rotterdam schreef:Dr. Trimp - doctor in de theologie neem ik aan? En die zuivere vertolking daar heeft Dr. Trimp een patent op ?
Boekenlezer schreef:Vanwaar toch meteen die allergische reactie?
rotterdam schreef:O dat is makkelijk verklaarbaar. Ik ben inderdaad allergisch voor "de juiste leer - de volle waarheid - de enige ware kerk" en meer van dat moois.
Dat klinkt als een reactiehouding. En daar schieten we weinig mee op.
Het scheen vroeger inderdaad wel voor te komen, dat er in de GKV gezegd werd dat de GKV de enige ware kerk is. Ik herinner mij zelfs een echtpaar die van de GKV wilden worden, maar dat dermate irritant vonden, dat ze toch maar besloten van de CGK te worden. Ik heb dat zelf ook nooit tot mijn belijdenis kunnen maken. Het kwam mij nogal extreem en overtrokken voor. Hoe kun je zoiets nou baseren op de Bijbel? Dus daar heb ik altijd wel scepticisme bij gevoeld.
Dus ja, men kan te ver gaan in zelfverzekerdheid. Maar postmodernisme ('de absolute waarheid bestaat niet') is het wat mij betreft ook duidelijk niet, want dat ondergraaft zichzelf. Want is 'de absolute waarheid bestaat niet' dan wèl absolute waarheid?
Ik ben ervan overtuigd dat waar en onwaar te onderscheiden valt. In bepaalde zaken duidelijker dan in andere, dat wel. En de een is daar begaafder in dan de ander, dat ook.
Als je zegt christen te zijn, dan pretendeer je toch ook het juiste geloof aan te hangen? Dan ga je toch niet zeggen: 'feitelijk geloof ik onzin'? Wat heb je anders aan dat geloof? Je gelooft toch dat dat geloof (en waar het naar verwijst etc.) je redt, dat dat geloof betrouwbaar is? Anders heb je er niets aan. En je gelooft ook, dat het behoud er door Jezus Christus is, en niet door de inspanningen die de islam van je vraagt. Dus: er is waarheid en leugen. Dat lijkt mij een onmisbaar beginpunt voor elk denken.
Wat is er mis mee dat dr. Trimp doctor was? Kennis is toch niet verkeerd? Mits goed toegepast is dat juist een grote zegen! Als hij de zuivere vertolking van het evangelie als zodanig noemt, pocht hij daarmee niet over zichzelf. Natuurlijk kan het evangelie zuiver of onzuiver vertolkt worden! Dat is toch logisch? Dat verschijnsel mag toch benoemd worden?