Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Bambi schreef:In de Gereformeerde gezindte hebben alle dominees zelf bevinding ervaren, anders worden ze niet aangenomen als student.
Rozijn schreef:Dit is een boeiende stelling, die misschien wel een eigen topic waard is. Want hoe zit het dan met dominees die later afgezet worden en geen schuldbelijdenis doen van hun openbare zonden?
Rozijn schreef:Maar, hoe kun jij nu vaststellen of hij uit eigen beleving spreekt of niet?
Rozijn schreef:Wat bedoel je hier mee? Wat is dat precies, overname? (Een zeker gevoel heb ik wel bij dat woord, maar of wij er dan hetzelfde bij voelen weet ik niet, daarom mijn vraag.)
Rozijn schreef:Maar als het niet naar buiten komt? Als er in leer en leven niets op de dominee is aan te merken, maar als het toch een "theoloog" is, zoals jij het hierboven verwoord?
Bambi schreef:Dit is geen stelling, maar dat heb ik ontdekt toen we een topic hadden over de nieuwe studenten in de GerGem vorig jaar.
Die studenten moeten hun bevinding over hun bekering helemaal vertellen en worden er over bevraagd.
Chaya schreef:In de CGK en PKN is dit geen voorwaarde heb ik begrepen.
.
Ik krijg nu het gevoel dat je naar de bekende weg vraagt.
Ik neem aan - als ik jouw postings zo lees - dat jij wel begrijpt wat hiermee bedoeld wordt en dat jij in de kerk zit met een "kritisch gehoor".
Het woord zegt het toch al, je kunt geheel overnemen wat dominee zegt. En het beklijft in je hart.
Soms blijft een gedeelte van een preek je hele leven bij je.
Rozijn schreef:Dit is de positieve kant. Ja, gelukkig, zulke preken zijn er!
Maar... Wat nu als die overname, zoals jij het noemt, niet is. Wat dan? Is de preek dan niet bevindelijk?
Daarom stelde ik de vraag, en ik heb nog steeds geen concreet antwoord...:
Maar, hoe kun jij nu vaststellen of hij uit eigen beleving spreekt of niet?
Je zegt dat het wel te horen is, maar ik vraag me nu af: hoe . Of nog specifieker: hoe door jou?
Zeg dus niet te snel dat de bevindelijke prediking slechts voor een handjevol bekommerden is, want ik hoor het tegendeel.
Rozijn schreef:Blijft nog wel mijn vraag staan: wat als de overname er niet is? Is de preek dan niet bevindelijk?
Chaya schreef:Als je je gelukkig voelt onder een puur theologisch bestudeerde prediking, is dat ook prima, maar ik mis dan iets.
Rozijn schreef:Vanwaar deze opmerking?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten