Schriftuurlijke Bevinding

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Schriftuurlijke Bevinding

Berichtdoor Bambi » 16 mar 2015 12:13

In de Gereformeerde gezindte hebben alle dominees zelf bevinding ervaren, anders worden ze niet aangenomen als student.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 16 mar 2015 12:15

Bambi schreef:In de Gereformeerde gezindte hebben alle dominees zelf bevinding ervaren, anders worden ze niet aangenomen als student.

Dit is een boeiende stelling, die misschien wel een eigen topic waard is. Want hoe zit het dan met dominees die later afgezet worden en geen schuldbelijdenis doen van hun openbare zonden?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 mar 2015 12:27

Rozijn schreef:Dit is een boeiende stelling, die misschien wel een eigen topic waard is. Want hoe zit het dan met dominees die later afgezet worden en geen schuldbelijdenis doen van hun openbare zonden?

Dit is geen stelling, maar dat heb ik ontdekt toen we een topic hadden over de nieuwe studenten in de GerGem vorig jaar.
Die studenten moeten hun bevinding over hun bekering helemaal vertellen en worden er over bevraagd.

En ik denk niet dat ze afgezet worden, omdat ze geen schuldbelijdenis doen.
Maar geen schuldbelijdenis doen, omdat ze toch afgezet worden en het dan een zaak vinden tussen God en hen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2015 12:30

Rozijn schreef:Maar, hoe kun jij nu vaststellen of hij uit eigen beleving spreekt of niet?

Dat is wel te horen hoor, zelfs voor minder geoefende oren.
Misschien wel juist voor hen!
Rozijn schreef:Wat bedoel je hier mee? Wat is dat precies, overname? (Een zeker gevoel heb ik wel bij dat woord, maar of wij er dan hetzelfde bij voelen weet ik niet, daarom mijn vraag.)

Ik krijg nu het gevoel dat je naar de bekende weg vraagt.
Ik neem aan - als ik jouw postings zo lees - dat jij wel begrijpt wat hiermee bedoeld wordt en dat jij in de kerk zit met een "kritisch gehoor".
Het woord zegt het toch al, je kunt geheel overnemen wat dominee zegt. En het beklijft in je hart.
Soms blijft een gedeelte van een preek je hele leven bij je.
Rozijn schreef:Maar als het niet naar buiten komt? Als er in leer en leven niets op de dominee is aan te merken, maar als het toch een "theoloog" is, zoals jij het hierboven verwoord?

Ook dan zou je het moeten horen, als luisteraars. Het kan moeilijk zijn, net een nuance verschil.
Maar zoals de dominee een vroom pratende en levende broeder niet kan doorgronden altijd, kunnen wij dat met een dominee ook niet altijd.

Er was eens een man die op verschillende gezelschappen kwam en een prachtig bevindelijk verhaal kon vertellen, over zichzelf.
Men keek hoog tegen hem op. Totdat hij op een dag ontmaskerd werd, een oude, heel stille vrouw vroeg even door en toen bleek dat hij een bekeringsgeschiedenis uit zijn hoofd had geleerd.
Hij kon blijkbaar een tijdlang God's volk om de tuin leiden.
Totdat...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2015 12:31

Bambi schreef:Dit is geen stelling, maar dat heb ik ontdekt toen we een topic hadden over de nieuwe studenten in de GerGem vorig jaar.
Die studenten moeten hun bevinding over hun bekering helemaal vertellen en worden er over bevraagd.

In de CGK en PKN is dit geen voorwaarde heb ik begrepen.
Eigenlijk verbaast mij dit wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 mar 2015 12:37

Chaya schreef:In de CGK en PKN is dit geen voorwaarde heb ik begrepen.
.

Gelukkig niet - lees je eigen laatste zin uit de vorige reactie

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 16 mar 2015 12:45

Ik krijg nu het gevoel dat je naar de bekende weg vraagt.
Ik neem aan - als ik jouw postings zo lees - dat jij wel begrijpt wat hiermee bedoeld wordt en dat jij in de kerk zit met een "kritisch gehoor".
Het woord zegt het toch al, je kunt geheel overnemen wat dominee zegt. En het beklijft in je hart.
Soms blijft een gedeelte van een preek je hele leven bij je.

Dit is de positieve kant. Ja, gelukkig, zulke preken zijn er!
Maar... Wat nu als die overname, zoals jij het noemt, niet is. Wat dan? Is de preek dan niet bevindelijk?

Daarom stelde ik de vraag, en ik heb nog steeds geen concreet antwoord...:
Maar, hoe kun jij nu vaststellen of hij uit eigen beleving spreekt of niet?

Je zegt dat het wel te horen is, maar ik vraag me nu af: hoe . Of nog specifieker: hoe door jou?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2015 12:53

Rozijn schreef:Dit is de positieve kant. Ja, gelukkig, zulke preken zijn er!
Maar... Wat nu als die overname, zoals jij het noemt, niet is. Wat dan? Is de preek dan niet bevindelijk?
Daarom stelde ik de vraag, en ik heb nog steeds geen concreet antwoord...:
Maar, hoe kun jij nu vaststellen of hij uit eigen beleving spreekt of niet?
Je zegt dat het wel te horen is, maar ik vraag me nu af: hoe . Of nog specifieker: hoe door jou?

Ik weet niet hoe ik dit preciezer kan omschrijven.
Het Woord beklijft, je krijgt bevestiging over hetgeen je gehoord hebt en in je hart bewaart.
De manier waarop de predikant spreekt, een tekst behandelt, nauwelijks aantekeningen nodig.
Nu kan een predikant ook begiftigd zijn met singuliere gaven. Dat is ook een aspect van het geheel.
Als ik spreek met iemand die gewoonlijk niet in een kerk komt, maar vanwege rouw- of trouwdienst bijvoorbeeld, of andere bijzondere gelegenheid, hoor ik dat terug.
Het is opmerkelijk hoe scherp soms "buitenstaanders" kunnen (op)luisteren en dan horen hoe dominee uit eigen bevinding (s)spreekt.

Ik had hier laatst een meisje te logeren, haar aanstaande schoonvader is predikant, maar ze snapt er niks van. Ze is buitenkerkelijk opgegroeid, kwam een zoon van een predikant tegen en ze hebben nu een vaste relatie.
Ze ging die zondag met mij mee naar de kerk en we hadden een "ouderwetse" dominee.
Ze heeft tweemaal ademloos zitten luisteren.
Nu begrijp ik het wel, zei ze.
Zeg dus niet te snel dat de bevindelijke prediking slechts voor een handjevol bekommerden is, want ik hoor het tegendeel.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 16 mar 2015 13:48

Zeg dus niet te snel dat de bevindelijke prediking slechts voor een handjevol bekommerden is, want ik hoor het tegendeel.

Dat zul je mij dus ook niet horen zeggen!

Blijft nog wel mijn vraag staan: wat als de overname er niet is? Is de preek dan niet bevindelijk?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2015 13:51

Rozijn schreef:Blijft nog wel mijn vraag staan: wat als de overname er niet is? Is de preek dan niet bevindelijk?

Dat hoeft niet persé. Het kan ook aan de luisteraar(s) liggen immers.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 16 mar 2015 13:59

Maar dan is de "overname" toch een gevaarlijk criterium? Want het werkt maar één kant op.

Daarom ben ik op zoek naar een objectievere maatstaf. Alhoewel ik ook besef dat er nooit een checklist "bevindelijk gehalte" zal komen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2015 14:02

Als je je gelukkig voelt onder een puur theologisch bestudeerde prediking, is dat ook prima, maar ik mis dan iets.
Natuurlijk blijft het allemaal mensenwerk, dat is niet anders.
Als we maar op een belangrijk iets blijven letten:
Krijgt God alle eer, wordt Hij op het hoogst verheerlijkt?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 16 mar 2015 14:08

Chaya schreef:Als je je gelukkig voelt onder een puur theologisch bestudeerde prediking, is dat ook prima, maar ik mis dan iets.

Vanwaar deze opmerking?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2015 14:08

Rozijn schreef:Vanwaar deze opmerking?

JE is in dit geval algemeen bedoeld!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 06 apr 2015 17:44

Vandaag kwam bij ons in de dienst een voorbeeld langs van wat nu echt een Schriftuurlijk bevindelijke prediking was: Het onderwijs van de Heere Jezus aan de Emmaüsgangers. Hij opende de Schriften en hun hart ging branden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”