Heb een wifi-spot gevonden, kan dus mooi ff reageren:
@ Chaya
Van den Heiligen Doop
Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is,
(Nina: Jezus is niet het EINDE der wet, maar de vervulling van de Wet; de wet is namelijk niet afgeschaft)
door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de besnijdenis,
(Nina: De besnijdenis is NIET afgeschaft, het is een eeuwig verbond, in het Nieuwe Testament staan de besnijdenis en de doop naast elkaar. Jezus werd èn besneden, èn gedoopt. Paulus besneedt ook Timotheus, die een Joodse moeder had. Als de besnijdenis zou zijn afgeschaft, had hij nu een goede insteek om dat te onderwijzen, maar dat deed hij niet.)
die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het sacrament des Doops,
(Nina: de doop is erbij gekomen, naast de besnijdenis, het beeldt ook verschillende zaken uit)
door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religies afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader. Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods.
(Nina: lastig hoor, zulke lange zinnen. Samengevat denk ik dat hier staat: '..om met de doop te kennen te geven dat net zoals water reinigt, het bloed van Jezus ons zuivert van zonden en ons doet wedergeboren worden..
Ik weet eerlijk gezegd niet of die volgorde klopt. Ik denk dat de mens wedergeboren wordt, en Jezus ons dan reinigt van onze zonden. Maar, wat betekent dit dan voor het kind? Op grond waarvan wordt die gereinigd? Niet op grond van bekering. Hoewel dit formulier spreekt over wederbaring..)
Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken.
(We hebben het hier over kinderen. De betrokken kinderen, doorgaans baby's van een paar weken oud, leggen geen oud leven af en doen geen nieuwe mens aan. Kortom , dit formulier gaat uit van een doop aan volwassenen en niet aan baby's. En mijn vraag was: wat betekent de doop wanneer deze wordt bediend aan baby's?)
Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden.
(Nina: Jawel: een mens wordt geboren, en kan geestelijk wedergeboren worden. Maar bij kinderdoop is van die 2e geen sprake)
Doch deze Doop is niet alleen nut zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens. Hierom verwerpen wij de dwaling der wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen,
(Nina: de doop is geen verbondsteken. Door dit maar eindelijk wèl te beweren wordt het nog niet waar. Op de rest ga ik niet in, heb al eerder gezegd dat ik dat anders zie)
gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen.
(Nina: het bloed van Jezus is vergoten ter verzoening van de hele wereld, niet alleen voor de kinderen van gelovigen. Men moet het alleen wel aannemen, en dan kan men gedoopt worden )
En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen;
(Nee, de doop is meer dan dat. De besnijdenis was het teken dat je behoorde tot het fysieke nageslacht van Abraham, en specifiek de uitverkoren lijn. Uitverkoren als volk van God om via hen de hele wereld te bereiken. Maar als niet ook je hart werd besneden, had de vleselijke besnijdenis geen nut. Daarom riep God het volk al op dat ook hun hart besneden moest worden.
De doop gebeurt pas wanneer dàt het geval is)
welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus.
(Nina: ook niet waar. Paulus heeft het over een besnijdenis die NIET met handen wordt gedaan, hij spreekt over de besnijdenis van het hart.)
Bedankt Chaya voor de moeite die je hebt genomen om dit antwoord te geven.
Ik kan me er alleen niet in vinden, maar dat heb je wel gelezen.