Hallo Nina, daar gaat ie weer:
Nina zegt:
Zach 1:16 ' Daarom, zo zegt de Here, Ik ben naar Jeruzalem teruggekeerd met barmhartigheid; Mijn huis zal er in herbouwd worden...'
Zach 6:13-15 ' Ja, Hij zal de tempel van de Here bouwen, Hij zal met majesteit bekleed zijn, Hij zal zitten en heersen op Zijn troon. Hij zal Priester zijn op Zijn troon; tussen die Beiden zal vredesberaad plaatsvinden. En de kronen zullen voor Chelem, Tobia, Jedaja en Chen, de zoon van Zefanja, tot een gedachtenis in de tempel van de Here zijn. Men zal van verre komen en bouwen aan de tempel van de Here...'
Zach 14:16-21 'Het zal geschieden dat al de overgeblevenen van alle heidenvolken die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, van jaar tot jaar zullen opgaan om zich neer te buigen voor de Koning, de HERE van de legermachten, en om het Loofhuttenfeest te vieren.'
(Bij de grote feesten ging men/zal men gaan naar de tempel in Jeruzalem)
Hagg 2:7-10 ' Want zo zegt de HERE van de legermachten: Nog een ogenblik, en dat is een korte tijd, dan zal Ik de hemel, de aarde, de zee en het droge doen beven. Ik zal alle heidenvolken doen beven. Zij zullen komen naar het verlangen van alle heidenvolken en Ik zal dit huis vullen met heerlijkheid, zo zegt de HERE van de legermachten. Van Mij is het zilver en van Mij is het goud, spreekt de HERE van de legermachten. De heerlijkheid van dit toekomstige huis zal groter zijn dan die van de eerste, zegt de Here van de legermachten. In deze plaats zal Ik vrede geven, spreekt de Here van de legermachten.'
Zacharia en Haggai profeteren na de babylonische ballingschap en proberen het godsdienstig leven van het volk te herstellen inclusief te stimuleren tot de herbouw van de tempel, waar Ezra en Nehemia zich daadwerkelijk voor ingezet hebben. Hun profetieen betreffen hun eigen tijd; tegelijk zien zij ook verder. Om dit nu uit te leggen als een profetie voor een toekomstige derde tempel vind ik te ver gaan. Hun bemoeienis was met de puinhopen van de toenmalige tempel en de noodzaak die te herbouwen.
Nina zegt:
Daniel 9:27 'Hij zal voor velen het verbond versterken, éen week lang. Halverwege de week zal hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden' (Offers werden/worden gegeven in de tempel)
Daniel 11:31 'Dan zullen er uit hem krachtige armen voortkomen. Die zullen het heiligdom (= de tempel) en de vesting ontheiligen en het steeds terugkerende offer wegnemen en de verwoestende gruwel opstellen.'
Hierop kan ik niet ingaan; de uitleggingen van het boek Daniel zijn voor mij vaag en speculatief. Zelf denk ik (ik put o.a. uit info van de inleidingen op de Willibrordvertaling) dat dit handelt over de tijd van de Makabeeen. Daniel profeteert vooral geschiedenis (voorspellingen na de feiten), maar deze bevatten tegelijk lessen voor de toekomst. Daniel schouwt de toekomst in het verleden. Om dit in te passen in een eindtijdschema: ik vind dat knap, maar dan zeg ik toch: wat heb je eraan. Iedere fantast kan er alle kanten mee op. Kijk daar voor uit. Zo gemakkelijk kun je dit niet met 'doodgewoon lezen wat er staat' verklaren.
Nina zegt:
Matt.24:15 ' Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarvan gesproken is door de profeet Daniel, zult zien staan op de heilige plaats - laat hij die het leest, daarop letten - laten zij dan die in Judea zijn, vluchten naar de bergen.'
(Hetzelfde staat in Marcus 13:14)
Hierover heb ik al gezegd: Jezus waarschuwt heel praktisch voor de Romeinse legerbenden die voor de deur staan rond 70 n Chr., de gruwel van de verwoesting. Vlucht, nu het nog kan!
Nina zegt:
2 Thess. 2:4 '.... de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet.'
NBV:
3 ¶ Laat u door niemand misleiden, op geen enkele manier. De dag van de Heer breekt niet aan voordat velen zich van het geloof hebben afgekeerd en de wetteloze mens verschenen is, hij die verloren zal gaan.
4 Hij zal alles wat goddelijk en heilig is bestrijden en zich erboven verheffen, om in Gods tempel plaats te nemen op de troon en zich voor te doen als God zelf.
5 Herinnert u zich niet dat ik u dit herhaalde malen heb gezegd toen ik bij u was?
6 Dan weet u ook wat hem nog tegenhoudt en dat hij pas zal verschijnen op de voor hem vastgestelde tijd.
7 Hoewel in het verborgene de wetteloosheid nu al werkzaam is, moet eerst degene die hem tegenhoudt verdwijnen.
8 Pas dan verschijnt hij-en dan zal de Heer Jezus hem doden met de adem van zijn mond en vernietigen door de aanblik van zijn komst.
9 De komst van de wetteloze mens is het werk van Satan en gaat gepaard met groot machtsvertoon en valse tekenen en wonderen,
10 en allen die verloren zullen gaan, zal hij met zijn kwaadaardigheid verleiden. Want ze hebben de liefde voor de waarheid, die hen had kunnen redden, niet aanvaard.
11 Daarom treft God hen met verblinding, zodat ze dwalen en de leugen geloven.
Dit vers over de 'tegenstander' heeft als context een strenge waarschuwing om je niet te laten misleiden. De dag van de Heer komt niet 'morgen', want eerst zal er afval komen. Laat je dus niet verontrusten, maar blijf trouw aan de waarheid.
De misleiding komt van mensen die zich God wanen, en zijn plaats innemen, in de tempel.
Is dit de 'derde tempel'? Ik weet het niet. De schrijver zegt m.i.: laat je niet gek maken door degenen die roepen dat de eindtijd gekomen is. Hou je gewoon aan het goede leven met God en de waarheid.
En vers 15:
Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift.
Die traditie is het leven door de Geest van geloof en liefde en goede werken. Christus is ons heil, Hij is voor onze zonden gestorven en opgestaan tot nieuw leven, en heeft ons daarin mee genomen. Dat is de vervulling van al de beloften van God. Laat je verder niets wijs maken door eindtijdpredikers.
Nina zegt;
Ezechiel 37:26 ' Ik zal met hen een verbond van vrede sluiten. Het zal een eeuwig verbond met hen zijn, Ik zal hun een plaats geven en hen talrijk maken, en Ik zal Mijn heiligdom in hun midden zetten tot in eeuwigheid. Mijn tabernakel zal bij hen zijn, Ik zal een God voor hen zijn, en zij zullen een volk voor Mij zijn.'
Ezechiel hoofdstukken 40-48
Vraag:
Hoe verklaar jij dat er in het Nieuwe Jeruzalem, de stad van God, geen tempel is?
Ez.37 stelt dat Hij zijn heiligdom in hun midden zal zetten "tot in eeuwigheid". Is er dan toch een tempel in dat nieuwe Jeruzalem? Of is het dat de stad zelf Zijn heiligdom is?
Hoe kan dit de 'derde tempel zijn?
Over het tempelvisioen van Ezechiel (40-48). Om dat visioen te plaatsen in het schema van de eindtijd als derde tempel vind ik wel erg kort door de bocht. Ezechiel krijgt een visioen, een gezicht, en daarin schouwt Hij de glorie van God als Tempel. Dat is eigenlijk helemaal zo gek nog niet want God en het Lam zijn de tempel. Gods Heerlijkheid vertoont zich aan Ezechiel in het Ver-Gezicht en Visioen van een Tempel. Daarmee wordt God zeker Recht gedaan, zo je God al zou willen verbeelden. Meer kan ik er niet over zeggen.
Slechts dit: laat je niets wijs maken door eindtijdpredikers, al zijn het er miljoenen, ze zullen waarschijnlijk hun eindtijd krijgen, maar onze Heer gaat door met zijn eeuwig evangelie voor alle volken om hen te doen toestromen naar het Heil van God door het geloof en door de Geest.
Bronnen die ik gebruik voor studie komen o.a. uit de bibliotheek van de Online studie bijbel van Importantia.
Als ik iets verkeerd uitleg laat het me dan weten.
Vrede en alle goeds
groet
Aad