Nina schreef:Ben net terug van een verblijf in het buitenland, en zie dat het onderwerp een draai heeft gekregen.
Ik doe een poging het onderwerp maar weer op te pakken.
Ik zou willen reageren op Aad's opmerking dat het koninkrijk voor Israel niet aards zal zijn:
Aad zegt:
"...MAAR: God heeft Hem uit de doden opgewekt. Hij leeft tot in alle eeuwigheden. In Hem worden alle beloften door de raad Gods toch vervuld. De troon van David, die voor eeuwig is, en waarop nooit een man zal ontbreken volgens de belofte,is ook met Hem opgestaan: aan zijn heerschappij komt geen einde, Hij is de Koning van het eeuwige Koninkrijk van God.
Maar Hij zal Israel niet van zijn vijanden verlossen (zoals in het OT beloofd wordt), maar Hij zal Israel verlossen van hun zonden (Mt.1:21), dat is van hun echte vijand. Die eeuwige troon van David zal pas op 'de aarde' staan als hemel en aarde zijn verenigd, als God bij de mensen woont, op de nieuwe hemel en nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont...."
Wat geloof jij in een onbetrouwbare God, Aad! Wat doe jij God tekort!
In Hand. 1 vragen de discipelen aan Jezus wanneer Hij het koninkrijk voor Israel gaat herstellen. De Heer vraagt dan niet hoe het komt dat ze nog steeds niet hebben begrepen dat dat er niet gaat komen, maar dat je het geestelijk moet lezen. Hij zegt alleen dat de tijd wanneer dat gaat gebeuren, niet aan hen is om te weten. (vers 7)
Als je even terug gaat in de tijd, en een kijkje neemt in Lucas 24: 45, staat daar dat Jezus hun verstand opende, zodat zij de Schriften begrepen. Als zij de Schriften begrepen, hadden zij het moeten begrijpen dat het om een geestelijk koninkrijk ging - als dat correct was. Maar dat was het niet, en terecht niet, want God is een betrouwbaar God en wat Hij belooft, doet Hij..
Hallo Nina,
Zeg ik dat het Koninkrijk "niet aards" zal zijn? Wat ik zeg en wat jij citeert van mij:
Die eeuwige troon van David zal pas op 'de aarde' staan als hemel en aarde zijn verenigd, als God bij de mensen woont, op de nieuwe hemel en nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.
Wel op aarde, maar op de aarde die verenigd is met de hemel: op aarde waar gerechtigheid woont. Niet "in deze tijd".
Dan over Hand 1, Herstelt Gij het koninkrijk voor Israel in deze tijd? Enkele berichten terug (door Aad de Bruijn » Vr Okt 16, 2015 11:06 am), doe ik een poging om juist die vraag en het antwoord van Jezus te begrijpen. Daar zeg ik o.a. (lees het hele bericht):
Getuig, maak alle volkeren tot mijn volgelingen, doop hen en onderwijs hen in mijn geboden: verkondig het evangelie aan alle volkeren. Dit is hoe het herstel van het koninkrijk voor Israel (en dat koninkrijk betreft de gehele aarde) tot stand zal komen. Jezus heeft van Godswege ('Mij is gegeven alle macht/autoriteit in hemel en aarde', Mt.28:18) recht op het Koningsschap over de gehele aarde, de gehele kosmos. En dat is het koningsschap voor Israel:
alle volkeren, te beginnen met het volk van Israel, onder de hoede van zijn Naam. En zijn koningschap is een eeuwig koningschap.
Nina zegt:
Wat geloof jij in een onbetrouwbare God, Aad! Wat doe jij God tekort!
Jammer dat je dat zo ervaart. Ik 'geloof' in onbetrouwbare mensen (die de Messias van Israel gedood hebben, wij allen dus), maar ik geloof in een betrouwbare God, die desondanks van het kwaad, ons kwaad, iets Goeds maakt, en al zijn beloften vervult ondanks onze tegenwerking.
groet
Aad