Het probleem van kwaad

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor mohamed » 18 jan 2015 22:32

jaapo schreef:3.Waar en hoe Jezus precies geboren is, vind ik niet van belang. Wat hij ons leerde en voorleefde, daar gaat het om.

Misschien jij niet, maar dat was het voor de joden tot wie hij gezonden werd wel. Probeer je ook eens in anderen te verplaatsen, baat het niet dan schaadt het evenmin.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 19 jan 2015 01:36

Ik ben me van geen kwaad bewust. Vragen stellen, waar ik zelf het antwoord al op weet? Ik stel discussiepunten aan de orde, soms in de vragende vorm. En dan niet, omdat ik op een antwoord zit te wachten, wat ik al in mijn hoofd heb, maar gewoon om andere gedachtengangen te lezen en er af en toe ook nog wat van te leren. Dit topic is een lastig onderwerp, waar binnen de gelovigen heel verschillend over wordt gedacht. De zure opmerkingen van @bambi en @mohamed leiden tot niets. Ineens moet er maar mee gestopt worden. Nou, prima toch? Niemand heeft hier ook maar enige verplichting, behalve dan de verplichting tot fatsoen en tolerantie. Maar zwak vind ik het wel, om in deze fase ineens af te kappen en ook nog te zeggen, dat ik me niet in anderen kan verplaatsen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2015 01:48

Waarom vind je mijn reactie zuur?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 jan 2015 13:06

jaapo schreef:Ik had het over de tsunami, de ebola, de MH17, de jihadisten. Een greep. Maar niemand gaat er op in.
Ik kan er wel op ingaan maar het beslaat zo’n groot gebied. Je moet dan het onderscheid gaan maken, zoals ook de filosofie doet, tussen natuurlijk kwaad en moreel kwaad.
Natuurlijk kwaad zijn de tsunami’s, aardbevingen en ebola(?) e.d. Het moreel kwaad is hetgeen mensen elkaar aandoen. Maar wanneer door de inhalige mens ecosystemen veranderen met natuurrampen tot gevolg, waar spreken we dan over? En we spreken pas over kwaad wanneer er doden vallen. :?
xsidd schreef:Wat houd dat woord "verantwoordelijkheid" dan in, volgens jou?
Dat God de eindverantwoordelijkheid draagt zoals een directeur van een bedrijf. De personeelsleden kunnen echter behoorlijk schuldig zijn aan het wel of niet slagen van de doelstellingen van het bedrijf. Ze worden ter verantwoording geroepen wanneer het niet goed gaat. Ik weet het, dit voorbeeld gaat weer mank zoals alle voorbeelden. Maar je begrijpt het hoop ik wel?
bernard3 schreef:Of met andere woorden sommige zaken of gebeurtenissen zijn duidelijk een predestinatie of voorbestemming door God uitgevoerd [..]Andere zaken worden door God in de toekomst voorspeld vanwege en als gevolg of de logische consequentie van de houding of het gedrag van mensen.
God en Jezus zijn de enigen die weten wat er omgaat in alle mensenharten. 1 Kon 8: 39, Hand 15: 8 e.a.
De wil van de mens is 100% voorspelbaar is als je alle factoren weet die de mens beïnvloeden. God kent en weet alle factoren. Het menselijk gedrag kent dan, denk ik geen enkele verrassing voor God. En aangezien God alle factoren direct of indirect in de hand heeft, kan Hij daarmee het gedrag van ieder mens precies sturen zoals Hij het wil.
Om deze reden is Hij voor mij Alwetend.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 19 jan 2015 14:43

@Cathy

Begin citaat"Dat God de eindverantwoordelijkheid draagt zoals een directeur van een bedrijf. De personeelsleden kunnen echter behoorlijk schuldig zijn aan het wel of niet slagen van de doelstellingen van het bedrijf. Ze worden ter verantwoording geroepen wanneer het niet goed gaat. Ik weet het, dit voorbeeld gaat weer mank zoals alle voorbeelden. Maar je begrijpt het hoop ik wel?"Einde citaat.

Ik zie de lijn die je wilt aangeven, maar ik zie God niet als eindverantwoordelijk in de zin, zoals een directeur eindverantwoordelijk is voor zijn bedrijf. Blijkbaar verschillen we van mening, en daar laat ik het nu ook bij.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2015 16:06

Wat geloof jij dan, dat God buiten de schepping staat ofzo?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 19 jan 2015 17:17

Dat is toch een verbijsterende gedachte: God is Alwetend en dus zijn alle mensen die foute keuzes maken, al voorbestemd. En dus de slachtoffers van die foute keuzes (en dat zijn er duizenden, gelovig en ongelovig, kinderen en volwassenen) ook al voorbeschikt. Wat een peilloos diepe zinloosheid is hun geboorte dan. Nee, zo'n God is niet de mijne en ik kan dat rustig zeggen, want zo'n God bestaat volgens mij niet. En mag ik de grens tussen natuurrampen en rampen, waar de mens door verkeerde keuzes de hand in heeft, wat scherper? Voor mij is die grens haarscherp, maar niet voor iedereen, zie ik. Kunnen we dat wat verder uitdiepen?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 jan 2015 19:19

jaapo schreef:Dat is toch een verbijsterende gedachte: God is Alwetend en dus zijn alle mensen die foute keuzes maken, al voorbestemd. En dus de slachtoffers van die foute keuzes (en dat zijn er duizenden, gelovig en ongelovig, kinderen en volwassenen) ook al voorbeschikt. Wat een peilloos diepe zinloosheid is hun geboorte dan. Nee, zo'n God is niet de mijne en ik kan dat rustig zeggen, want zo'n God bestaat volgens mij niet.

Ik ben heel gevoelig voor goed onderbouwde tegenargumenten maar met deze esoterische onderbuik gevoelens kan ik niet zoveel. :?
En mag ik de grens tussen natuurrampen en rampen, waar de mens door verkeerde keuzes de hand in heeft, wat scherper? Voor mij is die grens haarscherp, maar niet voor iedereen, zie ik. Kunnen we dat wat verder uitdiepen?

Ga je gang. Ik ben geen geoloog of bioloog o.i.d. dus aan mij zul je niet veel hebben.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 19 jan 2015 19:49

jaapo schreef:Dat is toch een verbijsterende gedachte: God is Alwetend en dus zijn alle mensen die foute keuzes maken, al voorbestemd. En dus de slachtoffers van die foute keuzes (en dat zijn er duizenden, gelovig en ongelovig, kinderen en volwassenen) ook al voorbeschikt. Wat een peilloos diepe zinloosheid is hun geboorte dan. Nee, zo'n God is niet de mijne en ik kan dat rustig zeggen, want zo'n God bestaat volgens mij niet.

Het is wel de God van de Bijbel. Uit talloze passages blijkt dat het God is die deze wereld, en alles wat daarin is bestuurd. Wie is de mens dan om daar tegen in opstand te komen? Is niet alles wat God doet rechtvaardig en goed? De zin van het leven is doen wat God behaagt. En als het God behaagt een mens te scheppen tot het verderf is dat Zijn goed recht.

Zo is het ook, natuurlijk is er ook nog een andere kant, maar als we de grootheid van God niet recht onderkennen kom je automatisch in de war met kernpassages uit de Bijbel.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 19 jan 2015 21:12

Hé, nou ben ik ineens esotherisch. Wel eens iets over gelezen en gehoord, maar wat het inhoudt..... ik weet het niet. Ik heb begrip voor Cathy en BladeStraight, dat ze het totaal niet met me eens zijn, maar de argumentatie is behoorlijk vaag. Als je mij hierom absoluut tot de ongelovigen, die verloren gaan, rekent, zeg het dan maar botweg. Niet dat het helpt....... En gewoon toegeven, dat alles, wat gesteld is, enorme worstelingen geeft (gaf) in het geloofsleven, ook bij mij, is niet verkeerd. Het is nog steeds taboe, om de zg. Almacht en de daarbij behorende Voorbestemming ter discussie te stellen. Ik heb de rust gevonden, door vast te houden aan door mij in allerlei topics omschreven standpunten, maar dat ging niet even in een paar regenachtige dagen met een boekje bij de kachel. Ik wens jullie die rust ook toe.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 19 jan 2015 21:36

jaapo schreef:Het is nog steeds taboe, om de zg. Almacht en de daarbij behorende Voorbestemming ter discussie te stellen. Ik heb de rust gevonden, door vast te houden aan door mij in allerlei topics omschreven standpunten, maar dat ging niet even in een paar regenachtige dagen met een boekje bij de kachel. Ik wens jullie die rust ook toe.

Het is geen taboe, het is onbijbels. De God die Zich in de Bijbel heeft geopenbaard is een almachtige God. Geen ding gebeurt er ooit zonder Zijn wil. Als jij dat ter discussie wil gaan stellen neem je Gods woord niet meer serieus. Het is fijn dat je 'rust' hebt gevonden in een paar standpunten, maar de ware rust is alleen in Hem te vinden, niet in standpunten of theologische ideeën.

De ware God is een grote, heilige en almachtige God. Een natuurlijk mens vind dat geen leuk idee, die wil zijn/haar eigen ideeën van eerlijkheid en rechtvaardigheid handhaven en daarmee God de maat nemen. Echter vergeet men dat God de maat is, als God niet langer volkomen vrij en almachtig zou zijn, zou Hij ophouden God te zijn.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 19 jan 2015 21:40

Om wat dichter bij het onderwerp te blijven, het is puur Bijbels om te stellen dat God ook de kwade dingen werkt. Dat betekend niet dat God zonde zou doen. Desondanks werkt God, door causatie, het kwaad net zoals het goed.

Zullen wij dan het goede uit de hand van God ontvangen, maar het kwade niet?
― Jonathan Edwards

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 jan 2015 21:57

jaapo schreef:Dat is toch een verbijsterende gedachte: God is Alwetend en dus zijn alle mensen die foute keuzes maken, al voorbestemd. En dus de slachtoffers van die foute keuzes (en dat zijn er duizenden, gelovig en ongelovig, kinderen en volwassenen) ook al voorbeschikt. Wat een peilloos diepe zinloosheid is hun geboorte dan. Nee, zo'n God is niet de mijne en ik kan dat rustig zeggen, want zo'n God bestaat volgens mij niet. En mag ik de grens tussen natuurrampen en rampen, waar de mens door verkeerde keuzes de hand in heeft, wat scherper? Voor mij is die grens haarscherp, maar niet voor iedereen, zie ik. Kunnen we dat wat verder uitdiepen?

Nee volgens mij ook niet.
Matteus 24, het zijn gewoon barensweeën, gevolg van de zondeval.
Dat zeggen sommigen in Amerika, komt er een orkaan en dat kwam dan omdat er een homo-optocht was geweest. Dan zeg ik altijd: Ja, hier in Nederland hebben we die al jaren, maar Hij vindt ons aardiger.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2015 22:03

En wordt er naar je geluisterd? Zoals het spreekwoord zegt: luister en er zal geluisterd worden.

Harmonica
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harmonica » 22 jan 2015 14:47

Het lijkt me in ieder geval vrij duidelijk dat we natuurrampen niet maar kunnen afdoen als noodzakelijk gevolg van de zondeval. Tenzij je gelooft dat er een transcendente wet is dat aardbevingen noodzakelijk moeten bestaan nadat een mens gezondigd heeft, is daar geen enkele aanleiding voor.

Er zijn rampen die duidelijk veroorzaakt zijn door de mens, maar in ieder geval sommige rampen hebben volledig buiten menselijke schuld om plaatsgevonden. Die rampen goedpraten door te stellen dat God weerloos moest toekijken omdat een mens een verboden appel had gegeten is gewoon irreëel.
My 2 cents is free

Terug naar “[Religie] - Open forum”