Dummy schreef:
Even je redenering, of die van L&S, dat maakt me niet uit volgend: Dus als wij als mensen een verkeerde interpretatie zouden hebben van de werkelijkheid, althans, een verkeerde theorie op zouden stellen, dan maakt dat God tot een grapjas? Dit is uiteraard het paard achter de wagen spannen. Je durft nogal wat te stellen met: we mogen niet geloven in wat we zien. Want als we terug gaan naar wat we in werkelijkheid ZIEN en wat als theorie daarop gebaseerd is, daar ligt nogal een verschil tussen. Dat is zelfs in de wetenschappelijke wereld veel meer omstreden dan dat bijvoorbeeld de media doet vermoeden.
Als wij in de werkelijkheid kijken zoals we die nu zien, dan zien we een enorme berg op mars, veeeel hoger dan de Himalaya, We weten toevallig hoe zo'n berg ontstaat, het is een schildvulkaan, die zien we hier op aarde gewoon ontstaan, en toch mogen we de tijd dat het kost om zo'n berg te laten ontstaan niet aannemen.
En dit gaat op voor talloze fenomenen.We komen weer terug op wat met Arco al besproken: We mogen geen enkele conclusie trekken als die buiten de letterlijke opvatting van de bijbel ingaat. We zien het wel degelijk gebeuren, maar mogen er geen conclusie aan verbinden, behalve natuurlijk als het NIET tegen de letterlijke interpretatie van de bijbel ingaat.
En dat geldt voor talloze fenomenen, een bewoond koraaleiland? Mag niet zo oud zijn als wetenschappers beweren.
Dat is zelfs in de wetenschappelijke wereld veel meer omstreden dan dat bijvoorbeeld de media doet vermoeden
Welnee. De basis van wat nu als wetenschappelijk bewezen geaccepteerd wordt, de leeftijd van het universum, de leeftijd van de zon, die van de aarde, daar is algemeen overeenstemming over.
hettys schreef:Op allerlei manieren proberen de wetenschap te ontkennen en te verdraaien is in mijn ogen zelfs een soort belediging voor de grootsheid van de schepping aangezien ook de natuur een openbaring van God is.
Je draaft iets door om het gelijk op allerlei manieren te noemen, maar dat even terzijde. Jij mag die mening hebben, maar waarom is ontkenning van bepaalde theorieën een soort belediging voor de grootsheid van de schepping? Ook dat is weer een wangedrocht van een argument. Het is hooguit een belediging van een paar slimme jongens die hun best hebben gedaan om die theorie op te stellen.
Ik draaf helemaal niet door. hele vakgebieden worden weggezet als onwaar voor een groot gedeelte. En 'een theorie' is ook al vreemd uitgedrukt. . We hebben het over biologie, paleontologie, geologie, antropologie, astronomie en bijv archeologie. We hebben het over bijna alle mensen op aarde behalve diegene met religieuze bezwaren.
Volgens mij is het bijbels om te stellen dat ook de natuur een openbaring is van God.
hettys schreef:
Natuurlijk wel. creationisten geloven uitsluitend in een wereld van 6000 jaar oud (niet ouder dan 10.000 jaar) vanwege de zondeval die rechtstreeks betrekking heeft op hun zielenheil. Dat is de enige reden om te geloven dat de aarde jong is. Dus: Als ik de wetenschap accepteer ga ik naar de hel. Zoiets.
Ooooo, komt het daar vandaan. Mooi verhaal, had ik nog niet eerder gelezen, toch wel knap als je die overtuiging hebt. Maar goed, daar is natuurlijk weinig van waar.
In de praktijk blijkt dat zo te zijn.
‘Geen Adam, geen val, geen Christus, geen redding’, luidt het creationistische verwijt aan wie de evolutietheorie omarmt.http://www.nd.nl/artikelen/2014/februar ... ndeval-danhettys schreef:
Hoezo? De grootsheid van God is toch in de schepping te vinden? Als je zegt: nee hoor. God heeft de bacteriën, want die komen in de bijbel niet voor. niet geschapen. Dat is hetzelfde als zeggen: Nee hoor, zoveel miljoen jaar is onzin. die lichtjaren zijn niet echt.
Dit is ook weer één van de bekende argumenten. Maar laat helder zijn dat een bacterie die nu voorkomt een ander verleden heeft dan een lichtjaar. En dat maakt de discussie gelijk anders. Lichtjaren zijn moeilijk te bevestigen op basis van menselijke getuigen, bacteriën wel. Dat maakt ook dat ik het wetenschappelijke beeld dat geschetst wordt ook veel te eng vindt. [/quote]
Lichtjaren zijn prima te bevestigen.
De werkelijkheid is meer divers. Bovendien, al is het dat we nu de wetenschappelijke kennis nog niet hebben om bepaalde dingen te verklaren, moet ik er dan maar vanuit gaan dat de conclusies uit beperkte wetenschappelijke kennis meer waarheidsgehalte hebben? Dat is een persoonlijke afweging, maar die zou iedereen weleens moeten maken.
De werkelijkheid is uitstekend te verklaren.
hettys schreef:De bijbel is in een tijd geschreven dat wetenschappelijke kennis nog veel beperkter was, met name wat betreft onze plek in het universum. De mensen geloofden dat God vlak boven hen troonde in de hemel en, zoals in het verhaal van de toren van Babel, naar beneden kwam om te kijken wat er aan de hand was. Dat was in de de taal van toen en het godsbeeld van toen.
Nu we veel meer weten en ons dus veel meer geopenbaard wordt, en je dat weigert in te zien reduceer je God tot de stamgod van toen die naar beneden kijkt, en niet in je hart zit.
Sinds wanneer is een wetenschappelijke theorie een openbaring? Hallo zeg... Dus we gaan menselijk weten en kunnen verhogen tot een openbaring. Jawel, ik reduceer God tot een stamgod, maar ik vind het veel godonterender om God maar aan het karretje van de wetenschap te hangen. Zo, wat is God groot...

Hoe meer we weten over de natuur, over het verleden, over het universum hoe meer Gods schepping zich ontvouwd. dat is mijn mening. die hoef je niet te delen.
Ook gif is geschapen.