jaapo schreef:Daar gaan we weer. Treurig, dat @jan zo slecht leest, dat hij aangrijpt op dingen die hem tegenstaan, maar de echte bedoeling van de posting ziet hij niet (of wil hij niet zien). Ik laat het wat betreft @jan hier maar bij. Ik word beschouwd als ongelovige, omdat ik niet zo geloof als hij. Dat overkomt mij vaker in dit soort forums, dus ik lig er verder niet van wakker. Ik beschouw hem wel als medegelovige en respecteer een ander standpunt, zoals altijd. Maar daarom mag je nog wel kritisch zijn. Graag verneem ik nog meer meningen over het hoe en waarom van de topic-opening en met name, waarom en waardoor er in Johannes zoveel woorden en daden van Jezus beschreven worden, die bij de andere drie niet voorkomen. En dan hebben we ook Maria Magdalena nog.
M.i. is de reden dat we in Joh. andere dingen lezen juist het feit dat dit nodig is voor ons om te weten. Zoals ook Paulus niet in elke brief precies hetzelfde riedeltje afwerkt en ook Judas net iets anders verteld dan Petrus. En dat het O.T. anders is dan het N.T.
Kritisch zijn is wel goed. Maar niet vanuit ongeloof om de Bijbel maar steeds onderuit te willen halen. Daar heb je niets aan. Leg dan de Bijbel maar op de grote stapel van andere 'religieuze boeken' om af en toe eens in te zien om iets uit te halen wat je wel geschikt lijkt. Maar de Bijbel zelf geeft die ruimte niet. Maar eist een absolute keuze voor of tegen wat er beschreven staat. Dat kun je naast je neerleggen maar dan ga je niet eerlijk om met wat er geschreven staat.