jaapo schreef:Ik had het over de tsunami, de ebola, de MH17, de jihadisten. Een greep. Maar niemand gaat er op in.
Ik kan er wel op ingaan maar het beslaat zo’n groot gebied. Je moet dan het onderscheid gaan maken, zoals ook de filosofie doet, tussen natuurlijk kwaad en moreel kwaad.
Natuurlijk kwaad zijn de tsunami’s, aardbevingen en ebola(?) e.d. Het moreel kwaad is hetgeen mensen elkaar aandoen. Maar wanneer door de inhalige mens ecosystemen veranderen met natuurrampen tot gevolg, waar spreken we dan over? En we spreken pas over kwaad wanneer er doden vallen.
xsidd schreef:Wat houd dat woord "verantwoordelijkheid" dan in, volgens jou?
Dat God de eindverantwoordelijkheid draagt zoals een directeur van een bedrijf. De personeelsleden kunnen echter behoorlijk schuldig zijn aan het wel of niet slagen van de doelstellingen van het bedrijf. Ze worden ter verantwoording geroepen wanneer het niet goed gaat. Ik weet het, dit voorbeeld gaat weer mank zoals alle voorbeelden. Maar je begrijpt het hoop ik wel?
bernard3 schreef:Of met andere woorden sommige zaken of gebeurtenissen zijn duidelijk een predestinatie of voorbestemming door God uitgevoerd [..]Andere zaken worden door God in de toekomst voorspeld vanwege en als gevolg of de logische consequentie van de houding of het gedrag van mensen.
God en Jezus zijn de enigen die weten wat er omgaat in alle mensenharten. 1 Kon 8: 39, Hand 15: 8 e.a.
De wil van de mens is 100% voorspelbaar is als je alle factoren weet die de mens beïnvloeden. God kent en weet alle factoren. Het menselijk gedrag kent dan, denk ik geen enkele verrassing voor God. En aangezien God alle factoren direct of indirect in de hand heeft, kan Hij daarmee het gedrag van ieder mens precies sturen zoals Hij het wil.
Om deze reden is Hij voor mij Alwetend.