En toen gingen de graven open....?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

En toen gingen de graven open....?

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2015 10:35

Op een ander forum zag ik een topic wat ik hier wel wil bespreken (want ik post daar niet meer).

'De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.' (Mat 27-52-53)

Wie waren deze heiligen en hoe wisten de mensen dat ze heilig waren? Het gaat hier duidelijk om een fysieke opstanding uit de graven dus sommigen waren al tot ontbinding overgegaan. Het moet er uitgezien hebben als een horrorfilm tafereel zou je denken, maar het blijft gissen want de info is summier.

Dit vers houdt me al geruime tijd bezig en het is een van die dingen waar ik geen verklaring voor heb. Waarom zo weinig details over zo'n gebeurtenis? Deed het er maar weinig toe?

Chaya
Generaal
Generaal

Re: En toen gingen de graven open....?

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2015 10:54

mohamed schreef:Op een ander forum zag ik een topic wat ik hier wel wil bespreken (want ik post daar niet meer).

'De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.' (Mat 27-52-53)

Wie waren deze heiligen en hoe wisten de mensen dat ze heilig waren?

God's volk Mohamed. En dan is er altijd herkenning.
mohamed schreef:Het gaat hier duidelijk om een fysieke opstanding uit de graven dus sommigen waren al tot ontbinding overgegaan.

Toen ze opgestaan waren, werden ze herkend, dus ze waren weer geheel zoals ze er tijdens hun leven uitzagen.
mohamed schreef:Het moet er uitgezien hebben als een horrorfilm tafereel zou je denken, maar het blijft gissen want de info is summier.

Nee nee, geen horror. En er gebeurden nog meer wonderlijke dingen, die vaak onderbelicht blijven.
Er was ook een krachtige aardbeving, die ver buiten Israël werd gevoeld.
Steenrotsen scheurden.

Wat betekent dit nu? Christus is de eerstgeborene uit de doden. Door Zijn opstanding, en verschijning, verkondigde hij het opstandingsevangelie. En die opgestane heiligen, waren als het ware de getuigen, om dit te onderstrepen.
Rondom het lijden en sterven van de Heere Jezus waren er veel tekenen, tot lering van een ieder.

Mensen stonden erbij, keken ernaar, hadden het voorzegd gekregen en toch.... was er ongeloof.
Daarom was God zo goed om Zichzelf op deze manier te openbaren.
Ik denk dat dit zo indrukwekkend moet zijn geweest. Kinderen zagen hun gestorven vader of moeder, of andere overleden geliefde.
Jammer dat dit gedeelte vaak zo onbesproken blijft, ook in de prediking.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2015 10:59

Dank voor je reactie, maar een antwoord als 'Gods volk, dus is er herkenning' is me wat te gemakkelijk. Uit de geschiedenisboeken blijkt namelijk dat Romeinen er raciaal net zo uitzagen als Joden.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2015 11:01

mohamed schreef:Dank voor je reactie, maar een antwoord als 'Gods volk, dus is er herkenning' is me wat te gemakkelijk. Uit de geschiedenisboeken blijkt namelijk dat Romeinen er raciaal net zo uitzagen als Joden.

Ja, dat zou je zeggen inderdaad.
Maar denk je dat God maar half werk doet?
Hij zorgt Zelf dat er herkenning is! Maar ook als het er niet is (denk hierbij aan de Emmaüsgangers)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2015 11:03

Het gaat niet zozeer om wat wij denken, maar om hoe het is vastgelegd door een Joodse historicus die het met eigen ogen gezien heeft. Als jij wilt denken dat Joden en Romeinen er totaal anders uitzagen vind ik dat prima, maar de feiten liggen nou eenmaal anders.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 apr 2015 11:06

Ik denk dat ze gewoon hun mond open deden. Als je in de hemel komt zie je het verschil niet tussen Abraham en Paulus lijkt me. Me dunkt dat ze dat dan even zeggen als je het wilt weten.
Ze zaten in de schoot van Abraham en door de opstanding konden zij ook opgewekt worden en krijgsgevangenen nam Hij mede staat ergens in Petrus. Ze gingen mee naar de hemel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2015 11:09

mohamed schreef:Het gaat niet zozeer om wat wij denken, maar om hoe het is vastgelegd door een Joodse historicus die het met eigen ogen gezien heeft. Als jij wilt denken dat Joden en Romeinen er totaal anders uitzagen vind ik dat prima, maar de feiten liggen nou eenmaal anders.

Ik weet niet hoe de mensen er uit zagen, volgens mij was er wel verschil tussen het Europese en het Oosterse type, net als nu.
Maar stel dat dit niet zo was, wat beschreef die betreffende historicus dan?
Ik ken alleen het verhaal uit de Bijbel en ik heb er diverse meditaties over gelezen en preken over gehoord.
Wat zijn dan de feiten volgens jou/de historicus?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 11 apr 2015 17:12

Voor mij behoort dit tot de categorie: Niet waar gebeurd, maar wel waar. Maar vele gelovigen kunnen met dit gezegde niets. Het is trouwens geen eigen uitvinding, maar een gezegde van ds. N. ter Linden. Als het waar gebeurd zou zijn, zou er een enorme ophef over ontstaan zijn, maar niemand heeft het er verder over, ook Paulus niet. Alleen Mattheüs schreef dit. Doelgroep, de Joden die hun bijbel heel goed kenden. Hij greep dus terug op profetieën. Het blijft ook nu nog voor de Westerse gelovige een moeilijk fragment. Neem het tot je door de ogen van een oosterse Joodse bijbelschrijver. Dan wordt het duidelijker.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 apr 2015 17:19

Dit stuk doet denken aan de profetieën van Ezechiël en Zacharia. (De onderstreepte gedeelten geven woordelijk contact aan, maar het gaat ook in het algemeen over de strekking en context van de profetieën.) Wat het wil zeggen is dat met de dood en opstanding van Jezus het einde der tijden is aangebroken.

Geen enkele historicus zou overigens een cent geven voor de historiciteit ervan.

Mt. 27:
51 Καὶ ἰδοὺ τὸ καταπέτασμα τοῦ ναοῦ ἐσχίσθη ἀπʼ ἄνωθεν ἕως κάτω εἰς δύο καὶ ἡ γῆ ἐσείσθη καὶ αἱ πέτραι ἐσχίσθησαν, 52 καὶ τὰ μνημεῖα ἀνεῴχθησαν καὶ πολλὰ σώματα τῶν κεκοιμημένων ἁγίων ἠγέρθησαν, 53 καὶ ἐξελθόντες ἐκ τῶν μνημείων μετὰ τὴν ἔγερσιν αὐτοῦ εἰσῆλθον εἰς τὴν ἁγίαν πόλιν καὶ ἐνεφανίσθησαν πολλοῖς.
51 En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.

Ezechiël 37
"12 Daarom profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Here Here: zie, Ik open uw graven en zal u uit uw graven doen opkomen, o mijn volk, en u brengen naar het land Israëls. 13 En gij zult weten, dat Ik de Here ben, wanneer Ik uw graven open en u uit uw graven doe opkomen, o mijn volk. 14 Ik zal mijn Geest in u geven, zodat gij herleeft en Ik zal u doen wonen in uw land; en gij zult weten, dat Ik, de Here, het gesproken en gedaan heb, luidt het woord des Heren."
12διὰ τοῦτο προφήτευσον καὶ εἰπόν Τάδε λέγει κύριος Ἰδοὺ ἐγὼ ἀνοίγω ὑμῶν τὰ μνήματα καὶ ἀνάξω ὑμᾶς ἐκ τῶν μνημάτων ὑμῶν καὶ εἰσάξω ὑμᾶς εἰς τὴν γῆν τοῦ Ισραηλ, 13καὶ γνώσεσθε ὅτι ἐγώ εἰμι κύριος ἐν τῷ ἀνοῖξαί με τοὺς τάφους ὑμῶν τοῦ ἀναγαγεῖν με ἐκ τῶν τάφων τὸν λαόν μου. 14καὶ δώσω τὸ πνεῦμά μου εἰς ὑμᾶς, καὶ ζήσεσθε, καὶ θήσομαι ὑμᾶς ἐπὶ τὴν γῆν ὑμῶν, καὶ γνώσεσθε ὅτι ἐγὼ κύριος λελάληκα καὶ ποιήσω, λέγει κύριος.

Zacharia 14:4-5
"zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg, die vóór Jeruzalem ligt aan de oostzijde; dan zal de Olijfberg middendoor splijten, oostwaarts en westwaarts, tot een zeer groot dal, en de ene helft van de berg zal noordwaarts wijken en de andere helft zuidwaarts; 5 en gij zult de vlucht nemen in het dal mijner bergen, want het dal der bergen zal reiken tot Asel; ja, gij zult de vlucht nemen, zoals gij de vlucht genomen hebt voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, de koning van Juda. En de Here, mijn God, zal komen, alle heiligen met Hem."
4 καὶ στήσονται οἱ πόδες αὐτοῦ ἐν τῇ ἡμέρᾳ ἐκείνῃ ἐπὶ τὸ ὄρος τῶν ἐλαιῶν τὸ κατέναντι Ιερουσαλημ ἐξ ἀνατολῶν· καὶ σχισθήσεται τὸ ὄρος τῶν ἐλαιῶν, τὸ ἥμισυ αὐτοῦ πρὸς ἀνατολὰς καὶ τὸ ἥμισυ αὐτοῦ πρὸς θάλασσαν, χάος μέγα σφόδρα· καὶ κλινεῖ τὸ ἥμισυ τοῦ ὄρους πρὸς βορρᾶν καὶ τὸ ἥμισυ αὐτοῦ πρὸς νότον. 5καὶ ἐμφραχθήσεται φάραγξ ὀρέων μου, καὶ ἐγκολληθήσεται φάραγξ ὀρέων ἕως Ιασολ καὶ ἐμφραχθήσεται καθὼς ἐνεφράγη ἐν ταῖς ἡμέραις τοῦ σεισμοῦ ἐν ἡμέραις Οζιου βασιλέως Ιουδα· καὶ ἥξει κύριος ὁ θεός μου καὶ πάντες οἱ ἅγιοι μετʼ αὐτοῦ.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2015 19:54

jaapo schreef:Voor mij behoort dit tot de categorie: Niet waar gebeurd, maar wel waar.

Niet waar gebeurd maar wel waar? Tja, zo lust ik er nog wel een paar.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2015 20:36

@ Cicero, dat is een erg interessante uitleg en het lijkt me inderdaad duidelijk over die collectieve opstanding te gaan. Op welke wijze gingen ze Israël in volgens jou?

Ook dat je Zacharia 14:4-5 betrekt op de fysieke collectieve opstanding uit Mat 27 vind ik erg treffend en ik kan het er alleen maar mee eens zijn. De meeste christenen plaatsten dat in de toekomst en verwachten letterlijk dat de aarde zal splijten.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 11 apr 2015 21:06

*Off topic*

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 apr 2015 21:31

mohamed schreef:@ Cicero, dat is een erg interessante uitleg en het lijkt me inderdaad duidelijk over die collectieve opstanding te gaan. Op welke wijze gingen ze Israël in volgens jou?

Nou ik zie het verband niet zo letterlijk hoor. In Zacharia staat dat "de Heer zal verschijnen met al de heiligen" en Matteüs zegt dat vele heiligen verschenen tegelijk met de verschijningen van de Heer. Ezechiël zegt dat God Israël uit het metaforische graf het land Israël in zou brengen, en de heiligen gaan uit de graven en de stad Israël binnen. Ik zie het zo dat Matteüs hier een aanknopingspunt vindt bij deze profetieën, maar dat wil niet zeggen dat die profetieën op zichzelf precies met het oog op deze episode in Matteüs uit te leggen zijn.

Ook dat je Zacharia 14:4-5 betrekt op de fysieke collectieve opstanding uit Mat 27 vind ik erg treffend en ik kan het er alleen maar mee eens zijn. De meeste christenen plaatsten dat in de toekomst en verwachten letterlijk dat de aarde zal splijten.
Inderdaad lijkt het mij de meest aannemelijke uitleg dat de dood en opstanding van Jezus als een belangrijk punt in het einde der tijden werd gezien.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2015 21:43

Boerin schreef:Ik denk dat ze gewoon hun mond open deden. Als je in de hemel komt zie je het verschil niet tussen Abraham en Paulus lijkt me. Me dunkt dat ze dat dan even zeggen als je het wilt weten.
Ze zaten in de schoot van Abraham en door de opstanding konden zij ook opgewekt worden en krijgsgevangenen nam Hij mede staat ergens in Petrus. Ze gingen mee naar de hemel.

Het voert te ver off-topic om dat hier te bespreken, maar aangezien niemand weet hoe Abraham eruit ziet, pleit dat er voor het zitten in diens schoot metaforisch op te vatten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 apr 2015 21:53

mohamed schreef:@ Cicero, dat is een erg interessante uitleg en het lijkt me inderdaad duidelijk over die collectieve opstanding te gaan. Op welke wijze gingen ze Israël in volgens jou?

Cicero schreef:Nou ik zie het verband niet zo letterlijk hoor. In Zacharia staat dat "de Heer zal verschijnen met al de heiligen" en Matteüs zegt dat vele heiligen verschenen tegelijk met de verschijningen van de Heer. Ezechiël zegt dat God Israël uit het metaforische graf het land Israël in zou brengen, en de heiligen gaan uit de graven en de stad Israël binnen. Ik zie het zo dat Matteüs hier een aanknopingspunt vindt bij deze profetieën, maar dat wil niet zeggen dat die profetieën op zichzelf precies met het oog op deze episode in Matteüs uit te leggen zijn.

Nee, maar ik geloof zeker dat de collectieve opstanding uit Mattheus 27 te maken had met de profetieën van Ezechiel en Zacharia die jij citeerde. Het benieuwt me of Mattheus zijn joodse lezers daar ook aan gedacht hebben destijds.
Cicero schreef:Inderdaad lijkt het mij de meest aannemelijke uitleg dat de dood en opstanding van Jezus als een belangrijk punt in het einde der tijden werd gezien.

Mij ook, Paulus noemt hem niet voor niks het einde van de wet dunkt me.

Terug naar “[Religie] - Open forum”