Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Jannoek » 17 jan 2015 23:33

Als ik dit allemaal lees ben ik wel heel benieuwd hoe het straks zal gaan met een kind op de basisschool..
Ik begreep van mijn zusje dat kinderen tot december door moeten en dat het anders als 'zitten blijven' telt, maar daar (b)lijkt dus verschil tussen te zitten per school.
F is van mei dus wat dat betreft hoef ik me daar geen zorgen over te maken ;-)
Ben wel heel benieuwd hoe het straks gaat op school... Hier werken ze alleen maar met combigroepen zodat de kinderen van elkaar kunnen leren, ven benieuwd hoe dat uit gaat pakken ook..

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 jan 2015 15:52

Zitten we in ballorig te airhockeyen, gaat er een jochie van 4 aan mijn kant staan: Meisje, ik wil ook een keertje. En een ander meisje toen ik munten had gewisseld: Ja hé, geef mij ook eens een muntje!
Zijn die kinderen van tegenwoordig nou zo brutaal geworden of zie ik er nog zo jong uit? Het zal het tweede wel zijn. :lol: meisje, wel een compliment op je 44ste.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 jan 2015 09:54

pien schreef:Wat leuk AJL! :D

Of je op de juf af kunt gaan weet ik niet. Als het goed is wel natuurlijk, maar ik heb zelf als juf wel eens dingen gedaan of geadviseerd waar ik later, toen ik verder gestudeerd had, toch anders naar keek. :oops:
Juffen zijn ook maar mensen, en werken met kinderen is minder zwart/wit dan de debiteurenadministratie op een kantoor. Maar als de keuze niet goed blijkt te zijn, is het ook zo weer terug gedraaid. Zeker als kinderen nog jong zijn, zijn ze ook flexibel. het is niet meteen een beslissing voor het leven. Ik ken genoeg versnelde kinderen waarvan de versnelling is terug gedraaid. Als je maar blijft kijken naar wat een kind op dit moment nodig heeft.

Maar dat puntje, dat vind ik wel belangrijk om te noemen. Er zijn veel ouders die denken dat hun kind automatisch een Havo- of een VWO leerling is als het eerder naar groep 3 gaat. Maar dat is dus echt niet altijd zo.
Sommige kinderen hebben een voorsprong als kleuter, maar die kan ook gewoon weer verdwijnen. Het niveau van groep 2 is echt niet heel hoog, er is een flink deel van de kinderen die dat niveau al snel bereikt. Zeker kinderen die thuis en op het KDV veel aangeboden krijgen (boeken, leuke werkjes, liedjes zingen, musea bezoeken enz.) het is jammer als er dan verkeerde verwachtingen ontstaan bij ouders (wat natuurlijk logisch is!).
In groep 6 en 7 zie je dat vaak gebeuren. Het kind kon altijd prima mee komen, maar opeens verschuift de score van de cito naar een II of een III. En dan denken de ouders dat er iets niet goed gaat, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Daarom is het goed om als school hier alert op te blijven. De meeste versnellers blijven het gewoon goed doen, maar een deel blijft het ook wel goed doen, maar minder goed dan de ouders hadden verwacht. En dat kan verwarrend zijn heb ik gemerkt. Soms zie je dan ouders zelfs alles uit de kast trekken om toch maar die score op te krikken. Dat vind ik dan wel erg jammer. Voor het kind, want dan is het niet alleen steeds de jongste, maar moet het ook nog eens veel te hard werken.

Dat begrijpen wij heel goed. Ik wil daarom ook wel duidelijk hebben ( en weet niet of dit kan) wat de reden van de voorsprong is. Als er een kans bestaat dat zij uiteindelijk een niveau lager instroomt dan vind ik dat zonde voor haar. Voor ons maakt het niet uit. Ik ben blij als zij het naar haar zin heeft en doet wat zij leuk vindt. Al vinden wij het wel belangrijk dat zij haar talenten benut die zij heeft gekregen.

Ik denk dat je ook ( deels) naar het opleidngsniveau van ouders moet kijken. Intelligentie is grotendeels erfelijk. Wij zijn beiden WO geschoold. Ik ben geen hoogvlieger, maar altijd een harde werker geweest, maar bij mijn man in de familie zitten echte hoogvliegers.
Onze oudste vertoont kenmerken van hb. Wij hebben hem niet laten testen, omdat het voor ons geen toegevoegde waarde heeft op dit moment. Zolang de school en wij hem nog uit kunnen dagen, zijn wij blij.

Verder ben ik blij dat wij 'maar'bij 2 van de 4 kinderen dit probleem hebben van dat doorstromen. Gelukkig zijn nu 1 en 4 in de zomer geboren, dus dan speelt het niet. :wink:
Laatst gewijzigd door ajl op 19 jan 2015 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 19 jan 2015 10:20

Af en toe is moeder zijn echt slecht voor je hart.. Afgelopen zaterdag zaten we met heel de familie te eten bij mijn broer en schoonzus en ik zie Nina een paar meter bij mij vandaan springen en zo met der kin op de plavuizen klappen :shock:
Gelukkig allemaal medisch personeel in de familie :D Was een flinke snee van 2cm onder haar kin. Konden gelukkig gelijk terecht bij de HAP is weer netjes gelijmd.
Nina heeft al best wat ongelukjes gehad tot nu toe nooit als ik alleen met haar was ben ik zo blij om sta dan zelf ook echt mee te huilen :oops:

pien
Mineur
Mineur

Berichtdoor pien » 19 jan 2015 11:54

Dat is wel even schrikken inderdaad! Ik vind het altijd zo zielig, dat soort ongelukjes! Beterschap voor je dochter!

AJL, dat gevoel heb ik ook altijd, als een kind toch lager uitstroomt dan verwacht. Dat dat best wel zonde is. En dat het misschien hoger was uitgekomen als het gewoon de gangbare jaren had gehad op de basisschool. Maar ik ken vanuit mijn werk ook kinderen die juist laag uitstromen omdat ze te weinig op niveau zijn uitgedaagd, en dus aan het onderpresteren zijn geslagen. En dat komt op het voortgezet onderwijs nauwelijks meer goed. Dus het is allemaal soms best ingewikkeld. Je moet maar leven met de dag, en beslissingen nemen die op dit moment het beste lijken. In de toekomst kun je toch niet kijken. (gelukkig)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 jan 2015 12:01

liefie schreef:Af en toe is moeder zijn echt slecht voor je hart.. Afgelopen zaterdag zaten we met heel de familie te eten bij mijn broer en schoonzus en ik zie Nina een paar meter bij mij vandaan springen en zo met der kin op de plavuizen klappen :shock:
Gelukkig allemaal medisch personeel in de familie :D Was een flinke snee van 2cm onder haar kin. Konden gelukkig gelijk terecht bij de HAP is weer netjes gelijmd.
Nina heeft al best wat ongelukjes gehad tot nu toe nooit als ik alleen met haar was ben ik zo blij om sta dan zelf ook echt mee te huilen :oops:

O men dat is idd. heftig. Gelukkig viel het mee. Heeft ze er nu nog veel last van?

Ai hangt het in de lucht ofzo? Hier was S. gisteren heel hard tegen de tafel gelopen en achterover gevallen op de stenen vloer. Was ook ff flink schrikken en hij was toch wel even flink suf. Hier ook een arts in ons midden, even gekeken (hadden een nieuwjaarsborrel).

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 jan 2015 12:03

Hè bah, liefie...da's idd hélemaal niks...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 jan 2015 13:00

Zielig lieffie!! Naar zijn zulke dingen altijd! Hier gelukkig ook bijna nog niet meegemaakt :)
Afbeelding

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 19 jan 2015 14:23

Pff, schrikken! Gelukkig hier ook weinig last van ongelukjes. Afgelopen week kukelde ze van de rugleuning van de bank en had ze een tand door d'r lip. Dat was voor haar al voldoende reden om er niet meer op te klimmen :-)

Zaterdag en zondag is ze bij d'r moeder geweest en ze kwam er stukken beter vandaan dan de vorige keer, 3 maanden geleden. Wel heel fijn, dan laat ik ze de volgende keer ook met een geruster hart gaan.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 jan 2015 17:19

Arme Nina :( En arme mama, ik herken het helemaal ja, dat je zelf mee kunt huilen, mijn maag keert zich altijd om als 1 van de kinderen zich pijn doet. Terwijl ik voor mezelf veel harder ben.

Saskia, fijn dat het goed ging! Maar is het de bedoeling dat ze uiteindelijk weer naar haar moeder teruggaat of dat niet?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 19 jan 2015 19:47

ajl schreef:Verder ben ik blij dat wij 'maar'bij 2 van de 4 kinderen dit probleem hebben van dat doorstromen. Gelukkig zijn nu 1 en 4 in de zomer geboren, dus dan speelt het niet. :wink:

Dat dachten wij ook, AJL, bij onze jongste dochter. Zij is van augustus. Maar voor haar zitten we ook geregeld met school om tafel of ze nog op haar plek zit of een jaar verder moet.
Onze oudste hebben we door laten stromen, in groep 1. Dat is prima gegaan. Hij zit nu op de HAVO, misschien wel een niveau lager dat we toen hadden ingeschat. Maar ik moet zeggen dat ik het in zijn geval wel prima vindt. Hij houdt niet echt van school op het moment. VWO was wat dat betreft niets geworden vrees ik. Maar goed, hij is nog erg jong. Zit in 3 havo en is nog 13. Als hij toch WO wil, kan hij VWO na de havo doen.
Nadeel is wel dat hij nog jong is en allemaal oudere vrienden/vriendinnen heeft. Die zijn toch wel met andere dingen bezig, waar hij nog best jong voor is. Verkering, wel/geen bier, dat soort dingen. En dat hij van ons om elf uur thuis moet zijn van jv, echt kinderachtig! Dat zijn wel dingen waar ik niet over na heb gedacht toen het over versnellen ging. En dat hij net 16 is als hij de havo klaar heeft. Als hij een studie wil doen die niet dicht bij huis is, vind ik hem echt te jong om op kamers te gaan...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 jan 2015 13:39

Mmmm dat is toch ook wel iets om in het achterhoofd te houden. Al met al vind ik het een lastig vraagstuk, want waar doe je goed aan.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 jan 2015 22:20

idd.. lastig...

tot op heden wat ik gelezen heb is... wanneer een kind versneld en echt slim is, dus hoogbegaafd is of behoorlijk begaafd dan is de versnelling geen probleem, maar wanneer je gaat versnellen om een voorsprong gelijk te trekken en de intelligente gewoon of boven gemiddeld is, kan je idd net verwachten dat het vwo uitstroomt.

Onze oudste is inmiddels onderzocht om dingen zeker te krijgen... dat heeft zeker ook op dit gebied veel opgeleverd. Inwezen was versnellen toen handig... maar heeft niks opgelost aangezien ze weer door de stof heen is.

Ze is van net januari, dus verschil met andere decemberleerlingen is minimaal. Net als voorheen een oktober leerling nog net meeging.

Onze tweede is van augustus en gaat onder geen beding door! al zou de vaste structuur voor hem veel beter zijn dan alle frustratie en ongrijpbaarheid van de kleutergroep :( ach jah.. we zijn al op de helft!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 jan 2015 10:00

Hoe is het met je jongste, ppm? Betere start dan de andere 2? Heb je meer rust met hem?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 21 jan 2015 10:20

@MissF: we hadden eigenlijk de hoop opgegeven dat ze ooit terug zou gaan naar haar moeder, die wilde er lange tijd niets van weten. Maar de laatste maanden toont ze weer wat meer interesse, dus wie weet wat dat betekent voor op de lange termijn.
Maar goed, moeder moet binnenkort bevallen van haar 3e kind, dus eerst maar eens afwachten of die verhoogde interesse niet voorkomt uit het feit dat ze ook voor dat kindje luiers, kleertjes, melk etc. etc. nodig heeft, en daar heeft ze ons voor nodig...

Terug naar “Archief”