Terroristische aanslag op Franse uitgever

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: Terroristische aanslag op Franse uitgever

Berichtdoor mona » 09 jan 2015 13:39

Boekenlezer schreef:De moord was fout. Dat is buiten twijfel. Dat het uit naam van Mohammed en de islam gebeurde, maakt het voor mij nog verwerpelijker.
Echter krijg ik tegelijkertijd het gevoel dat dit mechanisme in werking treedt: Charlie Hebdo is het slachtoffer van groot kwaad, en daarmee meteen volmaakt goed. Alle verkeerde dingen, daar hebben we het niet meer over. (De slachtofferrol dus.) Om echter de Heilige Drieëenheid af te beelden in de vorm van een van de laagste bedenksels en uitwassen van mensen, blijft daarmee echter zeer verwerpelijk. Dat is brute heiligschennis.
Daarom gaat het mij te ver om Charlie Hebdo tot ereburger van Parijs te benoemen. Ik stem daarmee niet in.
Volkomen mee eens. Geen fout woord mag er gezegd worden over de religie-verwerpelijke tekeningen.
Ik vind dat al die bijeenkomsten en steunbetuigingen hier in Nederland te ver gaan. Ik ben Charlie NIET. Maar ik verwerp de moorden radicaal!
Ik hoop dat in de volgende weken ook zoveel mensen de straat op gaan, voor de vele christenen en de vele "net-niet-helemaal-goed-en-volgens-de-regels-levende-moslims" die bij honderden vermoord worden door Boko Haram en IS. Waarom verdiend Charlie Hebdo deze aandacht en bijeenkomsten wel, en alle andere onschuldig (!!) vermoorde mensen niet?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jan 2015 13:40

Er is nu ook sprak van een schietpartij in een koosjere supermarkt in het oosten van Parijs (porte de Vincennes). Ook daar zijn mogelijk mensen gegijzeld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2015 13:56

Boekenlezer schreef:De moord was fout. Dat is buiten twijfel. Dat het uit naam van Mohammed en de islam gebeurde, maakt het voor mij nog verwerpelijker.
Echter krijg ik tegelijkertijd het gevoel dat dit mechanisme in werking treedt: Charlie Hebdo is het slachtoffer van groot kwaad, en daarmee meteen volmaakt goed. Alle verkeerde dingen, daar hebben we het niet meer over. (De slachtofferrol dus.) Om echter de Heilige Drieëenheid af te beelden in de vorm van een van de laagste bedenksels en uitwassen van mensen, blijft daarmee echter zeer verwerpelijk. Dat is brute heiligschennis.
Daarom gaat het mij te ver om Charlie Hebdo tot ereburger van Parijs te benoemen. Ik stem daarmee niet in.

Absoluut waar.
De redactie van dit blad heeft onder andere tekeningen gemaakt en gepubliceerd die op geen enkele wijze door de beugel kunnen, en (hoewel ik een dergelijke moord afkeur) kan ik me ergens in de verte nog wel voorstellen dat iemand zo'n tekenaar of zo'n redactie in een eerste reactie van woede zou willen executeren.

Het gaat om een wanstaltig blad, wat de grenzen van het toelaatbare op grove wijze overschreed.

In dit geval is er echter veel meer gebeurd, ook mensen die er werkelijk niets mee te maken hadden zoals politiemensen zijn vermoord (naast de redactieleden, die natuurlijk ook niet gedood hadden moeten worden).
Deze moorden zijn niet gepleegd in een vlaag van woede, maar vooraf naar het zich laat aanzien zorgvuldig gepland.
En dat maakt de redactie van Charlie Hebdo tot een slachtoffer, waarbij inderdaad de slechte kanten van dit blad (en haar makers) onderbelicht worden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2015 13:57

elbert schreef:Er is nu ook sprak van een schietpartij in een koosjere supermarkt in het oosten van Parijs (porte de Vincennes). Ook daar zijn mogelijk mensen gegijzeld.

De dader is daar waarschijnlijk degene die gistermorgen een agente doodschoot.
Als dat zo is kennen de daders elkaar.
Eng...

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 09 jan 2015 14:40

Er is nu live een gijzeling te volgen ,via NOS Live. De daders van de aanslag, zouden nu in een Joodse winkel iemand gijzelen.

Hier de link : http://nos.nl/livestream/npo-nieuws

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 jan 2015 14:41

Chaya schreef:Interessant artikel Bambi.

De laatste zin kan ik van harte onderstrepen:
2. Er mag geen twijfel over bestaan dat mensen doden omwille van hun geloof, hun overtuiging of hun afkomst, en dus niet uit zelfverdediging, gewoon moord is. Diegenen die doden in naam van Allah, zijn helemaal geen goede moslims, maar moordenaars in dienst van de Satan.
(Alleen niet dat satan met een hoofdletter geschreven wordt, teveel eer.)

Toch zijn er in de geschiedenis ook veel mensen gedood in de naam van onze God, of waren het er mee eens dat ze gedood werden.
Zo waren bijv. Luther en Calvijn het er mee eens, dat heksen werden terechtgesteld als misdadigers.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 jan 2015 14:43

Ja, het christendom was in het verleden ook behoorlijk gewelddadig.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jan 2015 14:44

xsidd schreef:Er is nu live een gijzeling te volgen ,via NOS Live. De daders van de aanslag, zouden nu in een Joodse winkel iemand gijzelen.

Hier de link : http://nos.nl/livestream/npo-nieuws

Voor wat het waard is. 1 van de 2 schutters heeft zich hier overgegeven volgens ooggetuige.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jan 2015 14:44

Tante Pollewop schreef:Ja, het christendom was in het verleden ook behoorlijk gewelddadig.

Die hebben er misschien van geleerd.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 jan 2015 14:45

Hopelijk wel ja. En hopelijk blijft men leren van gemaakte fouten.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 09 jan 2015 14:52

@Johannes1

Oke, dat nieuws had ik nog niet gelezen, of gehoord. Ik weet niet of het klopt. Er word in ieder geval niks over gemeld in de uitzending. Er worden nu helaas wel, twee doden gemeld. Erg allemaal zeg!! En er word net ook aangegeven, dat er vrijwel zeker 5 mensen, waaronder ook een baby, worden gegijzeld nu.
Laatst gewijzigd door xsidd op 09 jan 2015 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jan 2015 15:09

dit staat er bij de live-blog van refdag.nl:
15.03 uur: Onduidelijkheid over doden – De politie ontkent dat er doden zijn gevallen bij de gijzeling in de winkel in Parijs. Maar tegenover de BBC verklaart een politieman dat er twee doden zijn gevallen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jan 2015 15:20

Volgens berichten op sociale media dreigt de gijzelnemer in de supermarkt gijzelaars te doden als de 2 andere terroristen in Dammartin-en-Goele niet vrij weg kunnen gaan.
Als dit klopt, kunnen we spoedig actie van de veiligheidstroepen verwachten, bij voorkeur in het donker (over een paar uur).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 09 jan 2015 15:40

elbert schreef:Volgens berichten op sociale media dreigt de gijzelnemer in de supermarkt gijzelaars te doden als de 2 andere terroristen in Dammartin-en-Goele niet vrij weg kunnen gaan.
Als dit klopt, kunnen we spoedig actie van de veiligheidstroepen verwachten, bij voorkeur in het donker (over een paar uur).

Begint steeds meer op een gecoördineerde aanval te lijken....

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 09 jan 2015 15:43

mona schreef:Waarom verdiend Charlie Hebdo deze aandacht en bijeenkomsten wel, en alle andere onschuldig (!!) vermoorde mensen niet?

Wat ik gisteren merkte op de Dam is dat het eigenlijk niet meer om Charlie Hebdo gaat, het gaat over iets fundamenteler; het vrije woord. Zoals Voltaire al zei; ik ben het niet met u eens, maar ik zal uw recht op het vrije woord tot de dood verdedigen. Daarom stond ik gisteren op de Dam. Ik ken de inhoud van Charles Hebdo niet, grote kans dat ik het met veel niet eens ben. Maar zij hebben het recht te zeggen wat ze willen zonder neergemaaid te worden.

Terug naar “Archief”