Vragenrubriekvraag over trouwen na scheiding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Vragenrubriekvraag over trouwen na scheiding

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2015 13:09

Een dag of wat geleden verscheen er een vraag in de vragenrubriek waarvan het antwoord me haast van de stoel deed vallen.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... n-trouwen/

Kort samengevat: Vrouw is verliefd op man, maar man is gescheiden zonder dat er sprake was van overspel. Mag ze nu met die man trouwen na schuldbelijdenis?

Het antwoord is een van de meest onbehulpzame antwoorden die ik me kan heugen. Nee, is het antwoord, want zelfs als de man schuld belijd, mag er niet getrouwd worden, maar moet dat een opstap zijn om de relatie met zijn ex-vrouw te herstellen. Een compleet theoretisch antwoord dat totaal geen rekening houdt met de praktijk, als je het mij vraagt. Hoewel er geen sprake was van overspel, zullen er ongetwijfeld goede redenen zijn geweest om te scheiden en het lijkt me dat niemand zit te wachten op verzoening.

Sowieso het idee dat alleen scheiding een 'geldige' reden is voor echtscheiding is in mijn ogen niet erg behulpzaam. Noem eens wat, verwaarlozing, emotionele of lichamelijke mishandeling, verkrachting, incest, allemaal geen redenen om te scheiden? Als dat echt zo is, kan ik er met mijn hoofd niet bij dat er uberhaupt mensen zijn die dat naleven en zelfs verdedigen.

En dat laatste zinnetje ook: jammer dan dat je ongelukkig bent, het is wel gezegend. Blurk! Vergeet trouwens ook niet dat de man in kwestie dus ook tot een alleenstaand leven is veroordeeld. Hertrouwen zit er voor hem niet in, volgens het panellid. Misschien kan de man in kwestie homo worden, dan is hij dubbel gepakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Vragenrubriekvraag over trouwen na scheiding

Berichtdoor Pcrtje » 13 mar 2015 13:19

Ik heb wel vaker mijn vragen bij antwoorden van 'deskundigen'. Het antwoord zal waarschijnlijk moeten voldoen aan de kerkelijke regels et cetera, en daar is de predikant dan ook aan gebonden...
"Een libelle zweeft over het water..."

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 mar 2015 13:21

Ik vind het wel een goed antwoord want ze zegt verder niks. Als zijn ex nu al hertrouwd is kan het wel. Ik wou dat ik zo'n dominee had gehad toen ik in een gesticht zat en een voorganger belde om hulp waar geen zinnig woord uitkwam. Nou zijn we allebei 2 keer gescheiden, da's lekker.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2015 13:27

Pcrtje schreef:Ik heb wel vaker mijn vragen bij antwoorden van 'deskundigen'. Het antwoord zal waarschijnlijk moeten voldoen aan de kerkelijke regels et cetera, en daar is de predikant dan ook aan gebonden...

Je vraagt je soms toch af waarom mensen uberhaupt nog bij kerken zijn aangesloten...

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 13 mar 2015 13:33

Mortlach schreef:Je vraagt je soms toch af waarom mensen uberhaupt nog bij kerken zijn aangesloten...
Het is in feite een soort machtsspelletje. Kerkelijke regels, dominante predikanten en de tucht zijn ideale manieren om het volk te 'controleren'. Dat zullen de predikanten overigens natuurlijk stellig ontkennen, want het is allemaal in het Woord Gods en dus Diens wil. Sociale cohesie, dreigen met 'excommunicatie' en in isolatie opgroeien zijn ideale manieren om het volk binnen het circuit te houden. Je mag vooral niet teveel doorvragen en te kritisch zijn, want dan heb je kans dat andere mensen ook inzien dat er meer bestaat en valt het hele machtscircus om.

Excuseer voor mijn stellige, ongenuanceerde en ietwat cynische toon. Het gaat mij echt aan het hart als ik zie hoe sommige/veel mensen behandeld en gecontroleerd worden op dergelijke plekken. Genoeg ervaring mee.
"Een libelle zweeft over het water..."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2015 13:48

Pcrtje schreef: Het is in feite een soort machtsspelletje. Kerkelijke regels, dominante predikanten en de tucht zijn ideale manieren om het volk te 'controleren'. Dat zullen de predikanten overigens natuurlijk stellig ontkennen, want het is allemaal in het Woord Gods en dus Diens wil. Sociale cohesie, dreigen met 'excommunicatie' en in isolatie opgroeien zijn ideale manieren om het volk binnen het circuit te houden. Je mag vooral niet teveel doorvragen en te kritisch zijn, want dan heb je kans dat andere mensen ook inzien dat er meer bestaat en valt het hele machtscircus om.

Excuseer voor mijn stellige, ongenuanceerde en ietwat cynische toon. Het gaat mij echt aan het hart als ik zie hoe sommige/veel mensen behandeld en gecontroleerd worden op dergelijke plekken. Genoeg ervaring mee.

O, ik kan je volledig volgen qua cynisme hoor. Mijn vrouw heeft nog steeds last van wat haar tijdens haar scheiding destijds allemaal is aangepraat door mensen uit haar toenmalige kerk. Als ik het antwoord zou toepassen op de situatie van mijn vrouw, wordt echt pijnlijk duidelijk hoe weinig voeling het panellid heeft met werkelijke situaties.

Hoewel ik zeker niet bedoel dat je eigen geluk het enige is wat nastrevenswaardig is, of dat je voor elk wissewasje maar moet (kunnen) scheiden, geloof ik zeker ook niet dat het Gods wil is dat je je hele leven volslagen zinloos ongelukkig gaat zitten zijn.

En dan vragen gelovigen zich af waarom die kerken toch zo hard leeglopen...

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 mar 2015 14:13

Mortlach schreef:
O, ik kan je volledig volgen qua cynisme hoor. Mijn vrouw heeft nog steeds last van wat haar tijdens haar scheiding destijds allemaal is aangepraat door mensen uit haar toenmalige kerk. Als ik het antwoord zou toepassen op de situatie van mijn vrouw, wordt echt pijnlijk duidelijk hoe weinig voeling het panellid heeft met werkelijke situaties.

Hoewel ik zeker niet bedoel dat je eigen geluk het enige is wat nastrevenswaardig is, of dat je voor elk wissewasje maar moet (kunnen) scheiden, geloof ik zeker ook niet dat het Gods wil is dat je je hele leven volslagen zinloos ongelukkig gaat zitten zijn.

En dan vragen gelovigen zich af waarom die kerken toch zo hard leeglopen...

Ja maar er is helemaal geen info, voor hetzelfde geld is het nog mogelijk dat ie terug kan. Mijn ex had toen een vrouw die kon nog terug, dus ik zei doe nou niet maar ik moest niet zo wettisch zijn. Half jaar later was ze d ' r vantussen. Niet alleen overspel is een Bijbelse reden, abuse ook.
Zach91

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 mar 2015 14:57

In vroegere tijden pleegden mensen vaak overspel. Je hoeft maar naar Jacob te kijken met al zijn vrouwen.
Toen heeft God toestemming gegeven om te scheiden bij overspel.
Maar de wetgeleerden gingen er steeds meer redenen bij verzinnen, waarom je mocht scheiden.
Vaak de meest stompzinnige regels, zoals: als een vrouw niet lekker kookte, of als ze het huis niet goed schoonhield, of als ze er niet meer aantrekkelijk uit zag.
Daarom herinnerde de Heere Jezus de mensen aan het feit, dat God die scheiding alleen maar had toegestemd bij overspel.
Om mensen weer even in te laten zien, dat ze niet lichtzinnig met hun huwelijk moesten omspringen.

Denk niet dat God vindt, dat je niet mag scheiden bij misbruik, mishandeling, verwaarlozing enz.
Maar dat de reden net zo erg moet zijn als bij overspel, dus die ander moet het huwelijk wel echt kapot gemaakt hebben.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 13 mar 2015 15:29

Ik had de vraag, en met name de reactie, ook met stijgende verbazing gelezen. "je bent gescheiden ivm overspel? Oh, gelukkig maar, dan kan je weer hertrouwen". Gescheiden, maar niet vanwege vreemdgaan? Helaas pindakaas. En wat is overspel dan? Het daadwerkelijk hebben van gemeenschap met een ander? Dus als je het bij zoenen en andere orale bezigheden houdt, is er niets aan de hand? En psychisch geweld? Vernedering en verwaarlozing? Er alles aan doen om een ander niet gelukkig te maken? Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat er alleen mag worden hertrouwd na overspel. En natuurlijk, scheiden doe je niet op een regenachtige zaterdagmiddag en komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Maar goed, dat moest ik ook even kwijt na het lezen van het antwoord op de vraag....Het komt me echt heel klinisch over.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 13 mar 2015 15:31

Code: Selecteer alles

Maar dat de reden net zo erg moet zijn als bij overspel, dus die ander moet het huwelijk wel echt kapot gemaakt hebben.

Kop en spijker denk ik. Als de ander echt niet wil en niets meer overlaat van de kern van het huwelijk, dan houdt het op.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 mar 2015 15:35

Dominee kon geen ander - inhoudelijk - antwoord geven dan dit.
Al had er wel iets meer empathie in zijn woorden gelegd kunnen worden.
Maar anderzijds, de vraag was wel heel erg kort, je kunt er niets uit opmaken.
Waarom is hij gescheiden?
Misschien is het wel een zak hooi en heeft zij dat nog niet door.
Als je zo jong bent en dan al gescheiden. :-k
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2015 15:52

Bambi schreef:In vroegere tijden pleegden mensen vaak overspel. Je hoeft maar naar Jacob te kijken met al zijn vrouwen.
Toen heeft God toestemming gegeven om te scheiden bij overspel.
Maar de wetgeleerden gingen er steeds meer redenen bij verzinnen, waarom je mocht scheiden.
Vaak de meest stompzinnige regels, zoals: als een vrouw niet lekker kookte, of als ze het huis niet goed schoonhield, of als ze er niet meer aantrekkelijk uit zag.

Allemaal redenen waarom de man mocht scheiden van de vrouw, maar andersom? Daar zijn dan volgens mij niet echt regeltjes voor anders dan afgeleiden uit algemene teksten.

Daarom herinnerde de Heere Jezus de mensen aan het feit, dat God die scheiding alleen maar had toegestemd bij overspel.
Om mensen weer even in te laten zien, dat ze niet lichtzinnig met hun huwelijk moesten omspringen.

Groot gelijk. Dat moet je ook zeker niet doen. Maar het wettisch bij elkaar blijven ook al maak je elkaar en je kinderen doodongelukkig, dat begrijp ik echt niet. Zeker niet als je ziet dat zoiets vaak nog generaties lang doorwerkt - de kinderen uit zo'n huwelijk hebben vaak zelf ook moeite gezonde relaties aan te gaan en te onderhouden.

Denk niet dat God vindt, dat je niet mag scheiden bij misbruik, mishandeling, verwaarlozing enz.

Net zo erg? Dat is nogal vaag. Is geestelijke misbruik net zo erg als overspel? En daarbij, soms is er niet eens een aanwijsbare reden, maar 'werkt' een huwelijk gewoon niet meer - wil je dan echt nog 40 jaar bij elkaar blijven dan? Ik zie niet in waarom er per se iets ernstigs moet zijn gebeurd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 mar 2015 16:48

Mortlach schreef:
Allemaal redenen waarom de man mocht scheiden van de vrouw, maar andersom? Daar zijn dan volgens mij niet echt regeltjes voor anders dan afgeleiden uit algemene teksten.

Ik las daar laatst een heel goed stuk over. De kerk zegt vaak alleen bij overspel, maar in het O.T. moest een man voor onderdak, eten en liefde zorgen en niet weggaan, anders mocht een vrouw gewoon scheiden, dus bij abuse weet niet eens het Nederlandse woord, ook.
En scheiden is niet de onvergevelijke zonde, al was het niet op Bijbelse gronden, anders zou je beter je ex dood kunnen schieten als je wilt hertrouwen, want dat is wel te vergeven.
Zach91

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2015 18:31

Dat bedoel ik, je krijgt allerlei rare situatie zo. Als je wilt scheiden, is het dus beter om je partner tot overspel te verleiden, of zelf overspel te plegen, want dan kun je 40 jaar later tenminste gewoon hertrouwen als je weer eens een leuke partner tegenkomt.

Daarnaast komt het zo op me over alsof het huwelijk een IJzeren maagd is waar je voor altijd in zit opgesloten. Zeg nou eerlijk, er zijn zat mensen die veel te jong trouwen en dat op dat moment ook nog eens om de verkeerde redenen doen. Is het echt de bedoeling die mensen voor de rest van hun leven te straffen voor die ene vergissing? Plus al het nageslacht tot op zijn minst de 3de generatie? Lijkt me nogal heftig en zeker niet de bedoeling.

Dan blijft eigenlijk alleen het afschrik-argument over. Omdat je weet dat je er voor eeuwig aan vast zit - zo hoopt men, denk je wel goed na voordat je trouwt. Dat blijkt in de praktijk toch reuze mee te vallen, gezien het aantal mensen dat trouwt op hun 18e-19e en daar dan op hun 25ste spijt van heeft omdat ze erachter zijn gekomen dat ze destijds nog helemaal niet klaar waren voor zo'n verbintenis.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 mar 2015 21:24

Mortlach schreef:
Dan blijft eigenlijk alleen het afschrik-argument over. Omdat je weet dat je er voor eeuwig aan vast zit - zo hoopt men, denk je wel goed na voordat je trouwt. Dat blijkt in de praktijk toch reuze mee te vallen, gezien het aantal mensen dat trouwt op hun 18e-19e en daar dan op hun 25ste spijt van heeft omdat ze erachter zijn gekomen dat ze destijds nog helemaal niet klaar waren voor zo'n verbintenis.

Ja en dan krijg je dat mensen eerst maar een stel relaties hebben want er is geen haan die daarnaar kraait als dat uitgaat. Iemand verplichten om getrouwd te blijven werkt nogal slecht.
Ik ben zeker niet voor scheiden zonder goede reden en wou dat ik het nooit had gedaan, het was toen echt nog wel te redden, maar m'n ex kwam in z'n oude kerk met z'n nieuwe vrouw en onze vorige voorganger waar ie heel goed mee omging groette 'm niet eens meer, de vuile zondaar, lol, te triest om lollig te zijn eigenlijk.
Zach91

Terug naar “Archief”