Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor meribel » 06 jan 2015 11:03

@Duschka,
"upap'. Zegt me niets,
Ik heb een tijdje nagedacht of ik dit zou posten, maar begrijp dat ik het met de beste intenties schrijf

Maar zou je met in slaap voeden en nachtvoedingen het hele gedoe niet juist in stand houden? Buikkrampen bijv. Van 's nachts eten? Wakker worden en gewend zijn aan eten? En hoe natuurlijk is zo'n methode te bedenken dat je als moeder je aandacht ook allerlei kinderen zou moeten geven?
Mijn kinderen worden ook weleens wakker 's nachts, ook de baby's, juist doordat ze van kleins af aan gewend zijn dat in de nacht er geen aandacht is (prille begin wel melk natuurlijk maar ook zo min mogelijk aandacht) draaien ze zich om en gaan verder slapen, dat een kind 's nachts wakker wordt is heel natuurlijk, net als grote mensen, om dan te gaan eten is niet natuurlijk.
En in slaap voeden.... ik snap dat het een ritueel is, en kinderen houden van rituelen en hebben een hekel eraan het te veranderen, maar het lijkt me een heel onhandige en onlogische dus zou ik voor ieders bestwil toch wel veranderen, hoe langer een ritueel duurt hoe moeilijker het wordt. Of wellicht wil je het echt tot vijf jaar doen? (ik ken wel iemand die dat heeft gedaan )
Consequent zijn in niet laten huilen: dat is toch niet consequent? Dat is consequent in iemand zijn zin telkens geven lijkt me..

Nogmaals, ik schrijf dit uit goede bedoeling en je zal het wel anders zien, anders zal je jet wel net als ik doen, maar een kindje heeft baat bij goede nachtrust en de moeder ook, en dat leren kost wat tranen bij moeder en kind.
Huilen is overigens ook erg natuurlijk :-) en niet perse iets slechts vind ik. Je kan een kind uiteindelijk toch niet behoeden voor verdriet in zijn leven ook al wil iedereen dat het allerliefste, maar van kleins aan met kleine teleurstellingen leren omgaan (als bijv. Nee je mag niet uit je bed 's nachts ) is ook handig voor later met grote teleurstellingen.(ehh...nee je mag niet tot morgenochtend naar de disco??;-))

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 jan 2015 11:17

Ritme en regelmaat vind ik zo na de vakantie ook wel weer fijn.
Beetje jammer dat Frederiek weer brullend naar de psz ging, voor haar is vakantie niet zo handig, dan is ze er te lang uit.
Liep ze huilend de klas in:' Mama, ik wil voor áltijd bij jou blijven!' Haha, ik heb haar maar meteen uitgelegd dat dat sowieso niet gaat gebeuren ;)
Het is denk ik wel goed als ze straks in maart of april 2 dagdelen mag, kan ze vast wennen aan school.

Jurian vond vakantie wel lekker. Vanmorgen was hij al boos. 'is mijn hele dag vol gepland, school, zwemles, kan ik niet eens gewoon lekker spelen.' Heerlijk, een kind dat nog zo lekker speelt :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jan 2015 11:38

Hier zijn de twee oudsten ook heerlijk fluitend weer naar school gegaan. Ik ben er blij mee :wink:

@ missf Onze J heeft ook altijd weer moeite met de eerste dag kdv na een vakantie. Hij is dan gelijk weer dwarser en zit op zijn eerste kdv dag vaker op het strafstoeltje. De juffen vonden dat eerst zielig voor hem, maar merken ook dat dat het enige is dat helpt.

@ meribel ( en duscka) Meribel schrijft wat ik dacht, maar niet goed op papier kreeg, omdat het van een forum toch anders interpreteerbaar is.
Het lijkt mij ook dat als een kind van anderhalf nog zo vaak bv krijgt dat het buikje dan vol met melk zit en er geen ruimte is voor eten. Ook eten moet een kind leren. Ik heb ook wel eens gelezen dat je een kind dan juist leert om continue te snacken.

En het leren omgaan met verdriet, dingen niet mogen etc lijkt mij juist het beste om dat in de veilige thuissituatie te leren en niet als ze straks de 'boze' kleuterschoolwereld in moeten.

Duscka, dit is geen aanval ofzo hoor, maar ik kan mij juist zo goed voorstellen dat je erdoorheen zit. Niemand houdt dit vol en volgens mij ben je als moeder sowieso meer geneigd om gelijk voor je kinderen te rennen. Toch vraag ik mij af of dit voor het kind beste is.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 jan 2015 12:01

Straks iedereen weer lekker in het ritme van school :D

Ik ben ook echt toe aan mijn werk zodat ik weer een ritme krijg ik mijn huishouden en als ik werk hou ik ook beter mijn huis bij omdat ik er niet elke dag tijd voor heb... En nu vaak denk komt morgen wel en dan ben ik weer de hort op haha te erg.

Nina heeft het hele dagen over school wat ze er allemaal gaat leren enz... Vanmorgen vroeg ze of ik haar naam op wilde schrijven en ze schrijft hem zo na :shock: Nu is het natuurlijk ook geen moeilijke naam maar ik had het helemaal niet verwacht dat ze dat zou doen haha.

Jet is net weer goedgekeurd op het cb weegt nu 6175gr en is 60 cm ze is een stuk kleiner dan Nina.
Ze heeft ook haar eerste prikjes gehad en ben benieuwd hoe ze het gaat doen vandaag want ze mag niet ingebakerd worden (vanavond/vannacht mag het weer wel behalve als ze echt koorts heeft niet doen)
Vannacht heeft ze weer doorgeslapen van 22.00 tot 07.00 zo fijn!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 jan 2015 20:25

Knap hoor van Nina!

Hier is het kantoorleven inmiddels weer begonnen voor mij, vandaag. Vond het best ff wennen, 8 uur achter elkaar werken ipv af en toe een uurtje thuis achter m'n laptop... T was vandaag naar de gastouder, die regelmatig ff appte (fijn!), waaronder een leuke foto. Het is gelukkig prima gegaan met 'm daar. Morgen komen mijn vader en moeder bij ons thuis oppassen, dus hoeft hij niet om half 9 al de auto in :).

T is vorige week weer naar 't CB geweest. Hij kreeg toen trouwens al voor de 2e keer 'n prikje, liefie - hanteren ze bij jullie een ander schema?
De arts was een nogal onzeker typje, bleef maar checken en aan 'm frunniken, waarop hij natuurlijk prompt de boel daar onderplaste :). Wel heel lief van d'r dat ze vervoer regelde voor de moeder uit het AZC die voor ons was en met 'n recente keizersnee helemaal was komen lopen vanaf de andere kant v/d stad (vader ernaast met het kindje op de arm) - wij hebben haar met kind 'thuis'gebracht.
T was ook lekker gegroeid - 6270 gr en 62 cm lang.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 jan 2015 20:51

Fijn dat het zo goed is gegaan! En T is lekker gegroeid :D
Late inenten komt door de babyboom haha maar is voor de rest niet erg.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 jan 2015 09:58

Aha, op zo'n manier :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 jan 2015 14:31

Ik heb allemaal opbergboxen gehaald bij de Hema om die enorme bak speelgoed die ze hebben een beetje te ordenen. Lol die jongste was gewoon aan het juichen dat ie z'n oude playmobil poppetjes weer had teruggevonden. Mama je bent fantastisch! :lol:
Straks gaan ze naar de kapper. Zit de oudste te zeuren dat ie het netzoals opa wil, serieus. Die heeft van dat grijze haar aan de zijkant met wat sprieten eroverheen. Zal het vragen aan de kapster.
:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 07 jan 2015 15:28

meribel schreef:@Duschka,
"upap'. Zegt me niets,
Ik heb een tijdje nagedacht of ik dit zou posten, maar begrijp dat ik het met de beste intenties schrijf

Consequent zijn in niet laten huilen: dat is toch niet consequent? Dat is consequent in iemand zijn zin telkens geven lijkt me..

Huilen is overigens ook erg natuurlijk :-) en niet perse iets slechts vind ik. Je kan een kind uiteindelijk toch niet behoeden voor verdriet in zijn leven ook al wil iedereen dat het allerliefste,

Ik begrijp je wel hoor, maar idd wij hebben er een iets andere visie op, en dus een andere wijze om er mee om te gaan :wink: .

Up & Ap staat voor Unconditional parenting en Attachment parenting.

En consequent niet laten huilen is niet hetzelfde als haar overal haar zin in geven...

Sommige dingen mag ze niet, dan wordt ze misschien boos (meestal niet, dat scheelt), maar daar is ook ruimte voor en dan proberen we het met afleiding o.i.d. op te lossen. De grenzen kent ze evengoed wel.

Maar laten huilen(bijvoorbeeld) voelt voor ons niet goed. Ze is nog klein, kan zich nog niet goed uiten en huilt (o.i.d.) als er iets is en heeft volgens ons dan troost, warmte en veiligheid nodig. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik wellicht makkelijk praten heb, ons kind huilt alleen als er echt iets. (ziekte, pijn, angst, etc.)
Als ze boos is, laat ze zich op de grond vallen (en dat heeft niets met huilen te maken haha)

Moedermelk is juist heel licht verteerbaar en staat het vaste voedsel helemaal niet in de weg. Dat merk ik nu ook, want ze eet (nu wel koemelkvrij zijn) ineens goed, maar drinkt nog net zoveel. Ik kan veel argumenten aandragen, maar op de site van bv.com zijn er velen te lezen en hier is moedermelk idd niet alleen drinken of eten, maar ook warmte, troost, genegenheid, rust, veiligheid etc. en voor ons is dat belangrijk.

Ik ga veel om met moeders die dezelfde opvoedingsstijl (alleen in mijn ogen een stukje rigoreuzer en consequenter) hebben als wij, kindjes van deze leeftijd komen gemiddeld genomen nog vaak om voeding (als er op verzoek gevoed wordt) en slapen dus nog niet door, maar dat komt allemaal vanzelf, want uiteindelijk raken ze allemaal van de borst af en slapen ze allemaal zelfstandig, alleen dus in een ander tempo en via een andere "methode".
Dat is het punt dus ook niet, (voor ons althans), voor mij is de wanhoop echt een beetje, dat we voortdurend met andere problematiek te kampen hebben. Reflux, hooggevoeligheid, koemelkallergie, bang in 't donker....

En het feit dat ze gewoon een heel slechte slaper is, maakt dat ik er soms heel erg van baal, maar goed, ik ben en was dat ook en ik kreeg flesvoeding en werd niet in slaap gevoed etc. (maar dat hielp dus ook niet, want tot op de dag van vandaag een slechte slaper) en als ik mijn moeder zo hoor, was zij bij tijden ook wanhopig, laat slapen, veel wakker, vroeg wakker, geen middagslaap etc. maar ze kreeg 't probleem dus niet opgelost. :-k

Ik voel mij overigens niet zo vlot aangevallen hoor :wink:, in mijn familie en schoonfamilie zijn we wel een beetje "bijzonder", dus ik ben wel iets gewend aan opmerkingen :D en zolang het niet hatelijk bedoeld is, mag dat natuurlijk ook.

Ik vind het ook lastig om precies uit te leggen waarom we het doen, zoals we 't doen, maar goed, beter dan dit, kan ik 't ook even niet :D . Ik denk dat je er zelf een beetje zo in moet staan, om dit te herkennen.

@liefie
Fijn dat het goed gaat met Jet en sterkte met de prikjes!
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 08 jan 2015 09:22

Ik had ook nog nooit van Up & Ap gehoord, interessant om te lezen.

Wij laten ook vrijwel nooit een kind huilen. Dat is idd wat anders dan je kind altijd z'n zin geven. En als ons kind 3x per nacht wil drinken, prima, dan heeft hij/zij dat waarschijnlijk nodig. Soms niet eens zozeer de voeding, maar ik had weleens het idee dat het kleintje 's nachts aandacht inhaalde die hij/zij overdag soms wat minder kreeg door de andere kinderen. Zolang ik dat trek, is dat voor ons geen probleem. Onze jongste is overigens ons tweede kind wat niet 3x per nacht komt, de oudste 6 deden dat allemaal wel, tot minimaal 10 maanden. In slaap voeden heb ik bij de tweede gedaan, maar ik ben blij dat de anderen zelf in slaap konden vallen. Maar hoe 't ook zij: ook onze tweede heeft geleerd zelfstandig in slaap te komen :wink: .
In onze families zijn wij ook een beetje buitenbeentjes wat betreft deze manier van (op)voeden; ik ben ook bijna de enige die langer dan 6 weken bv geeft. De rest haakt af vanwege een tekort aan voeding, nachtrust of beide.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 jan 2015 12:15

Daar gaat het denk ik om, of je het zelf volhoudt.
Want als je het zelf eigenlijk niet trekt, dan denk ik dat je kind beter af is als je het even laat in slaap laat huilen, dan dat je zelf een labiele, vermoeide moeder bent, de hele dag door.
Niet op iemand van jullie van toepassing hoor ;) maar in het algemeen.

Ik zeg nooit meer iets over doorslapen van onze kinderen, Frederiek kwam vannacht al om half 1, klaar wakker:' Zo, ik ben uitgeslapen hoor.'
Mijn man lag heel diep te slapen en wilde ik niet wakker maken, zelf kan ik nu al amper mijn bed in en uit komen, dus maar tussenin genomen voor het gemak.
Nu kwam ze er zelf mee dat ze graag een digitale wekker wil, net als Jurian. Ze kent de cijfers tot 10 al aardig goed, dus herkent ze 7 vast ook wel. Dan ziet ze mooi wanneer ze er uit mag. Vanmiddag of morgen maar eens op zoek.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 08 jan 2015 12:58

Wij zaten er soms ook helemaal doorheen. Dan ist fijn als mensen begrijpen waarom je voor een bepaalde manier van opvoeden kiest. Ik kon het vaak lastig uitleggen wat het nu inhield waardoor men vaak dacht dat mijn kind de baas is in mijn leven. Daardoor krijg je vaak reacties waar je niks mee kan, omdat jij heel anders denkt over huilen, bv, slapen etc.

Wel grappig om te zien, bij mijn oudste deed ik het op de manier zoals de meeste mensen denken. Babykamer, laten huilen, potjes olvarit, etc. Bij de derde juist op de natuurlijke manier, in mijn kamer/bed, bij huilen voeden, zelf laten eten en vooral dragen ipv de kinderwagen.

Bij beide hebben we momenten gehad van: help we redden het niet.
Bij de oudste voornamelijk omdat ze huilde, driftbuien had en ontroostbaar bleef.
Bij de derde omdat hij niet van de borst los wilde. Maar hij huilde veel minder, vrijwel nooit een driftbui gehad(en hij mag echt niet alles!!!) en nooit echt ontroostbaar want de borst werkte tot ruim 2 jaar super!

Beide slapeloze nachten, bij de oudste van het huilen, bij de derde omdat hij wilde drinken.

Nouja ga zo maar door. Jullie raden vast wel hoe we het bij de vierde doen :wink: voor mij is het: volg de natuur.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 08 jan 2015 13:35

Wel grappig Lammetje dat het zo veranderd is. Waardoor is je opvoedstijl zo veranderd?

Wij hebben vanaf het begin ons gevoel gevolgd en gelukkig zitten manlief en ik ook helemaal op 1 lijn. Van te voren hebben wij nooit over opvoeden gepraat en ook geen boeken oid gelezen. Dus echt op gevoel. En na een tijdje kwamen we erachter dat we dus blijkbaar geitenwollensokken types zijn qua opvoeding: langvoeden, rapley, niet laten huilen, lang bij ons op de kamer. Bevalt ons heel erg goed en we genieten er heel erg van :)

Ik merk inderdaad ook dat mensen het soms moeilijk begrijpen of me zo :shock: aankijken. Ik probeer dan net te doen of het heel normaal is omdat ik geen zin heb om mezelf te verdedigen. M'n mond houden wil ik ook niet, want ik vind het ook wel leuk om te vertellen dat het anders kan dan wat mensen gewend zijn :)

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 08 jan 2015 13:55

Acire schreef:Wij hebben vanaf het begin ons gevoel gevolgd en gelukkig zitten manlief en ik ook helemaal op 1 lijn. Van te voren hebben wij nooit over opvoeden gepraat en ook geen boeken oid gelezen. Dus echt op gevoel. En na een tijdje kwamen we erachter dat we dus blijkbaar geitenwollensokken types zijn qua opvoeding: langvoeden, rapley, niet laten huilen, lang bij ons op de kamer. Bevalt ons heel erg goed en we genieten er heel erg van :)

Dit herken ik dus heel erg.
Daarom dat ik ook vaak zeg dat onze opvoeding en omgang met dreumes aansluit bij Up & Ap, maar 't is niet dat wij die principes perse willen of wilden volgen, het is meer dat die principes dus grotendeels beschrijven wat wij gevoelsmatig voor ideeën hebben.
En daarom verwijs ik daar nu ook wel naar, omdat het dus duidelijk maakt voor anderen, wat we ongeveer bedoelen en beogen.

Dat ons gedachtengoed dus een "naam " had, daar kwam ik dus pas achter na bezoek aan 't mamacafé :mrgreen:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 jan 2015 14:14

Dank voor je antwoord Duschka,
Ik heb gegoogled over up en ap, het is me wat duidelijker...
Ik denk er zijn vele wegen die tot Rome leiden, en uiteindelijk heeft alles toch meer raakvlakken ook dan ik dacht.... helemaal anti up en ap ben ik toch ook niet merk ik..heb nu wel weer een wat ander beeld van jouw situatie(blijft lastig via internet en had ik je gewoon reallife meegemaakt had ik sommige dingen ook wellicht weer niet gedacht )
En ik heb vooral ook veel bewondering voor jou en andere moeders die nog zo lang ook 's nachts voeden! Ik acht me er gewoon ook niet toe in staat,
Ik denk inderdaad ook dat het heel belangrijk is hoe je man er in staat ..dat je op 1 lijn zit en wellicht ook hoe je zelf opgevoed ben.... of dat beviel of juist niet :lol: ...ik zie dat ik mijn moeder er erg in kopieer en dat we ook erg hetzelfde denken en doen.

Terug naar “Archief”