eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2004 21:37

Marnix schreef:Waar praten we over.... De EO-jongerendag is helemaal niet alleen maar "blij blij mijn hartje is zo blij". Het is vaak ook confronterend. Ik heb vorig jaar na de EO-jongerendag voor het eerst sinds jaren gehuild... niet omdat ik blij was... maar omdat ik juist mijn ellende zag... en hoeveel de verlossing kostte.

Egel, misschien goed om je meer in dingen te verdiepen voor je er kritiek op geeft? (zie dit niet als een aanval maar als goedbedoelde kritiek, het praat namelijk een stuk beter al beide partijen weten waarover ze praten)

Neemt niet weg dat egel best vanuit zijn perceptie zijn visie mag geven, en dat zijn kritiek niet per definitie fout is. Ook niet als jouw perceptie misschien heel anders is dan de zijne. (Ik heb namelijk ook wel eens het gezegde gehoord: God kan met een kromme stok nog rechte slagen slaan.)
De EO-jongerendag is nu eenmaal bepaald niet onomstreden in reformatorische kring. En we zitten hier op Refoweb, dus de reformatorischen zijn hier op hun thuisbasis en mogen dus hun mening ventileren. Ook als die haaks staat op jouw mening.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2004 21:50

Tuurlijk mag dat... maar als iemand er noiot is geweest en de kritiek klopt totaal niet, dan neem ik het niet serieus :)

Ik kan best beweren dat jij in een groene auto rijdt.... Misschien is het niet zo maar ik daarom heb ik het recht nog wel om dat te denken.. de vraag is alleen of je dat serieus zou nemen ;) Over feiten kun je verschillend denken maar er is uiteindelijk maar 1 ding waar...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 22 mar 2004 22:04

Marnix schreef:Tuurlijk mag dat... maar als iemand er noiot is geweest en de kritiek klopt totaal niet, dan neem ik het niet serieus :)

Hoe weet jij nou van de mense die hier posten of ze naar de EOjd zijn geweest ja of nee? je kent ze niet allemaal persoonlijk denk ik zo.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 22 mar 2004 22:10

K zou iedereen (ikzelf incluis) hierzo willen wijzen op Matthéüs 7, en dan met name de verzen 21-23:

Matthéüs 7

21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uwen Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

T lijkt mij zo duidelijk dat je er met alleen aanbidding niet bent. Er is meer voor nodig.
Earth has no sorrow that

Heaven cannot heal

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 mar 2004 22:54

klopt. Geloof.

Verder zoekt de Vaders in Geest en in Waarheid. Zonder aanbieding kom je ook snel in de problemen, want dat is van waaruit je relatie opgebouwd wordt. (de verticale). En iedereen heeft z'n eigen manier van aanbidden, voor mij is dat muziek luisteren en bidden, voor anderen is dat zingen en bijbellezen etc....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 11:10

Hoe weet jij nou van de mense die hier posten of ze naar de EOjd zijn geweest ja of nee? je kent ze niet allemaal persoonlijk denk ik zo.

Dat zie ik soms aan reakties, als iemand met dingen komt die helemaal niet kloppen kan ik daaruit opmaken dat zo'n persoon nooit bij de EO-jongerendag is geweest :)

En nee Poolrev, het gaat om oprecht geloof. Met alleen naar een jongerendag gaan en daar meezingen ben je er niet. Het gaat om je hart, niet om dat je aanbidt, maar waarom je aanbidt. Bovenstaande is zoals je terecht aangeeft dan ook niet alleen voor jongerendag-bezoekers van toepassing, maar voor ALLE christenen! Ik vind de tekst een beetje off-topic dus ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 23 mar 2004 12:06

Marnix schreef:Dat zie ik soms aan reakties, als iemand met dingen komt die helemaal niet kloppen kan ik daaruit opmaken dat zo'n persoon nooit bij de EO-jongerendag is geweest :)

Soms hoef je er niet eens geweest te zijn maar zie je op tv al genoeg...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 mar 2004 12:55

janneke schreef:
Marnix schreef:Dat zie ik soms aan reakties, als iemand met dingen komt die helemaal niet kloppen kan ik daaruit opmaken dat zo'n persoon nooit bij de EO-jongerendag is geweest :)

Soms hoef je er niet eens geweest te zijn maar zie je op tv al genoeg...
Kvind dat ik daar te weinig zie :wink:

overigens is de tv ook behoorlijk subjectief in weergave, zo komt samenzang er volgens mij nooit over, terwijl dat toch ook een behoorlijk dagdeel in beslag neemt, en wat ik zelf altijd één van de mooiste momenten vind.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 15:52

Inderdaad... en daar zie je hele groepen mensen zingen.. naar je ziet niet die mensen die tussen al die zingende mensen staan te huilen, vaak niet eens zichtbaar maar in hun hart... En heb je wel eens een hele toespraak op zo'n jongerendag gehoord? Of zie je ze ff zingen en zap je dan weetr door?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 23 mar 2004 17:04

Ik denk dat het grootste probleem is (bij critici EOjd) dat ze die sfeer van huis uit niet gewend zijn, maar ik vind het zeer kortzichtig om het dan direct te veroordelen, hoewel is zelf ook baal van de persoonsverheerlijking. Maar die persoonsverheerlijking komt net zo goed voor op een orgelconcert van de weledelachtbare heer P. Wildeman.
Aan het einde van het concert, weet je ook niet wat je hoort en ziet aan geklap.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 17:08

Tabitha schreef:Ik denk dat het grootste probleem is (bij critici EOjd) dat ze die sfeer van huis uit niet gewend zijn, maar ik vind het zeer kortzichtig om het dan direct te veroordelen, hoewel is zelf ook baal van de persoonsverheerlijking. Maar die persoonsverheerlijking komt net zo goed voor op een orgelconcert van de weledelachtbare heer P. Wildeman.
Aan het einde van het concert, weet je ook niet wat je hoort en ziet aan geklap.

Of de persoonsverheerlijking van sommige dominee's in bepaalde kringen...

En ja, wat is persoonsverheerlijking precies? Als na een toespraak iedereen het daarmee eens is, blijf je moeilijk stil. En als duizenden mensen even niet stil zijn, krijg je toch al gauw een stormachtig applaus oid... dan hoeft dat nog niet eens altijd persoonsverheerlijking te zijn.

(Maar allicht zal dat ook voorkomen)

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 23 mar 2004 17:16

Het gaat er niet om of ik mensen zie huilen, dat zal ongetwiijfeld. Ik weet ook dat er 1000-en jongeren zijn die er WEL behofte aan hebben, enz...Maar ik heb het over de nummers die ik zie/hoor op tv...niet over de mensen die er komen of er door geraakt worden. Daar oordeel ik niet over.

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 23 mar 2004 17:21

Marnix schreef:En nee Poolrev, het gaat om oprecht geloof. Met alleen naar een jongerendag gaan en daar meezingen ben je er niet. Het gaat om je hart, niet om dat je aanbidt, maar waarom je aanbidt. Bovenstaande is zoals je terecht aangeeft dan ook niet alleen voor jongerendag-bezoekers van toepassing, maar voor ALLE christenen! Ik vind de tekst een beetje off-topic dus ;)

Ik vind dat het wel degelijk betrekking heeft op hetgeen waarover hierzo wordt gediscuseerd. Want ik merk dat het vooral om de uiterlijke dingen gaat (mijzelf niet uitgezonderd!). En daar wijzen deze verzen zo mooi op.
Earth has no sorrow that

Heaven cannot heal

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 mar 2004 17:30

tabitha schreef:Aan het einde van het concert, weet je ook niet wat je hoort en ziet aan geklap.

in de programmaboekjes staat meestal niet applaudiseren. en ik heb al vele van die concerts meegemaakt, maar nog nooit hoeven te applaudiseren.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 23 mar 2004 17:30

janneke schreef:Het gaat er niet om of ik mensen zie huilen, dat zal ongetwiijfeld. Ik weet ook dat er 1000-en jongeren zijn die er WEL behofte aan hebben, enz...Maar ik heb het over de nummers die ik zie/hoor op tv...niet over de mensen die er komen of er door geraakt worden. Daar oordeel ik niet over.

Wat is er mis met de inhoud van de liederen, bijv. die van Michael W. Smith?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Terug naar “Archief”