Schoonmoeders, daar zijn al veel woorden over gevallen en geschreven. Al moet ik zeggen dat de negatieve verhalen over schoonmoeders me vreemd in de oren klinken, het zijn altijd anderen die met negatieve verhalen komen.
Maar schoonvaders, het botert ook wel eens niet tussen schoonvaders en a.s. schoonzoons.
De reden dat het soms niet botert tussen die twee, ligt meestal (denk ik) aan het feit dat schoonvaders bepaalde dingen herkennen

bij de a.s. schoonzoons uit de tijd dat ze zelf jong waren en verkering hadden met een meisje en zodoende hun dochters willen beschermen.
(kan er geen andere verklaring voor vinden

)
Gerrit kreeg verkering met Jane, tot groot verdriet van de schoonvader, die zag hem liever gaan als komen. Gerrit deugde nergens voor, dronk teveel, zat te vaak aan andere meiden (volgens schoonpappa

) en kon niet met geld omgaan dus daar kwam niets van terecht was zijn gedachte.
Toch kwam Gerrit bij Jane thuis, at wel eens mee en hoorde het allemaal maar aan. Verder kon hij er niet veel mee want ja, wat moet je nu zeggen tegen iemand die je de waarheid verteld?
Tot op een dag toen hij weer de wind van voren kreeg, dat was het moment dat er iets knapte bij hem in zijn hoofd, of liever gezegd op zijn hoofd.
Terwijl Gerrit langs zijn schoonvader liep, door de keuken, en een opmerking maakte over hem, pakte schoonpappa een koekepan en sloeg Gerrit ermee voor zn harsens.
Datgene wat knapte was de steel van de pan trouwens.
Na een paar minuten voor lello te hebben gelegen krabbelde Gerrit overeind en wist niet meer wat er was gebeurt, laat staan de opmerking die hij gemaakt had tegen schoonpappa.
Nu was de heer des huizes dusdanig geschrokken van zijn actie met de koekepan dat hij in duizend verontschuldigingen uitbarstte. Alles wat hij over Gerrit had gezegd viel eigenlijk wel mee en Gerrit moest het maar niet zo opvatten etc..
Sinds die tijd (en de opmerking van Gerrit over evt aangifte van mishandeling

) gaat het prima tussen die twee, schoonpappa betaalde zelfs de bruiloft!
Volgens Gerrit moet je nooit wanhopen als je niet kan opschieten met schoonfamilie, het kan immers altijd ten goede keren, al moet er soms wat licht geweld aan te pas komen voor het zover is.

Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.