Een dag of wat geleden verscheen er een vraag in de vragenrubriek waarvan het antwoord me haast van de stoel deed vallen.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/225 ... n-trouwen/
Kort samengevat: Vrouw is verliefd op man, maar man is gescheiden zonder dat er sprake was van overspel. Mag ze nu met die man trouwen na schuldbelijdenis?
Het antwoord is een van de meest onbehulpzame antwoorden die ik me kan heugen. Nee, is het antwoord, want zelfs als de man schuld belijd, mag er niet getrouwd worden, maar moet dat een opstap zijn om de relatie met zijn ex-vrouw te herstellen. Een compleet theoretisch antwoord dat totaal geen rekening houdt met de praktijk, als je het mij vraagt. Hoewel er geen sprake was van overspel, zullen er ongetwijfeld goede redenen zijn geweest om te scheiden en het lijkt me dat niemand zit te wachten op verzoening.
Sowieso het idee dat alleen scheiding een 'geldige' reden is voor echtscheiding is in mijn ogen niet erg behulpzaam. Noem eens wat, verwaarlozing, emotionele of lichamelijke mishandeling, verkrachting, incest, allemaal geen redenen om te scheiden? Als dat echt zo is, kan ik er met mijn hoofd niet bij dat er uberhaupt mensen zijn die dat naleven en zelfs verdedigen.
En dat laatste zinnetje ook: jammer dan dat je ongelukkig bent, het is wel gezegend. Blurk! Vergeet trouwens ook niet dat de man in kwestie dus ook tot een alleenstaand leven is veroordeeld. Hertrouwen zit er voor hem niet in, volgens het panellid. Misschien kan de man in kwestie homo worden, dan is hij dubbel gepakt.