mona schreef:Ik denk zelf helemaal niet dat de Bijbel een gemakkelijk te begrijpen Boek is. Waar baseer je die uitspraak op?
Op mensen die zeggen - ook hier op het forum- :Ik lees wat er staat en dat betekent het en de moeilijke stukken sla ik over. Ik heb niet gezegd dat jij de Bijbel een gemakkelijk boek vindt.
En ik ben het met je eens dat theologen nuance kunnen aanbrengen en achtergrondkennis kunnen geven, wat ook echt belangrijk is.
Nu hebben we allemaal leren lezen, vroeger niet. Toen het arme volk nog niet de Bijbel zelf lezen kon, en alle kennis bij een geestelijke lag, toen gingen sommige zaken ook fout, door verkeerde interpretatie van de geestelijke. En daarnaast ook door het gevoel van macht hij had omdat hij de kennis had. En toch waren er in die tijd evengoed christenen die dicht bij God leefden, en geestelijk onderwijs kregen door de Heilige Geest. Maar het is een enorm voorrecht dat nu iedereen zelf de Bijbel kan lezen.
Het heeft zeker wel goede kanten omdat de excessen uit die tijd niet meer bestaan. Kun je het je voorstellen, elke zondag (verplicht) 2 keer naar een dienst in een taal die je niet verstaat (Latijn in dit geval, maar het zou net zo goed chinees kunnen zijn). Maar voor die goede kanten wordt wel een prijs betaalt.
Naast de feitelijke en historische kennis, bestaat er ook geestelijke kennis. Dat is een gebied waarop je jezelf moet toetsen aan de bijbel. Eigen interpretatie's blijven altijd een element van misvattingen in zich houden. En toch ontkom je er niet aan, omdat een mens zaken interpreteert vanuit zijn eigen referentiekader, ook geestelijke zaken. Daarom is het zo belangrijk dat je dit onder de leiding van de heilige Geest stelt.
Die Heilige Geest wordt steeds als een soort Joker ingezet om iemands eigen mening goed te praten. "Ja, dit is waar, want ik heb gebeden tot de HG toen ik dit las, en dit kwam eruit." En dan krijg je complete amateurs en leken op de preekstoel die niet eens weten in welke grondtaal de tekst geschreven is.
En wat ik al eerder zei: ik ben er van overtuigt dat God door alle fouten en misinterpretatie heen, toch verder werkt, en Zijn koninkrijk uitbreid.
Je kunt de Bijbel niet geestelijk lezen, zonder hulp van de Heilige Geest.
Ik weet dat dit voor jou geen rol speelt, omdat je niet gelooft. Dus lees jij alleen feitelijk de Bijbel, begrijp ik.
Ik gebruik het enkel als naslagwerk

Het feit is dat er al millenia over Bijbelteksten wordt nagedacht en geschreven, door de grootste geniën uit de tijd. Er valt dus aardig wat over uit te pluizen. In dat kader is het houding "Dit staat er letterlijk, dus is het zo" compleet onbegrijpelijk.