Jan schreef:Het is wel erg maar het gebeurt niet vanuit zelfzuchtige motieven. Het verschil kun je niet ontdekken?
Het wordt gedaan omdat men denkt dat het Gods wil is. Zoals er vele mensen zijn gedood in de Bijbel omdat God dit wilde. God zelf maakte hier wetten voor. Dan is voor mij de stap om Paulus te begrijpen niet zo groot. Het is een wereld van verschil met iemand die zijn lusten volgt en daarom verkracht en vermoord om maar eens wat te noemen. Denk er eens opnieuw over na?
Marnix schreef:Nee, het verschil kan ik niet ontdekken.
Dat komt omdat je Gods strafwetten niet kent of niet wil erkennen.
Paulus kende die wetten wel en voerde ze uit. In dit geval het bestrijden van valse leer. Helaas had hij nog geen correct inzicht in alle valse leer omdat de mensen zo enorm misleid waren door van allerlei foute overleveringen. Als hij wel goed inzicht had gehad en de macht bovendien, dan had hij andere mensen vervolgd en voor de rechtbank gebracht. Maar wat te doen als de overheid fout is? Dan is het gevaarlijk om goed te zijn. Zoals Paulus en andere Christenen vaak ondervonden hebben.
De vraag is niet of de motieven zelfzuchtig zijn of niet maar of God er mee wordt gediend of niet. Het vervolgen van Zijn kinderen was niet naar Zijn wil en dus verkeerd, net zo verkeerd als wanneer het uit zelfzuchtige motieven zou gebeuren. Het maakt totaal niet uit of iemand vanuit verkeerde religieuze motieven of andere motieven God tegenstaat. Hij maakt immers duidelijk wat Hij wil en wat niet en als dat daarmee in strijd is is het altijd verkeerd. Saulus vervolgde hen die Christus volgden omdat Hij Christus niet als Gods Zoon erkende terwijl God Hem overal in de Bijbel aankondigde. Hij had het kunnen weten. Hij verloochende de Zoon en dus ook de Vader want Vader en Zoon zijn onafscheidelijk. Dat hij dacht dat het Gods wil was maakt totaal niet uit want het was Gods wil. Of is ons denken dan leidend? Met dit soort gedrag kan je iedere vorm van religieus extremisme goedpraten omdat men denkt dat hun god / God dat vraagt. Maar dat is niet zo. Denk er eens opnieuw over na.
Paulus was geheel terecht bezig met het uitvoeren van Gods wetten. Het feit dat jij allergisch bent voor Gods geboden wil niet zeggen dat Paulus dat ook was.
Dat is juist het punt. Die mensen waar Jezus tegen te keer ging waren helemaal niet in recht geïnteresseerd. Zij kwamen bij Jezus met strikvragen om Hem in de val te lokken. Zij zweerden tegen Hem samen om Hem te doden wat ze ook gedaan hebben.
De uitzonderingen waren er ook. Zoals Nicodemus die een eerlijke rechtsgang nog wel liefhad.
Jawel. Net als Saulus geloofden ze in de God van het oude testament maar verloochenden ze Zijn Zoon, erkenden Hem niet als de Zoon van God. Dus vonden ze Hem een spotter die ten onrechte claimde Gods Zoon te zijn en waren ze tegen Hem. Je kan niet de Zoon verloochenen maar wel Gods wil doen en daarom minder erg zondigen.
Er is maar één God van beide testamenten wiens wetten niet meer zuiver werden gehouden. Anders had Jezus niet zo'n tegenstand gekregen. Het bestrijden van valse leer is echter niet verkeerd maar geheel volgens Gods wil. Echter was het goede tot kwaad geworden en het kwade tot goed. Eigenlijk zoals het vandaag de dag ook is. Als Jezus op dit moment voor het eerst op aarde zou komen zou Hij als antisemiet en haatzaaier en nog wat van die fijne benamingen worden weggezet en levenslang opgesloten of doodgeschoten.
Paulus noemde zich ook de minste van de apostelen en de grootste zondaar. Stellen dat zijn zonde minder erg was vanwege zijn motieven is dus in strijd met wat Paulus zelf zegt.
Niet iedereen wordt bekering gegund. Paulus zegt dat hij genade ontving omdat hij niet wist wat hij deed. Omdat hij juist dacht bezig te zijn met Gods wil. Later mocht hij gelukkig ontdekken hoe verrot de traditie geworden was waarin hij opgroeide. Tegenwoordig noemen ze dat Jodendom.
Paulus noemt zich de minste van de apostelen en van de heiligen omdat hij de gemeente heeft vervolgd. Nergens vergelijkt hij zich met alle misdadigers op de aarde alsof hij nog een grotere zondaar zou zijn. Hij spreek zelf over zijn motief en de genade die God hem gaf:
" 9 Ik immers ben de minste van de apostelen, die niet waard ben een apostel genoemd te worden, omdat ik de gemeente van God vervolgd heb."
" 8 Mij, de allerminste van alle heiligen, is deze genade gegeven, om onder de heidenen door het Evangelie de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen,"
" 12 En ik dank Hem Die mij kracht gegeven heeft, namelijk Christus Jezus, onze Heere, dat Hij mij trouw geacht heeft, toen Hij mij een plaats gaf in de bediening,
13 mij, die vroeger een godslasteraar was, een vervolger en een verdrukker. Maar mij is barmhartigheid bewezen, omdat ik het in onwetendheid gedaan heb, in ongeloof. 14 De genade van onze Heere is echter zeer overvloedig geweest, met geloof en liefde, die er is in Christus Jezus.
15 Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken, van wie ik de voornaamste ben.
16 Maar daarom is mij barmhartigheid bewezen, opdat Jezus Christus in mij, de voornaamste van de zondaars, al Zijn geduld zou tonen, tot een voorbeeld voor hen die later in Hem zouden geloven tot het eeuwige leven.
17 " (1 Tim. 1)
Hij noemt zich wel de voornaamste van de zondaars maar om vervolgens te stellen dat Paulus nog erger zou zijn dan het beest uit België is te bizar voor woorden. Te stellen dat Paulus zo over zichzelf dacht is net zo bizar. Als je zo krom wilt blijven praten dan hou ik er mee op.