Jehovah's Getuigen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor rotterdam » 02 nov 2015 08:48

antoon schreef:Klopt maar het komt ook overeen met de profetie van Jezus dat onkruid weelderig zal groeien en het goede zaad zal overtreffen, echter hget onkruid zal in de eindtijd gekapt worden..
niet mijn woorden, dit voor je er over zou kunnen vallen, maar de woorden van Jezus.

Zoals gebruikelijk bij de JG citeer je foutief en voor de helft.
Het woordje weelderig verzin je er gewoon zelf bij.
Ook vergeet je te vertellen dat het onkruid tussen het gewas gezaaid was door een vijandig mens.

we zien de parallel
de valse religie zou ook gaan afnemen, openbaring vergelijkt het met het opdrogen van de wateren van Babylon tijdens de overname van Cyrus de Pers, de talloze lidmaten van de religie nemen af en kerken worden gesloten meer dan de helft hier en daar in relatief korte tijd.

Kletskoek - wereldwijd is er een groei van het christendom.

God waakt over zijn woord en zal niet toelaten dat het verfrommeld wordt .

Klopt en dat gebeurd dus ook niet - het getuigenis is al 2000 jaar in veilige handen van de apostolische kerk.

Waar je wel een beetje gelijk in hebt is dat JG in de begintijd ook met heidense leringen zoals kerst meedeed, maar aldoende en door grondige studie kwam met tot het juiste besef en behoorde dat tot verleden tijd, de bijbel is inderdaad 1 ik haal ook weleens andere vertalingen aan dan NWV, de grondgedachte is eender als ik passages aanhaal zal ik andere vertalingen naast elkaar leggen, de menselijke leringen staan er gewoon niet in niet in

Je walst gewoon over mijn argumenten heen, ook in de Bijbel citeren de schrijvers regelmatig uit andere geschriften dan de Bijbel.
En nogmaals, niet alles staat opgeschreven, lees de oude geschriften uit de eerste eeuw van de eerste gemeentes.
Veel van de schrijvers hebben Christus, Petrus en/of Paulus persoonlijk gekend.

antoon

Berichtdoor antoon » 02 nov 2015 10:43

Beste Rotterdam je hebt geen ongelijk, veel kerken bezitten miljarden, maar de vraag blijft of dit is door de zegen van boven, ze zijn uitgesproten uit de Katholieke kerk en met veel grond en bezittingen begonnen, vergeet de kerkbelasting of bijdrage niet die weleens wordt opgelegd, het mogen dan geen extreem hoge bedragen zijn, maar bij JG is er zoiets niet, alles is vrijwillig er wordt niets opgelegd en zeker geen verplichtte eigen bijdrage

Maar bij het inloggen zie ik dat je een bijdrage geplaatst heb, ik zal antwoorden

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 nov 2015 11:21

antoon schreef:Beste Rotterdam je hebt geen ongelijk, veel kerken bezitten miljarden, maar de vraag blijft of dit is door de zegen van boven, ze zijn uitgesproten uit de Katholieke kerk en met veel grond en bezittingen begonnen, vergeet de kerkbelasting of bijdrage niet die weleens wordt opgelegd, het mogen dan geen extreem hoge bedragen zijn, maar bij JG is er zoiets niet, alles is vrijwillig er wordt niets opgelegd en zeker geen verplichtte eigen bijdrage

Maar bij het inloggen zie ik dat je een bijdrage geplaatst heb, ik zal antwoorden

Hoe langer een kerk bestaat hoe groter de bezittingen - dus jullie zijn nu pak weg 100 jaar - geduld zou ik zeggen.

Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
In praktisch alle kerken is de bijdrage vrijwillig. Of denk je dat de PKN en de RKK deurwaarders op de mensen afsturen ?
Laat je toch niet zo gigantisch foppen.
Laatst gewijzigd door rotterdam op 02 nov 2015 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2015 11:56

antoon schreef:maar bij JG is er zoiets niet, alles is vrijwillig er wordt niets opgelegd en zeker geen verplichtte eigen bijdrage

Daar geloof ik werkelijk waar niets van. In een organisatie met zo veel sociale controle/druk bestaat er niet zoiets als 'vrijwillig'
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 02 nov 2015 16:08

Daar geloof ik werkelijk waar niets van. In een organisatie met zo veel sociale controle/druk bestaat er niet zoiets als 'vrijwillig'

Toch is het echt zo, Jezus legde zijn leer vrijwillig op, dat doen JG ook, er wordt thans een congreshal gebouwd in Zwifterbank voor duizenden mensen, de werkers doen het vrijwillig en de kosten komen uit vrijwillige bijdragen , er staat ergens in een hoekje een mand, daar mag je niets in doen maar er i geen druk en niemand weet van de ander of hij wel of niet iets geeft
Rotterdam, je kan gewoon niet ontkennen dat bijdrage in de kerken niet tot het vaste onderdeel behoren, ik heb ervaring met Katholieke en hervormde kerk, laat het dan nu niet overal verplicht zijn nu, in ieder geval komt er een collecteschaal voor je neus, en voel je je geprest om toch iets te geven.
Jezus sprak, je hebt ontvangen om niet en je moet geven om niet, ondanks dat het onvolmaakte mensen zijn, geven zij vrijwillig gaven en aandacht aan de medemens door kostelooos met hen de bijbel met hen te bestuderen, ook veel lectuur wordt gratis uitgedeeld , precies zoals Jezus zijn woord de ronde deed doen ook door middel van de leerlingen en apostelen van huis tot huis van stad tot stad zonder er gewin voor te ontvangen.

Een bijbel in de kerk kopen, ik denk toch minimaal 20 euro, JG verstrekken die gratis
Je walst gewoon over mijn argumenten heen, ook in de Bijbel citeren de schrijvers regelmatig uit andere geschriften dan de Bijbel.
En nogmaals, niet alles staat opgeschreven, lees de oude geschriften uit de eerste eeuw van de eerste gemeentes.
Veel van de schrijvers hebben Christus, Petrus en/of Paulus persoonlijk gekend.

Het staat er toch echt niet, wijs mij dan in ieder geval de passage voor verwijzing naar andere geschriften.

Zoals gebruikelijk bij de JG citeer je foutief en voor de helft.
Het woordje weelderig verzin je er gewoon zelf bij.
Ook vergeet je te vertellen dat het onkruid tussen het gewas gezaaid was door een vijandig mens
.
Je moet het ook duidelijk lezen , door het onkruid was het goede koren niet zichtbaar, de eigenaar wilde het niet weg laten halen want goede aren zouden dan ook gekapt kunnen worden, in de profetie heeft bijna ieder woord een betekenis, vaak een verstrekkende betekenis op het geheel, dat maakt de schrift ook boeiend

Het was dus tussen het gewas, kennende geven dat valse christenen uit en tussen ware christenen ontstaan, het vijandige mens was Satan de grondlegger en vader van de leugen zoals hij vaak genoemd wordt

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 02 nov 2015 17:24

Mortlach schreef:Daar geloof ik werkelijk waar niets van. In een organisatie met zo veel sociale controle/druk bestaat er niet zoiets als 'vrijwillig'

In theorie niet verplicht, in de praktijk zoals je zegt. Onder zware groepsdruk ga je wel geven en zo niet dan wordt je daar fijntjes op aangesproken. Daarbij wordt geestelijke chantage niet geschuwd. Moderne vormen van slavenarbeid overigens ook niet op het WTG hoofdkantoor.

Maar Antoon zal alles ontkennen, hij kan simpelweg niet anders. Ook zijn reacties hier worden goed in de gaten gehouden door het WTG. Loopt hij uit de pas, of staat hij open voor nuance van zijn punten dan krijgt hij daar in het echte leven last van.

Kortom je kan hem zijn antwoorden moeilijk kwalijk nemen. Als hij hier niet de WTG leer verkondigd dan zal hem dat zijn sociale leven (vrienden en familie) kosten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 nov 2015 19:09

antoon schreef: in ieder geval komt er een collecteschaal voor je neus, en voel je je geprest om toch iets te geven.

Het is zaliger te geven, beste antoon, dan te ontvangen.
En dat klopt, het is inderdaad zalig, om te mogen schenken.
Overigens zijn de collectes voor verschillende doeleinden, ook voor de diaconie b.v. - de zorg voor minderbedeelden.

Een bijbel in de kerk kopen, ik denk toch minimaal 20 euro, JG verstrekken die gratis

Ja ja - gratis verstrekking en mag je dan ook kiezen welke vertaling ?
De vraag stellen is hem beantwoorden, alleen de door de JG gemaakte vertaling is gratis.

Het staat er toch echt niet, wijs mij dan in ieder geval de passage voor verwijzing naar andere geschriften.

Ik zal het nog een keer proberen -
voorbeeld 1 ; In 1 Kor. 2 vers 9 zegt Paulus ; "Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben".
Dat staat niet geschreven, althans niet in de Bijbel, het is een rabbijns gezegde.

voorbeeld 2 ; In Hand. 17 vers 28 kun je lezen "Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poeten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht". Ook hier beroept Paulus zich op bronnen buiten de Bijbel, “hun poëten”.

voorbeeld 3 ; 1 Kor. 5 vers 9 zegt "Ik heb u geschreven in den brief, dat gij u niet zoudt vermengen met de hoereerders"
Ook voor deze 1e brief aan de Korintiërs heeft Paulus aan hen geschreven , en deze brief heeft blijkens dit vers, eveneens gezag, ook al staat het niet in de Bijbel.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 nov 2015 21:36

antoon schreef:maar bij JG is er zoiets niet, alles is vrijwillig er wordt niets opgelegd en zeker geen verplichtte eigen bijdrage

Mortlach schreef:Daar geloof ik werkelijk waar niets van. In een organisatie met zo veel sociale controle/druk bestaat er niet zoiets als 'vrijwillig'

Die sociale druk heb je bij elke denominatie, die zal je ook voelen als je zegt tegen meneer de pastoor: 'leuk dat katholieke geloof maar die drie-eenheid is toch wel een dingetje!' Of als je 'op' Urk geboren wordt en niks met de kinderdoop kan. Ook dan, zul jij sociale druk voelen op de plaat.

antoon

Berichtdoor antoon » 03 nov 2015 07:17

Wat ik nu aan de hand van ingezonden post opmaak is dit
1 Buiten de bijbel zouden er bronnen zijn waaraan Christenen zich dienen te houden, de bijbel zou dan niet meer het eerste en laatste hof van beroep zijn.
2 Vergaring van geld binnen de kerk wel of niet in overeenstemming met de Bijbelse leer
3 Valse religie welke is dat en welke criteria ga je dan uit
4 Eindtijd ook in verband met afval stilstand of toename van gemeenteleden en invloed van kerken
5 Sociale druk wel of niet en in welke mate
punt 1 wil ik beantwoorden teksten invoeren, bedankt Rotterdam voor de passages, ik kom erop terug.

In 1 Kor. 2 vers 9 zegt Paulus ; "Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben".
Dat staat niet geschreven, althans niet in de Bijbel, het is een rabbijns gezegde.

voorbeeld 2 ; In Hand. 17 vers 28 kun je lezen "Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poeten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht". Ook hier beroept Paulus zich op bronnen buiten de Bijbel, “hun poëten”.

voorbeeld 3 ; 1 Kor. 5 vers 9 zegt "Ik heb u geschreven in den brief, dat gij u niet zoudt vermengen met de hoereerders"
Ook voor deze 1e brief aan de Korintiërs heeft Paulus aan hen geschreven , en deze brief heeft blijkens dit vers, eveneens gezag, ook al staat het niet in de Bijbel.

1 Kor. 2 vers 9 Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben

WTG 1 Kor. 2 vers 9 Maar zoals er staat geschreven: „Geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord, noch is het in het hart van een mens opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen die hem liefhebben.” 10 Want aan ons heeft God het geopenbaard door middel van zijn geest, want de geest onderzoekt alle dingen, zelfs de diepe dingen Gods.

Bij dit alles is het best mogelijk dat we op een lijn zitten
De bijbelschrijver benadrukt dat God een toekomst voor ons in petto heeft, bereid heeft die wij nauwelijks kunnen bevatten, in het volgende vers legt er de nadruk op dat Gods geest werkzaam is, De apostelen hadden voorlopig kennis genoeg, genoeg voor hun prediking, met openbaring kwam de gehele kennis, daar horen christenen nu genoeg aan te hebben de gehele schrift en openbaring als sluitstuk. Als de schepper het nodig acht om aanvullende inlichtingen te geven dan zal hij dat zeker weer doen.

Hand. 17 vers 28 Want door hem hebben wij leven en bewegen wij ons en zijn wij, zoals ook sommigen van de dichters onder U hebben gezegd: ’Want wij zijn ook zijn nageslacht.’
Wij zijn geschapen naar Gods beeld en gelijkenis dus dat kan je ook met nageslacht vergelijken.
Klopt dat de apostel een verwijzing heeft naar dichters, maar zegt hij ook dat zij neven informatie hebben die Christenen kunnen gebruiken
Apostelen verwijzen ook naar Romeinse sporters om de doelstelling van christenen te benadrukken.
Paulus deed zulke dingen veelvuldig, maar verwijst er niet naar als bron, wel als voorbeeld

Er werden meer brieven naar de diverse gemeenten verstuurd, het is juist dat je dat aanhaalt, ik denk het ook, meer dan in de bijbel aangehaald wordt, maar dan kom je ook op het punt dat Jezus veel meer dingen deed dan vermeld in de bijbel God waakt over zijn woord en zorgt dat er voldoende staat waar wij mee kunnen werken.
Net als de schrift in een periode van 1600 geschreven is, iets onder Goddelijke regie plaatvond en daarna 2000 jaar heeft standgehouden kunnen we aannemen dat God het juiste met ons voorheeft, van welk menselijk boek kun je ook zoveel superlatieven noemen.

Het is zaliger te geven, beste antoon, dan te ontvangen.
En dat klopt, het is inderdaad zalig, om te mogen schenken.
Overigens zijn de collectes voor verschillende doeleinden, ook voor de diaconie b.v. - de zorg voor minderbedeelden.

O daar zeg ik niks van, de doelstellingen kunnen goed zijn. het is de vraag of het op die manier precies, zuiver volgen de bijbelse leer is

Die sociale druk heb je bij elke denominatie, die zal je ook voelen als je zegt tegen meneer de pastoor: 'leuk dat katholieke geloof maar die drie-eenheid is toch wel een dingetje!' Of als je 'op' Urk geboren wordt en niks met de kinderdoop kan. Ook dan, zul jij sociale druk voelen op de plaat.
schreef Mohammed
het klopt ieder zal in zijn eigen straatje preken

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 nov 2015 13:26

antoon schreef:
In 1 Kor. 2 vers 9 zegt Paulus ; "Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben".

Een heleboel woorden antoon, maar dat was niet de bedoeling, je hebt mij niet om een exegese gevraagd en ik niet aan jou.

jouw opmerking was ; "Het staat er toch echt niet, wijs mij dan in ieder geval de passage voor verwijzing naar andere geschriften".

Ik geef 3 onweerlegbare voorbeelden dat er in de Bijbel buiten de schriften om wordt geciteerd.

Als je hier niet op wilt of kunt reageren .......ook goed. :mrgreen:

antoon

Berichtdoor antoon » 06 nov 2015 08:42

Rotterdam ik heb Schriftuurlijke uitleggingen gegeven die trouwens door het merendeel van de kerken ook gebruikt wordt, wil je binnen je eigen denkbeelden blijven, dat mag en ik kan het zelfs enigszins begrijpen maar je staat veelal alleen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 nov 2015 14:32

antoon schreef:Rotterdam ik heb Schriftuurlijke uitleggingen gegeven die trouwens door het merendeel van de kerken ook gebruikt wordt, wil je binnen je eigen denkbeelden blijven, dat mag en ik kan het zelfs enigszins begrijpen maar je staat veelal alleen.

antoon, soms denk ik "hij maakt grappen", soms "hij weet het echt niet".
Het merendeel van de kerken ?
Van de alle protestanten weet ik het niet maar wel zeker is dat de leer van de R.K.K., de O.K.K., de orthodoxe kerken, de lutheranen en de anglicanen allemaal deze uitleggingen onderschrijven dus...............zo alleen sta ik dus niet met minimaal 80% van de christenheid achter me :mrgreen: .

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 nov 2015 16:38

100% zeker dat er buiten de canon wordt geciteerd, daarover ga je toch geen discussie voeren? Paulus citeert nota bene een Griekse filosoof.

Verder zijn Jehovah's Getuigen vaak heel serieus met hun geloof bezig en er is geen wet die daar wat tegen heeft.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 09 nov 2015 10:29

mohamed schreef:Verder zijn Jehovah's Getuigen vaak heel serieus met hun geloof bezig en er is geen wet die daar wat tegen heeft.

Dat is waar, maar helaas denken zij dat alleen zij de Bijbel op de juiste manier uitleggen.

Op de website van JG staat onder andere het volgende: "Als ik Bijbelles neem, moet ik dan een Getuige van Jehovah worden? Nee. Jehovah’s Getuigen leren andere mensen graag wat er in de Bijbel staat, maar we dwingen nooit iemand om lid van onze religie te worden. We laten met respect zien wat de Bijbel zegt en erkennen dat iedereen het recht heeft te kiezen wat hij of zij gelooft (1 Petrus 3:15)."
Zie: http://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/ ... cursus-in/

Maar klopt dit wel? Ze hebben heel afwijkende opvattingen over bijvoorbeeld de Drie-eenheid van God en het vieren van Kerst. Elders op de website van JG staat: "Wat leert de bijbel echt?"
Zie: http://www.jw.org/nl/publicaties/boeken ... bel-leert/

Met andere woorden: alle andere christelijke gemeenschappen geloven niet datgene wat de Bijbel echt leert.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 09 nov 2015 13:10

rotterdam schreef:
antoon, soms denk ik "hij maakt grappen", soms "hij weet het echt niet".
Het merendeel van de kerken ?
Van de alle protestanten weet ik het niet maar wel zeker is dat de leer van de R.K.K., de O.K.K., de orthodoxe kerken, de lutheranen en de anglicanen allemaal deze uitleggingen onderschrijven dus...............zo alleen sta ik dus niet met minimaal 80% van de christenheid achter me :mrgreen: .

Hoe'st antoon ? Weet je het niet meer of wil je niet meer :D ?

Terug naar “[Religie] - Open forum”