag of het op die manier precies, zuiver volgen de bijbelse leer is
Die sociale druk heb je bij elke denominatie, die zal je ook voelen als je zegt tegen meneer de pastoor: 'leuk dat katholieke geloof maar die drie-eenheid is toch wel een dingetje!' Of als je 'op' Urk geboren wordt en niks met de kinderdoop kan. Ook dan, zul jij sociale druk voelen op de plaat.
schreef Mohammed
het klopt ieder zal in zijn eigen straatje preken