Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor naamloos » 24 aug 2015 07:27

Yoshi schreef:Dat is het probleem ook grotendeels met de stromingen die vanuit de VS zijn overgewaaid. Vrij weinig kennis over de christelijke geschiedenis en die kennis ook niet willen vergroten. Vervolgens de bijbel uit de context van haar ontstaan rukken en los van haar basis willen interpreteren op zo'n manier dat het botst met het traditionele christendom. Dat alles natuurlijk om zich te profileren ten koste van het traditionele christendom.
Wat mij betreft hoef je je niks ongerust te maken, ik ben dagelijks bezig om mijn kennis te vermeerderen.
Verder heb ik er een bloedhekel aan om los van de context ideeën te ''bewijzen''.
Dat een aantal van 'mijn' ideeën niet stroken met de traditie heeft met jouw slagen in de lucht geen knal te maken.

Verder heb ik gemerkt dat er veel kinderdopers zijn die zelf ook de traditie durven tegen te spreken ( :shock: jazeker), zij geloven nl. niet in het Jezus' toekomend aardse koninkrijk, en dat geloofde de vroege kerk nou weer wel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 24 aug 2015 07:30

Ga met een groep vrienden in een kring zitten en fluister een verhaaltje door. Aan het eind van de kring is het verhaal anders. Als de mensen die opgeleid zijn door de apostelen al dwaalden dan staat het gehele christendom inclusief bijbel op losse schroeven.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 aug 2015 08:22

Yoshi schreef:Ga met een groep vrienden in een kring zitten en fluister een verhaaltje door. Aan het eind van de kring is het verhaal anders. Als de mensen die opgeleid zijn door de apostelen al dwaalden dan staat het gehele christendom inclusief bijbel op losse schroeven.
Juist, en als je weten wilt wat het echte verhaal is dan ga je terug naar de eerste verteller. In dit geval de apostelen dus.
En vergeet vooral niet dat gelovigen de H.G. hebben, die wil je ook in de waarheid leiden. Dus voor die losse schroeven hoeven we niet zo bang te zijn. Dan moet je natuurlijk wel bereid zijn om naar Hem te luisteren, en niet de traditie boven de Geest stellen.

En nog even voor Rotterdam: Paulus sluit zichzelf er bij in als hij zegt dat het kennen ten dele is.
Te suggereren dat je niet dwalen kunt vanwege het feit dat je de apostelen persoonlijk hebt gekend is gewoon van de zotte.
De Galaten hadden het evangelie van Paulus vernomen, maar al snel moest hij hen weer corrigeren omdat ze gingen dwalen, wat baatte het hen toen dat ze het van de apostel zelf hadden vernomen?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 aug 2015 12:16

naamloos schreef:En waarom zou je geen verkeerde interpretaties kunnen hebben wanneer je de apostelen persoonlijk hebt gekend, waar slaat dat op?
Voor mij komen dergelijke gedachten griezelig dicht in de buurt van mensen-afgoderij.

Die kans is heel erg klein, het waren betrouwbare mannen die de woorden van de apostelen, en zeker van Paulus en Timoteüs, zonder enige twijfel, ongeschonden hebben doorgegeven.
Voor mij, duizenden malen belangrijker dan al die latere claims.
En dat heeft niets te maken met mensen-afgoderij.
Wel met Hebr. 13 vers 7 "Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling".

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 aug 2015 13:13

rotterdam schreef:Die kans is heel erg klein, het waren betrouwbare mannen die de woorden van de apostelen, en zeker van Paulus en Timoteüs, zonder enige twijfel, ongeschonden hebben doorgegeven.
Voor mij, duizenden malen belangrijker dan al die latere claims.
En dat heeft niets te maken met mensen-afgoderij.
Wel met Hebr. 13 vers 7 "Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling".
1. Dan is de kans ook erg klein dat er geen aards koninkrijk komt waar Jezus als Koning zal regeren vanuit Jeruzalem. (of is dat toevallig net een uitzondering waarin ze zich vergisten?)
2. Ik lees een tegenstelling in wat Paulus leerde over de doop en wat de traditie leerde. En dan gaat Paulus boven de traditie.
3. Als ik alles moet geloven wat voorgangers zeggen, dan stop ik er vandaag nog mee want dan wordt je alle kanten uitgeslingerd.
Gelukkig hebben wij zelf een bijbel, dus kunnen we controleren wat ons voorgeschoteld wordt. Nu, en vanuit de traditie.
Wanneer ik van zo'n traditie-meneer lees hoe de doop moet plaatsvinden: haren los, sieraden af en kleren uit ... nou, dan springt bij mij alles op oranje of rood. Hoe serieus moet je zo'n ouwe snoeper nemen! :shock:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 aug 2015 18:35

naamloos schreef:Wanneer ik van zo'n traditie-meneer lees hoe de doop moet plaatsvinden: haren los, sieraden af en kleren uit ... nou, dan springt bij mij alles op oranje of rood. Hoe serieus moet je zo'n ouwe snoeper nemen! :shock:

Beneden alle peil. Ongehoorde reactie. Walgelijk.
Zoals de waard is......................................

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 aug 2015 18:40

naamloos schreef:2. Ik lees een tegenstelling in wat Paulus leerde over de doop en wat de traditie leerde. En dan gaat Paulus boven de traditie.

Dat gekleurde brilletje afzetten wil nog wel eens helpen.

3. Als ik alles moet geloven wat voorgangers zeggen, dan stop ik er vandaag nog mee want dan wordt je alle kanten uitgeslingerd.

Ja dat klopt alleen de vraag is "wie zijn die slingeraars ?"
Duizenden verschillende evangelische en pinkstergroepjes - en allemaal met hun eigen (gecontroleerde) waarheid. Gefeliciteerd wees er blij mee. ](*,)

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 24 aug 2015 19:02

naamloos schreef:Wanneer ik van zo'n traditie-meneer lees hoe de doop moet plaatsvinden: haren los, sieraden af en kleren uit ... nou, dan springt bij mij alles op oranje of rood. Hoe serieus moet je zo'n ouwe snoeper nemen! :shock:

En dan slechts een beetje besprenkeld worden, kleine tegenvaller dan..

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 24 aug 2015 20:46

naamloos schreef:Juist, en als je weten wilt wat het echte verhaal is dan ga je terug naar de eerste verteller. In dit geval de apostelen dus.

Die zijn al enige tijd geleden overleden.
En vergeet vooral niet dat gelovigen de H.G. hebben, die wil je ook in de waarheid leiden.

Vandaar de 30.000 verschillende denominaties en stromingen. De Heilige Geest speelt mensen graag tegen over elkaar uit en beweert volstrekt tegenovergestelde dingen aan mensen.
Dus voor die losse schroeven hoeven we niet zo bang te zijn. Dan moet je natuurlijk wel bereid zijn om naar Hem te luisteren, en niet de traditie boven de Geest stellen.

Lol. Degene die dit roepen verkiezen gewoon slechts een andere traditie. Een die overigens veel slechtere papieren heeft want lang niet zo ver terug gaat als de kerken in het traditionele christendom.

En dat is prima hoor, dat moeten die mensen lekker helemaal zelf weten. Net zoals moslims helemaal zelf moeten weten of ze hun kinderen laten besnijden en niet laten dopen. Het is een vrij land.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 aug 2015 20:47

rotterdam schreef:Beneden alle peil. Ongehoorde reactie. Walgelijk.
Zoals de waard is......................................
Jaja, ongehoord, precies wat ik dacht toen ik dat las. Ik zal me daar hartstikke knettergek wezen om me voor heel de goegemeente uit te kleden omdat iemand heeft verzonnen dat de doop op die manier uitgevoerd moet worden. ](*,)
En je kunt het geloven of laten (tzal me een worst wezen) maar deze 'waard' zou zoiets niet eens verzonnen krijgen.
rotterdam schreef:Dat gekleurde brilletje afzetten wil nog wel eens helpen.
Sterk argument, ik ben diep onder de indruk.
rotterdam schreef:Ja dat klopt alleen de vraag is "wie zijn die slingeraars ?"
Duizenden verschillende evangelische en pinkstergroepjes - en allemaal met hun eigen (gecontroleerde) waarheid. Gefeliciteerd wees er blij mee.
Dat ben ik ook, tenminste dan heb ik het over de waarheid die ik zelf kan terugvinden in de bijbel.
En niet alleen pinkster en evangelisch kunnen er wat van, er zwemmen meer vissen in de zee. Dus naar welke voorganger ga luisteren?
Ik denk zomaar naar iemand die 'jouw waarheid' leert. Dus een ander mag dat dan natuurlijk ook doen, toch?

Verder heb je keurig netjes de vraag ontweken of je eens bent met de vroege traditie die in een aards koninkrijk geloofden waar Jezus als Koning zal regeren vanuit Jeruzalem. Ik snap dat het wat lastig is om je hier uit te draaien, want in feite doe je precies hetzelfde wat je mij verwijt. Alleen dit gaat over een ander onderwerp. Moeilijk moeilijk moeilijk, oplossing: negeren! =D> =D> =D>
pindas83 schreef:En dan slechts een beetje besprenkeld worden, kleine tegenvaller dan..
Volgens mij gingen ze kopje onder, maar dat weet ik niet zeker.
Laatst gewijzigd door naamloos op 24 aug 2015 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 24 aug 2015 20:53

Yoshi schreef:Lol, godsdienstwaanzin dus zo te lezen. Hoe verrassend...

Inderdaad soms lijkt het waanzinnig, een leven met God, maar jou bedoeling met waanzinnigheid getuigt dat je er geen kaas van gegeten hebt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 24 aug 2015 21:00

Als je door die gedachtengang fijner kan slapen moet je jezelf dat vooral voorhouden. Mij maakt het niet uit, ik weet wie het zegt.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 aug 2015 21:50

Yoshi schreef:Die zijn al enige tijd geleden overleden.
Ja vanzelf, maar omdat ze geschreven hebben kun je toch terug gaan naar de eerste verteller.
Yoshi schreef:Vandaar de 30.000 verschillende denominaties en stromingen. De Heilige Geest speelt mensen graag tegen over elkaar uit en beweert volstrekt tegenovergestelde dingen aan mensen.
Beetje dom van God dan om zijn Geest te geven, niet?
Of zouden mensen gewoon niet zo goed of helemaal niet luisteren, ook een optie?
Gewoon dom traditie volgen, alles geloven wat de voorgangers je voorschotelen :mrgreen:

Ik geloof dat de Geest iedereen helpen wil, maar niet als we passief, te lui of bang zijn om zelf te gaan onderzoeken of 'deze dingen alzo zijn'.
En nee, ik claim niet de waarheid te hebben omdat ik de Geest heb en wel onderzoek. Op mijn lijntje zit net zo goed ruis.
Maar één ding weet ik wel, ruzie en partijschappen zijn geen vrucht van de Geest. Misschien vind God het wel belangrijker dat we leren om in liefde en respect met anders-denkenden om te gaan, dan dat Hij rechtstreekse antwoorden geeft.
Yoshi schreef:Lol. Degene die dit roepen verkiezen gewoon slechts een andere traditie. Een die overigens veel slechtere papieren heeft want lang niet zo ver terug gaat als de kerken in het traditionele christendom.
Tjah, als jij de bijbel slechte papieren vindt en liever wat jongere hebt moet je dat helemaal zelf weten.
Yoshi schreef:En dat is prima hoor, dat moeten die mensen lekker helemaal zelf weten. Net zoals moslims helemaal zelf moeten weten of ze hun kinderen laten besnijden en niet laten dopen. Het is een vrij land.
Ja prima hoor, maar om nou van christenen naar de moslims te switchen vind ik in dit verband nogal ongepast, om niet te zeggen venijnig.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 aug 2015 08:07

pindas83 schreef:
En dan slechts een beetje besprenkeld worden, kleine tegenvaller dan..

Reactie bewijst hoe weinig je ervan weet.
Nee dus, er werd niet besprenkeld maar ondergedompeld.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 aug 2015 08:23

naamloos schreef:En je kunt het geloven of laten (tzal me een worst wezen) maar deze 'waard' zou zoiets niet eens verzonnen krijgen.

Je opmerking is ingegeven door achterdocht.

Dat ben ik ook, tenminste dan heb ik het over de waarheid die ik zelf kan terugvinden in de bijbel.

Wat zou het de discussie verrijken als je eens zou toegeven dat deze "waarheid" gebaseerd is op jouw persoonlijke inkleuring.

En niet alleen pinkster en evangelisch kunnen er wat van, er zwemmen meer vissen in de zee. Dus naar welke voorganger ga luisteren?
Ik denk zomaar naar iemand die 'jouw waarheid' leert. Dus een ander mag dat dan natuurlijk ook doen, toch?

Het gaat hier niet over "mogen", uiteraard mag dat.
Een voorganger zoeken die aansluit bij jouw persoonlijke mening.
Voorgangers van traditionele kerken zijn (gelukkig) gebonden aan de leer van de kerk.

Verder heb je keurig netjes de vraag ontweken of je eens bent met de vroege traditie die in een aards koninkrijk geloofden waar Jezus als Koning zal regeren vanuit Jeruzalem. Ik snap dat het wat lastig is om je hier uit te draaien, want in feite doe je precies hetzelfde wat je mij verwijt. Alleen dit gaat over een ander onderwerp. Moeilijk moeilijk moeilijk, oplossing: negeren! .

Nee hoor, dat zijn interpretatieverschillen, die de leer niet aantasten.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”