Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor Nina » 04 sep 2015 12:30

Nina schreef:
Dank je wel voor je antwoord Chaya.
Het roept alleen meer vragen op: wat is dan het nut van de doop, of wat beeldt het uit?

Chaya schreef:Voor de ouders is het een soort belijdenis dat zij het kindje van de Heere hebben mogen ontvangen en het als het ware in Gods Handen leggen. Zij beloven met de doop dat zij het zullen onderwijzen en doen onderwijzen in de vreze des Heeren.
M.a.w. zij leven het kind voor.
Voor het kindje is de doop een teken dat God zijn zonden wil afwassen. God sluit een eeuwig genadeverbond met hem of haar.
Maar het kindje belooft dan dat het God zal gehoorzamen en liefhebben met het gehele hart, de ziel en het verstand en met de wereld zal breken.
En als je uit zwakheid toch in zonden valt, hoef je niet te twijfelen aan God's genade.

Waar staat dat in de Bijbel dat het een belijdenis van de ouders is?
Belooft het kind nu werkelijk dat het God zal gehoorzamen? Een baby?
Wat voor (eeuwig) verbond sluit God met het kind? Wat zijn de eisen van dat verbond, wat de beloften?

Nina schreef:En wat moet ik me voorstellen bij dat pleiten.. wat heeft dat voor op iemand die niet als kind is gedoopt?

Chaya:
Je mag dus bij de Heere pleiten met je gedoopte voorhoofd. Hij heeft je immers bij je naam geroepen toen je gedoopt werd.

Ik kan eerlijk gezegd nog steeds niet zo veel met dit antwoord.. wat houdt dat pleiten in? Waarom zou je dat doen? Om welke reden?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2015 14:15

Nina schreef:

Dat staat niet in de Bijbel, dat zeg ik.
Ouders die een kindje krijgen, zien dit als een geschenk van de Heere en vragen bij de doop of Hij ook de Vader van hun kindje wil zijn.
Als je de moeite wilt nemen om eerdere postings ook te lezen - niet alleen van mij - daar kun je lezen dat kinderen met erfzonde zijn besmet.
Anders wordt het zo'n herhaling van alles. :D
Nina schreef:Belooft het kind nu werkelijk dat het God zal gehoorzamen? Een baby?

Je neemt het erg letterlijk geloof ik. 8-[
De doop is een sacrament, een zichtbaar teken van iets.
Nina schreef:Wat voor (eeuwig) verbond sluit God met het kind?

Dat schreef ik eerder al en niet alleen ik.
Nina schreef:Wat zijn de eisen van dat verbond, wat de beloften?

En lees dit KORTE ARTIKEL maar eens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 sep 2015 16:47

Nina schreef:Belooft het kind nu werkelijk dat het God zal gehoorzamen? Een baby?

Nee uiteraard niet - de doop is van God.

Wat voor (eeuwig) verbond sluit God met het kind?

Als je iets wil begrijpen van het verbond van God met mensen dan moet je Gen. 15 (nog eens) lezen.
Alles staat klaar voor de ondertekening van het contract, maar God komt niet.
Abram valt in slaap en dan komt God.
17 En het geschiedde, dat de zon onderging en het duister werd, en ziet, daar was een rokende oven en vurige fakkel, die tussen die stukken doorging.
18 Ten zelfden dage maakte de HEERE een verbond met Abram.
God had Abram's handtekening helemaal niet nodig.
Want weet je ? God geeft het Zijn beminden in de slaap.

Wat zijn de eisen van dat verbond, wat de beloften?

Beide vragen worden perfect beantwoord in het oude doopformulier ;

eisen van dat verbond ;

overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

belofte ;

Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt.

Nina

Berichtdoor Nina » 04 sep 2015 20:45

Nina schreef:

Chaya schreef:Dat staat niet in de Bijbel, dat zeg ik.
Ouders die een kindje krijgen, zien dit als een geschenk van de Heere en vragen bij de doop of Hij ook de Vader van hun kindje wil zijn.
Als je de moeite wilt nemen om eerdere postings ook te lezen - niet alleen van mij - daar kun je lezen dat kinderen met erfzonde zijn besmet.
Anders wordt het zo'n herhaling van alles.

Tja, als het niet in de Bijbel staat, kan ik er weinig mee.Het is nooit verkeerd als ouders vragen of God de vader wil zijn van hun kind, maar het is maar de vraag of daarvoor gedoopt moet worden.
Ik begrijp niet zo waarom je die erfzonde er bij haalt.

Chaya schreef:Je neemt het erg letterlijk geloof ik.
De doop is een sacrament, een zichtbaar teken van iets.

Natuurlijk neem ik dat letterlijk, wat stelt het anders voor.
Waarvan is de kinderdoop een zichtbaar teken? Niet van bekering, noch van een opstaan in een nieuw leven (enz)..

Nina schreef:Wat voor (eeuwig) verbond sluit God met het kind?

Chaya schreef: Dat schreef ik eerder al en niet alleen ik.

Eerlijk gezegd is het me echt niet duidelijk. het formulier spreekt over vergeving van zonden, de ds. in het door jou aangehaalde artikel stelt dat het kind niet zalig is, wat is het dan wel? Wat houdt dat verbond dan in voor de dopeling?

Nina schreef:Wat zijn de eisen van dat verbond, wat de beloften?

En lees dit KORTE ARTIKEL maar eens.

'Geloof en bekering zijn geen voorwaarden', zo stelt deze voorganger. Maar wat dan wel? Mag ik invullen dat geloof van de ouders dat dan is? Want ik neem aan dat wanneer mijn ongelovige neef zijn dochter ten doop wil houden omdat hij het wel een mooie symboliek vindt, de doop niet doorgaat. Maar een mens kan toch niet tot Gods volk behoren op grond van het geloof van een ander??
Overigens: ik vind het wel een goed stukje, het verwoord een aantal van mijn vraagtekens bij de kinderdoop.
Laatst gewijzigd door Nina op 04 sep 2015 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Nina

Berichtdoor Nina » 04 sep 2015 20:53

@ Rotterdam:
Ik kan weinig met je verhaal.
Als je de besnijdenis en het verbond met Abraham er bij gaat halen, lopen we al vast.
de doop heeft niets van doen met het verbond met Abraham, maar met het Nieuwe verbond, dat is ingesteld na het verbroken Sinaitisch verbond.
tenzij je Joods bent natuurlijk, dan geldt het verbond met Abraham wel voor je.

Ik kan ook niet zoveel met het doopformulier.
Bij de eisen wordt geloof gesteld, gehoorzaamheid, onze oude natuur doden enz - waarvan nog geen sprake is bij de baby - niettemin wordt het kind al wel aangenomen als kind van God...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 sep 2015 06:15

Nina schreef:@ Rotterdam:
Ik kan weinig met je verhaal.

Ja dat had ik wel verwacht :D

Als je de besnijdenis en het verbond met Abraham er bij gaat halen, lopen we al vast.

Nu dan, dat mooie versje "heel de wereld moet het weten dat God niet veranderd is" maar niet meer zingen hé.

Ik kan ook niet zoveel met het doopformulier.

Gek, ook dit had ik verwacht :D

Bij de eisen wordt geloof gesteld, gehoorzaamheid, onze oude natuur doden enz - waarvan nog geen sprake is bij de baby - niettemin wordt het kind al wel aangenomen als kind van God...

Ja wonderlijk hé, een trouwe God voor ontrouwe mensen. God heeft in de mens behagen.
Je doet net alsof geloof en gehoorzaamheid objectief meetbare factoren zijn.
Dat lees ik in de Bijbel toch anders hoor, die belijdenis die jij wil voorafgaand aan de doop, welke ? Die van Johannes de Doper ?
"bent U de Christus of moeten we een ander verwachten ?" of die van Thomas ? "Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steke in het teken der nagelen, en steke mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins geloven". Beide maar niet dopen ......toch ?

Waarom ga je niet in op de opmerking van Omega ? " iedere baby is besmet met erfzonde, ook de kinderen van geloofsdopers. Daar weten ze als baby ook nog niets van. Zouden ze dan wel die erfsmet moeten meedragen en niet Gods eigen verbond? Dat is toch te zot voor woorden?"

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 sep 2015 13:20

Het is een droevig feit dat de protestantse kerken in Nederland in 1948, na de stichting van de staat Israël zich niet bekeerd hebben van hun opvatting dat de kerk in plaats van Israël is gekomen! We hebben toen als christenen niet de vervulling van de profetie onderkend. De wrange vruchten daarvan plukken we nu nog steeds: onzekerheid in de geloofsbeleving, onduidelijkheid over onze positie als gelovigen in Jezus de messias, en een verbondsdenken waardoor we geen raad meer weten met de oproep tot geloof en bekering. In de ene kerk wordt geleerd dat je al behouden bent als je als kind gedoopt wordt, in de andere kerk betekent de doop dat een kind geheiligd is, apart gezet door God (als een soort Israëliet tussen de moderne heidenen)en een tussenpositie wordt ingenomen door degenen die de kinderdoop als een teken en zegel zien van Gods beloften die op latere leeftijd pas vervuld kunnen worden omdat je toch uiteindelijk alleen door het geloof in de beloften van Christus kunt delen. Anderen zien de doop alleen als een inlijvings-ritueel. Zo weten we geen raad met het genadeverbond, omdat we niet willen erkennen dat het Oude Verbond een natuurlijk verbond is, waarin Abraham en zijn nageslacht begrepen zijn, zie Gen. 17 en Ps. 105. Het Nieuwe Verbond daarentegen is een geestelijk verbond, gebaseerd op het offer van Christus. Iedereen, Jood of heiden, die verzoend wil worden met God, moet het advies van Petrus maar opvolgen: "Bekeert u en laat u dopen, onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de Heilige Geest u geschonken worden."
Als we op deze manier door genade bij Gods volk horen, zullen we ervaren dat we onze oudste broeder, Israël, in een ander licht gaan zien. Of is de volgorde andersom - dat de juiste visie op Israel voorafgaat aan een helder zicht op wat bekering en wedergeboorte zijn?
In ieder geval hebben we als gemeente van Christus de Heilige Geest nodig om ons in alle waarheid te leiden. Laten we ons openstellen voor de werkelijke bedoeling van God met zijn gemeente uit de volken en Israël zegenen, want God zal zegenen wie Israel zegenen, en wie Israel bespot, die zal zelf vervloekt worden!
B. Loonstra Christenen voor Israël.

Nina

Berichtdoor Nina » 05 sep 2015 13:28

benefietdiner schreef:Het is een droevig feit dat de protestantse kerken in Nederland in 1948, na de stichting van de staat Israël zich niet bekeerd hebben van hun opvatting dat de kerk in plaats van Israël is gekomen! We hebben toen als christenen niet de vervulling van de profetie onderkend. De wrange vruchten daarvan plukken we nu nog steeds: onzekerheid in de geloofsbeleving, onduidelijkheid over onze positie als gelovigen in Jezus de messias, en een verbondsdenken waardoor we geen raad meer weten met de oproep tot geloof en bekering. In de ene kerk wordt geleerd dat je al behouden bent als je als kind gedoopt wordt, in de andere kerk betekent de doop dat een kind geheiligd is, apart gezet door God (als een soort Israëliet tussen de moderne heidenen)en een tussenpositie wordt ingenomen door degenen die de kinderdoop als een teken en zegel zien van Gods beloften die op latere leeftijd pas vervuld kunnen worden omdat je toch uiteindelijk alleen door het geloof in de beloften van Christus kunt delen. Anderen zien de doop alleen als een inlijvings-ritueel. Zo weten we geen raad met het genadeverbond, omdat we niet willen erkennen dat het Oude Verbond een natuurlijk verbond is, waarin Abraham en zijn nageslacht begrepen zijn, zie Gen. 17 en Ps. 105. Het Nieuwe Verbond daarentegen is een geestelijk verbond, gebaseerd op het offer van Christus. Iedereen, Jood of heiden, die verzoend wil worden met God, moet het advies van Petrus maar opvolgen: "Bekeert u en laat u dopen, onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de Heilige Geest u geschonken worden."
Als we op deze manier door genade bij Gods volk horen, zullen we ervaren dat we onze oudste broeder, Israël, in een ander licht gaan zien. Of is de volgorde andersom - dat de juiste visie op Israel voorafgaat aan een helder zicht op wat bekering en wedergeboorte zijn?
In ieder geval hebben we als gemeente van Christus de Heilige Geest nodig om ons in alle waarheid te leiden. Laten we ons openstellen voor de werkelijke bedoeling van God met zijn gemeente uit de volken en Israël zegenen, want God zal zegenen wie Israel zegenen, en wie Israel bespot, die zal zelf vervloekt worden!
B. Loonstra Christenen voor Israël.

Mooi verwoord!

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 05 sep 2015 14:04

De huidige staat Israël zien als het Israël zoals Jezus het voor ogen had. Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 sep 2015 21:20

Nina schreef:
Natuurlijk was de doop van Johannes wel een geldige doop,; God Zelf had deze ingesteld. Echter, na het offer van Jezus was deze doop onvolledig, en werden mensen weer gedoopt.

Waar kan ik terugvinden in de Bijbel dat God dit ingesteld heeft?

Als je de Bijbel goed leest zie je dat degenen die opnieuw gedoopt worden, gedoopt zijn met de doop van Johannes. Dat wil nog niet zeggen door Johannes zelf, want zijn discipelen doopten ook. En zij doopten niet in de naam van Jezus, maar in de naam van Johannes. En dat is geen geldige christelijke doop. Volkomen anders dus dan de kinderdoop.

Ik vond mijn kinderdoop ook onvolledig, het belangrijkste was er namelijk niet: er was geen geloof van de dopeling. Ik schrijf bewust ' het belangrijkste', want daar is de doop nu juist een teken van: (ik herhaal het maar weer) een bede om een goed geweten, en afleggen van het oude. zondige leven en een opstaan in een nieuw leven met Jezus. Dat in aanmerking nemende, zag ik mijn doop zelfs al ongeldig.

Precies en daar ga je bijbels-theologisch de fout in. De doop is namelijk geen teken van jouw geloof, maar dat wij met Christus zijn begraven, opgestaan en in een nieuw leven ZOUDEN wandelen (Romeinen 6:3 en 4). Ander zou je net zo goed (Elbert zei dat al eerder) kunnen volstaan met een geloofsbelijdenis zonder al die poespas. Bovendien als de doop een teken was van geloof, dan zou geen enkele dopeling meer verloren kunnen gaan. Uit de brieven van Paulus en Johannes aan de gemeenten weten we dat er juist nog veel ongeloof en afval onder de christenen was. Dus alleen al praktisch gezien klopt jouw argumentatie niet.

Whale schreef:
De doop vereist niet op latere leeftijd geloof, het hoort bij de doop. Geen jaren later.

Welaan, dan is het des te opmerkelijker dat gelovige kinderen bij Baptisten niet gedoopt mogen worden, maar moeten wachten tot ze op leeftijd zijn gekomen. Enige consequentie is dan ver te zoeken ;-)

Jer.31 verwijst, wanneer er wordt gesproken over het Nieuwe verbond, niet naar het verbond met Abraham, maar naar het Sinaitisch verbond.

Waar beweer ik het tegendeel? Dit is wat ik eerder schreef: Als de Bijbel zegt: in u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden, is dat een toezegging van God in het OT. Daar sluit Hij met Abraham een eeuwig verbond (Gen. 17). In Gen. 12, 18 en 22 wordt er aan toegevoegd dat alle volken der aarde in Abraham gezegend zullen worden, een belofte dus in het Oude (eeuwige) Verbond. Volgens geloofsdopers heeft dat Oude Verbond afgedaan. Wonderlijk natuurlijk als God Zelf zegt dat het een eeuwig verbond is waarin alle geslachten (!!!) zullen delen. Daarom is het ook beter om te spreken van een vernieuwd verbond in plaats van een Nieuw Verbond, want slechts een deel van dat verbond (het deel dat is gesloten op de Sinaï) is vervuld. Paulus legt dat haarfijn uit in Hebr. 8: ..."zoals het verbond dat Ik met hun vaderen maakte ten dage dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden". En net zoals in het Oude Verbond persoonlijke bekering nodig was om zalig te worden, is dat in het Nieuwe Verbond exact eender. Daarin is geen wezenlijk verschil.

Nina schreef:
Op de plaatsen waar wordt gesproken over het dopen van hele gezinnen, leest men dat allen tot geloof gekomen waren, of dat de Geest op allen viel.

Dat komt omdat een gezin in de Bijbel als een eenheid wordt gezien. Paulus legt dat haarfijn uit in 1 Kor. 7: “Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.”

Demas is slechts een voorbeeld va.n een afvallige, het zegt niets over zijn doop.

Paulus zegt dat Demas van het geloof afgevallen is. Hij heeft dus geloofd. Als jij beweert dat Demas als gelovige niet gedoopt is, dan hebben geloof en doop blijkbaar minder met elkaar te maken dan je ons nu doet geloven ;-) Welnu, nog een ander voorbeeld dan maar. Openb. 3:1: "Dit zegt, Die de zeven geesten Gods heeft, en de zeven sterren: Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood." Een complete christelijke gemeente, als volwassenen gelovig gedoopt in jouw optiek en allemaal zo dood als een pier. In vers 4 lees je dat daar maar weinig gelovigen zijn.

Er zijn dus drie mogelijkheden. 1. Geloofsdoop heeft den diepste niets met een waarzaligmakend geloof te maken, althans het zegt hooguit iets over de (emotionele) gesteldheid van een dopeling op dat moment. 2. Complete gezinnen worden gedoopt, ongeacht of ze allen bekeerd/gelovig waren. 3. Deze mensen (evenals Demas) waren als kind gedoopt en zijn op latere leeftijd niet tot geloof gekomen. Jij mag het zeggen ;-)

Natuurlijk horen kinderen erbij, ze moeten alleen het onderricht nog krijgen en zelf een keuze voor de Heer maken.
Niet vooruit lopen op zaken, zou ik zeggen.

Natuurlijk horen de kinderen er in jullie optiek bij. Ze mogen de dienst bijwonen, zingen, meeklappen, meedoen enz. Maar ze zijn geen lid van Gods gemeente. Ze vallen er compleet buiten. Ze hebben geen enkele status. Zoals ik al eerder zei: armoe troef.

Dat doet een kinderdoop wel, en het formulier daarbij helemaal: er staat dat de doop bevestigt en verzegelt ons de afwassing van zonden. Op welke grond wordt die afwassing bevestigt en verzekert bij een nog ongelovig kind? Leert de Bijbel niet dat dat alleen op grond van het volmaakte offer van Jezus is? Dat moet wel geloofd worden, anders is er geen vergeving!

Kijk, dat is opnieuw zo'n enorme denkfout en onkunde m.b.t. de kinderdoop. Allereerst bepaal niet jij (of wie dan ook) of een baby gelovig (wedergeboren) is. Johannes de Doper was als foetus al wedergeboren (Luk. 1:15). Maar in jullie optiek mag alleen een volwassene die zegt gelovig te zijn, gedoopt worden. Je moet dus iemand op z'n blauwe ogen vertrouwen om te kunnen dopen. Wonderlijke Bijbelvisie.

Vervolgens begrijp je geen sikkepit (vergeef me deze woorden!) van wat het formulier bedoelt te zeggen. Het wezen van het doopformulier ligt in deze zin: "Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil." In dat verbond, in die aanname van onze kinderen door God Zelf, ligt de belofte van het eeuwige leven. Dat is de afwassing van onze zonden door het bloed van Christus, ja onze complete zaligheid. Deze belofte is vast en zeker vanuit Gods verbond. Nergens staat dat deze kinderen al zalig zijn! Daarom staat er ook dit: "Ten derde, of gij niet belooft en u voorneemt, deze kinderen, als zij tot hun verstand zullen gekomen zijn, waarvan gij vader (moeder) of getuige zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, of te doen (en te helpen) onderwijzen?" Het is gewoon een kwestie van goed (willen) lezen).

En dan natuurlijk die vreemde gedachte dat de besnijdenis is vervangen door de doop. De besnijdenis , die het teken is van het verbond met Abraham, welk een eeuwig, onvoorwaardelijk verbond is, en daarom dus niet vervangen is.

Paulus zegt het anders zelf: "In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus. Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met [Hem] opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft."

Kortom, hoe meer ik me verdiep in de kinderdoop, hoe rijker deze is t.o.v. het m.i. zeer scharminkelige geloofsdopen, waarin een onmachtige God maar moet afwachten of iemand zich bekeert en vervolgens laat dopen. En waarom van armoede leven als je de rijkdom van God Verbond kunt bezitten? Ik zou voor al het goud der wereld niet willen ruilen met welke geloofsdoper dan ook.

Later meer (Janneke)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Nina

Berichtdoor Nina » 07 sep 2015 07:07

Nina schreef:
Jer.31 verwijst, wanneer er wordt gesproken over het Nieuwe verbond, niet naar het verbond met Abraham, maar naar het Sinaitisch verbond.

Omega schreef:
Waar beweer ik het tegendeel? Dit is wat ik eerder schreef: Als de Bijbel zegt: in u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden, is dat een toezegging van God in het OT. Daar sluit Hij met Abraham een eeuwig verbond (Gen. 17). In Gen. 12, 18 en 22 wordt er aan toegevoegd dat alle volken der aarde in Abraham gezegend zullen worden, een belofte dus in het Oude (eeuwige) Verbond. Volgens geloofsdopers heeft dat Oude Verbond afgedaan. Wonderlijk natuurlijk als God Zelf zegt dat het een eeuwig verbond is waarin alle geslachten (!!!) zullen delen. Daarom is het ook beter om te spreken van een vernieuwd verbond in plaats van een Nieuw Verbond, want slechts een deel van dat verbond (het deel dat is gesloten op de Sinaï) is vervuld. Paulus legt dat haarfijn uit in Hebr. 8: ..."zoals het verbond dat Ik met hun vaderen maakte ten dage dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden". En net zoals in het Oude Verbond persoonlijke bekering nodig was om zalig te worden, is dat in het Nieuwe Verbond exact eender. Daarin is geen wezenlijk verschil.

Het VERBOND MET ABRAHAM niet afgedaan, dat staat nog altijd overeind: het is een eeuwig verbond. Het OUDE VERBOND (=gesloten op de Sinai) dat is vervangen door het Nieuwe verbond, zoals staat in Jer. 31:32 en verder. Jij gooit het Oude verbond en het Verbond met Abraham steeds door elkaar, maar het ene verbond is onvoorwaardelijk en eeuwig (het verbond met Abraham) en het Sinaitisch verbond, het Oude verbond zo je wilt, is een tijdelijk en voorwaardelijk verbond.

De heidenen mogen delen in de zegen van het Verbond met Abraham, maar worden geen verbondspartners

Nina

Berichtdoor Nina » 07 sep 2015 07:11

En dan natuurlijk die vreemde gedachte dat de besnijdenis is vervangen door de doop. De besnijdenis , die het teken is van het verbond met Abraham, welk een eeuwig, onvoorwaardelijk verbond is, en daarom dus niet vervangen is.

Paulus zegt het anders zelf: "In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus. Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met [Hem] opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft."

Nou, dan lees je niet goed: er wordt hier niet gesproken over de besnijdenis met handen gedaan ( het teken van het verbond met Abraham) maar over de besnijdenis van het hart, waartoe God het Joodse volk al opriep in de Tora.

Ik ben nu een paar dagen weg, kan helaas niet verder reageren, maar misschien later deze week.

Nina

Berichtdoor Nina » 07 sep 2015 07:23

Omega schreef:
Kortom, hoe meer ik me verdiep in de kinderdoop, hoe rijker deze is t.o.v. het m.i. zeer scharminkelige geloofsdopen, waarin een onmachtige God maar moet afwachten of iemand zich bekeert en vervolgens laat dopen. En waarom van armoede leven als je de rijkdom van God Verbond kunt bezitten? Ik zou voor al het goud der wereld niet willen ruilen met welke geloofsdoper dan ook.

Wanneer ik anders vraag wat nu het nut is van de kinderdoop - want zalig zijn ze niet, maar ze zouden wel zijn aangenomen tot Gods kind (begrijp niet dat dit naast elkaar kan staan), krijg ik geen echt antwoord.
Als kind gedoopt of niet, het betekent niets want er is geen verschil met ongedoopte kinderen. De belofte dat God hun Vader wil zijn geldt voor ieder mens die ZICH BEKEERT, niet alleen voor kinderen van kerkelijke mensen.
(Ik schrijf hier bewust 'kerkelijke mensen', want ik ken kinderen die gedoopt zijn en hun ouders zijn ook alleen dooplid en hebben geen belijdenis gedaan, wat de waarde van de kinderdoop m.i. alleen maar verder uitholt.)
Behouden zijn de kinderen niet, aan de Bijbelse betekenis van de doop voldoet het niet, wat dan wel?
Wat is die rijkdom dan, waar je het over hebt, want dat is mij nog steeds niet duidelijk.

God is geen onmachtig God omdat hij van de mens een keuze vraagt. God gebruikt zijn almacht niet altijd, kijk maar eens naar wat een zooi het is in de wereld: dat doen wij zelf, en God is echt wel bij machte om in te grijpen maar Hij verkiest dat niet altijd te doen.
Ik vind het altijd prachtig en soms ontroerend om van dopelingen te horen hoe God heeft gewerkt in hun leven, en hoe men dan helemaal opnieuw mag beginnen, al je zonden worden afgewassen, en men in afhankelijkheid van Hem mag verder leven.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 sep 2015 11:35

Nina schreef:'Geloof en bekering zijn geen voorwaarden', zo stelt deze voorganger. Maar wat dan wel? Mag ik invullen dat geloof van de ouders dat dan is? Want ik neem aan dat wanneer mijn ongelovige neef zijn dochter ten doop wil houden omdat hij het wel een mooie symboliek vindt, de doop niet doorgaat. Maar een mens kan toch niet tot Gods volk behoren op grond van het geloof van een ander??
Overigens: ik vind het wel een goed stukje, het verwoord een aantal van mijn vraagtekens bij de kinderdoop.

Iemand die zelf niet gelooft, maar slechts het kind als een mooie symboliek ten doop wil houden, is in feite een leugenaar.
Want je zegt JA op vragen, je belooft iets waar je je niet aan houdt.

Je kunt belijdenis van het geloof doen op grond van een historisch geloof. D.w.z. je gelooft de Bijbel van kaft tot kaft, onderschrijft de Ned. geloofsbelijdenis, maar je weet je persoonlijk niet gered door het bloed van de Heere Jezus, m.a.w. je bent onbekeerd.
Dan kan en mag je je kind ten doop houden.
Nina schreef:Ik begrijp niet zo waarom je die erfzonde er bij haalt.

Omdat dat het zo is. Kinderen worden in zonde ontvangen en geboren.
Nina schreef:Waarvan is de kinderdoop een zichtbaar teken?

Artikel 34 van de NGB:
Van den Heiligen Doop
Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is, door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de besnijdenis, die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het sacrament des Doops, door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religies afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader. Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods. Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken. Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Doch deze Doop is niet alleen nut zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens. Hierom verwerpen wij de dwaling der wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2015 13:17

Nina schreef:De heidenen mogen delen in de zegen van het Verbond met Abraham, maar worden geen verbondspartners
Luchtfietserij. Om dat aan te tonen stel ik maar 1 vraag:
- hoe delen heidenen in de zegen van het verbond met Abraham?

Als het antwoord op deze vraag niet hetzelfde is als "automatisch", zijn ze hoe dan ook verbondspartners.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Algemeen”