Cicero schreef:Mja, dat vind ik dus zo vreemd. Als ik dus serieus zo overwegen reformatorisch te worden, zou dit een van de knelpunten zijn: je weet niet waar je aan toe bent, want wat in het ene geval geldt, geldt plots niet voor het andere geval.
Hier wil ik wel even op ingaan.
Je stelt het te rationeel nu. Je wordt niet reformatorisch. Je wordt stilgezet door God Zelf en geeft je aan Zijn wil over. Er groeit dan een verlangen in je hart en je gaat op zoek naar een prediking waar God op het hoogst verheerlijk wordt en je hart wordt verklaard.
Je krijgt het aanbod van Christus. En dan wordt je niet reformatorisch, maar een ware christen!
En dan is het geen aftasten en zoeken meer: wat mag ik dan nog wel en wat moet ik dan allemaal?
Welnee, veel aardse dingen verliezen dan hun glans, soms kun je er dan naar verlangen om te sterven, dichtbij God te zijn waar het volmaakt is.
Maar we zijn uit de aarde aards, dus de wereld zal blijven trekken.
En dan te leven uit volgzaamheid, niet slaafs, maar Uw wil geschiede.
God wijst je nooit verkeerde wegen aan, die slecht voor je zijn, dat doen we zelf.
Bij de één is dat innerlijke stemmetje meer hoorbaar dan bij de andere.
Ikzelf heb een vrij nauw geweten, iets voelt vaak niet goed, vroeger deed ik het dan toch wel, en na een aantal keren gaat dat stemmetje zwijgen.
Maar dat stemmetje hoort een ander niet! Dus mijn kind of mijn man kan ik dat niet opleggen, want als zij het dan doen of niet, wordt het wettisch.
Ingewikkeld?
Ik hoop het niet. Het was voor mij ook een zoektocht hoor. Ik moest soms dingen juist loslaten omdat ik niet wist waarom ik ze wel of niet deed, er was geen grond voor te vinden. En toen een predikant sprak over werkheiligheid dacht ik, daar ben ik dus mee bezig, ik probeer een plaatsje in de hemel te verdienen.
Dat is nou ontdekkende prediking Cicero en dat gun ik jou toch ook zo!
Het is geen juk van allerlei wetten en regeltjes, welnee joh.
Cicero schreef:In het geval van homofiele gevoelens zie ik het hinken op twee gedachten. Want aantrekkingskracht tussen mensen is op zichzelf niet zondig. Het verschil bij homo's is, dat de gerichtheid van die gevoelens anders is. Maar die gerichtheid/geaardheid is een 'gevolg van de zonde' en aan de gevoelens die bij een gezond mens daarbij horen kan de homo dus niets doen. Waarom noemt die ds dan homofiele gevoelens in één grote zwaai zonde? Daarmee brengt hij veel refo-homo's in moeilijk vaarwater denk ik. Zijn benadering is vast goed bedoeld, maar door onwetendheid en afwerende houding allesbehalve pastoraal. Hij moet dus nog maar een tijdje langer luisteren voordat hij hier weer iets over schrijft.
Nee het is geen hinken op 2 gedachten, ik vond het ook een beetje verwarrend hoe hij het zo zei.
Ik denk dat hij bedoelt: die geaardheid is er, vanwege de gebrokenheid van de schepping, zoals er ook andere "afwijkende" gevoelens kunnen zijn. Maar dat is dan het kruis dat je opgelegd krijgt, omdat de Bijbel geen ruimte overlaat voor een andere relatie dan tussen man en vrouw. Zo is de scheppingsorde.
Sommige mannen hadden in de Bijbel meerdere vrouwen en daarmee trachten de bigamisten dan het gelijk aan hun zijde te krijgen.
Als je dat kruis afschudt dus, je gaat een seksuele relatie aan met iemand van hetzelfde geslacht, bedrijf je die zonde. Je vecht er niet meer tegen, maar geef je je eraan over.
Omdat het een daad is van liefde, wordt het niet gezien als zonde, immers, liefde is toch altijd goed? Bijbels zelfs?
Maar de Bijbelse liefde is anders bedoeld, die van God voor de mens.
Welke vader geeft zijn zoon over aan een gruwelijke kruisdood, om een hele mensheid te redden?
Dat is de volmaakte en zuiverste liefde, de aardse liefde is altijd bezoedeld met zonden, ondanks onze goede bedoelingen en zuivere pogingen en is ook eindig. Gods liefde heeft eeuwigheidswaarde.
Ik weet niet of ik het zo goed verwoord heb, maar ik denk dat dominee dit zo bedoelde, want dit is wel de algehele zienswijze hierover.
Werden homo's vroeger genegeerd, raar aangekeken (op sommige plekken misschien nog wel) maar echt, ik kom in verschillende kerken, ik heb familieleden die EN reformatorisch zijn EN een andere geaardheid hebben en ze worden net zo aangekeken en behandeld als ieder ander.
Van de kerk - om het zomaar even in één vergaarbak te gooien - wordt verwacht dat zij voor elk vraagstuk een standpunt innemen. Waar moeten mensen zich anders aan houden?
En verreweg de meeste mensen zijn prima in staat om hun standpunt zelf te bepalen, maar er zijn er ook die in verwarring zijn.
Het gaat om ons aller geestelijk welzijn, de kerken dragen een grote verantwoordelijkheid hiervoor.
De aangestelde herder moeten hun schapen niet naar een verkeerde weide sturen, waar geen gras is en boze wolven zijn.
Zo zie je, ik was eigenlijk gestopt met de inhoudelijke discussie, maar je komt nooit tot een einde, er is zoveel over te zeggen.
Want jij hebt je vragen, en waar vind je de passende antwoorden?
Wat wil God nu, mogen wij geen mooi leven leiden op aarde, met een partner waar je heel veel van houdt?
Je leeft maar één keer, dan moet het toch zo leuk of mooi mogelijk zijn?
God heeft ons seksuele gevoelens gegeven, waarom mag ik er dan niets mee doen?
Ik heb niet de antwoorden. Maar weet wel waar je die kunt vragen.