Boeddha in je huis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Boeddha in je huis?

Berichtdoor mohamed » 05 jun 2015 23:39

Speedy schreef:Toch appart dat hier zo gedacht wordt. Maar vooruit, ik kijk nergens meer van op.

Nog even ter info wie zo'n beeld gekocht heeft is nep bezig, zo'n beeld moet geschonken worden dat is pas echt de gedachte van het bhoedisme, het zijn allemaal nepperds

Voordat ik een lading kritiek krijg dit zijn de woorden van Indische boeddhist die ik in mijn werk ontmoet heb.

Zo wordt alleen gedacht door zwaar gereformeerde en bepaalde evangelische stromingen. De meeste christenen vinden het gewoon niet mooi, waar ze gelijk in hebben en zoeken er verder niks achter.

Verder brengt zo'n beeld natuurlijk geluk noch ongeluk, of je het hebt gekregen of zelf aangeschaft. :)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2015 06:57

mohamed schreef:De meeste christenen vinden het gewoon niet mooi, waar ze gelijk in hebben en zoeken er verder niks achter.

Verder brengt zo'n beeld natuurlijk geluk noch ongeluk, of je het hebt gekregen of zelf aangeschaft. :)

Heel juist mohamed, ze kopen zo'n lelijk gipsen beeldje bij de Intratuin.
Ze hebben geen idee dat het een Boeddha beeld is.
Staat zo leuk tussen de andere tuinkabouters en kleurt zo aardig bij de viooltjes. :mrgreen:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 06 jun 2015 08:15

rotterdam schreef:Heel juist mohamed, ze kopen zo'n lelijk gipsen beeldje bij de Intratuin.
Staat zo leuk tussen de andere tuinkabouters en kleurt zo aardig bij de viooltjes. :mrgreen:

Jammer, om zo simpel te reageren.
Het gaat er niet om wat jij lelijk vindt.
De boeddhabeelden die ik heb en waar ik mee binnenkwam zijn stuk voor stuk meer waard dat een modaal maandsalaris.
Een daarvan gaat zelfs in de richting van modaal jaarsalaris.
Wellicht vind jij een een Mondriaan ook niet mooi. Maar dat zegt niets over het de vraag of iets goed en mooi is.

Mijn insteek was veel meer of een boeddhabeeld kwalijk is omdát het een boeddhabeeld is, dus ook als je het alleen als object ziet.

Ik vond hier een anti-boeddhabeeldstukje van 'christenen', maar dat gaat volledig uit van het aanbidden van zo'n beeld en het ontlenen van krachten daar aan...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2015 08:58

JeeWee schreef:De boeddhabeelden die ik heb en waar ik mee binnenkwam zijn stuk voor stuk meer waard dat een modaal maandsalaris.
Wellicht vind jij een een Mondriaan ook niet mooi. Maar dat zegt niets over het de vraag of iets goed en mooi is.

Mijn insteek was veel meer of een boeddhabeeld kwalijk is omdát het een boeddhabeeld is, dus ook als je het alleen als object ziet.

Toch kan een dood object ook iets met je doen JeeWee. Volgens mij reis jij veel, dus zou jij ook moeten weten dat de wajangpoppen en maskers uit donker Afrika ook bovenaardse gebeurtenissen kunnen veroorzaken.
De Bijbel waarschuwt ons niet voor niets voor boosheden in de lucht. Die zie je niet en hoor je ook niet, maar ze zijn er wel!
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind de man foeilelijk. Maar dat vind ik van veel kunst uit Afrika uit.
Al zou ik het wel heel mooi vinden, ik blijf er verre van. We moeten ons niet blootstellen hieraan, dus zeker niet in huis halen.
Ik vraag me af of een buitenstaander dit begrijpt, een christen met boeddhabeelden. :-k
Hoe leg je het uit JeeWee, dat het slechts of maar een dood beeld is?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2015 10:04

Speedy schreef:Toch appart dat hier zo gedacht wordt. Maar vooruit, ik kijk nergens meer van op.

Nog even ter info wie zo'n beeld gekocht heeft is nep bezig, zo'n beeld moet geschonken worden dat is pas echt de gedachte van het bhoedisme, het zijn allemaal nepperds

Voordat ik een lading kritiek krijg dit zijn de woorden van Indische boeddhist die ik in mijn werk ontmoet heb.

Ik ken die traditie wel en weet niet goed wat ik ermee aanmoet. Ik heb het idee ook dat het typisch door 'tegenstanders' gebruikt wordt als stok om mee te slaan, trouwens.

Als je dan toch een argument tegen de beelden wilt maken, zeg dan dat de Boeddha zelf nooit heeft gewild dat er beelden van hem zouden worden gemaakt. :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2015 10:07

Chaya schreef:Toch kan een dood object ook iets met je doen JeeWee. Volgens mij reis jij veel, dus zou jij ook moeten weten dat de wajangpoppen en maskers uit donker Afrika ook bovenaardse gebeurtenissen kunnen veroorzaken.
De Bijbel waarschuwt ons niet voor niets voor boosheden in de lucht. Die zie je niet en hoor je ook niet, maar ze zijn er wel!
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind de man foeilelijk. Maar dat vind ik van veel kunst uit Afrika uit.
Al zou ik het wel heel mooi vinden, ik blijf er verre van. We moeten ons niet blootstellen hieraan, dus zeker niet in huis halen.
Ik vraag me af of een buitenstaander dit begrijpt, een christen met boeddhabeelden. :-k
Hoe leg je het uit JeeWee, dat het slechts of maar een dood beeld is?

In Afrika zou ik me eerder druk maken om souveniers gemaakt van ivoor of andere delen van op uitsterven staande dieren...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2015 10:25

Daar maak ik me zeker druk om, maar daar gaat het hier niet om in dit topic.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 jun 2015 10:42

Mortlach schreef:
Ik ken die traditie wel en weet niet goed wat ik ermee aanmoet. Ik heb het idee ook dat het typisch door 'tegenstanders' gebruikt wordt als stok om mee te slaan, trouwens.

Als je dan toch een argument tegen de beelden wilt maken, zeg dan dat de Boeddha zelf nooit heeft gewild dat er beelden van hem zouden worden gemaakt. :wink:

Nou die Indische boeddhist is wel een fanatieke. Ik heb best mooie gesprekken met hem gehad. Hij gaf ook aan wat jij zegt, dat boeddha gegruwt zou hebben van die beelden. Maar hij vond het beeld achter de giften heel mooi. Hij vond dat hij ook zo'n beeld aan mij zou moeten schenken, dat zou de somberheid bij die refo's wel laten verdwijnen :mrgreen: Maar bij voorbaat wist hij al dat ik zo'n beeld niet zou accepteren.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2015 11:29

JeeWee schreef:
Jammer, om zo simpel te reageren.
Het gaat er niet om wat jij lelijk vindt.
De boeddhabeelden die ik heb en waar ik mee binnenkwam zijn stuk voor stuk meer waard dat een modaal maandsalaris.

Ik vond hier een anti-boeddhabeeldstukje van 'christenen', maar dat gaat volledig uit van het aanbidden van zo'n beeld en het ontlenen van krachten daar aan...

Wat een vreemde reactie JeeWee.
Ik heb jouw beelden nooit gezien dus heb ik geen oordeel of ze mooi of lelijk zijn.
Als je wat beter zou lezen, zie je dat ik het heb over lelijke Boeddha beelden van Intratuin.
Dat jij een beeld in je huis wil hebben met een waarde van een modaal jaarsalaris lijkt me uitsluitend jouw keuze.
Persoonlijk heb ik andere prioriteiten maar we wonen in een vrij land dus ik zou zeggen "ga gerust je gang".
Discussies over mooi en lelijk zijn zinloos - over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 06 jun 2015 11:34

Chaya schreef: Toch kan een dood object ook iets met je doen JeeWee. Volgens mij reis jij veel, dus zou jij ook moeten weten dat de wajangpoppen en maskers uit donker Afrika ook bovenaardse gebeurtenissen kunnen veroorzaken.

Dat zou best kunnen, maar ik heb er nooit iets van gemerkt. Je zou inderdaad mijn collectie antie wajangpoppen eens moeten zien! Het zijn voor mij dode voorwerpen die heel kunstig zijn en iets zeggen over de cultuur van die landen. Toen ik het zendingsgebied van de Ger.Gem. in Papoea (vroeger noemden we dat Irian jaya) heb ik twee bijzondere totempalen meegenomen. Uit Borneo heb ik een origineel (en gebruikt) koppensnellersmes meegenomen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. I heb zelfs een prachtige godin Athina in huis...

Je zegt dat we ons hieraan niet moeten blootstellen. Dat zou kunnen, voor sommigen. Ik heb alles meegenomen van de plaatsen waar ze vandaan komen en zeker zonder daar religieuze waarde aan te hechten.

Chaya schreef: Hoe leg je het uit JeeWee, dat het slechts of maar een dood beeld is?

over het algemeen hoef ik dat niet uit te leggen omdat mijn vrienden in de categorie vallen dat ze zelf ook wel zien dat het slechts dode stukken zijn en er niets beweegt, flikkert of straalt... Het is pure kunst en volkskunst.
Het zou pas gek worden als ik ze ging vertellen dat het levende en kwaadwillende geesten of goden zijn.
Ik vermoed dat ik meegenomen zou worden voor eenzame opsluiting...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2015 11:41

Hoe lees jij dan deze teksten?

Toen zeide Jakob tot zijn huisgezin, en tot allen, die bij hem waren: Doet weg de vreemde goden, die in het midden van u zijn, en reinigt u, en verandert uw klederen;

O HEERE! wie is als Gij onder de goden? wie is als Gij, verheerlijkt in heiligheid, vreselijk in lofzangen, doende wonder?

Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben

Gij zult nevens Mij niet maken zilveren goden, en gouden goden zult gij u niet maken.

Nu geloof ik direkt dat jij deze beelden niet aanbidt, noch een kracht aan hen verbindt, maar God verbiedt in Zijn Woord om andere goden in ons huis te halen.
En jij bent misschien sterk genoeg, maar degenen die bij jou over de vloer komen? Daar heb jij ook verantwoording voor JeeWee.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2015 12:16

JeeWee schreef:Ik vond hier een anti-boeddhabeeldstukje van 'christenen', maar dat gaat volledig uit van het aanbidden van zo'n beeld en het ontlenen van krachten daar aan...

Wat een belachelijk artikel. Echtscheiding en huiselijk geweld? Komt allemaal door dat stukkie brons dat je in huis hebt gehaald! En dan vragen mensen zich af waarom ze niet serieus worden genomen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 06 jun 2015 12:22

Chaya schreef:Hoe lees jij dan deze teksten?

Toen zeide Jakob tot zijn huisgezin, en tot allen, die bij hem waren: Doet weg de vreemde goden, die in het midden van u zijn, en reinigt u, en verandert uw klederen;

O HEERE! wie is als Gij onder de goden? wie is als Gij, verheerlijkt in heiligheid, vreselijk in lofzangen, doende wonder?

Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben

Gij zult nevens Mij niet maken zilveren goden, en gouden goden zult gij u niet maken.

Nu geloof ik direkt dat jij deze beelden niet aanbidt, noch een kracht aan hen verbindt, maar God verbiedt in Zijn Woord om andere goden in ons huis te halen.
En jij bent misschien sterk genoeg, maar degenen die bij jou over de vloer komen? Daar heb jij ook verantwoording voor JeeWee.

Voor mij zijn het helemaal geen andere goden. Het zijn kunstvoorwerpen, mooie stukken.
en eerlijk gezegd heb ik ook nooit iets gemerkt dat menzsen die bij mij over de vloer kwamen, gingen flippen...

En andere goden?
Daar hebben we, ook in de refogezindte veel meer last van.
LIjstje?
Die mooie auto, je geld, je baan, je partner, je huis, seksuele lusten, je status, je dominee, shoppen, je mooie kleren, de gezondheidcultus en ga zo maar door.
Alles waar je in opgaat, zijn andere goden..

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2015 13:07

JeeWee schreef:
Voor mij zijn het helemaal geen andere goden. Het zijn kunstvoorwerpen, mooie stukken.
en eerlijk gezegd heb ik ook nooit iets gemerkt dat menzsen die bij mij over de vloer kwamen, gingen flippen...

Voor mij, je zegt het.
Het gaat ook niet over flippen, want juist de invloed van deze afgodische stukken gaat sluipenderwijs, onmerkbaar.
Mensen komen er vaak ook pas achter, als het (bijna) te ver gegaan is.
JeeWee schreef:Die mooie auto, je geld, je baan, je partner, je huis, seksuele lusten, je status, je dominee, shoppen, je mooie kleren, de gezondheidcultus en ga zo maar door.
Alles waar je in opgaat, zijn andere goden..

Dat is waar, maar ik neem aan dat jij ook niet in een 3e hands oosteuropees barreltje rijdt, toch? :wink:
En dat zijn ook allemaal afgoden, waar iedereen in meer of mindere mate, mee behept is.
Maar dat doet niet af dat God in Zijn Woord gebiedt om geen andere goden in huis te halen.

In de Bijbel woonden Godvrezende mensen soms ook in een goddeloos land of omgeving en kwamen er ook wel eens door beinvloed.
En wat lezen we dan, dat God hen strafte.
Het gouden kalf begon misschien ook onschuldig.

Het gaat mij niet om een mooi kunststuk JeeWee, als jij dat ziet als geldbelegging of mooi object, moet je dat helemaal zelf weten en is daar m.i. niets op tegen.
Maar het gaat mij om dit beeld, of een beeld van een andere religie, dat hoort niet thuis in het huis van een christen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jun 2015 19:26

mohamed schreef:De meeste christenen vinden het gewoon niet mooi, waar ze gelijk in hebben en zoeken er verder niks achter.

rotterdam schreef:Heel juist mohamed, ze kopen zo'n lelijk gipsen beeldje bij de Intratuin.

Ja klopt, sommigen zetten Boeddha zelfs een kabouterhoed op om het compleet te maken. Als daar de duivel inzit heeft ie wel pech met de weersvooruitzichten. :lol:

Terug naar “[Religie] - Open forum”