Film over het verhaal van Jezus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Film over het verhaal van Jezus

Berichtdoor mohamed » 25 dec 2014 21:04

mohamed schreef:Waar haal die kletskoek nou weer vandaan? Als je doelt op de koning van Tyrus moet je het hoofdstuk nog maar een keer goed doorlezen, want daar staat duidelijk dat hij een mens was.

mealybug schreef:In Eden waart gij, Gods hof; allerhande edelgesteente overdekte u: rode jaspis, chrysoliet en prasem, turkoois, chrysopraas en nefriet, lazuursteen, hematiet en malachiet. Van goud was het werkstuk, waarin zij waren gevat en aan u vastgehecht; toen gij geschapen werd, waren zij gereed. Gij waart een beschuttende cherub met uitgespreide vleugels; Ik had u een plaats gegeven: gij waart op de heilige berg der goden, wandelend te midden van vlammende stenen. (Ezechiël 28:12-14)

Trots was uw hart op uw schoonheid. Met uw luister hebt gij ook uw wijsheid teniet doen gaan. Ter aarde wierp Ik u neer, … (Ezechiël 28:15-17)

Dit gaat over een mens, dat zei ik toch. Zie hetzelfde hoofdstuk tweede vers.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 dec 2014 19:18

mealybug schreef:Ja, merkwaardig he?
En de duivel ziet er altijd lelijk en angstaanjagend uit in films en boeken, terwijl de Schrift leert dat hij prachtig was.

Werkelijk alles is 180 graden omgedraaid de laatste 2000 jaar.

Was ja, nu niet meer. met uw luister hebt u ook uw wijsheid teniet doen gaan.
Dat Jezus er niet meer menselijk uitzag was aan het kruis.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 dec 2014 21:45

Boerin schreef:Was ja, nu niet meer. met uw luister hebt u ook uw wijsheid teniet doen gaan.

Satan is volgens mij nog erg slim en wijs in het verleiden van velen.
Alleen Jezus kon hem overwinnen en heeft de rechtszaak gewonnen.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 29 dec 2014 12:13

Boerin schreef:Dat Jezus er niet meer menselijk uitzag was aan het kruis.

Hoe kom je hier nu weer bij? Volgens mij hing Jezus daar gewoon als mens.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 dec 2014 12:35

@BladeStraight

Begin citaat"Hoe kom je hier nu weer bij? Volgens mij hing Jezus daar gewoon als mens."Einde citaat

Volgens mij zijn in Jesaja die woorden geschreven dat Hij er niet meer menselijk uitzag.. Jezus werd gegeseld, totdat Zijn rug open lag. En ook die doornenkroon veroorzaakte veel pijn, en bloed. Zijn baardharen werden uitgetrokken...

Wat bedoel je met de woorden, Volgens mij hing Jezus, daar gewoon als mens?

Heb de teksten opgezocht.

Jesaja 50 vers 6 (HS)
6 Ik geef Mijn rug aan hen die Mij slaan,
Mijn wangen aan hen die Mij de baard uitplukken.
Mijn gezicht verberg Ik niet
voor smaad en speeksel.

Jesaja 52 vers 14 (HS).
14 Zoals velen zich over U ontzet hebben
zo geschonden was Zijn gezicht, meer dan van iemand anders,
en Zijn gestalte, meer dan van andere mensenkinderen.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 29 dec 2014 14:54

Daar staat toch niet dat Hij niet meer menselijk was? Alleen dat Hij meer geschonden was dan andere mensen, en dus, om het maar even zo te stellen, enorm in elkaar geslagen was.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 dec 2014 15:10

@BladeStraight

In deze vertaling staat er niet dat Hij niet meer menselijk was om aan te zien. Naar wat ik weet, staat dat wel in een andere vertaling. Ik heb even gezocht, en in de NBG51 staat het volgende.

Jesaja 52 vers 14.

Zoals vele mensen zich over u ontzet hebben. zozeer misvormd niet meer menselijk was zijn verschijning, en niet meer als die der mensenkinderen zijn gestalte.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 dec 2014 19:54

xsidd schreef:@BladeStraight

In deze vertaling staat er niet dat Hij niet meer menselijk was om aan te zien. Naar wat ik weet, staat dat wel in een andere vertaling. Ik heb even gezocht, en in de NBG51 staat het volgende.

Jesaja 52 vers 14.

Zoals vele mensen zich over u ontzet hebben. zozeer misvormd niet meer menselijk was zijn verschijning, en niet meer als die der mensenkinderen zijn gestalte.

Als je heel Jes. 52 leest dan zie je dat het niet over Jezus, of over de messias gaat, maar over Israël.
Ook gif is geschapen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 dec 2014 21:48

@Hettys

Begin citaat"Als je heel Jes. 52 leest dan zie je dat het niet over Jezus, of over de messias gaat, maar over Israël."Einde citaat.

Als je leest in de teksten, zie je dat er hoofdletters worden gebruikt. Die worden gebruikt om aan te geven, dat het over God gaat. Kijk maar in deze verzen, dan kan je zien wat ik bedoel. Het heeft dus ook een diepere lading. Het gaat zowel over Israël, als ook over de Heere Jezus.

Jesaja 50 vers 6 (HS)
6 Ik geef Mijn rug aan hen die Mij slaan,
Mijn wangen aan hen die Mij de baard uitplukken.
Mijn gezicht verberg Ik niet
voor smaad en speeksel.

Jesaja 52 vers 14 (HS).
14 Zoals velen zich over U ontzet hebben
zo geschonden was Zijn gezicht, meer dan van iemand anders,
en Zijn gestalte, meer dan van andere mensenkinderen.

In Psalm 22 vers 17 t/m 19 (HS) Schrijft David, maar het gaat ook over de Heere Jezus.

17 Want honden hebben mij omsingeld,
een horde kwaaddoeners heeft mij omgeven;
zij hebben mijn handen en mijn voeten doorboord.
18 Al mijn beenderen zou ik kunnen tellen;
en zij, zij zien het aan, zij kijken naar mij.
19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar
en werpen het lot om mijn gewaad.

Hier zijn trouwens geen hoofdletters gebruikt. Maar het is wel echt gebeurd. Jezus Handen en Voeten, zijn doorboord. En er is geloot om Zijn gewaad.

Johannes 19 vers 23 en 24 (HS).
23 Nadat de soldaten dan Jezus gekruisigd hadden, namen zij Zijn kleren en maakten vier delen, voor elke soldaat een deel, en zij namen ook het onderkleed. Het onderkleed nu was zonder naad, van bovenaf als één geheel geweven.
24 Zij dan zeiden tegen elkaar: Laten wij dat niet scheuren, maar laten wij erom loten voor wie het zal zijn. Opdat het Schriftwoord vervuld zou worden dat zegt: Zij hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en over Mijn kleed hebben zij het lot geworpen. Dit hebben dan de soldaten gedaan.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 30 dec 2014 12:34

In de orginele tekst staan natuurlijk helemaal geen hoofdletters, dus dat argument gaat niet op.
― Jonathan Edwards

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 30 dec 2014 17:40

@BladeStraight

Begin citaat"In de orginele tekst staan natuurlijk helemaal geen hoofdletters, dus dat argument gaat niet op."Ende citaat.

Dat klopt dat er in de orginele tekst, geen hoofdletters staan. Die hoofdletters zijn er door de vertalers neergezet. Of er nu wel of geen hoofdletters zijn gebruikt, voor mij zijn de verwijzingen in de teksten duidelijk. Maar je hebt gelijk in het feit, dat het argument van hoofdletters niet doorslaggevend kan zijn, omdat die hoofdletters in de vertaling later zijn toegevoegd.

Het doorslaggevende argument is voor mij, de inhoud van de teksten.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 30 dec 2014 18:56

xsidd schreef:@BladeStraight

Begin citaat"In de orginele tekst staan natuurlijk helemaal geen hoofdletters, dus dat argument gaat niet op."Ende citaat.

Dat klopt dat er in de orginele tekst, geen hoofdletters staan. Die hoofdletters zijn er door de vertalers neergezet. Of er nu wel of geen hoofdletters zijn gebruikt, voor mij zijn de verwijzingen in de teksten duidelijk. Maar je hebt gelijk in het feit, dat het argument van hoofdletters niet doorslaggevend kan zijn, omdat die hoofdletters in de vertaling later zijn toegevoegd.

Het doorslaggevende argument is voor mij, de inhoud van de teksten.

Het Oude Testament, of gewoon Joodse bijbel, is geschreven voor en door joden. het is dus een Joodse bijbel, en min of meer geannexeerd door christenen. De vertalers hebben hoofdletters gebruikt om een christelijk punt te maken, dat totaal niet door joden zo wordt gezien.
Dus ik blijf daar vanaf.
Bovendien zie ik nu juist weinig verwijzingen. Ik zie natuurlijk wel dat NT schrijvers het OT gebruiken om Jezus te verbinden met de geschiedenis, door parallellen aan te geven, maar dat vat ik niet letterlijk op, want dan klopt er geen bal meer van.

Wie de context leest in Jesaja 52 kan duidelijk zien dat het in de eerste plaats over Israël gaat. Dus lees die hoofdstukken vooral helemaal en geen fragmenten die in het verhaal passen. Dat geldt wat mij betreft ook voor Jes 53 en de psalmen.

Er is bijvoorbeeld in het NT geen enkele aanwijzing dat Jezus vertrouwd was met ziekten.
Ook gif is geschapen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 30 dec 2014 19:01

@hettys

Dan hebben we hier een verschil van mening over de intrepetatie van de Bijbel. Dat kan.

Heb je mijn reactie aan jou, wel gelezen een paar reactie's hierboven?

Het lijkt erop voor mij van niet.. Begin citaat"Dat geldt wat mij betreft ook voor Jes 53 en de psalmen. "Einde citaat.

Hoe kan je nu zeggen, dat geld ook voor de Psalmen? Hier is nogmaals de tekst, waaruit blijkt dat de woorden uit Psalmen vervuld worden.

Johannes 19 vers 23 en 24 (HS).
23 Nadat de soldaten dan Jezus gekruisigd hadden, namen zij Zijn kleren en maakten vier delen, voor elke soldaat een deel, en zij namen ook het onderkleed. Het onderkleed nu was zonder naad, van bovenaf als één geheel geweven.
24 Zij dan zeiden tegen elkaar: Laten wij dat niet scheuren, maar laten wij erom loten voor wie het zal zijn. Opdat het Schriftwoord vervuld zou worden dat zegt: Zij hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en over Mijn kleed hebben zij het lot geworpen. Dit hebben dan de soldaten gedaan.

Het volgende Schriftwoord werd vervuld.

Psalm 22 vers 19 (HS).
19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar
en werpen het lot om mijn gewaad.

Terug naar “[Religie] - Open forum”