rotterdam schreef:Je opmerking is ingegeven door achterdocht.
Vind je tgek? Kijk naar de Grieks Romeinse cultuur die de toenmalige wereld beheerste toen het christendom ontstond.
Tempelprostitutie, orgieën, groepen die gedwongen werden naakt op de straten te paraderen en beschikbaar moesten zijn voor iedereen die daar zin in had ect.
Kortom een bijzonder lage seksuele moraal. Vrouwen stelden niets voor, ze waren niets meer dan een bezit waar je mee kon doen wat je wilde.
Gelukkig bracht het christendom verbetering in de situatie, maar ze waren (en zijn vaak) nog altijd tweederangs mensen die onder de heerschappij van de mannen stonden (of staan).
Ik vind mijn achterdocht gewoon realistisch. Als iemand beweerd dat je uit de kleren moet wanneer je gedoopt wordt ligt de bewijslast bij hem om aan te tonen dat ie geen bijbedoelingen heeft plus moet ie beargumenteren wat de noodzaak ervan is.
Wel of geen kleding heeft nl. geen fluit met de doop te maken. Volgens mij verbindt ieder weldenkend mens dat met andere zaken.
rotterdam schreef:Wat zou het de discussie verrijken als je eens zou toegeven dat deze "waarheid" gebaseerd is op jouw persoonlijke inkleuring.
Gebaseerd op wat Paulus zegt in Romeinen 6: 4 Wij
zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.
Wij
zijn dan ... de wedergeboorte heeft dus al plaats gevonden, dat is geen persoonlijke inkleuring maar dat is wat er staat.
Tenzij je kunt aantonen dat de wedergeboorte bij een baby heeft plaats gevonden behoren ze niet gedoopt te worden.
rotterdam schreef:Het gaat hier niet over "mogen", uiteraard mag dat.
Een voorganger zoeken die aansluit bij jouw persoonlijke mening.
Voorgangers van traditionele kerken zijn (gelukkig) gebonden aan de leer van de kerk.
Ik heb liever een voorganger die gebonden is aan de leer van de bijbel. Niet één kerk of voorganger is volkomen zuiver, het zuiverste wat we hebben is de bijbel. Daarom vind ik dat voorgangers
en gemeenteleden daar naar terug behoren te gaan. (dat vond Paulus ook, hij prees de Bereers erom)
rotterdam schreef:Nee hoor, dat zijn interpretatieverschillen, die de leer niet aantasten.
Die de leer niet aantasten, die is 'leuk'. Het is
DE dwaalleer waardoor de hele vervangingsleer is door ontstaan is.
Maar goed, als je dan zo soepel bent kan mijn interpretatie van de doop er ook wel bij, toch?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)