Cicero schreef:Omdat vers 33b-35 het gemakkelijkst te lezen is als gebod met onderbouwing. Het probleem is dat je elke tekst wel als sarcastisch kunt zien, waardoor je zou belanden in willekeur als je een sarcastische interpretatie niet stevig onderbouwt. In dit geval is de reden om het niet sarcastisch te lezen, dat deze niet-sarcastische lezing een zeer begrijpelijke tekst oplevert. Een sarcastische interpretatie is erg gewrongen hier.
We verschillen hierin van mening want ik vind vers 36 een heel goede onderbouwing voor sarcasme: Of is het Woord van God van ú uitgegaan? Of heeft het alleen ú bereikt?
Cicero schreef:Je hebt deels gelijk, laat ik het preciezer zeggen: profeteren kan in klanktaal en in gewone taal. En net zoals Paulus in hoofdstuk 14 zijn voorkeur uitspreekt voor gewone taal in de samenkomst, zo vindt hij in 1 Kor 11 dat extatisch gedrag bij vrouwen (zodat hun sluier wordt afgeslingerd) door henzelf in bedwang moet worden gehouden. Dat alles laat onverlet dat bidden/dankzeggen en profeteren gaven van de Geest zijn, waardoor de gemeente kan worden opgebouwd als het niet in klanktaal gebeurd of wanneer deze klanktaal wordt uitgelegd. Dus vrouwen die bidden of profeteren spreken namens de Geest. Dat is iets anders dan spreken zonder meer. Met andere woorden: Paulus heeft als regel dat vrouwen in de samenkomst moeten zwijgen, maar spontane uitingen van de Geest komen natuurlijk ook bij vrouwen voor en dat is prima zolang alles maar ordelijk verloopt.
Ja grappig, wie gaat dan bepalen wanneer iemand uit de Geest spreekt?
Sorry hoor, maar ik kan hier echt niet in meegaan. Ik heb een andere bril op dan jij als ik Paulus lees.
naamloos schreef:Paulus zegt dat het niet van belang is of men Jood is of Griek; slaaf is of vrije; man is of vrouw; want allen bent (niet wordt) u één in Christus Jezus.
Cicero schreef:Inderdaad, en dat is de eschatologische realiteit. Volgt daaruit dat alle vrijen hun slaven moeten laten gaan? Nee zegt Paulus, laat een slaaf in de positie blijven waar hij/zij is. Dat geldt ook voor de aardse verhoudingen tussen man en vrouw, zie bijvoorbeeld ook 1 Kor 11.
Dat is niet alles wat Paulus zegt: Bent u als slaaf geroepen, dan moet u zich daarover niet bekommeren.
Kunt u echter ook vrij worden, maak dan liever van die gelegenheid gebruik.Dus ik pas hetzelfde op de vrouw toe: "Kunt u echter vrij worden van discriminatie, maak dan liever van die gelegenheid gebruik".
Nou, en dat doe ik dan maar!

Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)