Eury schreef:Ze zagen licht dat meer dan 13 miljard jaar geleden is uitgezonden en nu pas de aarde bereikt.
Hm, grappig zeg! Zat er een bijsluiter aan het licht, in de vorm van een briefje?

Moderator: Moderafo's
Eury schreef:Ze zagen licht dat meer dan 13 miljard jaar geleden is uitgezonden en nu pas de aarde bereikt.
Boekenlezer schreef:Hm, grappig zeg! Zat er een bijsluiter aan het licht, in de vorm van een briefje?
Lock&Stock schreef:Ja, waarop stond; "Helaas wetenschapper, ook al staat er in de Bijbel dat je alles moet onderzoeken en het goede moet behouden, heb je dat toch verkeerd begrepen. Wat jullie kunnen zien door middel van wetenschap is nep, een illusie en een truuk. En de mensen die hun hersenen gebruiken zijn de grootste zondaars en zullen hiervoor gestraft worden."
Klinkt best rechtvaardig toch? /sarcasme
Boekenlezer schreef:Dat vind ik nogal een lange tekst. Ik dacht meer aan een soort van datumvermelding.
(Naast het feit dat ik het een vrij merkwaardige tekst zou vinden, kan zo'n briefje nooit 13 miljard jaren geleden aan de lichtstralen vastgebonden zijn, want toen bestonden de teksten, waarnaar verwezen wordt, nog lang niet.)
Lock&Stock schreef:En de datum vermelding is de roodverschuiving icm Hubble's Wet zoals Mortlach hierboven al aangeeft. En wat Mortlach ook aangeeft is dat hier best een foutmarge aan te hangen is. Echter de foutmarge om ipv 13 miljard jaar naar <10000 jaar te komen is onmogelijk.
Mortlach schreef:En nu zonder sarcasme
Die leeftijd/afstand wordt afgeleid uit de mate van roodverschuiving en de Wet van Hubble.
http://en.wikipedia.org/wiki/EGS-zs8-1 voor info over het sterrenstelsel
http://en.wikipedia.org/wiki/Hubble%27s_law voor info over Hubble's Wet.
En hoewel Hubble's wet geen 'wet' is in dezelfde zin als newtons gravitatie-wet, zijn hier een aantal plaatjes die laten zien dat er toch onmiskenbaar een patroon te herkennen is.
https://www.google.ie/search?q=hubble%2 ... 20&bih=911
Dus tja, hoogste roodverschuiving ooit gemeten, betekent dus dat het stelsel het verste weg staat, en dus ook heel oud is. Zit er een marge in de leeftijd/afstand? Ongetwijfeld, maar niet zo veel dat het significant uitmaakt.
Boekenlezer schreef:Vind je het erg als ik bij de wet van Hubble even de Nederlandstalige Wikipedia kies? Weet ik meteen in kort bestek ook waar het op neer komt.
Ik weet het, Wikipedia en Engelstalig doet het hier erg goed. En soms zijn de Nederlandstalige artikelen ook wel eens aan de erg summiere kant. Gisteravond zat ik nog over een Italiaanse zanger te lezen. Dat deed ik maar in het Italiaans, want dat is nu eenmaal veel meer iets waarover de italianen je kunnen inlichten.
hettys schreef:In de eerste plaats doe je dat natuurlijk zelf ook. Jouw Godsbeeld is totaal anders dan van de mensen die bedachten dat God tijdens het offeren de geur van het offer kon ruiken, zoals beschreven in de bijbel. en de God die naar beneden kwam tijdens de bouw van de toren van Babel om te kijken wat er van waar was.
hettys schreef:Verder. Stel: Jij hebt een mooie kavel, en je bouwt een prachtig koloniaal huis van 4 verdiepingen en je bent er jaren mee bezig. Komt een vriend langs die zegt. prachtig hoor, maar dat van die vier verdiepingen verzin je gewoon. Ik heb hier een boek en daarin staat dat er geen gebouwen kunnen bestaan van meer dan 2 verdiepingen. Jouw huis kan nooit zo hoog zijn. Zegt de bouwer: Ja maar, je ziet hier toch vier verdiepingen?
Nee hoor. zegt de vriend. Het kan nooit.
Die 'vriend' is bepaald niet betrokken bij de creatie jou, ontkent je vermogen tot bouwen, en maakt je tot een soort leugenaar. Het is blijkbaar niet eens een vriend.
en stel dat je vriend zegt: Nou. ik weet het niet hoor, of dat wel vier verdiepingen zijn. Ik heb toevallig een boekje waarin staat dat 2 verdiepingen echt de max zijn. Dat nog ben je teleurgesteld in die zogenaamde vriend. Je verklaart hem ter plekke voor gek, zou ik zeggen. Geen vier verdiepingen?
Wie de schepping ontkent, ontkent God.
Inderdaad. Waar ben je verder nog kritisch over? geef es een voorbeeld.
ja. Zo gaat dat. en dat doe jij ook. Of denk je nou nog echt dat de zon stilstond boven Gilboa.
hettys schreef:Dat is geklets. We nemen NU waar wat er miljoenen jaren heeft plaats gevonden. Dat is nu juist zo bijzonder van het kijken in de ruimte.
hettys schreef:Natuurlijk niet. Zeg even wat er nu zo onverklaarbaar is aan wat we kunnen waarnemen? Het lijkt alsof je zegt dat waarnemingen niets kunnen verklaren.
We gaan weer een bepaald straatje in...
Hoezo.. WAT is er onverklaarbaar?
hettys schreef:
Als je nou es voor één keer de theologie kon scheiden van de wetenschap.
Dummy schreef:Dat is geen geklets. We nemen waar wat er NU gebeurt, niet wat er miljoenen jaren geleden heeft plaats gevonden. Waarneming en interpretatie ligt heel dicht bij elkaar.
hettys schreef:Als je nou es voor één keer de theologie kon scheiden van de wetenschap.
Dummy schreef:Waarom moet ik dat scheiden?
hettys schreef:Inderdaad. Waar ben je verder nog kritisch over? geef es een voorbeeld.
Dummy schreef:De koppeling van wiskunde naar de praktijk. Bijvoorbeeld kansberekening.
Dummy schreef:
Dat is geen geklets. We nemen waar wat er NU gebeurt, niet wat er miljoenen jaren geleden heeft plaats gevonden. Waarneming en interpretatie ligt heel dicht bij elkaar.
hettys schreef:In de eerste plaats doe je dat natuurlijk zelf ook. Jouw Godsbeeld is totaal anders dan van de mensen die bedachten dat God tijdens het offeren de geur van het offer kon ruiken, zoals beschreven in de bijbel. en de God die naar beneden kwam tijdens de bouw van de toren van Babel om te kijken wat er van waar was.
Dummy schreef:Dat is een dooddoener die er niet toe doet. Zoals ik in een discussie met Mortlach reeds aanhaalde kunnen we dan zelfs beredeneren dat alles een projectie is. Het gaat er alleen wel om wat voor projectie je hebt.
Dummy schreef: En volgens mij is helder te lezen dat in jouw geval de wetenschappelijke projectie meer van waarde is dan de Bijbelse projectie. Nogmaals: als ik iets niet kan verklaren dan moet het dus anders zijn. Dat is de grondgedachte, de foute projectie, want waarom moet alles wetenschappelijk verklaarbaar zijn?
hettys schreef:Verder. Stel: Jij hebt een mooie kavel, en je bouwt een prachtig koloniaal huis van 4 verdiepingen en je bent er jaren mee bezig. Komt een vriend langs die zegt. prachtig hoor, maar dat van die vier verdiepingen verzin je gewoon. Ik heb hier een boek en daarin staat dat er geen gebouwen kunnen bestaan van meer dan 2 verdiepingen. Jouw huis kan nooit zo hoog zijn. Zegt de bouwer: Ja maar, je ziet hier toch vier verdiepingen?
Nee hoor. zegt de vriend. Het kan nooit.
Die 'vriend' is bepaald niet betrokken bij de creatie jou, ontkent je vermogen tot bouwen, en maakt je tot een soort leugenaar. Het is blijkbaar niet eens een vriend.
en stel dat je vriend zegt: Nou. ik weet het niet hoor, of dat wel vier verdiepingen zijn. Ik heb toevallig een boekje waarin staat dat 2 verdiepingen echt de max zijn. Dat nog ben je teleurgesteld in die zogenaamde vriend. Je verklaart hem ter plekke voor gek, zou ik zeggen. Geen vier verdiepingen?
Wie de schepping ontkent, ontkent God.
Dummy schreef:Mooi voorbeeld dat uiteraard volledig mank gaat. Ten eerste zegt het voorbeeld iets over het heden en de schepping en wat daarna gebeurd is zegt wat over het verleden.
Dummy schreef: Ik hoop ook nog een reactie te plaatsen over de roodverschuiving die Mortlach langs laat komen. Ten tweede klopt je vergelijking niet omdat er hier geen sprake kan zijn van bovennatuurlijk ingrijpen.
Dummy schreef:Ten derde: door wie is het boek geschreven? Kortom, er zijn zoveel punten te noemen dat het heel mooi lijkt, maar nietszeggend is.
Dummy schreef:De koppeling van wiskunde naar de praktijk. Bijvoorbeeld kansberekening.
ja. Zo gaat dat. en dat doe jij ook. Of denk je nou nog echt dat de zon stilstond boven Gilboa.
Waarom niet?![]()
hettys schreef:Dat is geklets. We nemen NU waar wat er miljoenen jaren heeft plaats gevonden. Dat is nu juist zo bijzonder van het kijken in de ruimte.
Dummy schreef:Dat is geen geklets. We nemen waar wat er NU gebeurt, niet wat er miljoenen jaren geleden heeft plaats gevonden. Waarneming en interpretatie ligt heel dicht bij elkaar.
hettys schreef:
Als je nou es voor één keer de theologie kon scheiden van de wetenschap.
Dummy schreef:Waarom moet ik dat scheiden?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten