Cicero schreef:Ik oriënteer mij liever op de meerderheid van de beste wetenschappers ter wereld dan op een vrijgemaakte professor die ontslagen zou worden als hij iets anders zou beweren.
Veel succes met je roemen in wereldse wijsheid.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Cicero schreef:Ik oriënteer mij liever op de meerderheid van de beste wetenschappers ter wereld dan op een vrijgemaakte professor die ontslagen zou worden als hij iets anders zou beweren.
Bambi schreef:Wat ik iedere keer weer tegenkom is dat de mensen die in de evolutie geloven zeggen tegen de mensen die in de schepping geloven, dat we dankzij de wetenschap toch zelf ook van van alles profiteren.
Nu wil ik voorbeelden van de dingen waar we van profiteren, die dankzij de evolutie wetenschap zijn uitgevonden.
Mortlach schreef:Vaccins, gentherapie, bepaalde medicijnen, DNA-onderzoek in bijvoorbeeld rechtszaken, computersoftware, vliegtuigvleugels. Ja, zelfs de industrie gebruikt evolutionaire principes om zaken te ontwerpen.
Edit: Betere landbouwgewassen, betere conservatiemethoden voor bedreigde planten/dieren, taalkundig onderzoek werkt met evolutionaire processen, betere biobrandstoffen, bio-/nanotechnologie.
En, in algemenere zin, een beter begrip van de samenhang in de natuur en onze plaats daarin.
Boekenlezer schreef:Dat wordt door bepaalde mensen hier beweerd, waaronder jij. Het komt steeds weer neer op: evolutie is een onomstotelijk feit, evolutie is bewezen, het is zekerder dan zeker, etc. Maar dan is het me toch werkelijk waar een groot raadsel hoe bepaalde andere dingen geschreven kunnen worden, zoals ik die in andere boeken tegenkom. Ik moest bijvoorbeeld meteen aan het volgende citaat denken:"Geen wonder dat de paleontologen zich zo lang verre hebben gehouden van de evolutie. Zij lijkt nooit te gebeuren. ..."
Dat heeft Niles Eldredge ooit geschreven. Hoe je het ook went of keert, dat zijn toch echt andere woorden dan "wat we zien is evolutie".
Het is maar een enkel voorbeeldje. Er zou zoveel meer aan te halen zijn. Allemaal dingen, die toch andere taal spreken dan: het evolutieverhaal is zekerder dan zeker.
Is het dan vreemd, dat mij dat mogelijk maakt om de gedachte te maken van: 'misschien klopt er iets niet, misschien zitten ze er wel naast.'? Natuurlijk weet ik wel, wat die mensen geen creationisten zijn. Dat neemt toch niet weg, dat je opvangt, dat er blijkbaar waargenomen wordt dat er wat rammelt. En dat ik daarom niet met zekerheid in de evolutietheorie kan geloven.
Sowieso is dat natuurlijk al lastig als denker, want wanneer is iets nou zeker? Zeker als het om gewaagde menselijke hypothesen gaat. Want gewaagd is dat toch wel: reconstrueren hoe iets miljoenen en miljarden jaren geleden gegaan zou zijn. In dat licht verwondert het mij niets, als er dan rammeltjes klinken. Maar die rammels versterken op hun beurt mijn geloof in de evolutietheorie niet, integendeel. Het maakt alleen al die reclame voor de zekerheid van de evolutietheorie alleen maar des te irritanter, aangezien ik daar weinig mee kan. Net zoiets als een reclamebanner die even dominant in beeld komt, terwijl je een bericht wilt gaan typen. Dan is het: 'sorry, maar ik was met wat anders bezig' en ik klik die irritante boodschap maar gauw weg.
Nee, maar dat hoor je mij ook helemaal niet zeggen. Wat ik wel vind is dat je móet geloven wat aangetoond waar is, althans als je jezelf serieus neemt en een criticus van niveau bent. Bijvoorbeeld het feit dat er al 2000 jaar geen nieuwe joodse tempel gebouwd is, dát is een behoorlijk dingetje voor het jodendom geweest kan ik je zeggen. Toeval, of is er geen joodse tempel meer omdat Christus de nieuwe tempel is? Of zijn er nog serieuze wetenschappers die geloven dat de joodse tempels niet hebben bestaan? Alsdan de erkent wordt dat de voorafbeelding bestond, hoezo zou je dan het ware beeld verwerpen?
Ja leuk, maar toch wijst de praktijk heel anders uit. Zodra de wetenschap zegt dat er geen uittocht geen plaatsgevonden is het wel degelijk een theologische discussie geworden. En een kookboek is altijd relevant, je wordt er creatief van en uiteindelijk misschien zelfs lui. Point taken.![]()
Daar ben ik het zeker mee eens. Toevallig dat je Galileo noemt, een Friese zanger heeft recentelijk een pianoliedje over hem opgenomen over de baan van de zon. Daar was destijds nogal wat discussie over, maar dat bepaalde stukken in de Bijbel poezie zijn begrepen ze toen nog niet. Een leuk lied en het benieuwt me of je het kan verstaan. Beluister de live uitvoering hier en veel plezier!
Bambi schreef:Sorry Mortlach daar geloof ik niet in.
Ik geloof niet dat alle onderzoeken en wetenschappen, die al die dingen ontwikkeld hebben die jij hier beschrijft, voortkomen uit een conclusie dat we allemaal wel van dezelfde eencellige moeten afstammen.
Het is eerder andersom gebeurt, het DNA onderzoek is gebruikt om die conclusie te bevestigen.
Want dat is de evolutietheorie: een conclusie.
Dus met andere woorden:Dat DNA onderzoek staat helemaal los van het geloof in de evolutietheorie, net als al die andere voorbeelden die je noemt.
Mortlach schreef:Toen ik een jaar of 10 was, ja.
Boekenlezer schreef:Voor een andere lezing dan de letterlijke moeten natuurlijk wel goede redenen zijn. Anders is het een slag in de lucht.
Jonathan Sacks schreef:"There is a difference between science and religion. Science is about explanation. Religion is about interpretation. Science takes things apart to see how they work. Religion puts things together to see what they mean. They are different intellectual entreprises...
Chaya schreef:En mis je Hem?
Ervaar je een zekere leegheid, of dat niet?
Boekenlezer schreef: Ik moest bijvoorbeeld meteen aan het volgende citaat denken:"Geen wonder dat de paleontologen zich zo lang verre hebben gehouden van de evolutie. Zij lijkt nooit te gebeuren. ..."
Dat heeft Niles Eldredge ooit geschreven. Hoe je het ook went of keert, dat zijn toch echt andere woorden dan "wat we zien is evolutie".
Bambi schreef:Het is eerder andersom gebeurt, het DNA onderzoek is gebruikt om die conclusie te bevestigen.
Want dat is de evolutietheorie: een conclusie.
mohamed schreef:Nee, maar dat hoor je mij ook helemaal niet zeggen. Wat ik wel vind is dat je móet geloven wat aangetoond waar is, althans als je jezelf serieus neemt en een criticus van niveau bent. Bijvoorbeeld het feit dat er al 2000 jaar geen nieuwe joodse tempel gebouwd is, dát is een behoorlijk dingetje voor het jodendom geweest kan ik je zeggen. Toeval, of is er geen joodse tempel meer omdat Christus de nieuwe tempel is? Of zijn er nog serieuze wetenschappers die geloven dat de joodse tempels niet hebben bestaan? Alsdan de erkent wordt dat de voorafbeelding bestond, hoezo zou je dan het ware beeld verwerpen?
Mortlach schreef:Je maakt hier wel een heel vreemde sprong. Ik meen dat er genoeg Joods-theologische redenen zijn waarom de tempel niet is herbouwd.
Mortlach schreef:De conclusie dat dat aan Jezus ligt, vind ik bijzonder vergezocht. Er zijn veel aanneemlijkere antwoorden. Je laatste zin snijdt alleen hout voor christenen, wat moet een Hindoe-wetenschapper daar nou mee?
mohamed schreef:Ja leuk, maar toch wijst de praktijk heel anders uit. Zodra de wetenschap zegt dat er geen uittocht geen plaatsgevonden is het wel degelijk een theologische discussie geworden. En een kookboek is altijd relevant, je wordt er creatief van en uiteindelijk misschien zelfs lui. Point taken.![]()
Mortlach schreef:Tja, ik zie dat niet als een theologische discussie, maar een archeologische/antropologische discussie. Als de wetenschap geen enkele aanwijzing vindt in de Egyptische historische verslagen - inclusief archeologische - zullen ze toch echt moeten concluderen dat die gebeurtenis zoals beschreven niet is gebeurd, maar dat het waarschijnlijker is dat het om een samenvoeging van een aantal kleinere exodi is geweest. Zeker als je je bedenkt dat de genoemde aantallen in de Bijbel zo'n 30-40% van de werkende bevolking was. Die vertrekt niet zomaar zonder dat er een enorme economische wissel op een land wordt getrokken.
Mortlach schreef:Daarbij schreven de Egyptenaren alles op. Ze waren daar geobsedeerd mee. En toch is er tot nu toe geen enkel hierogliefenverslag gevonden over die uittocht, noch over de 7 plagen. Dat kan natuurlijk altijd nog gevonden worden, of je kunt denken dat het zo vernederend was dat ze het niet hebben opgeschreven, maar die houding verschraalt in het licht van alles wat we tot nu toe al wél hebben gevonden.
bassie76 schreef:Zoals Mortlach terecht al aangaf: pas op met citaten geplukt van creationistische websites. Ik hoefde niet lang te zoeken naar de uit zijn verband geciteerde Niles Eldredge.
Quote Mine Project: quote #3.13
http://www.talkorigins.org/faqs/quotes/mine/part3.html
Het DNA-onderzoek had de hele evolutietheorie kunnen weerleggen. Dat is niet gebeurt. Het heeft de theorie alleen maar sterker gemaakt. Denk hierbij alleen maar aan het bestaan van endogene retrovirussen, retrogenen, pseudogenen, etc. En men heeft echt niet naar deze conclusie toegewerkt....
mohamed schreef:Het is enigszins off topic maar ik wilde geen claim doen zonder een voorbeeld. Er zijn meerdere pogingen gedaan om de derde tempel te herbouwen sinds de val van de tweede.
Three times a day, Orthodox Jews recite the Amidah, which contains prayers for the Temple's restoration and for sacrificial worship's resumption, and every day there is a recitation of the order of the day's sacrifices and the psalms the Levites would have sung that day.
Orthodoxe joden bidden driemaal per dag voor de herbouw van de derde tempel, dus ik ben benieuwd welke joodse theologische redenen je zal aanvoeren voor het niet herbouwen van de tempel. Dat is echter behoorlijk off-topic dus voel je vrij dat niet te doen. Of eventueel later in een nog (door jou of mij) te openen topic over de derde tempel.
Het gaat over de joodse tempel en een Hindoe-wetenschapper heeft mogelijk een brede interesse. Voor christenen is de claim dat Christus de derde tempel is niet zo vreemd hoor. Lees Hebreeën 7 maar dan zal je zien dat ik het meeste daar vandaan haal. Maar als er zoveel voorbeelden zijn te noemen waarom er anderen redenen te bedenken zijn voor het feit dat er geen derde tempel is waarom noem je er dan niet een?
Toch is er geen consensus over naar verluid, zie dit artikel geschreven door:
Richard Elliott Friedman, who holds a Th.D from Harvard, is the Ann and Jay Davis Professor of Jewish Studies at the University of Georgia and the Katzin Professor of Jewish Civilization Emeritus of the University of California, San Diego, and was a visiting fellow at Cambridge and Oxford and a Senior Fellow of the American Schools of Oriental Research in Jerusalem.
Ja of je kan denken dat de balpen het niet deed.
mohamed schreef:Toch is er geen consensus over naar verluid, zie dit artikel geschreven door:
Richard Elliott Friedman, who holds a Th.D from Harvard, is the Ann and Jay Davis Professor of Jewish Studies at the University of Georgia and the Katzin Professor of Jewish Civilization Emeritus of the University of California, San Diego, and was a visiting fellow at Cambridge and Oxford and a Senior Fellow of the American Schools of Oriental Research in Jerusalem.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten