Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor xsidd » 13 jul 2015 12:54

Dank! Ook al is het gelijk hebben, NIET mijn doel.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2015 15:34

xsidd schreef:Dit is dus jou mening, over hoe Mortlach reageert. Ik respecteer je mening, maar ik hoor dat graag van hemzelf, in wat voor context de woorden zijn bedoeld. Als er word gezegd, welkom in de Reformatorische gezindte, is dat toch een uitspraak die "zogenaamd" Reformatorische gezindte, zou moeten weerspiegelen? En dat gaat dan toch over Refoweb in geheel?

Het ging dus inderdaad alleen over de vragenrubriek. Ik heb altijd een beetje het idee dat als je de vraag al begint met "het liefst iemand uit gezindte X, of persoon Y", dat je dan allang weet wat voor antwoord er gaat komen. Er zitten helaas een paar lui tussen de panelleden die behoorlijk wereldvreemde en/of achterhaalde antwoorden geven - maar wie weet is dat juist waar men naar op zoek is.

Ik had in een andere vraag in de rubriek ook alweer gereageerd, maar dat antwoord kon blijkbaar niet door de beugel. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 jul 2015 15:54

:-oo

Mortlach schreef:Ik had in een andere vraag in de rubriek ook alweer gereageerd, maar dat antwoord kon blijkbaar niet door de beugel.

[-X
Je leert het nooit! :mrgreen:

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 13 jul 2015 15:58

Het ging dus inderdaad alleen over de vragenrubriek. Ik heb altijd een beetje het idee dat als je de vraag al begint met "het liefst iemand uit gezindte X, of persoon Y", dat je dan allang weet wat voor antwoord er gaat komen. Er zitten helaas een paar lui tussen de panelleden die behoorlijk wereldvreemde en/of achterhaalde antwoorden geven - maar wie weet is dat juist waar men naar op zoek is.
Het is en was mede mijn doel, om te weerleggen, dat niet de hele groep hier op Refoweb, weg gezet kan worden, als zijnde Reformatorische Gezindten. Zo kwam het namelijk wel op me over, toen je antwoord gaf aan Yoshi.

Ik had in een andere vraag in de rubriek ook alweer gereageerd, maar dat antwoord kon blijkbaar niet door de beugel
Even voor de duidelijkheid :) Heb je het nu alleen tegen mij, of ook indirect tegen Moderators/Beheerders, die eventueel jou reactie gewist hebben? Ik weet niks af, van de reactie die je benoemt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2015 16:52

xsidd schreef:Het is en was mede mijn doel, om te weerleggen, dat niet de hele groep hier op Refoweb, weg gezet kan worden, als zijnde Reformatorische Gezindten. Zo kwam het namelijk wel op me over, toen je antwoord gaf aan Yoshi.

Weet je wat het is? Zelfs na al die tijd hier heb ik nog steeds geen flauw idee wie bij welk groepje hoort. Het interesseert me dan ook weinig. Ik ken termen als GerGem; GerGemInNed, Bonders, PKN, KPN, Vrijgemaakt, HersteldHervormd, en nog wel een paar, maar vraag me alsjeblieft niet wat het verschil is. Het staat voor mij gewoon allemaal min of meer voor orthodox/streng.

Even voor de duidelijkheid :) Heb je het nu alleen tegen mij, of ook indirect tegen Moderators/Beheerders, die eventueel jou reactie gewist hebben? Ik weet niks af, van de reactie die je benoemt.

Ik had het niet tegen jou maar meer in het algemeen. Ik vind dat de antwoorden soms behoorlijk 'theoretisch' zijn, en als ik dan een praktische handreiking doe, die misschien vanwege pragmatische redenen tegen de theorie ingaat, dan is men daar niet van gediend. Terwijl het mij lijkt dat de vraagstellers daar toch juist meer bij zijn gebaat dan bij theoretische zoethoudertjes.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 13 jul 2015 17:36

Weet je wat het is? Zelfs na al die tijd hier heb ik nog steeds geen flauw idee wie bij welk groepje hoort. Het interesseert me dan ook weinig. Ik ken termen als GerGem; GerGemInNed, Bonders, PKN, KPN, Vrijgemaakt, HersteldHervormd, en nog wel een paar, maar vraag me alsjeblieft niet wat het verschil is. Het staat voor mij gewoon allemaal min of meer voor orthodox/streng.
Je bent niet de enige die niet weet, wie waar, bij wat voor kerkverband hoort. Ik weet dat ook vrijwel niet. Je antwoord aan Yoshi kwam ook over op me, alsof de groep "Reformatorische Gezinden" in een negatief licht werden gezet als groep zijnde, naar een nieuw lid op Refoweb.

Ik had het niet tegen jou maar meer in het algemeen. Ik vind dat de antwoorden soms behoorlijk 'theoretisch' zijn, en als ik dan een praktische handreiking doe, die misschien vanwege pragmatische redenen tegen de theorie ingaat, dan is men daar niet van gediend. Terwijl het mij lijkt dat de vraagstellers daar toch juist meer bij zijn gebaat dan bij theoretische zoethoudertjes.
Je kan gelijk hebben in het feit, dat sommige antwoorden theoretisch zijn. En je kan ook gelijk hebben dat er mensen zijn, die jou goede bedoeling afwijzen. Misschien een schrale troost. Mij wijzen ze ook soms af, in mijn goede bedoelingen/advies.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2015 19:43

xsidd schreef:Je bent niet de enige die niet weet, wie waar, bij wat voor kerkverband hoort. Ik weet dat ook vrijwel niet. Je antwoord aan Yoshi kwam ook over op me, alsof de groep "Reformatorische Gezinden" in een negatief licht werden gezet als groep zijnde, naar een nieuw lid op Refoweb.

Het is inderdaad frustrerend te lezen dat iemand met een probleem zit, daar een vraag over stelt en vervolgens een theologisch dichtgetimmerd antwoord krijgt waar ze (misschien) geen donder aan heeft.

Je kan gelijk hebben in het feit, dat sommige antwoorden theoretisch zijn. En je kan ook gelijk hebben dat er mensen zijn, die jou goede bedoeling afwijzen. Misschien een schrale troost. Mij wijzen ze ook soms af, in mijn goede bedoelingen/advies.

Ach, dat is prima. Het advies is ongevraagd en dat mag gewoon worden genegeerd. Waar het mij soms ook om te doen is, is laten zien dat andere denkwijzen mogelijk zijn.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 14 jul 2015 11:47

Het is inderdaad frustrerend te lezen dat iemand met een probleem zit, daar een vraag over stelt en vervolgens een theologisch dichtgetimmerd antwoord krijgt waar ze (misschien) geen donder aan heeft.

Dat begrijp ik, dat dat frustrerend is voor je! Maar misschien kan je de volgende keer, het antwoord van een individu, niet op 1 lijn brengen met de "Reformatorische Gezinden"? Je kan het eventuele "theoretische antwoord"van een individu, toch niet gebruiken, als zijnde dat een groep zo zou zijn/wezen?
Ach, dat is prima. Het advies is ongevraagd en dat mag gewoon worden genegeerd. Waar het mij soms ook om te doen is, is laten zien dat andere denkwijzen mogelijk zijn.

Dat je laat zien dat er andere denkwijzen zijn, herken ik wel van je ;) Nuja, ik ben wel klaar met de disccusie, of jij moet me nog iets willen zeggen? Groet.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 14 jul 2015 19:13

Chaya schreef:God's Woord is van alle tijden en plaatsen.
Dat wil zeggen dat wij dit niet moeten gaan aanpassen aan onze denkbeelden anno 2015.

Dus jij loopt nog steeds rond met kleding met kwastjes er aan? Je bent ook besneden? En op zaterdagen hou jij de sabbat en indien je iemand ziet die de sabbat niet houd breng je hem om?

Ik schat zo in dat het antwoord 4 keer nee zal zijn.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 jul 2015 10:02

Op deze vraag kan ik niet reageren.

Ik vraag me af of ds. Tuinier de vraag van deze jongen wel goed gelezen heeft. De vraag gaat niet over roeping, staat er, maar het antwoord wel...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2015 10:25

Tante Pollewop schreef:Op deze vraag kan ik niet reageren.

Ik vraag me af of ds. Tuinier de vraag van deze jongen wel goed gelezen heeft. De vraag gaat niet over roeping, staat er, maar het antwoord wel...

Ze praten lichtelijk langs elkaar heen. De man vraagt of hij dominee kan worden, (of dat hij dan persé met een vrouw moet trouwen dan) dat laatste vul ik zelf in, maar dat zit er wel achter.
Maar dat hoeft helemaal niet. In de GerGem zijn meer ongehuwde predikanten.
Dan is de volgende vraag: moet je bekennen bij het curatorium dat je homofiele gevoelens hebt?

Ik vermoed zo tante P., dat er nog een vervolgvraag gaat komen van deze jongeman.
Maar het antwoord van ds is heel mild en liefdevol, toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 jul 2015 10:35

Ik zie niet in wat er mild of liefdevol aan is.
Ik zie vooral dat er inderdaad langs elkaar heen gepraat wordt, en dat de jongeman geen antwoord krijgt op zijn eigenlijke vraag.

Opmerkelijk vind ik dat de jongeman geen blijk geeft van een worsteling, hij is zelfs redelijk resoluut over zijn keuze dat hij geen relatie wil, niet met een man en ook niet met een vrouw.
Maar toch moet er blijkbaar geworsteld worden, begrijp ik van ds. Tuinier. Ik heb vaak het idee dat mensen rondom homo's meer moeten worstelen dan de homo zelf, en dat de worsteling dan ook geprojecteerd wordt op de persoon in kwestie.
Ook hierin vind ik dat er langs elkaar heen gepraat wordt.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 15 jul 2015 10:43

Chaya schreef:Maar het antwoord van ds is heel mild en liefdevol, toch?

Ik vind het antwoord anders behoorlijk aanmatigend en veroordelend. Niks liefdevols aan. Door de vraag te pareren met een wedervraag komt heel duidelijk aan het licht dat dhr. Tuinier een grote afschuw heeft van de geaardheid van de vraagsteller. "Is het een worsteling voor je?" "Ben je ermee bij God terecht gekomen?" Er wordt zelfs gesuggereerd dat er een weg terug zou zijn.....terug waarvan? Van het feit dat de vragensteller homoseksuele gevoelens heeft die hij absoluut niet wil praktiseren?? Dan volgt daarna weer de retoriek van "bekeren, belijden en strijden tegen gevoelens" Dáár ging de vraag helemaal niet over!

Als klap op de vuurpijl: wanneer je dát allemaal hebt gedaan "Dan is er voor jou ook een mogelijkheid om predikant te worden binnen een behoudende gemeente." Met andere woorden: Ik ben het al, op mij is niks aan te merken. maar....of de vraagsteller wel "geroepen en gezonden" is is wat de beantwoorder van de vraag betreft verre van zeker. Sterker nog, hierin klinkt door dat het wat dhr. Tuinier betreft onmogelijk is.

Ik vind daar werkelijk NIETS liefdevols aan!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 jul 2015 10:47

Boanerges, ik weet niet hoe goed jij ingevoerd bent in de taal van de gereformeerde gezindte, maar ik denk dat je nu e.e.a. te scherp opvat.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2015 10:50

Is de vraag te reduceren tot: Moet je een relatie hebben om dominee te worden?

Terug naar “RefoWeb”