Chaya schreef:Ik heb het uitsluitend over de leer of eenzijdige prediking die er in bepaalde evangelische gemeentes wordt verbreid.
Of als mensen alleen maar halleluja en hosanna roepen, want dan lijkt het mij toe dat het een emotie godsdienst is geworden.
Vooral blij zijn in de Heer. Maar zo is het toch niet helemaal, dat lezen we terug in de Bijbel.
Nee, je zei dat predikanten geroepen knechten van God zijn, en dat je blijkbaar van de oude stempel bent en vind dat ieder met respect moet worden bejegend en je vindt het nog erger als de kroon van iemand's hoofd wordt gehaald ect.
Ik constateer dat je voor evangelische voorgangers een andere maatstaf hanteert.
Bovendien heb ik je over een bepaalde evangelische voorganger die in tgeheel niet eenzijdig is bijzonder negatief horen praten hier.
Over evangelischen kun je ook best denigrerend zijn, 'die willen over hun evangelische bolletjes geaaid worden' en mensen praten niet meer, maar brallen ect. Nou, dat moet je zelf weten, maar daaruit blijkt wel je inconsequentie. Wat je anderen kwalijk neemt doe je zelf!
naamloos schreef:Van jou krijg ik de indruk dat een ander wel anders mag denken dan jij, als ie maar naar jouw overtuiging praat en handelt.
Chaya schreef:En dat zeg jij?
Absoluut, ieder zn mening en de vrijheid ernaar te handelen (binnen de wettelijke grenzen).
Chaya schreef:Dat vind ik laakbaar ja.
Als iemand grof durft te stellen hier dat het allemaal maar een somber en wettisch gebeuren is in de refogezindte, zonder enige nuancering bovendien en wij kunnen dat niet navragen he! We horen het maar van één kant.
We horen het maar van één kant.
En dat was het niet alleen, op verschillende fora deugde het ook al niet, hij zou daar weggekeken of geplaagd zijn.
Dat er dan een slinger aan de waarheid is gegeven, doet er dan niet toe?
Als je op een of andere wijze teleurgesteld geraakt bent in een kerk, of voorganger, of gemeenteleden, vertrek dan en zwijg er verder over, draag je beslissing dan volwassen. Praat er alleen met de betrokkenen over.
Ik heb heel wat genuanceerdere reacties van Moestuin gelezen dan jij hier stelt.
Maar afgezien daarvan, jij vind dat laakbaar en dat mag.
En Moestuin in vrij in het uitten van zijn teleurstelling in de kerk of voorganger, ondanks dat jij vindt dat hij zwijgen moet.
Chaya schreef:Vroom praten en zingen is een dode vrucht wanneer je het 9e gebod negeert:
Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve , niemand zijn woorden verdraaie , geen achterklapper of lasteraar zij , niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen ; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels , vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil ; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde ;ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.
We horen het maar van één kant zei je zonet. Nou, jouw beschuldiging ook.
Je mij ook wel eens één en ander in mn mond gelegd wat ik heel niet gezegd heb.
Of je haalt een klein stukje uit mijn reactie en laat me zo iets heel anders zeggen wat er staat.
Dus ik neem je maar met een korreltje zout.
Misschien maar weer terug naar 'deskundige'/vragen!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)