Boeddha in je huis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2015 09:19

Yoshi schreef:Ik ben wel benieuwd waarom. Ik neem namelijk aan dat je in het dagelijkse leven (in je familie, op je werk, op school, in je vriendenkring) dagelijks in aanraking komt met mensen die niet in God geloven.

Ik kom dagelijks in aanraking met mensen die niet in God geloven.
Maar dan kun je soms de nuance nog proeven dat ze toch nog wel in iets geloven (meer een hoop dat er toch in het hiernamaals een soort paradijs is).
Het lijkt mij persoonlijk afschuwelijk om te denken dat er niets is, een grote leegte.
Mortlach zit hier al jaren op het forum, kun je zien in zijn profiel.
Dan hoop ik dat hij hier zit met een reden (hij heeft wel een keer de aanleiding geschreven).
En God is bij machte om het hardste hart te verbreken.
Wij zijn zelf niet minder ongelovig of hard van nature, dan Mortlach.
Ook al ben je opgegroeid in een christelijk nestje, dan nog kan de vijandschap en hardheid jegens God er helemaal zijn. Zie het recent geopende topic over een rotjeugd.
Verdrietig dat mensen dan zo blijven hangen in bitterheid, teleurstelling, boosheid, vanwege onbenulligheid of liefdeloosheid van mensen.
Als je teleurgesteld raakt in bepaalde mensen of een bepaalde kerk, kun je ook naar een andere gaan nl.
God blijft immer Dezelfde.
En ik gun Mortlach zo van harte die diepe vreugde die alle verstand te boven gaat, wanneer de Heilige Geest in je woont en je mag geloven dat je zonden vergeven zijn, door het bloed van Jezus Christus. De geschonken genade dus.
En dan is boeddha met al zijn goedheid en zuiverheid, slechts een zwak aftreksel van die alomvattende gunnende genade.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2015 10:31

Chaya schreef:Ik kom dagelijks in aanraking met mensen die niet in God geloven.
Maar dan kun je soms de nuance nog proeven dat ze toch nog wel in iets geloven (meer een hoop dat er toch in het hiernamaals een soort paradijs is).
Het lijkt mij persoonlijk afschuwelijk om te denken dat er niets is, een grote leegte.

Dat kan. Voor mij betekent het heerlijke rust en is het idee van een eeuwigheid 'moeten' leven een nachtmerrie.

Mortlach zit hier al jaren op het forum, kun je zien in zijn profiel.

Nog veel langer dan dat, aangezien dit niet mijn eerste profiel is hier :-)

Ook al ben je opgegroeid in een christelijk nestje, dan nog kan de vijandschap en hardheid jegens God er helemaal zijn. Zie het recent geopende topic over een rotjeugd.
Verdrietig dat mensen dan zo blijven hangen in bitterheid, teleurstelling, boosheid, vanwege onbenulligheid of liefdeloosheid van mensen.
Als je teleurgesteld raakt in bepaalde mensen of een bepaalde kerk, kun je ook naar een andere gaan nl.
God blijft immer Dezelfde.

Mijn ongeloof heeft echt 0,0 te maken met bitterheid, teleurstelling, etc, etc.

En ik gun Mortlach zo van harte die diepe vreugde die alle verstand te boven gaat, wanneer de Heilige Geest in je woont en je mag geloven dat je zonden vergeven zijn, door het bloed van Jezus Christus. De geschonken genade dus.
En dan is boeddha met al zijn goedheid en zuiverheid, slechts een zwak aftreksel van die alomvattende gunnende genade.

Kijk, die laatste zin is dan weer een beetje jammer. Ik neem aan dat je namelijk nog nooit een Boeddhistisch-spirituele ervaring hebt gehad en er gewoon vanuitgaat dat alles per defintie een 'zwak aftreksel' is van de christelijk-spirituele ervaring. Ik heb ervaringen gehad tijdens meditatie waarvan ik het je zo gun die ook te hebben, die alle verstand te boven gaat.

Spiritualiteit is geen wedstrijdje ver-plassen om te zien wiens ervaringen fantastischer zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2015 10:46

Mortlach schreef:
Kijk, die laatste zin is dan weer een beetje jammer. Ik neem aan dat je namelijk nog nooit een Boeddhistisch-spirituele ervaring hebt gehad en er gewoon vanuitgaat dat alles per defintie een 'zwak aftreksel' is van de christelijk-spirituele ervaring. Ik heb ervaringen gehad tijdens meditatie waarvan ik het je zo gun die ook te hebben, die alle verstand te boven gaat.

Spiritualiteit is geen wedstrijdje ver-plassen om te zien wiens ervaringen fantastischer zijn...

Dan begrijp je me verkeerd. Ik heb het hier niet over een spirituele ervaring, of een visioen o.i.d.
Want al dit soort belevenissen zijn tijdelijk, ze gaan voorbij. Hoe intens ze ook zijn.
Die allesomvattende diepe vrede, gaat nooit meer weg, als de Heere dit aan je gegeven hebt.
Boeddha of andere spirituele leiders kunnen je niet helpen wanneer de wereld instort.

Een bekende Nederlandse schrijver (die van het bed violen) schreef over het visioen dat zijn vader kreeg.
Hij vertelde in een interview dat als hij dat zo ook zou mogen beleven, hij wel zou kunnen gaan geloven.
Maar dat is nu net geen geloof!
Want geloof is geen zekerheid die bewezen kan worden door wetenschappelijke verklaringen.
Vast al vaker aangedragen in discussies:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
En dan betekent hoop hier niet: ik geloof niet dat ze komen, maar ik hoop het wel.
Nee, de Bijbelse hoop is een geloofszekerheid, omdat God het Zelf beloofd heeft in Zijn Woord.
Mortlach schreef:Mijn ongeloof heeft echt 0,0 te maken met bitterheid, teleurstelling, etc, etc.

Nee dat geloof ik wel, maar ik haalde het betreffende topic aan.
En dat hoeft ook helemaal niet. Ongeloof zit ten diepste in ons allemaal, anders hadden we de Heere Jezus niet nodig!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2015 11:29

Chaya schreef:Dan begrijp je me verkeerd. Ik heb het hier niet over een spirituele ervaring, of een visioen o.i.d.
Want al dit soort belevenissen zijn tijdelijk, ze gaan voorbij. Hoe intens ze ook zijn.
Die allesomvattende diepe vrede, gaat nooit meer weg, als de Heere dit aan je gegeven hebt.
Boeddha of andere spirituele leiders kunnen je niet helpen wanneer de wereld instort.

Je blijft maar redeneren vanuit je definitie dat alleen het christendom waardevol is, en dat is jammer. Ik had het namelijk ook niet over een visioen o.i.d. maar over die alomvattende diepe vrede die je voelt als eenmaal de non-dualiteit ervaren hebt en de illusies zijn weggenomen.

Een bekende Nederlandse schrijver (die van het bed violen) schreef over het visioen dat zijn vader kreeg.
Hij vertelde in een interview dat als hij dat zo ook zou mogen beleven, hij wel zou kunnen gaan geloven.
Maar dat is nu net geen geloof!
Want geloof is geen zekerheid die bewezen kan worden door wetenschappelijke verklaringen.
Vast al vaker aangedragen in discussies:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
En dan betekent hoop hier niet: ik geloof niet dat ze komen, maar ik hoop het wel.
Nee, de Bijbelse hoop is een geloofszekerheid, omdat God het Zelf beloofd heeft in Zijn Woord.

Geen idee wat dit precies met het gesprek te maken heeft.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2015 13:58

Mortlach schreef:
Je blijft maar redeneren vanuit je definitie dat alleen het christendom waardevol is, en dat is jammer. Ik had het namelijk ook niet over een visioen o.i.d. maar over die alomvattende diepe vrede die je voelt als eenmaal de non-dualiteit ervaren hebt en de illusies zijn weggenomen.

Omdat andere religies, godheden, wijsgeren, geestverruimende middelen wel een diepe vrede kunnen geven, maar die is eindig.
Dood is toch dood immers?
Mortlach schreef:Geen idee wat dit precies met het gesprek te maken heeft.

Niet?
Het gaat toch over het niet kunnen geloven? Je zei
Mortlach schreef:Voor mij betekent het heerlijke rust en is het idee van een eeuwigheid 'moeten' leven een nachtmerrie.

Dus wat jou betreft mag het gewoon een doodsslaap zijn, niets meer weten en niets meer ervaren.
Lijkt mij nu weer een nachtmerrie. Zo'n val in het eeuwige niets...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2015 14:40

Chaya schreef:Omdat andere religies, godheden, wijsgeren, geestverruimende middelen wel een diepe vrede kunnen geven, maar die is eindig.
Dood is toch dood immers?

Nee. Nirvana is niet eindig.

Dus wat jou betreft mag het gewoon een doodsslaap zijn, niets meer weten en niets meer ervaren.
Lijkt mij nu weer een nachtmerrie. Zo'n val in het eeuwige niets...

Tja, je ervaart er alleen niets van, dus hoe erg is het dan? Maar goed, dat is detailwerk.

Het feit blijft dat het weinig behulpzaam is in de omgang met je naasten om jouw oprechte religieuze gevoel boven de oprechte religieuze gevoelens van hen te stellen. Of om andermans religie langs de maat van de jouwe te leggen en dan te oordelen dat die religie per definitie tekortschiet. Dat getuigt in mijn ogen van een gebrek aan respect. Ook het doen van definitieve uitspraken terwijl blijkt dat je daar toch echt te weinig kennis voor hebt, doet jouw positie niet meer glanzen. En nee, even een christelijk webpaginaatje over wat er allemaal verkeerd is aan alles, lezen en napraten is dan niet voldoende.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2015 19:43

Mortlach schreef:Nee. Nirvana is niet eindig.

Ow. Een smetje is dan dat de zanger van de gelijknamige band een einde aan zijn leven heeft gemaakt.
Ik neem aan dat die naam toch niet zomaar gekozen is?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 08 aug 2015 19:46

Ik neem aan dat deze argumentatie niet serieus bedoeld is. Toch?

Ik vraag me eigenlijk af wie er nou een afgodsbeeld maken van een Boeddha beeldje. Zijn dat de mensen die het beeldje gewoon leuk vinden en ergens neerzetten of zijn dat de christenen die zo'n beeldje echt als afgod zien....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2015 20:50

Chaya schreef:Ow. Een smetje is dan dat de zanger van de gelijknamige band een einde aan zijn leven heeft gemaakt.
Ik neem aan dat die naam toch niet zomaar gekozen is?

Je wilt hier toch niet een serieuze reactie op, hoop ik. :roll:

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2015 20:56

Ik was op zoek naar de juiste betekenis van Nirvana, en stuitte hier op.
Ik dacht, hoe toepasselijk, of juist niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2015 10:41

Chaya schreef:Ik was op zoek naar de juiste betekenis van Nirvana, en stuitte hier op.
Ik dacht, hoe toepasselijk, of juist niet.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe schokkender ik het vind dat je een zelfmoord probeert te gebruiken om een puntje te scoren. Lekker medemenselijk...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2015 10:43

Chaya schreef:Ik was op zoek naar de juiste betekenis van Nirvana, en stuitte hier op.

Dat vinden is gemakkelijk. Volg het achtvoudige pad van de Boeddha en ontwaak :-)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 10 aug 2015 13:16

Mortlach schreef:
Hoe meer ik erover nadenk, hoe schokkender ik het vind dat je een zelfmoord probeert te gebruiken om een puntje te scoren. Lekker medemenselijk...

Ik ben geen punten aan het scoren. Ik vind het schokkend juist.
Je band noemen naar een staat van: diepe stilte, uitblazing, bevrijding, terwijl je dan toch het leven als een lijden ziet en geen uitweg meer weet.

Ik woonde gisteren een kerkdienst bij waarin tientallen nationaliteiten samen waren gekomen.
Daar zei dominee: wat een groot God hebben wij, we kunnen voor ALLES bij hem terecht.
In sommige godsdiensten moet je voor het ene naar de ene god en voor het andere weer daarheen.
Offers brengen, jezelf soms pijn doen, vasten, alles om die god te behagen.
Of jezelf in een bepaalde geestelijke staat brengen, om een vrede te kunnen ervaren.
Wij hoeven dat allemaal niet, alles doet Hij. En de mensen die daar uit zijn gekomen, knikten en huilden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 aug 2015 14:49

Chaya schreef:Ik ben geen punten aan het scoren. Ik vind het schokkend juist.
Je band noemen naar een staat van: diepe stilte, uitblazing, bevrijding, terwijl je dan toch het leven als een lijden ziet en geen uitweg meer weet.

Weet je, ik ga niet meer in op deze lijn van denken. Als je zelf niet inziet waarom het gedrag van een artiest geen weerslag heeft op hetgene waar de band naar vernoemd is, krijg ik je dat vast ook niet aan je verstand gepeuterd.

Ik woonde gisteren een kerkdienst bij waarin tientallen nationaliteiten samen waren gekomen.
Daar zei dominee: wat een groot God hebben wij, we kunnen voor ALLES bij hem terecht.
In sommige godsdiensten moet je voor het ene naar de ene god en voor het andere weer daarheen.
Offers brengen, jezelf soms pijn doen, vasten, alles om die god te behagen.
Of jezelf in een bepaalde geestelijke staat brengen, om een vrede te kunnen ervaren.
Wij hoeven dat allemaal niet, alles doet Hij. En de mensen die daar uit zijn gekomen, knikten en huilden.

Dus christenen brengen geen offers, doen zichzelf nooit pijn? De ouders die hun homoseksuele kind met pijn in het hart het huis uitzetten en die familierelatie opofferen doen dat niet om God te behagen? Daarbij heeft de Boeddha extreem ascetisme en zelfpijniging expliciet veroordeeld. Als jij of die dominee iets van het leven van de Boeddha wist, had je dat geweten.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 10 aug 2015 15:28

Mortlach schreef:Weet je, ik ga niet meer in op deze lijn van denken. Als je zelf niet inziet waarom het gedrag van een artiest geen weerslag heeft op hetgene waar de band naar vernoemd is, krijg ik je dat vast ook niet aan je verstand gepeuterd.

De naam is zeker in een split second gekozen dan?
En dit slaat dan ook nergens op?
In de nummers van Nirvana zitten consequent bepaalde thema's zoals afstomping, verveling, vervreemding, depressie en identiteitsproblemen. Vaak wordt de bedoeling verstopt onder een oppervlakkig beeld van woede en/of waanzin. Een enkel liedje, zoals "Turnaround" (Incesticide) verkondigt een politieke mening, maar dat is voor Nirvana vrij ongebruikelijk.

Wat ik weet van muziekbandjes is dat ze gezamenlijk een naam kiezen voor een reden.
Mortlach schreef:Dus christenen brengen geen offers, doen zichzelf nooit pijn? De ouders die hun homoseksuele kind met pijn in het hart het huis uitzetten en die familierelatie opofferen doen dat niet om God te behagen? Daarbij heeft de Boeddha extreem ascetisme en zelfpijniging expliciet veroordeeld. Als jij of die dominee iets van het leven van de Boeddha wist, had je dat geweten.

Dat is niet de lijn die de Bijbel voorschrijft, dat weet jij heel goed!
Die dominee weet misschien meer van allerlei religie's dan jij, want hij heeft een kerk vol (ex)leden, die vaak letterlijk uit de ban van het kwade moesten gehaald.
Die mensen leggen zelf getuigenissen af.
Ze voelen zich - zoals ze dit zelf benoemen!! - voor de poorten van de hel weggesleept.
Ik wou dat je eens één keer zo'n dienst zou kunnen bijwonen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”