Hij is blijven hangen in mijn geheugen:
Cathy schreef:Ik kon ook al niet zo goed uit de voeten met een kubusvorm van hier tot Moskou.
Nog zo wat:
Yoshi schreef:Waarom wetenschap er nu bij getrokken wordt ontgaan mij volledig. en dan: Klopt. Maar waarom dat erbij getrokken wordt ontgaat mij ook volledig.
En neem deze ook maar:
rotterdam schreef:Beetje flauw Ben, als de apostel Paulus mag citeren vanuit "de traditie" waarom zouden wij het dan niet doen ?
Laat ik maar weer beginnen met de opblaaswereldbolletjes aan een simmetje boven mijn bed. Van bovenaf gezien (noord) is er best veel land zichtbaar, maar van onderaf (zuid) is het bijna allemaal zee, gewoon een trieste aanblik. Het lijkt wel een watersnoodramp! En dat is het ook wel denk ik; zo zal het aanvankelijk niet geschapen zijn door de Almachtige.
Nou heb ik uiteraard veel over de zondvloed horen preken - (ook stoffen op je ervaring zal overigens zeker wel onder hoogmoed vallen, mijnheer rotterdam; ik erken, wat an sich natuurlijk al te denken geeft, toch?) - en die eindigden dan doorgaans met de belofte welke de regenboog in zich draagt, zoals ook in de Bijbel staat.
Maar dat die immense zee er op de nieuwe aarde niet meer zijn zal, zoals het ook in de Bijbel staat, heb ik nog nimmer er bij horen halen, wie van jullie wel? Dát is ook volgens de overlevering, broeder rotterdam! Op grond van de traditionele overlevering, (op grond waarvan dr. Bram v.d. Beek weet ik hoeveel overleveraars aan weet te halen, tot bijna aan het jaar nul toe, wat dan wetenschappelijk heet,) is die zee, welke niet meer zijn zal, (Openb.21:1) afgedankt in de theologie en vervangen door wat ze er van gemaakt hebben, zoals ik eerder schreef, boze machten en zo.
(dit is niet wetenschappelijk, maar bepaal voor uzelf maar in hoeverre dit wel waar is).
En dat is precies zo met het nieuwe Jeruzalem. Die gewone beeldvorming, zoals het in Gods Woord staat, is ons toch nooit bijgebracht?
Die mevrouw Cathy vindt mij echt geschiffeld hoor. Dat is wel goed natuurlijk, want ik hoop toch dat er mensen zullen zijn hier op het forum, die desondanks na beginnen te denken: maar het staat er wél zo, gewoon zoals die ben zegt: een hemels ruimtelijke kubus, als van hier tot Moskou en van hier tot Rome of zo iets.
(laten we er wel van uitgaan dat Rome en Moskou, zo ook 'hier' op de nieuwe aarde zo niet meer in het paradijs zullen voorkomen, maar dat hoef ik niet te zeggen hoop ik.)
En weer vraag ik: snapte de Allerhoogste het echt dan niet, toen hij iets zo anders op liet schrijven als wat de theologie ons bij bracht, omdat de Bijbel schijnbaar wetenschappelijke theologische interpretatie behoeft?
Hier naast mij ligt een artikel van een zekere Ron Rhodes. Hij schreef het boek 'Die Chronologie der Endzeit' (ik hoop dat hij de Bijbelse chronologie niet verdraait, zoals theologisch gebruikelijk is). Hij doet een aantal aanbevelingen hoe Bijbel te lezen, daarbij verwijzende naar 2 Tim. 2:15 om "het woord van de waarheid recht te snijden", zoals in zijn boek ook aanbevolen:
De klaarblijkelijke betekenis. Als de letterlijke betekenis zinvol is, zoek dan niet naar een andere betekenis, tenzij het resultaat onzin is.
Ook de Bijbelexegeet David Cooper stelt in het licht van dit principe voor om 'elk woord bij zijn primaire, normale letterlijke betekenis te nemen, zolang de feiten van de directe context - onderzocht in het licht van aanverwante plaatsen en axiomatische en fundamentele waarheden - niet duidelijk op iets anders wijzen.' ..... (nou als dát niet academisch wetenschappelijk klinkt ?!)
Ook de profetiegeleerde Arnold Fruchtenbaum is die mening toegedaan: 'Zolang de tekst niet duidelijk maakt dat hij symbolisch dient te worden opgevat, behoort hij letterlijk te worden genomen.'
Speciaal voor u, broeder rotterdam: 'Veronderstellingen. Alle leerstellige veronderstellingen dienen aan de Schrift onderworpen te zijn. Onze leerstellige opvattingen mogen niet onze Bijbeluitleg beheersen. Alleen de opvattingen die met de Schrift verenigbaar zijn, zijn ook terecht.'
Ja, zo hoor je het ook nog eens van anderen .......