hettys schreef:Volgens creationisten is er nou juist maar één manier waarop dat gebeurd kan zijn. Namelijk de zondvloed. Dus waarom alleen de zondvloed als verklarende kracht, kun je zeggen? Dat is toch hetzelfde?
Ik stelde het zo op terwille van het denkproces. Hoe je het denkproces vorm geeft, hangt af van jezelf. De een zal dolgraag de evolutietheorie bevestigd zien en het in die mal proberen te krijgen, een ander zal het dolgraag in harmonie brengen met de Bijbel, en het in de creationistische mal persen, terwijl een derde wat minder dogmatisch is over de geschiedenis van de wereld, en weer op een andere manier denkt. Dat liet ik even open.
Of je dus de zondvloed als allesverklarend model wilt hanteren moet je helemaal zelf weten.
hettys schreef:en als amateur geoloog zou ik dat ook zeggen, en ik zou bijv. naar winterswijk gaan om te zoeken naar fossielen. Daar liggen oude fossien volgens de wetenschap en het blijkt ook nog zo te zijn.
Als ze die daar gevonden hebben, ja, dan zal de wetenschap dat wel zeggen, ja.

hettys schreef:Voor een jonge aarde creationist klinkt mij dat heel raar in de oren. Waarom niet het scheppingsverhaal van de aboriginals? of de hindoes? Of de indianen?
Blijkbaar begrijp je mijn 'literaire vorm' dan niet. Ik ondervraag hier als scepticus de onaantastbare positie van de evolutietheorie.
Ik weet zelf niet of het jonge-aarde-creationisme dé waarheid is. Ik ben er evenmin van overtuigd dat dat de enige optie voor een christen zou zijn. Ik neem best graag kennis van hun inzichten, maar hoe kan ik nou weten of zij alles bij het rechte eind hebben? Van mij hoeft het niet allemaal zo dichtgetimmerd te zitten, alsof één specifieke optie de gehele waarheid in pacht zou hebben. Dat kun je toch ook van het jonge-aarde-creationisme, hoe goed bedoeld ook, niet zeker weten? Ook dat is een model, opgesteld door mensen. En die kunnen ook best dingen op een manier verklaren, die anders is dan hoe het ooit werkelijk ging. De kans dat dat gebeurt met versteende gegevens lijkt mij aanzienlijk. Daarom is het mijns inziens nogal gevaarlijk om jezelf met je hele ziel en zaligheid uit te leveren aan zo'n specifieke stroming.
hettys schreef:Voor mensen die de bijbel letterlijk op mensen te vatten is ID sowieso geen optie.
Dat weet ik. Maar zoals gezegd, het gaat mij niet om het wetenschappelijk bevestigen van de Bijbel, maar om het vorm geven aan een denkproces. En dan haal ik er wel eens wat bij, waarvan ik open laat hoe ik daar zelf tegenover sta (aangezien dat niet terzake doet), maar wat in ieder geval wat anders is dan de gevestigde orde.
hettys schreef:Voor jou is er blijkbaar niets anders dat het bijbelse verslag.
Als gelovige en theoloog wel. Maar als je bezig bent het met interpreteren van de sporen in de aarde, ja, dan doe je wat anders, en dan moet je gaan nadenken over: hoe interpreteer ik dit? Dan moet ik natuurlijk ook wel eens wat 'goddeloze' gedachten hun werk laten doen. (Ofwel: mijn gedachten alle vrijheid geven.)
hettys schreef:ID beweert dat veel kenmerken van levende organismen nooit geëvolueerd kunnen zijn omdat ze te ingewikkeld zijn. Dit klopt niet.
Nou, ik vind daar toch wel wat inzitten, hoor. Als ik bijvoorbeeld terugdenk aan Stephen C. Meyer, die het had over de immense hoeveelheid informatie die nodig is voor alle biologische processen en verschijnselen, en dat de evolutietheorie daar geen verklaring voor heeft, en daarin tekort schiet, dan vind ik dat hij wel een punt heeft. Dat zal toch op zijn minst erkend moeten worden. Wie dat ontkent komt op mij over als een dogmatische evolutionist, voor wie de werkelijkheid niet uitmaakt, als de evolutietheorie maar overeind blijft.
hettys schreef:Als je het bovennatuurlijke gaat meetellen laat je
A. de wetenschap los
B.en gaan ook alle andere scheppingsverhalen meetellen.
Je hebt het wel over dingen uit een ver verleden. Hoe weet je hoe iets gegaan is? Hoe het eerste leven tot stand is gekomen? En hoe zich dat ontwikkelde? Het is dermate wonderlijk, dat de gedachte aan een ontwerper nogal voor de hand ligt. Ik ben er geen voorstander van om dat af te fakkelen als onwetenschappelijk. Je kunt je immers afvragen hoe groot de kans op waarheidsvinding is, als je iets waarschijnlijks uitsluit, omdat je denkt dat de spelregels dat niet toelaten. Kun je met dat soort regels niet beter zeggen: we beantwoorden de vraag maar niet, want het is te complex? Natuurlijk kun je wel fantaseren, en experimentele theorieën opstellen, maar dat kan dan geen wetenschappelijke status hebben.