mealybug schreef:En de geloofsdoop?
De besnijdenis was een teken van verbondenheid met God en met Zijn volk.
Toch was er naast deze uiterlijke handeling ook een besnijdenis van het hart nodig.
Net zo goed beveelt God offers te brengen, maar tegelijkertijd klaagt Hij er over dat Hij geen behoefte heeft aan die offers als de mensen zich niet bekeren.
Zo zie ik het ook met de doop.
Ook dat is een teken, een heel serieus teken, dat er van de kant van God geen beletsel meer is.
Maar bij die doop hoort ook geloof. Zonder dat geloof is die doop een leeg ritueel, net als besnijdenis of een offer, want het hart verandert niet.
Ook bij volwassendoop, waarbij het teken en de bezegeling volgt op een geloofsbelijdenis, kan het zo zijn dat die doop een leeg gebeuren is. Namelijk als blijkt dat het geen zaak van het hart geweest is, maar uiterlijk vertoon. Ook dat kan gebeuren, hoe mooi men een belijdenis van geloof ook uitspreekt.
Kortom: er is de zaak zelf (een waar en oprecht geloof) en er is een teken (doop, besnijdenis, offer). Als het goed is zijn die tekenen betekenisvol. Is er een serieus verband tussen het geloof en het teken.
Maar in elke constellatie (volwassendoop of kinderdoop) kan dat ook verkeerd zitten, dat er geen verband is tussen beide.
Bij de kinderdoop wordt het teken als een belofte gehanteerd: God verzekert ouders ervan dat Hij hun kind net zo lief heeft als henzelf. Dat is dezelfde situatie als bij de besnijdenis: een kind krijgt van meet af aan met Gods goede bedoeling te maken. Je hoort bij God, je hoort bij Gods volk.
Zo heeft de christelijke Kerk het ook altijd gezien: kinderen ontvangen een zegen. En dat is geen tweedehands zegen, geen tijdelijke, geen spek-en-bonen zegen, maar de zegen waarmee God het voorgeslacht, de vaders en moeders gezegend heeft. Het is de overvloedige zegen. Voluit. God heeft maar één zegen: ALLES. Als Hij iets geeft, geeft Hij alles.
Vergeet niet dat het christendom een godsdienst is die het Evangelie tot aan de einden der aarde wil brengen. Er komt in dit ideale plaatje dus een moment dat alle heidenen met het Evangelie in aanraking zijn gekomen. Voortuitlopend daarop heeft men zichzelf beschouwd als onderdeel van dat wereldwijde volk van God. Alle volken, talen, natien. Wat dan te doen met de kinderen van al die volken? Wel, net zoals Isräel een eenheid was van volk en land en alle kinderen daar vanzelfsprekend bijhoorden, zo heeft de Kerk zichzelf ook gezien als wereldwijd volk Gods, waar de kinderen ook vanzelfsprekend bijhoorden. Ze konden eenvoudigweg niet als heidenen meer worden gezien, als er al hele generaties tot het christelijk geloof waren overgegaan.
Je kunt daar achteraf natuurlijk van alles op afdingen, zeker nu het westerse christendom in crisis is. Dan komt de nadruk weer veel meer te liggen op individuele keuzes. Er zijn weer meer "heidenen" zeg maar. Je moet dan steeds bewuster kiezen voor het christelijk geloof.
Maar verplaats je ook eens in dat uitdijende christelijke rijk. Op zichzelf is het opnemen van kinderen in het geloofshuis een logische gedachte op momenten dat de Kerk spectaculair groeit en hele samenlevingen worden gekerstend. Wat moet je dan zeggen tegen je eigen kinderen: "je bent als heiden geboren, dus je moet later nog kiezen"? Een onmogelijk verhaal. Niemand wist meer wat een heiden was.
Nog steeds zal je dit zien gebeuren in landen en gebieden waar het christelijk geloof volop bloeit. Bijvoorbeeld een land als Zuid Korea, dat in enorme aantallen toetreedt tot het christelijke geloof. Ook daar zie je dat bekeerlingen hun kinderen als vanzelfsprekend mee willen laten delen in dat heil. En dan wordt er bij de geboorte van zo'n kind niet zuinigjes gedaan. Nee..."ik en mijn huis, wij zullen de Here dienen..."
Het christen zijn is daar een familie-zaak, of we nu hoog of laag springen.
Zie je ook in Afrika. Daar wordt veel sterker vanuit stammen, families, gemeenschappen gedacht, dan in het moderne, individualistisch Westen van vandaag.
Overigens heeft dit wat mij betreft niets met het vervangen van Israël door de Kerk te maken. Ik betoog alleen dat de Kerk zich, analoog aan het volk Israël, ook zag als een volk Gods met de bijbehorende consequenties bij gezinsuitbreiding.
Ik zie echt wel dat er een theologische omslag is / moet komen. nu het Westerse christendom zo in de versukkeling is geraakt juist door die secularisatie en individualisering. Kinderdoop is voor mij ook geen absolute zaak. Maar wel denk ik, dat het God niet gekrenkt heeft dat er zoveel kinderen in Zijn Naam zijn gedoopt. Daar ken ik God dan weer te goed voor. Val Zijn volk daar ook niet te hard op aan, zou ik zeggen.
gravo