Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor bernard 3 » 25 aug 2015 08:50

Henkie
Als je de vele reacties leest zal je met mij kunnen vaststellen dat deze meer met het elkander aanvallen dan met het eigenlijke onderwerp te maken hebben. Dit was dan ook de hoofreden dat ik de topic “wat de doop betreft” apart had geopend om zodoende het onderwerp “Doop” met Gods Woord te behandelen en niet te laten verdrinken in het naar elkander toeslingeren van allerlei denigrerende opmerkingen.
Ik vind het dan ook spijtig dat je deze topic hebt verwijderd

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 25 aug 2015 09:00

bernard 3 schreef:Henkie
Als je de vele reacties leest zal je met mij kunnen vaststellen dat deze meer met het elkander aanvallen dan met het eigenlijke onderwerp te maken hebben. Dit was dan ook de hoofreden dat ik de topic “wat de doop betreft” apart had geopend om zodoende het onderwerp “Doop” met Gods Woord te behandelen en niet te laten verdrinken in het naar elkander toeslingeren van allerlei denigrerende opmerkingen.
Ik vind het dan ook spijtig dat je deze topic hebt verwijderd

Als je wist hoeveel topics er al op zo'n manier geopend zijn en vervolgens wordt met Gods Woord de een en de ander neergesabeld. Dus het heeft geen enkel nut om zo'n topic te openen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 aug 2015 09:39

naamloos schreef:Maar één ding weet ik wel, ruzie en partijschappen zijn geen vrucht van de Geest. Misschien vind God het wel belangrijker dat we leren om in liefde en respect met anders-denkenden om te gaan, dan dat Hij rechtstreekse antwoorden geeft.

Ik weet het wel zeker. :wink:
We hebben nog een lange weg te gaan.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 aug 2015 10:38

rotterdam schreef:Je opmerking is ingegeven door achterdocht.
Vind je tgek? Kijk naar de Grieks Romeinse cultuur die de toenmalige wereld beheerste toen het christendom ontstond.
Tempelprostitutie, orgieën, groepen die gedwongen werden naakt op de straten te paraderen en beschikbaar moesten zijn voor iedereen die daar zin in had ect.
Kortom een bijzonder lage seksuele moraal. Vrouwen stelden niets voor, ze waren niets meer dan een bezit waar je mee kon doen wat je wilde.
Gelukkig bracht het christendom verbetering in de situatie, maar ze waren (en zijn vaak) nog altijd tweederangs mensen die onder de heerschappij van de mannen stonden (of staan).
Ik vind mijn achterdocht gewoon realistisch. Als iemand beweerd dat je uit de kleren moet wanneer je gedoopt wordt ligt de bewijslast bij hem om aan te tonen dat ie geen bijbedoelingen heeft plus moet ie beargumenteren wat de noodzaak ervan is.
Wel of geen kleding heeft nl. geen fluit met de doop te maken. Volgens mij verbindt ieder weldenkend mens dat met andere zaken.
rotterdam schreef:Wat zou het de discussie verrijken als je eens zou toegeven dat deze "waarheid" gebaseerd is op jouw persoonlijke inkleuring.
Gebaseerd op wat Paulus zegt in Romeinen 6: 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.
Wij zijn dan ... de wedergeboorte heeft dus al plaats gevonden, dat is geen persoonlijke inkleuring maar dat is wat er staat.
Tenzij je kunt aantonen dat de wedergeboorte bij een baby heeft plaats gevonden behoren ze niet gedoopt te worden.
rotterdam schreef:Het gaat hier niet over "mogen", uiteraard mag dat.
Een voorganger zoeken die aansluit bij jouw persoonlijke mening.
Voorgangers van traditionele kerken zijn (gelukkig) gebonden aan de leer van de kerk.
Ik heb liever een voorganger die gebonden is aan de leer van de bijbel. Niet één kerk of voorganger is volkomen zuiver, het zuiverste wat we hebben is de bijbel. Daarom vind ik dat voorgangers en gemeenteleden daar naar terug behoren te gaan. (dat vond Paulus ook, hij prees de Bereers erom)
rotterdam schreef:Nee hoor, dat zijn interpretatieverschillen, die de leer niet aantasten.
Die de leer niet aantasten, die is 'leuk'. Het is DE dwaalleer waardoor de hele vervangingsleer is door ontstaan is.
Maar goed, als je dan zo soepel bent kan mijn interpretatie van de doop er ook wel bij, toch?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 25 aug 2015 14:14

rotterdam schreef:Reactie bewijst hoe weinig je ervan weet.
Nee dus, er werd niet besprenkeld maar ondergedompeld.

Ja excuus. Ik haal die twee altijd door elkaar. Gisteren met de vaat weer. Na enkele borden te hebben besprenkeld kwam mijn vrouw met de suggestie om deze onder te dompelen, dat had inderdaad een stuk meer effect!

Maar bedankt voor de verbetering, je bent een held!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 25 aug 2015 15:39

pindas83 schreef:Ja excuus. Ik haal die twee altijd door elkaar. Gisteren met de vaat weer. Na enkele borden te hebben besprenkeld kwam mijn vrouw met de suggestie om deze onder te dompelen, dat had inderdaad een stuk meer effect!

Wat een spotternij zeg.
Het is voor sommigen erg moeilijk om de ernst te bewaren in dit topic.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 aug 2015 18:30

Chaya schreef:Wat een spotternij zeg.

Je hebt gelijk Chaya, ik stop met deze oeverloze discussie.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 25 aug 2015 18:34

naamloos schreef:Ja vanzelf,

Vanzelf? Vele zijn een gruwelijke dood gestorven door toedoen van anderen. Lees eens wat christelijke geschiedenis.
maar omdat ze geschreven hebben kun je toch terug gaan naar de eerste verteller.

De originele schrijfsels zijn al eeuwen en eeuwen vergaan. De apostelen hebben echt niet alle boeken van het NT geschreven. En de laatste zijn omstreeks het jaar 100 na christus geschreven. Justinus de Martelaar die over de doop van zuigelingen schrijft leefde ook rond die tijd.

Kortom, lees eens wat over christelijke geschiedenis.

Yoshi schreef:]Beetje dom van God dan om zijn Geest te geven, niet?
Of zouden mensen gewoon niet zo goed of helemaal niet luisteren, ook een optie?

Dat laatste. Mensen die de christelijke doop (waarin ook zuigelingen gedoopt worden) luisteren niet goed of helemaal niet naar de Heilige Geest.
Gewoon dom traditie volgen, alles geloven wat de voorgangers je voorschotelen :mrgreen:

Stop daar dan mee met het volgen van de uit de VS overgewaaide nonsens die als christelijk verkocht wordt en lees eens wat goede boeken over de christelijke geschiedenis. Dan ga je ook meer begrijpen van de bijbel.
Ik geloof dat de Geest iedereen helpen wil, maar niet als we passief, te lui of bang zijn om zelf te gaan onderzoeken of 'deze dingen alzo zijn'.

Juist, dus ga op onderzoek uit en wees niet passief zoals je nu doet.
En nee, ik claim niet de waarheid te hebben omdat ik de Geest heb en wel onderzoek. Op mijn lijntje zit net zo goed ruis.

Mooi, dan zijn we het daar over eens.

Je ziet, je hooghartigheid kan op gelijke toon beantwoord worden.
Ik ben er wel klaar mee. Het is aan een ieder om zelf om de christelijke geschiedenis te bestuderen en te groeien in geloof en de bijbel in de context van haar ontstaan te plaatsen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 aug 2015 20:27

Yoshi schreef:Vanzelf? Vele zijn een gruwelijke dood gestorven door toedoen van anderen. Lees eens wat christelijke geschiedenis.
Zeg ik kom niet uit een ei hoor. Ik bedoel natuurlijk dat het vanzelf spreekt dat ze dood zijn, tenzij je verwacht dat ze nu ruim 2000 jaar oud zijn en stiekem nog ergens rondlopen. Verder lees ik heel wat christelijke geschiedenis, maak je daar maar geen zorgen over.
Yoshi schreef:De originele schrijfsels zijn al eeuwen en eeuwen vergaan. De apostelen hebben echt niet alle boeken van het NT geschreven. En de laatste zijn omstreeks het jaar 100 na christus geschreven. Justinus de Martelaar die over de doop van zuigelingen schrijft leefde ook rond die tijd.

Kortom, lees eens wat over christelijke geschiedenis.
Dat is me geheel bekend. En aan Paulus -aan wie de woorden God zijn toevertrouwd- heb ik meer dan genoeg voor mijn doopstandpunt.

Jaaa-ha ik lees de christelijke geschiedenis. En tijdens mijn studie heb ik er ook volop mee te maken.
Yoshi schreef:Dat laatste. Mensen die de christelijke doop (waarin ook zuigelingen gedoopt worden) luisteren niet goed of helemaal niet naar de Heilige Geest.
Mensen die het anders zien dan jij luisteren niet goed of helemaal niet naar de H.G. Jaja, zo lopen er nog een paar rond hier.
Dat zeggen al die 30.000 richtingen weet je, en iedereen gelooft dat ie de enigste echte waarheid in pacht heeft. zzzzz.
Yoshi schreef:Stop daar dan mee met het volgen van de uit de VS overgewaaide nonsens die als christelijk verkocht wordt en lees eens wat goede boeken over de christelijke geschiedenis. Dan ga je ook meer begrijpen van de bijbel.
Dat jij iets nonsens noemt zegt niets, daarvoor heb je echt argumenten nodig mn beste. Daar schort het tot nog toe nogal aan.
Ga eens goed de Bijbel lezen dan kun je de fouten in de christelijke boeken en traditie ontdekken. :mrgreen:
Yoshi schreef:Juist, dus ga op onderzoek uit en wees niet passief zoals je nu doet.
Joh, ben je niet bang dat ik nog meer fouten uit de traditie zal ontdekken?
Yoshi schreef:Mooi, dan zijn we het daar over eens.

Je ziet, je hooghartigheid kan op gelijke toon beantwoord worden.
Ik ben er wel klaar mee. Het is aan een ieder om zelf om de christelijke geschiedenis te bestuderen en te groeien in geloof en de bijbel in de context van haar ontstaan te plaatsen.
Nou kijk aan, grote knul! Een beetje opgelucht?
En nu je er dan toch klaar mee bent heb ik een advies voor je: ga eens een paar goede christelijke boeken lezen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2015 07:18

naamloos schreef:Jaja, zo lopen er nog een paar rond hier.
Dat zeggen al die 30.000 richtingen weet je, en iedereen gelooft dat ie de enigste echte waarheid in pacht heeft.

Nee hoor, gelukkig is dit niet waar.
De drie hoofdstromingen binnen het christendom, het katholicisme, de orthodoxie en het traditionele protestantisme omarmen allemaal de geloofsbelijdenis van Nicea - Constantinopel en de kinderdoop.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2015 08:38

pindas83 schreef:Ja excuus. Ik haal die twee altijd door elkaar. Gisteren met de vaat weer. Na enkele borden te hebben besprenkeld kwam mijn vrouw met de suggestie om deze onder te dompelen, dat had inderdaad een stuk meer effect!

Tja, als jij denkt dat het vuil bij de doop letterlijk van je af wordt gespoeld heb ik alle begrip voor je denkbeeld dat de doop door onderdompeling dan beter is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 aug 2015 08:54

naamloos schreef:Jaja, zo lopen er nog een paar rond hier.
Dat zeggen al die 30.000 richtingen weet je, en iedereen gelooft dat ie de enigste echte waarheid in pacht heeft.
rotterdam schreef:Nee hoor, gelukkig is dit niet waar.
De drie hoofdstromingen binnen het christendom, het katholicisme, de orthodoxie en het traditionele protestantisme omarmen allemaal de geloofsbelijdenis van Nicea - Constantinopel en de kinderdoop.
Als die drie hoofdstromingen nu eens bereid zouden zijn dat in te perken tot de hoofdzaken die in de apostolische geloofsbelijdenis staan (met uitzondering van het later toegevoegde regeltje), dan zou vrijwel iedereen door één deur kunnen.
Want 'de Deur' is Jezus zelf zegt hij, en hij is tegelijk de enigste echte waarheid, en de weg en het leven.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2015 09:25

Chaya schreef:Wat een spotternij zeg.

rotterdam schreef:Je hebt gelijk Chaya, ik stop met deze oeverloze discussie.

Nou kom op hé, niet zo zuur doen jongens. Was maar een flauw grapje :mrgreen: !

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 26 aug 2015 09:29

Marnix schreef:Tja, als jij denkt dat het vuil bij de doop letterlijk van je af wordt gespoeld heb ik alle begrip voor je denkbeeld dat de doop door onderdompeling dan beter is.

Er zat geen diepere bedoeling acher hoor. Ik kan me eigenlijk prima in zowel kinderdoop als geloofsdoop (volwassendoop) vinden, er valt voor beide wat te zeggen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2015 11:31

naamloos schreef:Als die drie hoofdstromingen nu eens bereid zouden zijn dat in te perken tot de hoofdzaken die in de apostolische geloofsbelijdenis staan (met uitzondering van het later toegevoegde regeltje), dan zou vrijwel iedereen door één deur kunnen.

Ik geloof er niks van. Het merendeel van die 30.000 komen namelijk niet vanuit de hoofdstromingen maar de ene splinter die zich van de volgende meent te moeten afscheiden. Dus naamloos ...............wat bedoel je ?

Terug naar “[Religie] - Algemeen”