Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 14:54

Boanerges schreef:haha....nee joh! Verliefd zijn is toch heerlijk?

Nee Boanerges, volgens jouw eigen opvatting is verliefd zijn zondig, want (als je niet getrouwd bent) verlang je dan immers om in allerlei opzichten met je partner bijeen te zijn, wat een zonde is buiten het huwelijk.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 14:56

Mortlach schreef:Waarom is dat een ander verhaal. Jezus zegt toch zelf dat er geen verschil is?

Ja dat zegt Jezus zéker. Hij is daar heel uitgesproken in. Mijn vrouw stelt gelukkig een andere grens. Zij is net zo zondig als ik en dealt met dezelfde aard.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 14:57

Tante Pollewop schreef:Dus wij zijn met ons allen niet geschapen, alleen Adam is geschapen?

Jawel, wij heten ook schepselen.
Er is één verschil, Adam werd volmaakt geschapen en wij zijn na de zondeval onrein geworden. Een Adamkind
Boanerges schreef:Verliefd worden wanneer je een relatie hebt is overigens wel een zonde. Ondanks dat het je overkomt en je er naar de mens gesproken niets aan kunt doen. Het doet namelijk afbreuk aan de relatie die je volgens God hebt met je wederhelft.

Het is wel een zonde te noemen, alleen wilde ik de scheiding maken tussen een plots opkomend verlangen - je doet er verder niets mee, vecht ertegen, zo je wilt - of het voeden van dat verlangen. Het is beide zonde, dat is waar, maar zoals ik zei, het ziet er van binnen nu eenmaal niet zo goed uit.
Cicero schreef:Enerzijds zeg je dat alleen de gevolgen van verlangens zondig zijn, anderzijds de verlangens zelf ook omdat ze voortkomen uit een zondig hart. Waar het op neer komt is dat als puntje bij paaltje komt, verlangens naar zonde ook zonde zijn. (Ik los de tegenspraak even op voor je.)

Nou nee. Ik heb mezelf nog even na zitten lezen en vind het best lastig om goed te verwoorden wat ik nu precies bedoel.
Ik zit ook met een portie begrip, omdat ik mezelf zo goed ken.
Anderzijds moet helder gemaakt worden wat zonde precies is, er is niet zoiets als: een piepklein zondetje dat niet zo heel erg is en een grote uitbrekende zonde.
Maar we hebben te dealen met verlangens en gevoelens >>>> die voortkomen uit een onrein hart en onreine gedachten.

We moeten anderzijds oppassen dat we God niet de auteur van de zonde maken, door te gaan stellen: oooo, maar dan kunnen wij er dus niets aan doen? Het overkomt je.
Ja, vaak overkomt het je en kun je nog verzachtende omstandigheden aanvoeren ook.
Maar daar gaat het niet om. We hebben te strijden tegen de zonde, ook tegen zondige verlangens, maar wat de één dan ziet als een zondig verlangen, ziet de ander dat als normaal, menselijk.
Boanerges schreef:Dat gaat je echter nooit lukken Chaya, hoe hard je er ook je best voor doet. Strijden tegen de zonden wil niet zeggen dat je moet overwinnen. Dan doe je het ten diepste tóch zelf. Een praktiserende homoseksueel is net zo "slecht" als iemand die hoogmoedig is of iemand die roddelt. Beiden hebben een strijd te voeren en zullen vaak in herhaling vallen. Het een is echter niet zondiger dan het andere. Voor beiden is vergeving nodig én mogelijk!

Ik heb allang ontdekt dat ik het nooit kan winnen. Maar de Bijbel roept ons op om de wapens op te pakken.
Zoals Paulus de Efeziërs oproept:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.

Dan zijn we op het punt aanbeland dat bepaalde seksuele verlangens en gevoelens dus een omleiding van de duivel zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 15:00

Tante Pollewop schreef:Ik kreeg net letterlijk de rillingen van wat hier geschreven wordt.

Ik juist niet. Ik dacht: wat kan er op een open en fijne manier gediscussieerd worden over een delicaat onderwerp als dit.

Nog even en we krijgen een compliment van de mods. :-({|=
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 jul 2015 15:10

Chaya schreef:Ik juist niet. Ik dacht: wat kan er op een open en fijne manier gediscussieerd worden over een delicaat onderwerp als dit.

Het ging ook niet over de discussie an sich. :wink:

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 15:13

Tante Pollewop schreef:Het ging ook niet over de discussie an sich. :wink:

O gelukkig. omhelzing-smile

Maar als ik vragen mag, heb je het ver achter je gelaten, heb je een muur om jezelf heen gebouwd, zie je het echt helemaal niet meer zoals je het misschien ooit gezien had?
Ben je niet weleens bang dat je jezelf "bedriegt"?
Als je niet wilt antwoorden, begrijp ik dat en laat ik het er verder bij.

Ik heb ook wel eens een tijdlang iets zeker geweten, had het ver achter me gelaten, maar het achtervolgde me toch en haalde me op een dag weer in.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 15:15

Chaya schreef:Nou nee. Ik heb mezelf nog even na zitten lezen en vind het best lastig om goed te verwoorden wat ik nu precies bedoel.
Ik zit ook met een portie begrip, omdat ik mezelf zo goed ken.
Anderzijds moet helder gemaakt worden wat zonde precies is, er is niet zoiets als: een piepklein zondetje dat niet zo heel erg is en een grote uitbrekende zonde.
Maar we hebben te dealen met verlangens en gevoelens >>>> die voortkomen uit een onrein hart en onreine gedachten.

We moeten anderzijds oppassen dat we God niet de auteur van de zonde maken, door te gaan stellen: oooo, maar dan kunnen wij er dus niets aan doen? Het overkomt je.
Ja, vaak overkomt het je en kun je nog verzachtende omstandigheden aanvoeren ook.
Maar daar gaat het niet om. We hebben te strijden tegen de zonde, ook tegen zondige verlangens, maar wat de één dan ziet als een zondig verlangen, ziet de ander dat als normaal, menselijk.

Ehm... ik begrijp het niet zo goed.
(a) Zonde is zonde, hoe klein ook.
(b) Verlangens en gevoelens komen voort uit een onrein hart en onreine gedachte
(c) Er zijn verlangens die niet zondig zijn.

Je hebt nog niet uitgelegd hoe b en c zich tot elkaar verhouden.
- Hoe kunnen er zuivere verlangens voortkomen uit een onrein hart?
- Is verliefdheid van een single jegens een single een zuiver verlangen?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 jul 2015 15:24

Chaya schreef:O gelukkig. omhelzing-smile

Maar als ik vragen mag, heb je het ver achter je gelaten, heb je een muur om jezelf heen gebouwd, zie je het echt helemaal niet meer zoals je het misschien ooit gezien had?
Geen muurtjes hier hoor, voor zover ik weet. Ik las deze week een artikel waarin ik veel herkende.

O.a. deze passage:
Wat ik heb laten vallen is de grote stelligheid. De gedetailleerdheid waarmee je zou weten wat God allemaal van ons wil. Voor mij is geloof meer een kwestie van op weg gaan en praktisch in het alledaagse leven achterhalen wat God van je vraagt, wat goed is of het leven goed maakt.

Chaya schreef:Ben je niet weleens bang dat je jezelf "bedriegt"?
Nee, maar ook hierin heb ik geen grote stelligheden.
Chaya schreef:Als je niet wilt antwoorden, begrijp ik dat en laat ik het er verder bij.

Ik heb ook wel eens een tijdlang iets zeker geweten, had het ver achter me gelaten, maar het achtervolgde me toch en haalde me op een dag weer in.
Ik denk dat dat dan vanzelf wel duidelijk zal worden.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 15:31

Cicero schreef:Ehm... ik begrijp het niet zo goed.
(a) Zonde is zonde, hoe klein ook.

In de ogen van God die volmaakt en rechtvaardig is, ja. In de ogen van mensen is er onderscheiding van inwendige en uitwendige zonden, kleine en grote vergrijpen.
i.e. Een moord met voorbedachten rade is erger dan het pikken van een fiets.
Cicero schreef:(b) Verlangens en gevoelens komen voort uit een onrein hart en onreine gedachte

Ja, want mensen zijn zondaren.
Cicero schreef:) Er zijn verlangens die niet zondig zijn.

Ja. God zag dat het niet goed was voor Adam om alleen te zijn en gaf hem een vrouw.

Je verlangt naar het einde van de week om uit te kunnen rusten van je werk.
Of je verlangt naar een vakantie.
Is niet zondig.

Cicero schreef:Hoe kunnen er zuivere verlangens voortkomen uit een onrein hart?

Niet dus.
Wat wij zuiver noemen, (de liefde van een moeder tot haar kind) kan toch bevlekt zijn.

In de bergrede staat:

Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien.

Dat betekent dat de onreinen dus God niet zullen zien. Dat is nogal wat! Wie zijn dan die reinen? Zij, die door de Geest Gods gereinigd zijn van hun zonden.
Cicero schreef:Is verliefdheid van een single jegens een single een zuiver verlangen?

Ik denk het wel.
God heeft dit ons nog nagelaten. Maar weer met de aantekening: voorzover je kunt spreken van een zuiver verlangen. (menselijk gezien ja, van God gezien, niet)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 17 jul 2015 15:34

Cicero schreef:Is verliefdheid van een single jegens een single een zuiver verlangen?
Chaya schreef:Ik denk het wel.
God heeft dit ons nog nagelaten. Maar weer met de aantekening: voorzover je kunt spreken van een zuiver verlangen. (menselijk gezien ja, van God gezien, niet)

Om nog even terug te keren naar het onderwerp: Is een zuiver verlangen tussen 2 mannen of 2 vrouwen mogelijk, of denk jij dat dat per definitie niet zuiver is?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 15:41

Boanerges schreef:Ja dat zegt Jezus zéker. Hij is daar heel uitgesproken in. Mijn vrouw stelt gelukkig een andere grens. Zij is net zo zondig als ik en dealt met dezelfde aard.

Dus je scheidt niet bij de gedachte, omdat dat hypocriet is. Je scheidt echter wél bij de daad, neem ik aan.

Sowieso begrijp ik niet dat er nog een christen is die huwelijkstrouw durft te beloven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 15:43

Tante Pollewop schreef:Geen muurtjes hier hoor, voor zover ik weet. Ik las deze week een artikel waarin ik veel herkende.

Het zal je niet verbazen dat ik niet zoveel heb met het begrip spiritualiteit - veel te breed en te vaag - en de klacht over het zware geloof.
Tante Pollewop schreef:Wat ik heb laten vallen is de grote stelligheid. De gedetailleerdheid waarmee je zou weten wat God allemaal van ons wil. Voor mij is geloof meer een kwestie van op weg gaan en praktisch in het alledaagse leven achterhalen wat God van je vraagt, wat goed is of het leven goed maakt.

Ja. Maar dat geeft ons geen vrijbrief om lukraak een pad in te slaan, toch? En al wandelend op dat pad vragen aan God of het goed is ja of nee.
God kan ons ook stilzetten.

God heeft je gemaakt nog voor je op deze aarde stond staat er boven het artikel.
Ik zou willen zeggen: God wist al van je vóórdat er enig sprake van je was!
Maar heeft God die homoseksuele gevoelens dan in je gelegd?

Tante Pollewop schreef:Nee, maar ook hierin heb ik geen grote stelligheden.

Dat siert je.
Tante Pollewop schreef:Ik denk dat dat dan vanzelf wel duidelijk zal worden.

In dit leven.... of daarna?
Laatst gewijzigd door Chaya op 17 jul 2015 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 15:44

Chaya schreef:Ik heb allang ontdekt dat ik het nooit kan winnen. Maar de Bijbel roept ons op om de wapens op te pakken.
Zoals Paulus de Efeziërs oproept:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.

Ik hoop dat je je wel realiseert dat deze wapenrusting een DEFENSIEF karakter heeft. We moeten hem aantrekken om de aanvallen van het kwaad te weerstaan. Vaak wordt de wapenrusting aanvallend gebruikt getuige jouw opmerking dat de Bijbel ons oproept om de wapens op te pakken..... Alsof wij in staat zouden zijn om het kwaad te lijf te gaan én ook nog eens zouden kunnen overwinnen. Het kwaad IS al overwonnen. Daar hoeven wij niks meer aan te doen. Wanneer wij dat zouden proberen dan doen we het tóch weer zelf.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 15:46

Boanerges schreef:
Ik hoop dat je je wel realiseert dat deze wapenrusting een DEFENSIEF karakter heeft. We moeten hem aantrekken om de aanvallen van het kwaad te weerstaan. Vaak wordt de wapenrusting aanvallend gebruikt getuige jouw opmerking dat de Bijbel ons oproept om de wapens op te pakken..... Alsof wij in staat zouden zijn om het kwaad te lijf te gaan én ook nog eens zouden kunnen overwinnen. Het kwaad IS al overwonnen. Daar hoeven wij niks meer aan te doen. Wanneer wij dat zouden proberen dan doen we het tóch weer zelf.

Je weet toch wat er met die wapens bedoeld wordt?

En defensief betekent: verdedigend. Maar de Bijbel roept ons niet op om defensief af te wachten, maar daadwerkelijk actief te zijn, biddend!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 15:49

Cicero schreef:) Er zijn verlangens die niet zondig zijn.

Chaya schreef:Ja. God zag dat het niet goed was voor Adam om alleen te zijn en gaf hem een vrouw.

Je verlangt naar het einde van de week om uit te kunnen rusten van je werk.
Of je verlangt naar een vakantie.
Is niet zondig.

Cicero schreef:Hoe kunnen er zuivere verlangens voortkomen uit een onrein hart?

Niet dus.
Wat wij zuiver noemen, (de liefde van een moeder tot haar kind) kan toch bevlekt zijn.
Als ik het dus goed begrijp, heeft de mens niet per definitie een onrein hart. Want je zegt twee dingen:
(a) Er bestaan zuivere verlangens.
(b) Zuivere verlangens kunnen niet voortkomen uit een onrein hart.

Dus (c) Zuivere verlangens, die bestaan, komen voort uit een zuiver hart.

Ik denk het wel.
Oke, laten we dan menselijk gezien spreken. De verlangens, de gevoelens van aantrekkingskracht (dat hoeft nog niet eens verliefdheid te zijn) van een single voor een single van het andere geslacht zijn zuiver.
Wat maakt dan dat deze gevoelens voor iemand van hetzelfde geslacht zondig maakt? Als je zegt: de gerichtheid, dan zeg je in feite: de geaardheid is zondig. Toch?

Terug naar “RefoWeb”