Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Avondmaal

Berichtdoor Acire » 22 mar 2004 22:16

Hallo mensen!

Even een vraag:
*Wat ervaar je aan het avondmaal?
en voor de mensen die (nog) geen deelnemen aan het avondmaal..
*wat verwacht je ervan?

ben benieuwd...

joris

Berichtdoor joris » 22 mar 2004 22:24

tegenwoordig weer de ongelooflijke liefde van God. Dat HIj steeds weer met mij verder wil gaan. Dat zijn offer aan het kruis voldoende was voor de hele wereld en dus zeker ook voor mij. mIjn zonden mag ik steeds weer ana het kruis brengen. Zijn lichaam eten: ook voor mij gestorven.

Maar ook zijn bloed drinken: de beker van het nieuwe verbond! Wow, dat is tof! Als nieuw mens mag je dan weer verder leven!

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 22 mar 2004 22:30

Ik ga elke maand aan het avondmaal in de gemeente.

Wat ik ervaar: allereerst gemeenschap met de rest van de gemeente. Ik zie het gaan aan het avondmaal ook als een soort belijdenis. Gedenken wat er aan het kruis gebeurt is. Christus (weer) centraal zetten.
In mijn geval geen spectaculaire dingen die je wel eens hoort.
Getuigenissen die in de avondmaaldienst worden gegeven over persoonlijke dingen, zending, evangelisatie etc. met de nadruk op wat Christus heeft gedaan voor de mensen; dat maakt ook duidelijk dat het niet iets is dat in een bovenkamer gebeurde, heel lang geleden, maar dat Hij ook nu werkt.
Daarnaast ook een besef dat het écht waar is. Ik denk dan nog extra na over de geloofsbelijdenis. Wat een wonder is er geschied dat Christus na een gruwelijke dood verrees!!

Wat je verwacht: voor de volledigheid beantwoord ik deze vraag ook maar eens. Ik ben niet christelijk opgevoed, en ben dus ook niet opgegroeid met mensen die aan het avondmaal gingen en mij daarin al dan niet ten voorbeeld konden zijn. Toen ik tot geloof kwam en een gemeente ging bezoeken wilde ik in de eerste instantie niet aan het avondmaal. Ondanks dat het open stond voor een ieder die geloofde in het werk van Christus (en dat geloofde ik). Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik mee durfde te doen met het brood en de wijn. Door bepaalde contacten met mensen vond ik mijzelf (ondanks het verzoenend werk van Christus) onwaardig om 'aan te gaan' en dacht dat je minstens een heilige moest zijn om deel te nemen.

Totdat ik een keer in een katholieke kerk (op een regenachtige dinsdagochtend) een zeer indringende ervaring had die mij duidelijk maakte dat ik juist door niet aan het avondmaal te gaan mijzelf voor de gek hield. Het was stom om te blijven ontkennen dat Christus voor mij persoonlijk gestorven was. Juist daarom, -om mijn zonden-, ging Hij aan het kruis, en daarom, -om dat te herdenken-, zou ik aan het avondmaal moeten. Voor mijzelf leek het erop dat ik door niet te gaan het offer ontkende. Alsof ik het niet nodig had.

De daaropvolgende dienst ging ik aan het avondmaal. Het was niet de spectaculaire geestelijke happening waar ik het eerst voor hield, maar een louterende gebeurtenis. Staat me nog altijd bij. :D

Eq.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 mar 2004 22:57

*sluit zich bij voorgaande sprekers aan*
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 23 mar 2004 10:11

Ik weet absoluut niet wat ik moet verwachten. (Nou ja, alleen dat de wijn niet zo lekker is, vind ik, anderen vinden em lekker).
Ben wel heel benieuwd hoe het zal zijn...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 10:15

Als je verder niets ervaart is het diepdroevig dat jij aan het Heilig Avondmaal gaat.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 mar 2004 10:21

1234567890 schreef:Als je verder niets ervaart is het diepdroevig dat jij aan het Heilig Avondmaal gaat.

Nou, das ook niet aardig om te zeggen, kan zij toch niks aandoen, als ze verder niks ervaart. Ik vind dat als zij dat wil en er zelf achterstaat, dat ze wel degelijk mee mag doen :?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 10:45

Ikke bedoel het absoluut niet onvriendelijk, maar er staat wel in de Bijbel dat wie onwaardiglijk eet en drinkt die eet en drinkt zichzelf een oordeel. Het is dus de vraag of jij als jij er niets diepers bij gevoelt niet onwaardiglijk eet en drinkt! Het is een vreselijke zonde om aan het Heilig Avondmaal te gaan als je niet bekeerd bent. En als je dus niets gevoelt, kan het zijn dat je niet in het geloof bent op dat moment, maar als je nog nooit iets hebt gevoelt, mag je je misschien wel eens af gaan vragen of je wel aan het Heilig Avondmaal hoort.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 11:18

Wat de wijn betreft, ik vind hem wel lekker maar je moet er niet een heel glas van drinken...

Tja avondmaal is weer opnieuw stilgezet worden bij Jezus dood, en het feit dat jij door Zijn dood mag leven. Nadenken over wat Hij voor je over had, hoeveel Hij van je houdt!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 23 mar 2004 12:07

1234567890 schreef:Ikke bedoel het absoluut niet onvriendelijk, maar er staat wel in de Bijbel dat wie onwaardiglijk eet en drinkt die eet en drinkt zichzelf een oordeel. Het is dus de vraag of jij als jij er niets diepers bij gevoelt niet onwaardiglijk eet en drinkt! Het is een vreselijke zonde om aan het Heilig Avondmaal te gaan als je niet bekeerd bent. En als je dus niets gevoelt, kan het zijn dat je niet in het geloof bent op dat moment, maar als je nog nooit iets hebt gevoelt, mag je je misschien wel eens af gaan vragen of je wel aan het Heilig Avondmaal hoort.

Sorry hoor, maar dan heb ik de vraag van de topicstarter verkeerd opgevat. :? Ik bedoel met ''niets diepers ervaren'' dat ik geen spetterende vuurwerk/beelden van God/profetieen of zoiets krijg. In tegenstelling tot misschien een Roomse belevenis zie ik het Avondmaal niet als iets sacraals, in de zin van het werkelijke lichaam van Christus. Het doel is om Jezus te gedenken. Niet om spectaculaire gevoelens op te wekken (negatief dan wel positief). Het Avondmaal is een extra moment om Christus leven, sterven en opstaan te gedenken; geen proef voor de gelovige.

Hoe kan ik trouwens op het ene moment wél in het geloof zijn, en het andere moment niet?! Dat snap ik niet.

En wanneer hóórt iemand aan het Avondmaal?! Wanneer hij/zij kan doen wat het doel is: ''doet dit tot Mijn gedachtenis''.
Kun je me even precies uitleggen wat ik dan voor diepers moet voelen dan dat ik me weer bewust wordt van het lijden van Christus?! :|

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 12:10

Ten eerste bedoelde ik jou niet maar parkiet. Wat een mens voelt weet ik ook niet, want ik ben nog nooit aan het Heilig Avondmaal geweest. Dat kan ook niet, want ik gevoel van binnen dat ik nog niet kan.
Wat betreft of je in het geloof bent of niet, de ene keer kun je heel sterk in het geloof zitten en op een ander moment ben je door de aanvallen van de duivel helemaal niet zo zeker van je geloof. Dan moet je ondersteuning van boven krijgen. Dan kun je ook geen vrijmoedigheid hebben om aan het Heilig Avondmaal te gaan. Dat bedoelde ik.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 23 mar 2004 12:16

1234567890 schreef:Als je verder niets ervaart is het diepdroevig dat jij aan het Heilig Avondmaal gaat.

Ik ervaar niets omdat ik nog helemaal niet aan het avondmaal ga... Ik zei ook niet voor niets dat ik benieuwd ben hoe het zal zijn :wink:
En ik heb nu vantevoren nog geen idee over wat ik zal voelen, hoe het zal zijn om aan te gaan... Maar ik wil wel heel graag en ik denk wel dat het een mooie en opbouwende ervaring zal zijn.... :D

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 12:17

Hoe kun je dan weten dat de wijn niet zo lekker is?????? :lol: :lol: :lol: :lol:

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 23 mar 2004 12:18

tja... vorige week was er avondmaal... en er was wat wijn over... dus dominee heeft met catechisatie ons de kans gegeven eens te proeven. hoort zeker ook bij belijdeniscath. :wink: ... nee dat zal wel niet, we hebben het wel eens eerder kunnen doen...

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 23 mar 2004 12:29

parkiet schreef:tja... vorige week was er avondmaal... en er was wat wijn over... dus dominee heeft met catechisatie ons de kans gegeven eens te proeven.

Net of Avondmaalswijn zulke speciale wijn is. Je neem wel zo weinig dat het niet uitmaakt of het zure of zoete of droge wijn is. Ik ben dus wel benieuwed naar de reden van die dominee om op cath. de avondmaalswijn te delen met z'n cathechisanten.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Terug naar “Archief”