Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Duschka
Luitenant
Luitenant

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Duschka » 12 jan 2015 23:00

juffiejuf schreef:@ Duscka; gaan jullie dat wettelijk gezien nog wel redden om thuis onderwijs te mogen geven? Ik heb begrepen dat de regels hier strenger over zijn geworden. Pas vertelde ook iemand in mijn omgeving dat ze thuisonderwijs ging geven. Zij kon niet (goed) motiveren waarom ze het gingen doen. Toch begreep ik van hun dat je met thuis onderwijs net zo goed aan veel doelen moet voldoen en zo niet dan ze dan verplicht naar school moeten. Wat zijn jullie redenen om dit te overwegen?

Ik vind het zelf een beetje lastig uit te leggen (net als waarom we omgaan met ons kind, op de wijze waarop wij 't doen :wink: ), maar onze insteek is dat we graag een soort van mix van antroposofie / holistisch denken qua opvoed en leermethodiek willen zien terugkomen, en dan het liefst met en protestants /christelijke grondslag :D (ach ja, als we toch aan 't "wensen" zijn).
Daarnaast (of juist vanwege) onze bezwaren dat er op school (logischerwijs hoor!) gewoon niet de gelegenheid is om naar 't individuele kind te kijken en daar de onderwijsvorming bij aan te laten sluiten.
En dat is wat wij eigenlijk willen beogen.

Bovendien heb ik ook 't gevoel dat 't onderwijs gewoon idd niet altijd efficiënt en leerdoelgericht is.
Idd, wat Jess aankaart, dat zijn de de dingen die wij voor ogen hebben en zoals we nu ook globaal met DL om gaan.

Tegenwoordig moeten kinderen op een bepaalde leeftijd al een bepaald "doel" gehaald hebben en zo niet, moeten allerlei poppen uit de kast getrokken worden om dit doel alsnog te bereiken. (ik spreek uiteraard generalisterend, en bedoel het echt niet om iemand aan te vallen).
Die ervaring hebben wij bij 't CB dus ook. Want 't gemiddelde wil nu eenmaal dat kinderen met ca 10 mnd (ik noem maar even iets hoor) prestatie x of y kunnen, dus o wee, als jouw kind dat dan niet kan.

Zo werd mij dringend geadviseerd om DL te dwingen te kruipen, want elk kind kon dat op die leeftijd en anders zou het slecht voor haar ontwikkeling zijn. Toen ik om opheldering vroeg, bleek dat kinderen die niet konden kruipen verwend zouden raken :-k . O, en lopen zou ze nimmer leren, op deze manier.
Toen heb ik dus netjes uitgelegd dat mijn kind geen weergave van 't gemiddelde is, maar wellicht wel een klein bestanddeel van 't opgebouwde gemiddelde en dat het niet voor niets een gemiddelde genoemd wordt.
Overigens... DL is nu dreumes, verwend diva gedrag is er echt niet bij, ze liep voor een jaar en begint nu sinds twee weken alsnog met kruipen :-oo

Het is een beetje warrig verhaal misschien, maar ach.... dat ben ik wellicht ook :oops:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jan 2015 08:47

Dan is het cb wel op de hoogte van de regeltjes, maar niet van de redenen waarom dat zo is. Het kruipen is nodig voor de samenwerking tussen de hersenhelften. Als een kind nooit kruipt, zal het zich motorisch niet goed gaan ontwikkelen. Mijn broer heeft nooit gekropen, maar 35 jaar geleden was daar veel minder aandacht voor. Hij kon/kan motorisch inderdaad veel dingen niet. Pas rond zijn 12e jaar ( toen mijn ouders al jaren aan de bel trokken) zijn ze er wat mee gaan doen en toen was het voor veel vaardigheden al te laat. Die kan je na je 12e jaar bijna niet meer aanleren.
Ik zat er daarom qua kruipen juist altijd bovenop.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 jan 2015 10:18

Idd, kruipen is heel erg belangrijk! wij hebben met de oudste therapie gehad voor oa de motoriek en dan begin je idd weer bij het begin. Tijgeren, kruipen etc....

Snap je reactie wel hoor, alles op haar eigen tempo :wink:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 jan 2015 10:20

Hier een billenschuiver ertussen, wat ik zelf als kind ook was..en ik ben het niet eens daarmee.
Een billenschuiver krijg je gewoon niet aan het kruipen en dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je motorische vaardigheden mist. (en @ajl...miste je broer motorische vaardigheden waardoor leren kruipen niet lukte of heeft hij niet gekropen waardoor hij geen motorische vaardigheden ontwikkelde? Het is een kip en ei verhaal... er zijn zat mensen motorisch onhandig die wel hebben gekropen. )
Laatst las ik zelfs dat je slecht bleek in rekenen als je nooit kroop...... ook nogal kort door de bocht.

Ik ervaar het cb als positief ..ik heb wel een arts gehad die erg naar het gemiddelde keek maar inmiddels een arts die dat totaal niet doet.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 13 jan 2015 10:30

@ Jannoek: hij wil het juist helemaal donker als hij slaapt :mrgreen: Wil er geen nachtlampje in.
Ik heb hem wel eens op gelaten. Maar het arme kind smeekte rond een uurtje of drie of hij naar bed mocht. Eigenlijk vraagt hij het altijd... Rond de middag wil hij graag naar bed.

@Evelien: zo heb ik het ook geprobeerd, lekker bij mij op de bank met een boekje, kan hij ook uitrusten, maar viel nog in slaap.

Ga er maar vanuit dat het prioden zijn, hoor het meer om mij heen. Gaat vast over.. nog 3 weken en meneer is al weer 3...
Time flies when you have none!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jan 2015 11:32

@meribel
Wat de exacte oorzaak is van het niet kruipen weet ik niet. Daar is ook geen onderzoek na gedaan. Waar wel onderzoek naar is gedaan is dat van kinderen met een motorische achterstand het merendeel niet gekropen heeft. En dat heb ik wel in mijn oren geknoopt. Daarom zette ik mijn kinderen ook nooit zittend neer, maar legde hen zelf op de buik, in de hoop dat ze zouden gaan tijgeren/kruipen en zouden gaan zitten.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 13 jan 2015 11:54

Kruipen is idd goed voor de ontwikkeling van de motoriek. Andersom is het echter niet zo dat een kind wat niet gekropen heeft ook een motorische achterstand ontwikkelt. En daarnaast laat niet elk kind zich tot kruipen dwingen :wink:
Maar ik begrijp het cb wel dat ze er op hameren. Het is tenslotte de meest goede manier om te ontwikkelen, en daar moeten zij op letten.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 jan 2015 12:35

Niet kruipen betekent gelukkig niet automatisch motorische problemen. Ik heb ook niet gekropen maar (gelukkig) geen motorische problemen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 13 jan 2015 12:58

Ik denk dat het zo is dat kinderen die (in aanleg) motorisch zwak zijn, het moeilijk vinden om te leren kruipen. Als ze dat, met enige stimulans, toch leren is dat een goede oefening voor hun motoriek. Dat kan dan lateren motorische problemen voorkomen.
maar dit is gewoon mijn manier van logisch nadenken, hoor....

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2015 12:59

Ik vind het wel jammer dat er soms zulke slechte ervaringen zijn met scholen of het CB.
Wij hebben eigenlijk nooit gedoe gehad met het CB, de laatste keren was ik er met Jurian voor de hoortest, tot 3 x toe moest hij doe overdoen. Maar elke keer weer zo positief. De arts vroeg hoe het ging op school, ze hebben aangegeven voor we van school switchten dat zij ons daar wel bij wilden helpen als de school niet mee zou werken. Altijd prima begeleiding gehad eigenlijk.
Met school net zo. We hebben natuurlijk een slechte ervaring, maar de school van nu is echt zo geweldig. Of misschien is het alleen zijn juf, maar we zitten helemaal op 1 lijn qua aanpak van Jurian. Zij heeft ook wel bakken ervaring en dat merk ik echt. Ze is niet veroordelend, ze kent hem na een half jaar al zo ontzettend goed, dat ik nooit meer zeg dat in een klas met 24 kinderen niet individueel gekeken kan worden. Want een goede juf kan dat blijkbaar wel. En zij kan hem ook geven wat hij nodig heeft. Nu zit hij wel in een erg leuke en makkelijke klas, als er 30 boeven in zaten is het misschien weer anders, maar op dit moment ben ik alleen maar vol lof over de school, en er zijn echt wel meer van deze scholen in Nederland te vinden :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 jan 2015 13:53

cornelia77 schreef:Ik denk dat het zo is dat kinderen die (in aanleg) motorisch zwak zijn, het moeilijk vinden om te leren kruipen. Als ze dat, met enige stimulans, toch leren is dat een goede oefening voor hun motoriek. Dat kan dan lateren motorische problemen voorkomen.
maar dit is gewoon mijn manier van logisch nadenken, hoor....

Mijn zoontje kroop niet en moest wel extra hulp met motoriek, maar m'n neef kroop ook niet en had nergens last van. Allebei rechtop gezeten en een keizersnee, vond ik wel opvallend. Die anderen allemaal niet en die kropen gewoon.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 13 jan 2015 14:54

Leuk om mee te lezen over opvoeding etc. Mooi ook hoe iedereen elkaar in haar waarde laat.
Thuisonderwijs is nog nooit 1 moment in mijn hoofd opgekomen. Hier ook heel goede ervaringen met CB en school. Zo persoonlijk, goede/ lieve jufs, positief christelijk, goed/ leuk onderwijs en ik heb ook echt wel het idee dat ze naar het kind persoonlijk kijken.l

Privézwemles zou ik eerder overwegen... Ik vind de zwemles hier zo onpersoonlijk en onvriendelijk. Gisteren mocht zoonlief voor het eerst naar het diepe. Ik ben maar eens meegelopen, omdat hij het best een beetje spannend vond (eigenlijk mag je niet meelopen). Maar ze worden dan niet eens opgevangen, krijgen geen duidelijkheid wat ze moeten doen en er word alleen maar een beetje geschreeuwd. Gelijk op het startblok en toen hij in het water moest kreeg hij een mopper dat hij geen kurk om had. Wisten wij veel dat dat moest. Een ander kind moest erg huilen en was heus overstuur (zwemangst?). De moeder stuurde hem boos naar de badjuf maar dat jongetje rende gillend weer naar zijn moeder. Badjuf rende er hard achteraan, greep hem mee. Daarna kon ik niet verder kijken (moest weg van badjufs ;-)) maar volgens mijn zoontje had de badjuf hem gewoon in het water gegooid. Toen zwom hij hard huilend gelijk naar de kant. Toen was de badjuf heel boos geworden en had gezegd dat hij dan maar buiten in het koude water moest zwemmen als hij niet meedeed.
Ik was er gewoon van uit mijn doen...Ik had dat arme jongetje zo willen knuffelen... En kunnen ze dat niet positief aanpakken? Of gewoon een poosje eraf halen en lekker op een positieve manier kennismaken met zwembaden?
Ik vind het wel belangrijk dat een kind zich prettig en veilig voelt. En dat het positief benaderd word.
Gelukkig vind onze zoon zwemles wel prima. Dus heb ik het tot nu toe maar zo gelaten. Maar toch heb ik een vriendin eens gevraagd hoe het bij hun (10min rijden) gaat. Volgens haar werden ze daar ook wel hard aangepakt? Volgens haar hebben sommige kinderen dat nodig :shock: ? En eraf halen vond ze helemaal dom; dan krijgen ze hun zin. Tja, daar kijk ik dan toch wat anders tegen aan....
Wat zijn jullie ervaringen met zwemles?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 jan 2015 15:40

Een vraag voor moeders die hun kindje flesvoeding geven.

Wie heeft ervaring met een flessensterilisator die je in de magnetron plaatst?

Ik had er eentje, deze gaf gisteren definitief de geest, maar hij blijkt uit de handel te zijn genomen.
Laagje water onderin en door de stoom die dan vrijkwam, werden de flessen gesteriliseerd.
Nu kwam ik op het spoor van de bovengenoemde, maar hoe is jullie ervaring ermee, welke
is de beste of gewoon goed, want er zit nogal wat prijsverschil tussen zie ik.

Ik hoor het heel graag van jullie. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2015 15:49

@Chaya, ik heb zoiets nog nooit gebruikt. Eerste tijd in een pan water uitkoken, later gewoon in de vaatwasser mee. In mijn idee is dat veel makkelijker.

@654321, hier prima ervaring met zwemles. Er zijn hier 2 zwembaden, een privebad en het gewone gemeentezwembad. Bij het privebad betaal je 20 euro meer per 10 lessen, en zeggen ze kleine groepjes te hebben, max 10 kinderen. Maar Jurian zit in het gewone zwembad, en zit ook in een groepje van 10.
Een aardige juf, en dat zijn ze volgens mij allemaal wel. Nu is Jurian zelf niet zo moeilijk, hij zwemt gewoon (en kliert tussendoor met de andere kinderen als hij in de rij moet wachten, en dan is de juf best geduldig met hem :D ), als hij aan de beurt is, en doet wat er van hem gevraagd wordt. Ze steekt regelmatig haar duim op naar de kinderen als het goed gaat. Hij heeft ook geen angst ofzo gehad voor water sinds hij op zwemles zit, dus ik weet niet hoe ze zou reageren als hij wel bang zou zijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 jan 2015 15:58

@12345
Ik zou mijn kind acuut van die zwemles afhalen(hier in mijn omgeving zijn ook veel fitnessclubs met een klein zwembadje waar door zzp ers bijv les wordt gegeven )... ik ken dat soort taferelen niet hier kan je ook de hele les meekijken, niet alle leraren zijn hetzelfde maar wel allemaal lief en gewoon normaal.
Ik heb het wel ooit meegemaakt in een Frans ski klasje, ik stond te kijken en een kindje (niet mijn kind ) kreeg van de skileraar gewoon klappen omdat hij niet snel genoeg opstond.'
Ik ken de Franse opvoedstijl niet maar mijn kind heb ik eraf gehaald en de lessen omgezet in paar uurtjes privé les , was een Vlaamse skileraren beschikbaar, ben blij dat ik dat gedaan heb.

Vroeger kookte ik flessen uit, bij de laatste baby was dat alweer achterhaald en moesten ze gewoon huishoudelijk schoongemaakt, enkel in het begin kookte ik ze nog een keer per week toch uit maar gewoon in een pan met een scheutje azijn

Terug naar “Archief”