Tante Pollewop schreef:Dus wij zijn met ons allen niet geschapen, alleen Adam is geschapen?
Jawel, wij heten ook schepselen.
Er is één verschil, Adam werd volmaakt geschapen en wij zijn na de zondeval onrein geworden. Een Adamkind
Boanerges schreef:Verliefd worden wanneer je een relatie hebt is overigens wel een zonde. Ondanks dat het je overkomt en je er naar de mens gesproken niets aan kunt doen. Het doet namelijk afbreuk aan de relatie die je volgens God hebt met je wederhelft.
Het is wel een zonde te noemen, alleen wilde ik de scheiding maken tussen een plots opkomend verlangen - je doet er verder niets mee, vecht ertegen, zo je wilt - of het voeden van dat verlangen. Het is beide zonde, dat is waar, maar zoals ik zei, het ziet er van binnen nu eenmaal niet zo goed uit.
Cicero schreef:Enerzijds zeg je dat alleen de gevolgen van verlangens zondig zijn, anderzijds de verlangens zelf ook omdat ze voortkomen uit een zondig hart. Waar het op neer komt is dat als puntje bij paaltje komt, verlangens naar zonde ook zonde zijn. (Ik los de tegenspraak even op voor je.)
Nou nee. Ik heb mezelf nog even na zitten lezen en vind het best lastig om goed te verwoorden wat ik nu precies bedoel.
Ik zit ook met een portie begrip, omdat ik mezelf zo goed ken.
Anderzijds moet helder gemaakt worden wat zonde precies is, er is niet zoiets als: een piepklein zondetje dat niet zo heel erg is en een grote uitbrekende zonde.
Maar we hebben te dealen met verlangens en gevoelens >>>> die voortkomen uit een onrein hart en onreine gedachten.
We moeten anderzijds oppassen dat we God niet de auteur van de zonde maken, door te gaan stellen: oooo, maar dan kunnen wij er dus niets aan doen? Het overkomt je.
Ja, vaak overkomt het je en kun je nog verzachtende omstandigheden aanvoeren ook.
Maar daar gaat het niet om. We hebben te strijden tegen de zonde, ook tegen zondige verlangens, maar wat de één dan ziet als een zondig verlangen, ziet de ander dat als normaal, menselijk.
Boanerges schreef:Dat gaat je echter nooit lukken Chaya, hoe hard je er ook je best voor doet. Strijden tegen de zonden wil niet zeggen dat je moet overwinnen. Dan doe je het ten diepste tóch zelf. Een praktiserende homoseksueel is net zo "slecht" als iemand die hoogmoedig is of iemand die roddelt. Beiden hebben een strijd te voeren en zullen vaak in herhaling vallen. Het een is echter niet zondiger dan het andere. Voor beiden is vergeving nodig én mogelijk!
Ik heb allang ontdekt dat ik het nooit kan winnen. Maar de Bijbel roept ons op om de wapens op te pakken.
Zoals Paulus de Efeziërs oproept:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.Dan zijn we op het punt aanbeland dat bepaalde seksuele verlangens en gevoelens dus een omleiding van de duivel zijn.