Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Nina » 07 sep 2015 14:31

Heb een wifi-spot gevonden, kan dus mooi ff reageren:
@ Chaya

Van den Heiligen Doop
Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is,
(Nina: Jezus is niet het EINDE der wet, maar de vervulling van de Wet; de wet is namelijk niet afgeschaft)
door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de besnijdenis,
(Nina: De besnijdenis is NIET afgeschaft, het is een eeuwig verbond, in het Nieuwe Testament staan de besnijdenis en de doop naast elkaar. Jezus werd èn besneden, èn gedoopt. Paulus besneedt ook Timotheus, die een Joodse moeder had. Als de besnijdenis zou zijn afgeschaft, had hij nu een goede insteek om dat te onderwijzen, maar dat deed hij niet.)
die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het sacrament des Doops,
(Nina: de doop is erbij gekomen, naast de besnijdenis, het beeldt ook verschillende zaken uit)
door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religies afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader. Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods.
(Nina: lastig hoor, zulke lange zinnen. Samengevat denk ik dat hier staat: '..om met de doop te kennen te geven dat net zoals water reinigt, het bloed van Jezus ons zuivert van zonden en ons doet wedergeboren worden..
Ik weet eerlijk gezegd niet of die volgorde klopt. Ik denk dat de mens wedergeboren wordt, en Jezus ons dan reinigt van onze zonden. Maar, wat betekent dit dan voor het kind? Op grond waarvan wordt die gereinigd? Niet op grond van bekering. Hoewel dit formulier spreekt over wederbaring..)

Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken.
(We hebben het hier over kinderen. De betrokken kinderen, doorgaans baby's van een paar weken oud, leggen geen oud leven af en doen geen nieuwe mens aan. Kortom , dit formulier gaat uit van een doop aan volwassenen en niet aan baby's. En mijn vraag was: wat betekent de doop wanneer deze wordt bediend aan baby's?)
Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden.
(Nina: Jawel: een mens wordt geboren, en kan geestelijk wedergeboren worden. Maar bij kinderdoop is van die 2e geen sprake)
Doch deze Doop is niet alleen nut zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens. Hierom verwerpen wij de dwaling der wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen,
(Nina: de doop is geen verbondsteken. Door dit maar eindelijk wèl te beweren wordt het nog niet waar. Op de rest ga ik niet in, heb al eerder gezegd dat ik dat anders zie)
gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen.
(Nina: het bloed van Jezus is vergoten ter verzoening van de hele wereld, niet alleen voor de kinderen van gelovigen. Men moet het alleen wel aannemen, en dan kan men gedoopt worden )
En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen;
(Nee, de doop is meer dan dat. De besnijdenis was het teken dat je behoorde tot het fysieke nageslacht van Abraham, en specifiek de uitverkoren lijn. Uitverkoren als volk van God om via hen de hele wereld te bereiken. Maar als niet ook je hart werd besneden, had de vleselijke besnijdenis geen nut. Daarom riep God het volk al op dat ook hun hart besneden moest worden.
De doop gebeurt pas wanneer dàt het geval is)

welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus.
(Nina: ook niet waar. Paulus heeft het over een besnijdenis die NIET met handen wordt gedaan, hij spreekt over de besnijdenis van het hart.)

Bedankt Chaya voor de moeite die je hebt genomen om dit antwoord te geven.
Ik kan me er alleen niet in vinden, maar dat heb je wel gelezen.

Nina

Berichtdoor Nina » 07 sep 2015 14:47

Nina schreef:De heidenen mogen delen in de zegen van het Verbond met Abraham, maar worden geen verbondspartners

elbert schreef:Luchtfietserij. Om dat aan te tonen stel ik maar 1 vraag:
- hoe delen heidenen in de zegen van het verbond met Abraham?

Als het antwoord op deze vraag niet hetzelfde is als "automatisch", zijn ze hoe dan ook verbondspartners.

In Galaten 3 staat 'opdat de ZEGEN van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.'
Heidenen delen bijvoorbeeld niet in de landsbelofte. Zoals we weten heeft het huidige Israel maar een deel van het land dat God hen beloofd heeft, de grenzen zullen ooit veel verder komen te liggen.

Het verbond met Abraham is niet veranderd, God had dit verbond gemaakt met zijn nageslacht, en dit heeft God nergens herroepen.
Een gelovige mag geestelijk bij Israel horen (heeft deel aan het burgerschap) maar hoort niet tot de vleselijke lijn die God verkoren heeft tot Zijn eer. En dat hoeft ook niet, de gemeente uit de heidenen is niet minder dan de gemeente uit Israel. Met beiden gaat God een weg, en die van Israel is nog niet voleindigd. Er gaat, God zij dank, nog heel veel gebeuren, wanneer de volheid der heidenen ingaat.
In Galaten 3 staat 'Zelfs een verbond van mensen dat rechtsgeldig is geworden, stelt niemand terzijde, OF VOEGT DAAR AAN TOE.
Ook geen nieuwe verbondspartners.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 sep 2015 07:36

Nina schreef:In Galaten 3 staat 'opdat de ZEGEN van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.'
Heidenen delen bijvoorbeeld niet in de landsbelofte.
Dat beantwoordt mijn vraag niet. Je hoeft me niet uit te leggen dat er verschil is tussen joden en heidenen (landbelofte), maar mijn vraag is hoe de heidenen deel hebben aan de zegen van dat verbond. Als dat niet automatisch is, betekent dat, dat er ook verbondsverplichtingen en verbondsrechten zijn die voor hen gelden.

De verbondsverplichtingen:
- wandel voor Gods aangezicht en wees oprecht (Gen. 17:1)
- het Evangelie is aan Abraham verkondigd (als deel van het verbond, Gal. 3:8) en dus gelden de eisen van het Evangelie ook voor ons: geloof in de Heere Jezus, bekeer je en word behouden.
De verbondsrechten:
- de God van Abraham is ook onze God
- we hebben Abraham als vader in Jezus Christus die het ware zaad van Abraham is.
- en last but not least: wie bij het verbond van Abraham wordt inbegrepen door het geloof in Jezus Christus, daarvoor geldt ook dat God de God van hem/haar en zijn/haar kinderen is. Dat is niet omdat er voor ons een vleselijke lijn geldt die richting de komende Messias loopt, maar omdat God een God is van het hele huis(gezin) en niet alleen van het achterkamertje in een huis.

Ik heb het dus ook niet over nieuwe verbondspartners of een veranderd verbond, want God had al vanaf het begin de heidenen op het oog in Zijn Zoon Jezus Christus. Het verbond met Abraham reikt dan ook breder dan alleen Israël.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 08 sep 2015 17:41

elbert schreef: Dat is niet omdat er voor ons een vleselijke lijn geldt die richting de komende Messias loopt, maar omdat God een God is van het hele huis(gezin) en niet alleen van het achterkamertje in een huis.
Dus, komt er een moslim tot geloof dan grijp je de hele familie in de kraag om ze allemaal te dopen, gelovig of niet!
Ik denk dat de kans groter is dat de doper een kopje kleiner gemaakt wordt, dan dat het hele huisgezin kopje nder gaat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 08 sep 2015 18:57

Janneke7337 schreef:
In de bijbel staat dat iedereen (dus gedoopt of ongedoopt) het eeuwige leven wordt beloofd als ze zich bekeren en geloven in Jezus Christus. Dus God strekt ook aan ongedoopten Zijn hand uit toch? Wat is dan het verschil met een gedoopte of een ongedoopte? Wat is het "voordeel" van de doop in deze? Is dat alleen een bevestiging van?

Prachtige vraag! De doop is een verzegeling van God Zelf (Zijn plechtige handtekening) dat Zijn beloften aan de dopeling op waarheid berusten. God doet er als het ware een eed op. Daarmee heb je een extra pleitgrond. "Heere, U heeft het Zelf beloofd." Je kunt God er -met eerbied gezegd- mee lastig vallen. Deze belofte geeft je als onbekeerde rechteloze, een heilig recht op het eeuwige leven, Zijn genade en Zijn barmhartigheid. Ja werkelijk, je hebt een bijzondere voorkeurspositie. Maar dat geeft wel een extra verantwoordelijkheid als je dit testament, dit recht, met voeten treedt en veracht. Niet voor niets zei de Heere Jezus tegen Chorazin en Bethsaida: "Doch Ik zeg u: Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan ulieden." Zij waren zo dicht bij de zaligheid en dan toch door eigen schuld verloren gaan... Waarom zou Jezus deze twee steden zo aangeproken hebben als ze geen voorkeurspositie hadden? Met je doop heb je de meest waardevolle cheque ter wereld op zak. Je hoeft het alleen nog maar te verzilveren. Chaya zei dat ook al heel mooi: Je mag bij de Heere op je voorhoofd wijzen. En als je dat in geloof en vertrouwen doet, dan ZUL je zalig worden. Geen twijfel mogelijk. Calvijn noemde dit deel (als kind geboren worden in de kerk en gedoopt zijn) de eerste ring van de uitverkiezing.

Nina schreef:
Tja, als het niet in de Bijbel staat, kan ik er weinig mee.

Daar geloof ik nu helemaal niets van. Ik kan zo een aantal zaken rond de geloofsdoop noemen die jullie gemakshalve hanteren, maar die niet in de Bijbel staan. Daag me gerust uit ;-)

Benefietdiner citeert:
Het is een droevig feit dat de protestantse kerken in Nederland in 1948, na de stichting van de staat Israël zich niet bekeerd hebben van hun opvatting dat de kerk in plaats van Israël is gekomen!

Met respect, maar het artikel van Loonstra is een ongelooflijk flauwekulverhaal, dat het blijkbaar nog steeds erg goed doet in evangelische kringen. De Fabeltjeskrant heeft betrouwbaarder artikelen ;-) Of moeten we soms ook geloven dat anabaptisten nog steeds naaktlopers en revolutionairen zijn? Het zogenoemde Tweede Israël-denken heeft in de gereformeerde kerken nooit voet aan vaste grond gekregen. Dat is heel eenvoudig zelf te controleren door de drie formulieren van enigheid (de grondslag van de kerk) er op na te slaan. En in dit bijna 400 jaar oude geschrift kun je lezen dat de kerk de bijzondere beloften voor Israël juist bekrachtigt. De vervangingstheologie is met name door de evangelisch georiënteerde Isaac da Costa (een bekeerde jood) gelanceerd in de tijd van het Reveil. De 'reformatorische' Groen van Prinsteren moest niets van deze evangelische kletskoek van Da Costa hebben. Kortom, de pot verwijt de ketel. Wellicht aardig om eens het proefschrift van dr. R. Bisschop (Sions Vorst en Volk) hierover te lezen. Maar mensen die dit soort fabels genoeglijk verspreiden hebben meestal weinig behoefte aan wetenschappelijke tegenbewijzen is mijn ervaring :(

Nina schreef:
Het VERBOND MET ABRAHAM niet afgedaan, dat staat nog altijd overeind: het is een eeuwig verbond. Het OUDE VERBOND (=gesloten op de Sinai) dat is vervangen door het Nieuwe verbond, zoals staat in Jer. 31:32 en verder. Jij gooit het Oude verbond en het Verbond met Abraham steeds door elkaar, maar het ene verbond is onvoorwaardelijk en eeuwig (het verbond met Abraham) en het Sinaitisch verbond, het Oude verbond zo je wilt, is een tijdelijk en voorwaardelijk verbond.

Zeker is het verbond met Abraham een eeuwig verbond, maar je maakt een enorme denkfout als je veronderstelt dat het hier om twee verschillende verbonden gaat. Het verbond op de Sinaï is niets anders dan een, vernieuwing, een aanscherping (en aanvulling) op het verbond met Abraham. Dat is heel simpel te constateren: het verbondsteken is precies dezelfde, de besnijdenis. En dan gebeurt er met het 'Sinaïtisch onderdeel' iets wonderlijks. Jer. 31:32 maakt duidelijk dat dit deel van het verbond gaat verdwijnen. Immers de wetten van God werden door de joden met voeten vertrapt, met als gevolg dat ze werden weggevoerd naar Assyrië en Babel. En daarom wordt er gesproken over een nieuw (vernieuwd) verbond, waarin God Zelf ze de wet in hun hart zal schrijven: "Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn." Het gaat dus om het wetgevende deel van het oude verbond. Je hoeft alleen maar te lezen ;-)

Nou, dan lees je niet goed: er wordt hier niet gesproken over de besnijdenis met handen gedaan ( het teken van het verbond met Abraham) maar over de besnijdenis van het hart, waartoe God het Joodse volk al opriep in de Tora.

Dat zeg ik: een besnijdenis zonder handen: "In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt". Wel een besnijdenis (staat er), maar dan van het hart. Dus doop = besnijdenis (van het hart). Aldus Paulus.

Wanneer ik anders vraag wat nu het nut is van de kinderdoop - want zalig zijn ze niet, maar ze zouden wel zijn aangenomen tot Gods kind (begrijp niet dat dit naast elkaar kan staan), krijg ik geen echt antwoord.

Je hebt het mij nog niet gevraagd, anders had je zeker een prachtig antwoord gekregen ;-) Maar lees mijn reactie aan Janneke hierboven. Daar staat het uitgelegd.

Ik vind het altijd prachtig en soms ontroerend om van dopelingen te horen hoe God heeft gewerkt in hun leven, en hoe men dan helemaal opnieuw mag beginnen, al je zonden worden afgewassen, en men in afhankelijkheid van Hem mag verder leven.

Ik vind het ontroerend om te horen hoe als kind gedoopte jongeren hun belijdenis van het geloof afleggen in de gemeente. En je denkt toch niet dat het water je zonden echt afwast? Dan zou je iedere dag gedoopt moeten worden. Je zonden worden afgewassen door het bloed van Christus, daar is de doop niet voor nodig. Ook niet de geloofsdoop. En als er geen belofte van God aan vast zit, is het niets anders dan een zinloos ritueel (zoals Elbert eerder al schreef).

Heidenen delen bijvoorbeeld niet in de landsbelofte. Zoals we weten heeft het huidige Israel maar een deel van het land dat God hen beloofd heeft, de grenzen zullen ooit veel verder komen te liggen.

Deze is te mooi om te laten liggen, sorry ;-) Wel degelijk hebben we dezelfde landbelofte. Wat te denken van het Nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel zal nederdalen? 8)

Naamloos schreef:
Dus, komt er een moslim tot geloof dan grijp je de hele familie in de kraag om ze allemaal te dopen, gelovig of niet!

Wil je het niet begrijpen, of snap je het echt niet? In dat laatste geval mag je 1 Kor. 7:12-16 nog een keer lezen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 08 sep 2015 19:40

In Korinthe 7 gaat het in tgeheel niet over dopen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 08 sep 2015 19:54

Men neme een paar verbonden, goed roeren, wat niet past vergeestelijken, het teken van het ene verbond leg je op het andere. En voor de klanktheologie hier en daar een losse tekst, en hoppa.... Daar is ie dan: verbondenleer.
Omega heeft nog steeds niet aangetoond dat de vroege kerk die ook zo leerde, dat zal nog lastig worden.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 08 sep 2015 20:33

Omega schreef:Prachtige vraag! De doop is een verzegeling van God Zelf (Zijn plechtige handtekening) dat Zijn beloften aan de dopeling op waarheid berusten. God doet er als het ware een eed op. Daarmee heb je een extra pleitgrond. "Heere, U heeft het Zelf beloofd." Je kunt God er -met eerbied gezegd- mee lastig vallen. Deze belofte geeft je als onbekeerde rechteloze, een heilig recht op het eeuwige leven, Zijn genade en Zijn barmhartigheid. Ja werkelijk, je hebt een bijzondere voorkeurspositie. Maar dat geeft wel een extra verantwoordelijkheid als je dit testament, dit recht, met voeten treedt en veracht. Niet voor niets zei de Heere Jezus tegen Chorazin en Bethsaida: "Doch Ik zeg u: Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan ulieden." Zij waren zo dicht bij de zaligheid en dan toch door eigen schuld verloren gaan... Waarom zou Jezus deze twee steden zo aangeproken hebben als ze geen voorkeurspositie hadden? Met je doop heb je de meest waardevolle cheque ter wereld op zak. Je hoeft het alleen nog maar te verzilveren. Chaya zei dat ook al heel mooi: Je mag bij de Heere op je voorhoofd wijzen. En als je dat in geloof en vertrouwen doet, dan ZUL je zalig worden. Geen twijfel mogelijk. Calvijn noemde dit deel (als kind geboren worden in de kerk en gedoopt zijn) de eerste ring van de uitverkiezing.
Prachtig verzonnen verhaal natuurlijk maar je vindt het nergens in de Bijbel zelfs nog geen aanleiding daartoe.

Dopen (onderdompelen) is een handeling en een afbeelding van het 'met Jezus gestorven, begraven en opgestaan zijn' en levensvernieuwing (Romeinen 6:2-4).
Omega schreef:Met respect, maar het artikel van Loonstra is een ongelooflijk flauwekulverhaal, dat het blijkbaar nog steeds erg goed doet in evangelische kringen. De Fabeltjeskrant heeft betrouwbaarder artikelen ;-) Of moeten we soms ook geloven dat anabaptisten nog steeds naaktlopers en revolutionairen zijn? Het zogenoemde Tweede Israël-denken heeft in de gereformeerde kerken nooit voet aan vaste grond gekregen. Dat is heel eenvoudig zelf te controleren door de drie formulieren van enigheid (de grondslag van de kerk) er op na te slaan. En in dit bijna 400 jaar oude geschrift kun je lezen dat de kerk de bijzondere beloften voor Israël juist bekrachtigt. De vervangingstheologie is met name door de evangelisch georiënteerde Isaac da Costa (een bekeerde jood) gelanceerd in de tijd van het Reveil. De 'reformatorische' Groen van Prinsteren moest niets van deze evangelische kletskoek van Da Costa hebben. Kortom, de pot verwijt de ketel. Wellicht aardig om eens het proefschrift van dr. R. Bisschop (Sions Vorst en Volk) hierover te lezen. Maar mensen die dit soort fabels genoeglijk verspreiden hebben meestal weinig behoefte aan wetenschappelijke tegenbewijzen is mijn ervaring :(
Ik kan geen respect lezen en die eenvoudige controle blijkt toch erg moeilijk voor jou want de staat Israël bestaat weer sinds 1948 daarvan wisten ze in 1618-1619 nog niets van laat staan Groen van Prinsteren of da Costa.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 08 sep 2015 20:42

naamloos schreef:Men neme een paar verbonden, goed roeren, wat niet past vergeestelijken, het teken van het ene verbond leg je op het andere. En voor de klanktheologie hier en daar een losse tekst, en hoppa.... Daar is ie dan: verbondenleer.
Omega heeft nog steeds niet aangetoond dat de vroege kerk die ook zo leerde, dat zal nog lastig worden.

:D :mrgreen:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 sep 2015 06:48

Omega schreef:Zeker is het verbond met Abraham een eeuwig verbond, maar je maakt een enorme denkfout als je veronderstelt dat het hier om twee verschillende verbonden gaat. Het verbond op de Sinaï is niets anders dan een, vernieuwing, een aanscherping (en aanvulling) op het verbond met Abraham. Dat is heel simpel te constateren: het verbondsteken is precies dezelfde, de besnijdenis. En dan gebeurt er met het 'Sinaïtisch onderdeel' iets wonderlijks. Jer. 31:32 maakt duidelijk dat dit deel van het verbond gaat verdwijnen. Immers de wetten van God werden door de joden met voeten vertrapt, met als gevolg dat ze werden weggevoerd naar Assyrië en Babel. En daarom wordt er gesproken over een nieuw (vernieuwd) verbond, waarin God Zelf ze de wet in hun hart zal schrijven: "Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn." Het gaat dus om het wetgevende deel van het oude verbond. Je hoeft alleen maar te lezen ;-).
Jij maakt zelf een enorme denkfout, want het gaat wel degelijk over verschillende verbonden.
1 De inhoud is verschillend, 2 het verbond met Abraham is onvoorwaardelijk en het Sinaitische niet, 3 het teken is anders, 4 het verbond met Abraham is eeuwig en het oude verbond niet.

1. Ga ik niet citeren, gemakkelijk na te lezen.
2. Abraham lag te pitten nadat hij de dieren middendoor had gesneden, terwijl God door middel van een rokende oven en een vurige fakkel er doorheen ging. Genesis 15.
Het Sinaitische verbond was voorwaardelijk, en er was zegen of vloek aan verbonden naar gelang het gedrag. Israel stemde daar heel bewust mee in en zei: al wat de Heer gesproken heeft zullen wij doen.
3. Het teken van het oude verbond is de sabbat Exodus 31: 13.
4. In tegenstelling tot het altijd durende verbond met Abraham is het oude verbond tijdelijk, niet onberispelijk, verouderd en nabij de verdwijning.

Alleen door geloof kun je deel krijgen aan het nieuwe verbond, o.a Rm 11: gij staat door geloof. Dus niet door geboorte want Jezus zegt uitdrukkelijk: wat uit het vlees geboren is vlees.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 09 sep 2015 08:03

naamloos schreef:4. In tegenstelling tot het altijd durende verbond met Abraham is het oude verbond tijdelijk, niet onberispelijk, verouderd en nabij de verdwijning.

Kan je dit onderbouwen met bronnen?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2015 09:13

Volgens mij komt dat zo ongeveer rechtstreeks uit Hebreeën 8 (de slotverzen)

13 Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.

Jezus zegt toch dat er een nieuw verbond is in Zijn bloed?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 09 sep 2015 11:12

naamloos schreef:4. In tegenstelling tot het altijd durende verbond met Abraham is het oude verbond tijdelijk, niet onberispelijk, verouderd en nabij de verdwijning.

Alleen door geloof kun je deel krijgen aan het nieuwe verbond, o.a Rm 11: gij staat door geloof. Dus niet door geboorte want Jezus zegt uitdrukkelijk: wat uit het vlees geboren is vlees.

Kinderen horen niet bij het Nieuwe Verbond, dat is je conclusie. Okay, duidelijk.
Vooruit met de geit!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2015 11:49

Wat verschrikkelijk moet het dan zijn als je kind op jonge leeftijd sterft. Dat is sowieso heel erg maar volgens de leer van Naamloos kan die dus ook niet Gods koninkrijk in gaan.....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 09 sep 2015 12:49

Dat is inderdaad nog wel een puntje om in te brengen. Alle kleine kinderen, veel verstandelijk gehandicapten, alle demente bejaarden en allen die leven onder de grens om een persoonlijke keuze te kunnen maken, zij lijken door geloofsdopers te worden uitgesloten van het heil of hooguit tot het voorgeborchte toegelaten te worden. Ik weet niet zo veel van de bijbel over kinderdoop of volwassendoop, maar een theologie die kinderen uitsluit is niet goed. Voor mij is dat helder.
Vooruit met de geit!

Terug naar “[Religie] - Algemeen”