de refowereld in het nieuws

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: de refowereld in het nieuws

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2015 11:24

Aks er kritiek is en die is terecht, dan dient deze inhoudelijk besproken te worden. Wat voor nut heeft het om critici af te branden als zij iets hebben aan te merken op de leer?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 11:25

Chaya schreef:Omdat zij er in hun "wijsheid" afstand van hebben genomen, doet het hen niets. Het is alleen negatief vanwege het negatieve erin.
Lees jij er verdriet over in hun postings? Of een zekere schaamte?
Ik schaam me behoorlijk als ik hoor dat de GerGem-hangjongerengroep door de politie als criminele organisatie wordt gezien en neergezet.
Ik heb er verdriet over dat ook vrienden van mij hun kinderen de criminaliteit in zien glijden.

Maar waar ik me nog veel meer voor schaam is het oogkleppengedrag wat in dit specifieke geval door veel ouders vanuit met name de GerGem wordt aangehangen.
Ontkennen van diefstal, afpersing, prostitutie en drugsgebruik/handel in eigen kring (waar de bewijzen op tafel liggen) is net zulk blind gedrag als het blind je eigen nest bevuilen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 11:30

Chaya schreef:De refowereld, wat is dat nu eigenlijk? Wie behoren daar nu echt toe?
Als je een kerk neemt met gemiddeld 1000 zielen, dan is daar een harde kern die hier mogelijk toe zou kunnen behoren, zoals dat hier bedoeld is.
Van buiten vroom, van binnen ijs.

Als ik het heb over een groep van zo'n 70 raddraaiers (voornamelijk) vanuit een kerk met zo'n 850 leden, die weigeren voor de buitenwereld de hand in eigen boezem te steken kan ik me voorstellen dat mensen (ik zeg niet dat ik het doe, wél dat ik het hoor zeggen) dit genootschap als criminele organisatie zien.
Chaya schreef:Maar denk erom, dat God's volk daar ook zit! Die hier van gruwen.

Eens.
Maar door e.e.a. onder de pet te willen houden hebben ook die de schijn tegen.
StillAwake schreef:Het is ook frappant om te zien dat veel refo's alle terechte kritiek ook onder galspuwen plaatsen.
Terwijl een blik in de spiegel ook wel eens heilzaam zou kunnen zijn.

Chaya schreef:Dat doen velen ook, waaronder ik. Ik heb mijn ogen ook niet in mijn zak zitten. Kom ze ook wel tegen in mijn familie.
En die houd ik ook wel eens een spiegel voor, soms worden ze dan boos.
Ik denk dat er best angst achter kan zitten. Stel je voor dat iemand de facade doorprikt.

Wellicht is dat juist in de wat meer bevindelijke kerken het probleem.
Uiterlijk vertoon is soms dermate belangrijk geworden dat de façade van levensbelang lijkt te zijn geworden.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 11:33

StillAwake schreef:Ik schaam me behoorlijk als ik hoor dat de GerGem-hangjongerengroep door de politie als criminele organisatie wordt gezien en neergezet.
Ik heb er verdriet over dat ook vrienden van mij hun kinderen de criminaliteit in zien glijden.

Heb je die gasten er wel eens op aangesproken?
Vanuit de school wordt er ook adequaat gereageerd hoor, als er rond de school activiteit plaatsvinden die het daglicht niet kunnen verdragen. Dan krijgen de ouders een brief. Ik weet zelfs dat sommige predikanten dit bespreken op catechisatie.

Dus moeten die ouders hierop reageren en maatregelen nemen.
Maar veel ouders zijn naief of wat wereldvreemd. Mijn neefje kocht een bomberjack. Dat stond toen ergens voor, maar wisten zijn ouders veel. Totdat ze het wel hoorden.
En ook jongeren die uit een heel net, buitenkerkelijk gezin komen, glijden soms de criminaliteit in!
We zijn van dezelfde lap gescheurd StillAwake, refo's zijn geen haar beter dan niet-refo's.
StillAwake schreef:Maar waar ik me nog veel meer voor schaam is het oogkleppengedrag wat in dit specifieke geval door veel ouders vanuit met name de GerGem wordt aangehangen.

Ja en daar moet je hen dan op aanspreken. Daar maak je niet altijd vrienden mee, maar het moet wel duidelijk worden voor sommige hardleerse ouders.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 11:35

mohamed schreef:Aks er kritiek is en die is terecht, dan dient deze inhoudelijk besproken te worden. Wat voor nut heeft het om critici af te branden als zij iets hebben aan te merken op de leer?

Het gaat om de manier waarop mohamed.
Er wordt gegeneraliseerd, ongenuanceerd van alles neergeplempt met een "lekker puh" toontje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 11:41

StillAwake schreef:Ik schaam me behoorlijk als ik hoor dat de GerGem-hangjongerengroep door de politie als criminele organisatie wordt gezien en neergezet.

Chaya schreef:Heb je die gasten er wel eens op aangesproken?

Ja, vaak persoonlijk in het één op ééncontact wat ik met sommige jongeren heb, en éénmaal als groep.
Chaya schreef:Vanuit de school wordt er ook adequaat gereageerd hoor, als er rond de school activiteit plaatsvinden die het daglicht niet kunnen verdragen. Dan krijgen de ouders een brief. Ik weet zelfs dat sommige predikanten dit bespreken op catechisatie.

Dat klopt, en dat weet ik ook.
Bij de kerk gebeurt dat in dit geval echter niet.
Chaya schreef:Dus moeten die ouders hierop reageren en maatregelen nemen.
Maar veel ouders zijn naief of wat wereldvreemd. Mijn neefje kocht een bomberjack. Dat stond toen ergens voor, maar wisten zijn ouders veel. Totdat ze het wel hoorden.

Dat is wellicht het probleem: denken dat hun kinderen geen vlieg kwaad doen...
Chaya schreef:En ook jongeren die uit een heel net, buitenkerkelijk gezin komen, glijden soms de criminaliteit in!
We zijn van dezelfde lap gescheurd StillAwake, refo's zijn geen haar beter dan niet-refo's.

Klopt.
De ellende is alleen dat het in buitenkerkelijke kringen vaak gemakkelijker bespreekbaar gemaakt kan worden.
StillAwake schreef:Maar waar ik me nog veel meer voor schaam is het oogkleppengedrag wat in dit specifieke geval door veel ouders vanuit met name de GerGem wordt aangehangen.
Chaya schreef:Ja en daar moet je hen dan op aanspreken. Daar maak je niet altijd vrienden mee, maar het moet wel duidelijk worden voor sommige hardleerse ouders.

Mee eens, maar als je klappen krijgt van een vader omdat je vertelt dat zijn zoon spiegels van auto's staat af te trappen leer je dat snel af kan ik je vertellen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 11:41

mohamed schreef:Aks er kritiek is en die is terecht, dan dient deze inhoudelijk besproken te worden. Wat voor nut heeft het om critici af te branden als zij iets hebben aan te merken op de leer?
Chaya schreef:Het gaat om de manier waarop mohamed.
Er wordt gegeneraliseerd, ongenuanceerd van alles neergeplempt met een "lekker puh" toontje.

Diezelfde nuance mis ik bij mensen die alle kritiek onder nestbevuiling scharen...

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 apr 2015 11:43

Chaya schreef:Het is alleen negatief vanwege het negatieve erin.
Lees jij er verdriet over in hun postings? Of een zekere schaamte?
Bij jou lees ik ook weinig of geen verdriet over 'refo frusto's" die beschadigd zijn en daarom hun gevoelens uiten.
Mogen zij er ook zijn, en hun ervaringen delen???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Chaya schreef:Maar wat is de zin om dat hier op het forum te spuwen, zonder enkele nuance, zonder enkel bewijs?
Waarom SPUWEN??? Jij uit je ongenoegen hier ook, waarom wil je dit anderen ontzeggen?
Of moeten je jouw post ook gaan bestempelen met "spuwen"? (zo niet, misschien effe wat dimmen in je toon :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 11:46

StillAwake schreef:Diezelfde nuance mis ik bij mensen die alle kritiek onder nestbevuiling scharen...

Daar komt de jijbak weer.

En de mensen. Noem dan man en paard.
naamloos schreef:Bij jou lees ik ook weinig of geen verdriet over 'refo frusto's" die beschadigd zijn en daarom hun gevoelens uiten.

Lees je überhaupt wel?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 apr 2015 12:14

Wie in dit topic heeft een lekker-puh toontje volgens jou? En kun je dat dan even met quotes aangeven? Ik lees dat namelijk niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 12:17

StillAwake schreef:Diezelfde nuance mis ik bij mensen die alle kritiek onder nestbevuiling scharen...

Chaya schreef:[Daar komt de jijbak weer.

En de mensen. Noem dan man en paard.

Als je het echt zo graag wilt: jijzelf bent één van die personen. Jij verwijt anderen van alles, en mag dat van jezelf blijkbaar ook doen, en als iemand verkapt wat kritiek op je heeft ben je ineens beledigd.
Dat had je al toen je nog Schelpje3 heette, en dat heb je nog...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 12:25

StillAwake schreef:Als je het echt zo graag wilt: jijzelf bent één van die personen. Jij verwijt anderen van alles, en mag dat van jezelf blijkbaar ook doen, en als iemand verkapt wat kritiek op je heeft ben je ineens beledigd.

En dit vind je zelf genuanceerd?
En ik ben niet beledigd hoor.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 12:31

StillAwake schreef:Als je het echt zo graag wilt: jijzelf bent één van die personen. Jij verwijt anderen van alles, en mag dat van jezelf blijkbaar ook doen, en als iemand verkapt wat kritiek op je heeft ben je ineens beledigd.
Chaya schreef:En dit vind je zelf genuanceerd?
En ik ben niet beledigd hoor.

Nee, dit vind ik niet genuanceerd, maar een redelijk eenduidige samenvatting van hoe jij tegen bepaalde personen ageert...

Gerard314
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerard314 » 14 apr 2015 12:35

Dit gaat weer lekker in refo-stijl; maximaal aanwijzen wat anderen fout doen/zeggen/denken....

De vraag naar de achtergrond van een bepaalde gedachte of een bepaald standpunt komt weinig aan de orde.

Eerst oordelen en dan eventueel verder vragen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 12:39

Gerard314 schreef:Dit gaat weer lekker in refo-stijl; maximaal aanwijzen wat anderen fout doen/zeggen/denken....

De vraag naar de achtergrond van een bepaalde gedachte of een bepaald standpunt komt weinig aan de orde.

Eerst oordelen en dan eventueel verder vragen.

Je hebt helemaal gelijk, maar je eigen post is er ook een voorbeeld van.
Zie je hoe gemakkelijk het is om fouten van anderen aan te wijzen, zonder hun motivatie te willen doorgronden ;-)?

In de discussie over de hangjongeren bij ons in de buurt (naburig dorp) heb ik redelijk wat gesprekken gehad omdat het ook kinderen van vrienden (de mijne niet, ze zijn te jong) betreft.
Behoorlijk diep op hun motivatie ingegaan, maar dat is niet iets voor dit topic.

Terug naar “[Religie] - Open forum”