broeder Aad, leuk dat u er weer bent. Vergun mij om zo simpel mogelijk met Gods Woord om te gaan, daarom lees ik ook zo graag de BGT.
U schrijft:
Ik lees dit als iets dat gebeurd is: profetie als samenvatting van de voorbije geschiedenis
Gewoon volgens mijn woordenboek, moeilijker niet: profetie is voorspelling, dus geen geschiedenis.
Een visioen waarvan verslag wordt gegeven is uiteraard zelf altijd wel geschiedenis, de inhoud na 2000 jaar, mogelijk nog niet.
Openb.4:1 zegt: "Kom naar boven, dan laat ik je zien wat er vanaf nu zal gebeuren."
Openbaring schetst vanaf hst.4 een toekomstig aards gebeuren, te weten de tijd van de grote verdrukking, "zoals er nog nooit geweest is en ook nooit meer komen zal", en
[b]aansluitend[/b] het doorbreken van het Koninkrijk van God op aarde met de Heere Jezus op de troon van David in Jeruzalem, regerend over de hele wereld, 1000 jaar, waarna het eeuwige Nieuwe Jeruzalem wordt geschetst op een nieuwe aarde, zonder zee. (dus 3x zoveel paradijs)
Dit allegorisch als literaire stijlvorm zien of zoiets, kan alleen als je de werkelijkheid theologisch geweld aan doet. Niet willen doen !!, zeg ik dan.
Omdat ik weiger de chronologie van Openbaring niet te erkennen (heeft ook totaal geen nut, bemerk ik) is er in hst.11 dus al veel rampzaligs gebeurd, wat op deze schaal absoluut niet in de geschiedenis is aan te wijzen. Heel Openbaring was nooit eerder !! De dag des Heeren ligt nog vóór ons! De dag des Heeren is ook niet zondag, zoals ik hoor bij de Ned. Ver. tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging, waar ik uiteraard ook lid van ben, t.b.v. het doel (niet de theologie).
In hst. 13 komt de antichrist op, het beest uit de volkenzee, welke zich in de tempel zal zetten en laten aanbidden, om te laten zien dat hij een god is.
Dan vind ik het niet gek dat in hst.11 die tempel in beeld komt. En dat moet dus de 3e tempel worden. (in Ezechiël al uitgebeeld)
Het vervolg van hst.11 speelt zich (tot vs.15) ook herkenbaar op aarde af met de twee profeten, welke we toch ook al in de profetieën van Daniël tegenkomen? (en ja, men veronderstelt dan dat dit mogelijk Mozes en zeker Elia zullen zijn. Maar lees gewoon wat er staat zoals het er staat.)
Edoch, bij vers 15 krijgen we een blik in de hemel. Dat staat er gewoon ook: "in de hemel klonken luide stemmen, die zeiden: Nu is de Heer, onze God, koning van de wereld, samen met de messias. Zij zullen voor altijd heersen."
"De 24 leiders van het volk, die op hun tronen
bij God zaten, knielden."enz.
En ja, in die serie hemelbeelden staat dan ook: "Toen ging Gods tempel in de hemel open en de heilige kist werd zichtbaar."
Ja, ik leerde van de theologie dat de aardse tempel een afbeelding is van de hemelse tempel. Dat was toch al met de tabernakel zo? Dat zal best zo waar zijn, denk ik dan altijd; waarom niet? Er zal ook best veel niet over Gods Heilig Woord heen gewalst zijn hoor.
Tot slot Aad, m.i. is er een hemelsbreed verschil tussen 'vergeestelijkend' lezen en uit een Bijbelgedeelte een geestelijke les leren (wat altijd Gods bedoeling is!) Maar houdt die geestelijke les dan wel wel bij de
toepassing en niet bij de
verklaring, toch?
En die geestelijke lessen mogen van mij gerust verschillen hoor, tot aan de fantasie van prof. Bram van de Beek toe, die op grond van de verdrukte Israëlieten in ballingschap, welke hun vijanden tot aan hun kinderen toe verwensen, wil leren onze opkomende zondige gedachten bij de Heere Jezus te brengen. (Hem er echter niet mee willen slaan hoor