Weggelaten of toegevoegd of helemaal bedacht?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jan
Kapitein
Kapitein

Re: Weggelaten of toegevoegd of helemaal bedacht?

Berichtdoor Jan » 05 jan 2015 20:36

jaapo schreef:Daar gaan we weer. Treurig, dat @jan zo slecht leest, dat hij aangrijpt op dingen die hem tegenstaan, maar de echte bedoeling van de posting ziet hij niet (of wil hij niet zien). Ik laat het wat betreft @jan hier maar bij. Ik word beschouwd als ongelovige, omdat ik niet zo geloof als hij. Dat overkomt mij vaker in dit soort forums, dus ik lig er verder niet van wakker. Ik beschouw hem wel als medegelovige en respecteer een ander standpunt, zoals altijd. Maar daarom mag je nog wel kritisch zijn. Graag verneem ik nog meer meningen over het hoe en waarom van de topic-opening en met name, waarom en waardoor er in Johannes zoveel woorden en daden van Jezus beschreven worden, die bij de andere drie niet voorkomen. En dan hebben we ook Maria Magdalena nog.

M.i. is de reden dat we in Joh. andere dingen lezen juist het feit dat dit nodig is voor ons om te weten. Zoals ook Paulus niet in elke brief precies hetzelfde riedeltje afwerkt en ook Judas net iets anders verteld dan Petrus. En dat het O.T. anders is dan het N.T.

Kritisch zijn is wel goed. Maar niet vanuit ongeloof om de Bijbel maar steeds onderuit te willen halen. Daar heb je niets aan. Leg dan de Bijbel maar op de grote stapel van andere 'religieuze boeken' om af en toe eens in te zien om iets uit te halen wat je wel geschikt lijkt. Maar de Bijbel zelf geeft die ruimte niet. Maar eist een absolute keuze voor of tegen wat er beschreven staat. Dat kun je naast je neerleggen maar dan ga je niet eerlijk om met wat er geschreven staat.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 jan 2015 23:20

Jan schreef: Maar de Bijbel zelf geeft die ruimte niet. Maar eist een absolute keuze voor of tegen wat er beschreven staat. Dat kun je naast je neerleggen maar dan ga je niet eerlijk om met wat er geschreven staat.

Volgens mij ga je pas eerlijk om met de Bijbel als je die laat uitspreken. En naar mijn weten wordt er nergens in de Bijbel een absolute gehoorzaamheid aan 'de Bijbel' gevraagd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2015 01:26

Het laatste hoofdstuk van openbaring betreft een dergelijk advies en Jezus zei dat de Schrift niet gebroken kan worden (Joh 10,35). Dat nergens iets dergelijks zou staan is wat te zwaar aangezet.

Denk ook aan Galaten 3,10.

Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

Er wordt dus wel degelijk absolute gehoorzaamheid aan de Bijbel gevraagd.

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 06 jan 2015 08:14

Jan schreef: Maar de Bijbel zelf geeft die ruimte niet. Maar eist een absolute keuze voor of tegen wat er beschreven staat. Dat kun je naast je neerleggen maar dan ga je niet eerlijk om met wat er geschreven staat.

Cicero schreef:Volgens mij ga je pas eerlijk om met de Bijbel als je die laat uitspreken. En naar mijn weten wordt er nergens in de Bijbel een absolute gehoorzaamheid aan 'de Bijbel' gevraagd.

'De Bijbel' betekend enkel: de boodschap die erin staat. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Lees dan maar: gehoorzaamheid aan de boodschap van Jezus, dat is het evangelie.

Zoals:

2 Thes. 1 schreef:8 wanneer Hij met vlammend vuur wraak oefent over hen die God niet kennen, en over hen die het Evangelie van onze Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.

Rom. 10 schreef: 16 Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?

Hebr. 4 schreef: 6 Omdat dus het feit blijft dat sommigen deze rust binnengaan, en dat zij aan wie het Evangelie eerst verkondigd was, niet binnengegaan zijn vanwege hun ongehoorzaamheid,

1 Petr. 4 schreef: 17 Want nu is het de tijd dat het oordeel begint bij het huis van God; en als het eerst bij ons begint, wat zal het einde zijn van hen die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?
18 En als de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en de zondaar verschijnen?

Jezus zegt dat Hij DE waarheid is. En de ENIGE WEG tot God de Vader en het eeuwige leven. Joh. 14

Hij zegt dat we Zijn woorden moeten geloven en moeten handelen naar wat Hij zegt.

Joh. 14 schreef: 46 Waarom noemt u Mij: Heere, Heere, en doet niet wat Ik zeg?
47 Ieder die naar Mij toe komt en Mijn woorden hoort en ze doet, Ik zal u laten zien aan wie hij gelijk is.
48 Hij is gelijk aan een man die een huis bouwde: hij groef en diepte uit en legde het fundament op de rots. Toen de hoge vloed kwam, sloeg de waterstroom tegen dat huis aan en kon het niet doen wankelen, want het was op de rots gefundeerd.
49 Maar wie ze gehoord en niet gedaan zal hebben, is gelijk aan een man die een huis bouwde op de aarde zonder fundament. Toen de waterstroom ertegenaan sloeg, stortte het meteen in, en de val van dat huis was groot.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 jan 2015 09:42

Jan schreef:'De Bijbel' betekend enkel: de boodschap die erin staat. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Lees dan maar: gehoorzaamheid aan de boodschap van Jezus, dat is het evangelie.
O maar daarin ben ik het met je eens. En ik vermoed ook de anderen in deze discussie.

Jezus zegt dat Hij DE waarheid is. En de ENIGE WEG tot God de Vader en het eeuwige leven. Joh. 14

Hij zegt dat we Zijn woorden moeten geloven en moeten handelen naar wat Hij zegt.
Ik geloof niet dat Jezus dit letterlijk gezegd heeft, maar ik geloof wel dat Jezus Christus de weg naar God belichaamt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”