JCA schreef:De mens wordt niet op zijn/haar manier ''bekeerd''. Dan zal het slecht met de mens aflopen.
De bekering, is een volstrekt eenzijdig Gods werk. Daar komt geen nagelschrapsel van de mens bij, want (zou dat zo zijn) dan is het voor eeuwig kwijt. Het komt op een Gods wonder aan. Dan valt de mens er totaal buiten.
"Geen nagelschrapsel". Typisch zo'n uitdrukking uit de oude doos van de bevindelijk gereformeerde pathetiek. Ik hou er niet zo van, maar goed.
Maar ter zake. JCA zegt "Het komt op een Gods wonder aan". Ook een beetje archaïsch, maar wel te begrijpen: een mens kan zichzelf niet bekeren, God moet het initiatief nemen. Nu ben ik het daar helemaal mee eens. Maar ik wil daar wel graag een vraag aan toevoegen.
Vaak genoeg proef ik in dit soort massieve uitspraken de suggestie dat een echte bekering heel zeldzaam gevonden wordt, omdat God het moet doen. Ik heb dat altijd vreemd gevonden.
God moet het initiatief nemen want de mens wil, kan en zal dat nooit doen. Maar wat betekent dat dan? Betekent dit nu dat er meer of minder mensen gezaligd zullen worden? Als God aan zet is, wat kunnen we dan verwachten? Wordt het dan een zeldzaamheid of een uitbundige groei?
Wat ligt nu voor de hand? Dat God het maar weinigen gunt en geeft of dat Hij breed en ruim mensen tot Zich trekt. Is het Koninkrijk van God, de zaligheid, de genade, de barmhartigheid, vergeving en verzoening iets dat God slechts in beperkte mate uitdeelt of vergeeft Hij zeventig maal zeven maal, geeft Hij genade op genade en is Zijn heil bedoeld voor alle volken, natiën, tongen en talen?
Je begrijpt welke kant ik op wil. Volgens mij is de laatste mogelijkheid de enige Bijbelse mogelijkheid.
Wie heel sterk tamboereert op het geloofsstandpunt, dat de mens niets aan zijn zaligheid kan toevoegen, maar dat alles, alles, alles van God moet komen, die zegt volgens mij tegelijkertijd, dat God het dan ook aan eindeloos veel mensen zal geven. Wat zou God anders willen? Kennen we God anders dan een God van eindeloos geduld, liefde, vergevingsgezindheid en genade? Staan Zijn toorn en straffen ook niet in dienst van Zijn niet aflatende pogingen om mensen te behouden?
God kan immers de blokkades die elk mens in stand houdt, zijn onwil, zijn onbekeerlijkheid, zijn zondige natuur, zijn neiging om God en mensen te haten doorbreken? Inderdaad op geestelijk gebied is er niets van de mens te verwachten. Het zou onbijbels en onrealistisch zijn om daar ook maar iets van te verwachten.
Maar de andere kant is ook waar: als dan alles van God moet komen, dan kun je er gerust op zijn: alles zal dan ook van de kant van God komen. En dan is het feest. Groot feest. God heeft de wereld zo lief gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat iedereen die in hem gelooft zalig zal worden. Reken maar dat God daarvoor gaat zorgen. Een schare die niemand tellen kan. In dat soort woorden wordt het heil beschreven. het heil zal heel de aarde omvatten. Dat geloof ik vast en zeker. In mijn geloof komt het woord "onmogelijk" niet voor. Bij de mensen is het onmogelijk, maar alle dingen zijn mogelijk bij God. Nou dan.
Kijk en dan wordt zo'n geloofsstandpunt mooi. God moet het doen. Gelukkig, dan breken de sluizen open, wordt het Pinksteren en zal het geloof als een lopend vuur door de wereld gaan. En inderdaad, dat gaat het ook. Hoeveel mensen zijn niet intens gelukkig en worden hun hele leven getroost door het geloof in God. Het heil vervult heel de aarde al, want God zoekt en vindt overal mensen. Hij heeft ze lief. Dat is de drijfveer. En die liefde is blijvend. Dus het geloof groeit en breidt zich uit.
"God moet het doen" Ik ben niet bang voor zo'n uitspraak. Dan zit het namelijk wel goed. God kennende, vraag ik me af wie dan nog buiten het heil van God gaat vallen. Niet veel, denk ik.
Ik weet wel, soms wordt die uitspraak gecombineerd met een heel heidens en afzichtelijk godsbeeld. Dan wordt "God moet het doen" een gevaarlijke zaak, omdat we er niet op vertrouwen dat God alleen maar goed is, alleen maar licht en liefde. Nee, dan denken we dat God ook een duister kantje heeft. Maar dat is heidens.
"Wees niet bevreesd" dat zijn de boodschappen die de engelen uit de hemel altijd afgeven. Angst voor God leidt tot verschrikkelijke religies.
Nee hoor, omdat onze God vol liefde is, barmhartig en rechtvaardig, daarom is zo'n uitspraak "God moet het doen" een geweldige uitspraak. Want we weten: Hij doet het ook.
JCA, ik hoop dat je mij kunt volgen in mijn opgetogen bevestiging van wat jij schreef.
gravo