Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2015 12:10

Het gaat mij gewoon om de discrepantie. Als man vraag ik mij nooit af of mijn kledingkeuze die dag wel gepast is zodat ik de dames het hoofd niet op hol breng. Dat hoef ik me als man ook niet af te vragen. Maar vrouwen moeten het zich wél afvragen, elke dag, en zich eventueel aanpassen aan de kuren van mannen. En dat is zo verinnerlijkt en goedgeredeneert dat ze dat niet eens meer vreemd vinden.

Gezien de historische positie van de vrouw, lijkt het me bepaald niet te laat dat daar nog eens goed naar wordt gekeken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 jul 2015 12:41

Chaya schreef:Voor mij betekent een predikant dat het een geroepen knecht van God is.
Het is helaas niet zo dat alle predikanten dit dan ook zijn.
En als een predikant fouten maakt, zal hij daar dan ook op moeten worden gewezen.
Maar wel door de juiste perso(o)n(en)!
En altijd in eerlijkheid, volgens de Bijbelse weg, dus met een of twee getuigen.
Ik vind het soms verschrikkelijk om te horen hoe predikanten joviaal worden benaderd (wat dat betreft zet ik andere ambten op vrijwel diezelfde "hoogte", zonder hen op een hoogte plaatsen overigens)
Maar ik ben blijkbaar van de oude stempel en vind dat ieder met respect moet worden bejegend en vind het nog erger als de kroon van iemand's hoofd wordt gehaald.
De grote kans bestaat dat een dominee iemand van Gods volk is en wie Gods volk aanraakt, raakt zijn oogappel aan.
Dat mag je natuurlijk vinden, en ik vind het heel normaal dat je dan ook praat en handelt naar je eigen overtuiging.
Echter, een ander die daar heel anders over denkt is daar ook vrij in. Die heeft evenals jij het recht naar zijn overtuiging te praten en handelen.
Van jou krijg ik de indruk dat een ander wel anders mag denken dan jij, als ie maar naar jouw overtuiging praat en handelt.
Je wordt tenminste steeds heel fel en persoonlijk als een ander iets zegt wat tegen jouw overtuiging ingaat.

Israël, Gods uitverkoren volk, is zijn oogappel zegt Zacharia. En God zegt: Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken.
Om gelovigen uit de volken op eigen houtje te promoveren tot Gods oogappel? :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Boanerges schreef:waardoor het lijkt dat je de kritische blik van een medeforummer niet accepteert.
Chaya schreef:Je moet eens opletten wanneer ik die niet accepteer.
Als er maar lukraak wordt nagebrald, zonder enkele feitenkennis.
Mensen hebben vaak de grootste mond, terwijl ze nog nooit in een dergelijke kerk zijn geweest, laat staan een preek gehoord of dominee kennen.
Mij verwijt je dat ik geen feitenkennis heb en me eens moet verdiepen wanneer ik kritiek lever.
Echter, wanneer iemand die weet waar hij het over heeft kritiek levert, verwijt je hem bevuilen van eigen nest. (@Moestuin dacht ik)
Dus wel of geen feitenkennis maakt voor jouw acceptatie niet uit.
Chaya schreef:Ook ben ik van mening dat een openbaar forum niet de plek is om allerlei onrespectloze ongezouten meningen op neer te kwakken.
De man in kwestie kan zich niet verdedigen!
Waarbij je dan heel inconsequent te werk gaat, want als het voorgangers uit evangelische hoek zijn heb je er geen problemen mee.
Of denk je dat evangelische voorgangers geen geroepen mensen kunnen zijn, is dat alleen voor refo's voorbehouden?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2015 13:12

naamloos schreef:Waarbij je dan heel inconsequent te werk gaat, want als het voorgangers uit evangelische hoek zijn heb je er geen problemen mee.
Of denk je dat evangelische voorgangers geen geroepen mensen kunnen zijn, is dat alleen voor refo's voorbehouden?

Ik heb het uitsluitend over de leer of eenzijdige prediking die er in bepaalde evangelische gemeentes wordt verbreid.
Of als mensen alleen maar halleluja en hosanna roepen, want dan lijkt het mij toe dat het een emotie godsdienst is geworden.
Vooral blij zijn in de Heer. Maar zo is het toch niet helemaal, dat lezen we terug in de Bijbel.
naamloos schreef:Van jou krijg ik de indruk dat een ander wel anders mag denken dan jij, als ie maar naar jouw overtuiging praat en handelt.

En dat zeg jij? :lol:
naamloos schreef:Echter, wanneer iemand die weet waar hij het over heeft kritiek levert, verwijt je hem bevuilen van eigen nest.

Dat vind ik laakbaar ja.
Als iemand grof durft te stellen hier dat het allemaal maar een somber en wettisch gebeuren is in de refogezindte, zonder enige nuancering bovendien en wij kunnen dat niet navragen he! We horen het maar van één kant.
En dat was het niet alleen, op verschillende fora deugde het ook al niet, hij zou daar weggekeken of geplaagd zijn.
Dat er dan een slinger aan de waarheid is gegeven, doet er dan niet toe?
Als je op een of andere wijze teleurgesteld geraakt bent in een kerk, of voorganger, of gemeenteleden, vertrek dan en zwijg er verder over, draag je beslissing dan volwassen. Praat er alleen met de betrokkenen over.

Vroom praten en zingen is een dode vrucht wanneer je het 9e gebod negeert:

Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve , niemand zijn woorden verdraaie , geen achterklapper of lasteraar zij , niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen ; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels , vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil ; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde ;ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2015 13:23

Chaya schreef:Ik heb het uitsluitend over de leer of eenzijdige prediking die er in bepaalde evangelische gemeentes wordt verbreid.
Of als mensen alleen maar halleluja en hosanna roepen, want dan lijkt het mij toe dat het een emotie godsdienst is geworden.
Vooral blij zijn in de Heer. Maar zo is het toch niet helemaal, dat lezen we terug in de Bijbel.

In de hele discussie over de antwoorden van Heikamp is er alleen kritiek geweest op 's mans eigen uitspraken (er zijn weinig algemeenheden over de hele refozuil langsgekomen): zijn leer zeg maar.
Als absolute onzin tot zinnig antwoord wordt verheven en een stuk onzin gaat accepteren omdat Dominee (zonder 'de' ervoor) het roept lijkt het me dat verdediging van deze man uit emotiegodsdienst voortkomt.
We mogen de Bijbel niet eigenzinnig uitleggen, ook (de) Dominee mag dat niet, dat lezen we terug in de Bijbel.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2015 13:27

StillAwake schreef:In de hele discussie over de antwoorden van Heikamp is er alleen kritiek geweest op 's mans eigen uitspraken (er zijn weinig algemeenheden over de hele refozuil langsgekomen): zijn leer zeg maar.
Als absolute onzin tot zinnig antwoord wordt verheven en een stuk onzin gaat accepteren omdat Dominee (zonder 'de' ervoor) het roept lijkt het me dat verdediging van deze man uit emotiegodsdienst voortkomt.
We mogen de Bijbel niet eigenzinnig uitleggen, ook (de) Dominee mag dat niet, dat lezen we terug in de Bijbel.

Daar gaat het tussen naamloos en mij niet over S.A.
Dat is een ander draadje.
Draadjes lopen wel eens door elkaar en wordt het soms een wirwarretje. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2015 13:30

Chaya schreef:Daar gaat het tussen naamloos en mij niet over S.A.
Dat is een ander draadje.
Draadjes lopen wel eens door elkaar en wordt het soms een wirwarretje. :wink:

Dat is dit draadje hoor...
Een draadje waarin je mij verzocht dan maar zelf een antwoord op de gestelde vraag over saunabezoek te stellen.
Een antwoord wat ik gegeven heb, maar waar je niet op terugkomt.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2015 13:31

StillAwake schreef:Dat is dit draadje hoor...
Een draadje waarin je mij verzocht dan maar zelf een antwoord op de gestelde vraag over saunabezoek te stellen.

Sorry, ik heb net terug zitten lezen, maar kan niet vinden waar ik je geen antwoord op gegeven heb.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2015 13:38

StillAwake schreef:Dat is dit draadje hoor...
Chaya schreef:Sorry, ik heb net terug zitten lezen, maar kan niet vinden waar ik je geen antwoord op gegeven heb.

geplaatst op 01 Jul 2015 14:54 op jouw verzoek.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 jul 2015 14:07

Chaya schreef:Ik heb het uitsluitend over de leer of eenzijdige prediking die er in bepaalde evangelische gemeentes wordt verbreid.
Nee, je zei dat predikanten geroepen knechten van God zijn, en dat je blijkbaar van de oude stempel bent en vind dat ieder met respect moet worden bejegend en je vindt het nog erger als de kroon van iemand's hoofd wordt gehaald ect.

Ik constateer dat je voor evangelische voorgangers een andere maatstaf hanteert.
Bovendien heb ik je over een bepaalde evangelische voorganger die in tgeheel niet eenzijdig is bijzonder negatief horen praten hier.

Over evangelischen kun je ook best denigrerend zijn, 'die willen over hun evangelische bolletjes geaaid worden' en mensen praten niet meer, maar brallen ect. Nou, dat moet je zelf weten, maar daaruit blijkt wel je inconsequentie. Wat je anderen kwalijk neemt doe je zelf!
naamloos schreef:Van jou krijg ik de indruk dat een ander wel anders mag denken dan jij, als ie maar naar jouw overtuiging praat en handelt.
Chaya schreef:En dat zeg jij?
Absoluut, ieder zn mening en de vrijheid ernaar te handelen (binnen de wettelijke grenzen).
Chaya schreef:Dat vind ik laakbaar ja.
Als iemand grof durft te stellen hier dat het allemaal maar een somber en wettisch gebeuren is in de refogezindte, zonder enige nuancering bovendien en wij kunnen dat niet navragen he! We horen het maar van één kant.
We horen het maar van één kant.
En dat was het niet alleen, op verschillende fora deugde het ook al niet, hij zou daar weggekeken of geplaagd zijn.
Dat er dan een slinger aan de waarheid is gegeven, doet er dan niet toe?
Als je op een of andere wijze teleurgesteld geraakt bent in een kerk, of voorganger, of gemeenteleden, vertrek dan en zwijg er verder over, draag je beslissing dan volwassen. Praat er alleen met de betrokkenen over.
Ik heb heel wat genuanceerdere reacties van Moestuin gelezen dan jij hier stelt.
Maar afgezien daarvan, jij vind dat laakbaar en dat mag.
En Moestuin in vrij in het uitten van zijn teleurstelling in de kerk of voorganger, ondanks dat jij vindt dat hij zwijgen moet.
Chaya schreef:Vroom praten en zingen is een dode vrucht wanneer je het 9e gebod negeert:

Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve , niemand zijn woorden verdraaie , geen achterklapper of lasteraar zij , niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen ; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels , vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil ; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde ;ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.
We horen het maar van één kant zei je zonet. Nou, jouw beschuldiging ook.
Je mij ook wel eens één en ander in mn mond gelegd wat ik heel niet gezegd heb.
Of je haalt een klein stukje uit mijn reactie en laat me zo iets heel anders zeggen wat er staat.
Dus ik neem je maar met een korreltje zout.

Misschien maar weer terug naar 'deskundige'/vragen!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2015 14:58

StillAwake schreef:geplaatst op 01 Jul 2015 14:54 op jouw verzoek.

Tja, ik wist niet dat je nog een reactie van mij verwachtte hierop.
Prima antwoord, je bent geslaagd als panellid hoor. :D

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2015 15:01

Chaya schreef:Tja, ik wist niet dat je nog een reactie van mij verwachtte hierop.
Prima antwoord, je bent geslaagd als panellid hoor. :D

Het ging erom dat ik het bewuste antwoord niet genuanceerd vond. Zie je nu dat het ook anders kan?
Of het beter is daar laat ik me niet over uit...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 jul 2015 15:08

naamloos schreef:Misschien maar weer terug naar 'deskundige'/vragen!
Precies.

Er staat nu een vraag online over een genezingskamp voor homoseksuelen in Amerika.
In het artikel zegt het panellid eerst geen vertrouwen te hebben in kampen waar men mensen verandert.
Maar vervolgens staat er ook dit:

Verandering van homoseksualiteit is wel mogelijk, maar essentieel is dat de betrokkene daar uit zichzelf voor kiest en gemotiveerd is.

En dit is niet waar. Verandering van homoseksualiteit is niet mogelijk. Iemand die uit zichzelf ervoor kiest en gemotiveerd is om zijn of haar homoseksualiteit te onderdrukken is wat anders dan zogenaamde 'genezing.'
Dit is een belangrijk verschil en als het panellid daadwerkelijk deskundig zou zijn, zou hij dat weten.

Verder: als de NARTH werkelijk kennis verspreidt over homoseksualiteit en verandering daarvan door zgn. reparative therapy, betwijfel ik het veronderstelde wetenschappelijke gehalte daarvan.

Het is een uiterst precaire situatie waar de vriend van deze vraagsteller zich in bevindt, en zijn ouders zouden zich moeten schamen dat ze voorwaarden stellen aan het geven van een goede medische behandeling aan hun kind.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2015 15:42

Tante Pollewop schreef:Er staat nu een vraag online over een genezingskamp voor homoseksuelen in Amerika.
In het artikel zegt het panellid eerst geen vertrouwen te hebben in kampen waar men mensen verandert.

Verandering van homoseksualiteit is wel mogelijk, maar essentieel is dat de betrokkene daar uit zichzelf voor kiest en gemotiveerd is.

En dit is niet waar. Verandering van homoseksualiteit is niet mogelijk. Iemand die uit zichzelf ervoor kiest en gemotiveerd is om zijn of haar homoseksualiteit te onderdrukken is wat anders dan zogenaamde 'genezing.'
Dit is een belangrijk verschil en als het panellid daadwerkelijk deskundig zou zijn, zou hij dat weten.

Verder: als de NARTH werkelijk kennis verspreidt over homoseksualiteit en verandering daarvan door zgn. reparative therapy, betwijfel ik het veronderstelde wetenschappelijke gehalte daarvan.

Het is een uiterst precaire situatie waar de vriend van deze vraagsteller zich in bevindt, en zijn ouders zouden zich moeten schamen dat ze voorwaarden stellen aan het geven van een goede medische behandeling aan hun kind.

Het woord chantage komt in mij op...
Verandering van homoseksualiteit kán, maar is dan meestal (er zullen vast uitzonderingen zijn) een kwestie van onderdrukken van gevoelens.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 jul 2015 20:10

=; Ben in verschillende gemeentes geweest. Nog nooit zoiets gezien.
Je kunt niet in mensen hun hart kijken.
Ben je ooit in verschillende evangelische gemeentes geweest?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2015 21:26

Tante Pollewop schreef:Er staat nu een vraag online over een genezingskamp voor homoseksuelen in Amerika.

Zeker ook omdat de onderzoeken die aantonen dat dit soort 'therapie' enorme schade aanrichten, zich opstapelen.

Het is trouwens weer eens zo'n vraag waar reageren niet mogelijk is. Het mag dan ook wel weer duidelijk zijn hoe laat het is...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “RefoWeb”