Ga je nu niet op de troon van iemand anders zitten oekaboeka? Wie ben jij om te oordelen over het geloof van een ander?
Ja wie ben ik ?

Moderator: Moderafo's
Lock&Stock schreef:
Ben eigenlijk nog wel benieuwd of Dummy of Oekie op bovenstaande willen reageren.
Dummy schreef:Iedereen die af en toe met een wetenschapper contact heeft weet dat. Althans, een wetenschapper die zijn vak serieus neemt. Ik ga niet af op media, maar wel op eerlijke gesprekken.
Lock&Stock schreef:Ben eigenlijk nog wel benieuwd of Dummy of Oekie op bovenstaande willen reageren.
Dummy schreef:Als je goed leest in dit topic...
Lock&Stock schreef:
Dus Jona heeft in de grote vis gezeten? En er was een Toren van Babel (ook al is daar geen enkel archeologisch of antropologisch bewijs voor gevonden) en God, ook al is hij Alwetend, is letterlijk neergedaald om te kijken wat de mensjes aan het doen waren?
Dummy schreef:100 jaar geleden twijfelde men heel sterk aan de historiciteit van Jezus, die twijfel is toch behoorlijk verdwenen. Typisch... Wetenschap is vragen stellen, waarom zou ze op zoek gaan naar een bewijs voor de Toren van Babel? En passant meenemen? Zoals de wetenschap nu werkt is het geen enkel bewijs tegen de Toren van Babel.
En dat laatste: Wat is daar mis mee?
Lock&Stock schreef:Namen en rugnummers zouden wel handig zijn.
Lock&Stock schreef:Een uitspraak zoals jij die maakte, dat oa de leeftijd van het heelal in de wetenschappelijke wereld niet breed wordt geaccepteerd is nogal een uitspraak die mogelijk vergaande gevolgen zou hebben voor de gehele wetenschap. Dus ik ben heel benieuwd welke groepen wetenschappers en onderzoeksinstituten het niet eens zijn met deze conclusies.
Lock&Stock schreef:Overigens volg ik de wetenschap ook alweer een tijdje en ben ik ook vaak in contact met wetenschappers (vanwege mijn werk), gisteren nog in de Balie bijvoorbeeld. Nooit heb ik enige twijfel over dit soort zaken gehoord.....
Lock&Stock schreef:Heb ik volgens mij redelijk goed gedaan in dit topic, maar wellicht heb ik iets gemist. Zou je me de betreffende reactie kunnen aanwijzen?
Lock&Stock schreef:Een toren met de afmetingen van de Toren van Babel zou toch behoorlijk wat resten moeten achterlaten. Voor archeologie en antropologie (wat bijvoorbeeld ook over de ontwikkeling van talen gaat) zou zo'n vondst enorm belangrijk zijn. En daarnaast, wederom vanwege de omvang, ook niet moeilijk te vinden.
Lock&Stock schreef:En wetenschap is niet alleen vragen stellen.... Als we dat alleen deden leefde we nu nog in een plaggen hut en voerde we deze discussie rond een kampvuur.
Dummy schreef:
Je denkt toch zeker niet dat dat mogelijk is. Zulke dingen blijven vrijwel altijd binnenskamers. Wetenschappers zijn dan vaak nog genuanceerder dan normaal.
Dummy schreef:Hij wordt wel BREED gedragen, daar doelde ik ook niet op.
Dummy schreef:Hoe kritisch ben je in zo'n gesprek? Vaak ben je lang niet zo kritisch als je ergens grondig van overtuigd bent...
Dummy schreef:Op bladzijde 8.
Lock&Stock schreef:Een toren met de afmetingen van de Toren van Babel zou toch behoorlijk wat resten moeten achterlaten. Voor archeologie en antropologie (wat bijvoorbeeld ook over de ontwikkeling van talen gaat) zou zo'n vondst enorm belangrijk zijn. En daarnaast, wederom vanwege de omvang, ook niet moeilijk te vinden.
Dummy schreef:Je denkt toch zeker niet dat dat mogelijk is. Zulke dingen blijven vrijwel altijd binnenskamers. Wetenschappers zijn dan vaak nog genuanceerder dan normaal.
Dummy schreef:
Graag zie ik dat je ingaat op het eerste deel van mijn punt. Of je moet het er gewoon mee eens zijn, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen.![]()
Even je redenering, of die van L&S, dat maakt me niet uit volgend: Dus als wij als mensen een verkeerde interpretatie zouden hebben van de werkelijkheid, althans, een verkeerde theorie op zouden stellen, dan maakt dat God tot een grapjas?
.We komen uiteraard nu uit op het uitgangspunt van de wetenschap. Er wordt ontzettend fel geageerd op het moment dat iemand vanuit een bepaalde overtuiging wetenschap bedrijft. Volgens mij kun je namelijk vrij eenvoudig wetenschap bedrijven zonder dat de wetenschap last heeft van de geloofsovertuiging. Wat niet wil zeggen dat we het dus maar over moeten nemen alsof het DUS waar is. Misschien is de conclusie die uit de wetenschappelijke methode komt gewoon op dat moment niet juist
hettys schreef:Welnee. De basis van wat nu als wetenschappelijk bewezen geaccepteerd wordt, de leeftijd van het universum, de leeftijd van de zon, die van de aarde, daar is algemeen overeenstemming over.
In de media klopt dat inderdaad. En in discussies op fora zoals hier. Maar niet in de wetenschappelijke wereld.
hettys schreef:Ik draaf helemaal niet door. hele vakgebieden worden weggezet als onwaar voor een groot gedeelte. En 'een theorie' is ook al vreemd uitgedrukt. . We hebben het over biologie, paleontologie, geologie, antropologie, astronomie en bijv archeologie. We hebben het over bijna alle mensen op aarde behalve diegene met religieuze bezwaren.
Dat is totaal niet vreemd uitgedrukt. Ik kan het oneens zijn met de evolutietheorie, maar dat wil niet zeggen dat ik het wetenschappelijk onderzoek dat wordt uitgevoerd daarvoor volledig aan de kant schuif.
En je laatste opmerking is aantoonbaar niet waar.
hettys schreef:Volgens mij is het bijbels om te stellen dat ook de natuur een openbaring is van God.
Daar heb ik niets op tegen. Het ligt er alleen aan hoe je het in je argumentatie gebruikt.
hettys schreef:
In de praktijk blijkt dat zo te zijn.
‘Geen Adam, geen val, geen Christus, geen redding’, luidt het creationistische verwijt aan wie de evolutietheorie omarmt.
http://www.nd.nl/artikelen/2014/februar ... ndeval-dan
Vind je zelf de onderbouwing vanuit een interview niet erg mager? Ik merk dat je blij bent met Van den Brink, maar hierin vraag ik me toch echt af in hoeverre hij niet een fiks gekleurde bril op heeft.
hettys schreef:Lichtjaren zijn prima te bevestigen.
Ik zou het fijn vinden dat je ingaat op mijn argument en niet je standpunt herhaalt.
hettys schreef:De werkelijkheid is uitstekend te verklaren.
En ook hier lijkt het alsof je de discussie wilt ontlopen.
hettys schreef:Hoe meer we weten over de natuur, over het verleden, over het universum hoe meer Gods schepping zich ontvouwd. dat is mijn mening. die hoef je niet te delen.
En vervolgens pas je Gods Woord aan de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek.
hettys schreef:-wij kunnen daarin heel erg ver zien en metingen doen. dus veel mensen kunnen uitrekenen hoe ver sterren verwijderd zijn, we zien dat er veel meer melkwegstelsels zijn dan het onze, we zien hoe sterren ontstaan en we zien supernova's etc.
Mortlach schreef:Voor de taalkunde is de mythe van de toren van Babel volslagen irrelevant. Dat mag ik als taalkundige geloof ik wel zeggen. Laat staan archeologisch en dergelijke. Het klopt gewoon niet met wat we van taalontwikkeling en samenhang tussen verschillende talen weten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten