Chaya schreef:Als je dat zo vindt, snap ik niet dat je zo nadrukkelijk andere probeert te overtuigen van jouw visie op de doop.
We zitten hier op een forum, ik geef mijn mening net zo goed als jij.
Chaya schreef:Niet iedereen krijgt een bekering zoals de moordenaar aan het kruis.
Dat zeg ik ook niet, en daar gaat het ook heel niet over.
Het punt dat ik maak is dat hij zonder gedoopt te zijn toch behouden is, waarmee aangetoond is dat de doop niet noodzakelijk is voor het behoud.
Chaya schreef:Er staat in de Bijbel: wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.
Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden,
maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden. Dus niet: wie niet gedoopt is zal verdoemd worden.
Chaya schreef:En wij moeten afblijven van de uitverkiezing, wie behouden zal worden.
Ik haalde die tekst aan omdat er staat '' want uit genade bent u zalig geworden,
door het geloof "(niet geloof en doop). Ik heb het heel niet over de uitverkiezing, dat zit je zelf te zoeken.
Chaya schreef:Geloof is een persoonlijke aangelegenheid.
Precies, dat erf je niet van je ouders.
Chaya schreef:Het kan vriezen en kan dooien dus.
Wat maakt het uit wat jij accepteert, het gaat erom hoe God dit ziet.
Aangezien kinderdopers en geloofdopers allebei denken dat ze naar Gods wil handelen blijkt dat in de praktijk alleen maar ruzie en partijschappen uit te werken.
De bijbel leert uitdrukkelijk dat dát Gods wil niet is, dus blijft er naar mijn mening niets anders over dan accepteren en respecteren.
Omdat de bijbel wél leert dat we elkaar moeten accepteren en respecteren, kies ik daarvoor.
Dat houdt niet in dat ik het dan automatisch met de keuzes van anderen eens ben.
Jij en anderen hoeven zich uiteraard helemaal niets aan te trekken van wat ik wel of niet accepteer, ik leg niemand wat op. Ik geef slechts mijn mening net zoals jij dat doet. En of het vriest of dooit, daar heb ik geen invloed op. Zulke dingen kun je alleen maar accepteren.
Chaya schreef:Dubbel dopen, alsof dit je dichter bij de zaligheid zal brengen. Wijs 1 tekst aan in de Bijbel waarin dit aanbevolen wordt.
Dopen brengt je sowieso niet dichter bij de zaligheid. Of je het één twee of honderd keer doet.
Handlingen 19: 2-5.

Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)